Artikeln om övelämnadet till JK i GT idag

Här nedan kommer artikeln om Insamlingen och överlämnadet av X-boxen.

Om ni även vill höra intervjun med Peter Carlsson idag i Radio Väst så kommer den här.
Radio Väst; 
   http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1480229&BroadcastDate=&IsBlock=
17 minuter in i programmet börjar intervjun.

Kan ju nämna att gråten kom ohejdat när mitt barns namn uttalades, precis som att hon kanske
är här någonstans i närheten.....Det gjorde ont, så ont, men syftet var gott, så jag tar det.

Får väl inse att min känslighet kommer att öka för var dag det närmar sig jul.....
Jag och Christine har gråtit ikapp idag per telefon...av julkonserten på TV4, min lilla gumma
saknar sin lillasyster....det är ju Madde som ska stå på scen och sjunga nu ju!!!
Så här är sorgens ansikte "ups and downs" hur positiv man  än är ute bland folk.....

 http://www.gt.se/nyheter/1.1388414/100-000-kronor-till-minnet-av-madeleine

 
SKREV OM SJUKDOMEN. Madeleine Deckert från Trollhättan blev bara 20 år gammal. På sin blogg skrev hon om sin sista tid med sin svåra sjukdom. Hanna Refsgaard, Anette Eriksson och Totte Johansson (överst) är några av dem som vårdade Madeleine på Sahlgrenska. Peter Carlsson (nere till vänster) startade insamlingen till Barncancerfonden. Foto: PRIVAT och LARSERIC LINDÉN


(OBS; Bilden på Madde är taget av Jennie Smith, står ej med i artikeln.)

100 000 kronor till minnet av Madeleine

TROLLHÄTTAN. Madeleine Deckert blev bara 20 år.
I september dog hon i en svår cancersjukdom.
Nu har Peter Carlsson, 42, via sin blogg hedrat hennes minne och lyckats samla in 100 000 kronor till Barncancerfonden.


Läs mer


Madeleines blogg (som mamma Anne sköter): jagefrisk.blogg.se
Peters blogg: enbart.blogg.se

Stockholmaren och småbarnspappan Peter är en van bloggare och bloggläsare.
Av en slump hamnade han på Trollhättetjejen Madeleines blogg, där hon under 1,5 år skrev om sitt liv med den ovanliga cancertypen Desmoplastic Small Round Cell Tumor, DSRCT.
- I två månader läste jag hennes blogg innan jag började kommentera, berättar Peter Carlsson. Hon hade en annan typ av blogg, hon vidhöll en positiv syn in i det sista.


Nådde snabbt målet

- När bloggen tystnade och kondoleanserna började komma in förstod jag att hon gått bort, säger Peter.
Då bestämde jag mig för att göra något.
Han gick in på Barncancerfondens hemsida och just då hade de startat möjligheten för privatpersoner att göra insamlingar i fondens namn.
- Via min blogg skulle jag samla in 100 000 kronor fram till lucia, säger Peter.
Men redan efter två månader nådde vi målet.
- Det känns bra att kunna hjälpa och bidra, säger han. Man hjälper många att kanalisera sin vilja att ge.


"Det är fantastiskt"

För sitt arbete att samla in mest pengar på kortast tid vann Peter en x-box spelkonsol han gav till Madeleines mamma Anne Murberger som hon i sin tur häromdagen överlämnade till avdelning 70 på Sahlgrenska sjukhuset.
- Det är så fantastiskt att Peter startade en insamling på det här sättet, säger Anne. Att det finns så många människor som engagerar sig. Det här har ju varit ett bloggfenomen.
- Barncancerfonden har varit väldigt smarta som startat den här formen av insamlingsmöjlighet, säger Anne.
Det har gjort att unga människor engagerar sig när andra unga drabbas.
- Madeleines blogg hjälpte väldigt många människor som mådde dåligt att få ett mer positivt tänk, berättar Anne.
Hon gjorde bra saker.


Av Anette Fredriksson
[email protected]




 

Kommentarer :

#1: Anielle

Ska genast kila iväg till Vara och hämta en GT och läsa om dina öden och äventyr.......... min gråa måndag blev mycket ljusare efter ditt lilla sms.



Puss och kram hela dan!

Anielle

skriven
#2: Niklas Ängelid

Vilken Underbart fin artikel och kul att överlämnandet blev så bra

skriven
#3: viktor henriksson

Stort grattis mitt i elendet. Snacka om att de kommit något gott ur det onda. Jag beundrar dig

skriven
#4: Malin

Kära Anne, jag kom i kontakt med Maddes blogg strax efter att hon gått bort och jag kan inte med ord ens börja beskriva hur Madeleine lyckats beröra mig. Det har gått snart tre månader men inte en dag har gått utan att jag tänkt på Madde och anammat hennes "Maddeanda". Jag fick aldrig chansen att träffa henne men jag utifrån vad jag har sett så är hon oerhört vacker, både på in- och utsidan. Vilka fantastiska 20 år du måste ha haft med henne :) Och jag är säker på att det finns hur många underbara minnen av Madeleine som helst som du kommer kunna bära med dig för resten av livet. Jag tänker ofta på Dig, Maddes pappa, syskon och David. Stor kram från Malin (ett av Maddes många fans)

skriven
#5: Martina

Förstod inte riktigt vart man kunde lyssna.. klickade på länken men finns ju en del att välja på??

skriven
#6: Anne

Du drar i tidknappen på det programmet som rullar tills du hamnar på 17 minuter in i programmet.

Hoppas jag förklarat någorlunda... :)

skriven
#7: Martina

Ah nu hittade jag. Va fint. Han har verkligen gjort något bra.



Ta hand om dig.

skriven
#8: vindensmelodi

Det är härligt att se hur bra det gått att samla in pengarna till Maddes minne :-) Jag känner mig glad och nöjd,,,men mest nöjd över att maddeandan finns kvar och att hon finns hos oss alla som kämpat och samlat :-)

Och att hon vakar över dig,,,och familjen :-)



Kramar i massor.

skriven
#9: Melissa

Ja, visst är det otroligt vad människor kan -om de bara vill! Helt fantastiskt.



Kul att få läsa artikeln också!



Och du, det går upp och ned hela tiden om och om igen... men du kommer att få höra Maddes namn så många fler gånger -för Madde finns i alla våra hjärtan. Och de som är hjärtebor de pratar man om...



Kämpa på, hejar allt vad jag kan!

skriven
#10: milla

kan inte sova och kom att tänka på dig. hoppas du sover gott. många kramar.

skriven
#11: peter pc carlsson

Har nu satt igång slutspurten. Länk till Lucia. Jag försöker att skapa en lång länkkjedja där bloggare länkar till insamlingen och skänker minst 20 kr var. Syftet är att sprida ljus för alla som drabbats.



Utmaningen är redan antagen av ett tiotal personer som alla startat en kjedja var. Detta genom att kopiera mitt inlägg, gå in på barncancerfonden skänka minst 20 kr. Därefter utmanar de ytterligare personer att göra samma sak samt skriva om det i sin egen blogg.



Med detta kanske vi kan nå det höjda målet 120 000 kr.



Har du möjlighet skriv gärna både i din blogg och i Maddes om Länk till Lucia. Så får det en extra fart.



kram



/PC

skriven
#12: Lena Hultén Wilson

Hej kära du. Du ville veta vem basket spelet kom från.Det kom från mig..Eller rättare sagt mina söner. Dom har även playstation 2 SPEL.Frågade Totte när jag skickade spelet om han ville ha spel till playstation men han har inte sagt nåt om det. Huvudsaken är att att X-boxen kommer till nytta för dom som behöver.Jag har letat efter din mail adress hos mig och hos dig,Men jag hittar ingen. För ev.möte längre fram. När vi båda vill och kan. Ha det gott och lev väl. Kram Lena

skriven
#13: SweGizmo

Gillar denna Bloggen :)

skriven
#14: rotu

<a href='http://www.mbtskobutikk.com/'>mbt sko</a> kan lindra knäproblem

skriven
#15: mbt skor

Jag tycker att det luktar annons för Unilever så att det osar om det?

skriven

Kommentera inlägget här :