En gyllene bur

Då var det läge för boktipset igen.
Jag har förmågan att läsa flera böcker samtidigt..

Har tre på gång i olika rum;
En vid sängbordet
En i Maddes mysiga fåtölj
En vid fukostbordet....
...vet inte varför men det handlar nog om sinnesstämningen
för stunden....È hon schizofren???...Ja man kan ju undra.

En av mina pågående är i alla fall
"En gyllene bur" av Carmen bin Ladin
(Får väl FRA-spionerna på mig nu när jag skrivit namnet BIN LADIN!)

Carmen Bin Ladin, uppvuxen i Schweiz med en Schweizisk far och Iransk mor
hamnar i "lyxtalibanernas paradis", ett klansamhälle där de ofantligt rika männen
ser kvinnor som sina ägodelar.

Hon träffar sin blivande make Yeslam när han är på semester i Schweiz på
semester 1973.....en ren slump kan tyckas när man läser och fängslas
av hur oskyldigt och romantiskt och exotiskt det kan verka från början...
De var i Sverige många gånger på 70-talet och mottogs som kungar....

Hon ficksnabbt lära sig att foga sig i de mest slutna samhället i världen..för kvinnor
i Saudiarabien....

De får tre döttrar och hon blir alltmer fråntagen sina västerländska levnadsvillkor.
Till slut efter fjorton år av rikedom och överflöd lämnar hon honom och hela den
släkt som fjättrat henne och alla andra kvinnor i landet.

Hon tänkte på sina döttrar, för att de ska få vara de fria och välutbildade kvinnor
som är en självklarhet för oss i västvärlden.

Vad som hände sedan efter bombattentatet i NY att ha det efternamnet
gjorde inte hennes liv lättare!

Läs boken, den är bra ur synvinkeln att vi alla kan träffa fel man någon
gång och få betala för kärlekens och passionens pris.
Och den är på riktigt!
 
Betyg;

Kommentarer :

#1: Anita o Uno

Låter bra, boken.Jag har oxå en massa böker som jag läser samtidigt haha.

Ja grodorna är fina.Jag har massor av dom i dammen.

Bebisarna är så små som en fingernagel, så söta.

skriven
#2: Peter PC Carlsson

Visst är det underbart att sjunka in i böckernas värld. Det är en så flykt och njutning.

skriven
#3: Anne

Javisst är böcker njutning, äventyr, fantasi, tårar,lycka och kittlande spänning!

skriven

Kommentera inlägget här :