The show must go on...

Så hade nog Madde valt att säga....

När hon gick på musiklinjen spelade det ingen roll
om hon var sjuk eller hade en dålig dag inför en
konsert med skolan eller en spelning någonstans.

Väljer man att vara med i en show så måste man
genomföra den även om det tar emot ibland.

Vi som är kvar här på jorden måste leva fullt ut även om
det tar emot emellanåt.

Det tar emot något så fruktansvärt att behöva tänka på
att mitt liv måste fortsätta ha sin gång även om hon inte är med fysiskt.

Av respekt och högaktning till henne ska jag göra allt i min makt
för att jag och mina kära ska ha det bra . Det är jag skyldig henne!

Jag har varit i Stockholm en vecka hos Maddes storasyster Christine och
varit MAMMA fullt ut och det känns så bra i hjärtat att vi fick denna
vecka innan begravningen.
Hon behövde mig och jag behövde henne.

Vi umgicks dygnet runt och min syster och bror med familjer
som bor där fick vi också umgås med. Det värmde i hjärtat.
Vi var hos min syster Kristina och Raed , åt god mat om kvällarna
och mådde bra!

Jag fick glädjande stunder med Leo 1,5 år då vi bl a bakade bullar
inför kanelbullens dag och vi hade så roligt med degar och kavlar.
Små barn kan verkligen få en att skratta och känna omedelbar lycka!

Nybakade bullar tog vi med oss till kusinen Noah , 8 år och jag &Christine
hade mysig kväll med min bror Timo och Sara med god mat och gott vin.
Noah hade en tjejkompis, Tova som sov över och de var så gulliga
båda två med  "första sova över kvällen" tillsammans.
Noah var så omtänksam och ville bära upp Tovas väska till barnrummet....
Man är ju en gentleman!....

Jag tog även tillfället i akt att söka upp Peter PC Carlsson http://enbart.blogg.se
som startat insamlingen till "den jävla idioten" på www.barncancerfonden.se
Vi träffades på Thelins konditori på Fältöversten.
Tog med mig Christine som väldigt gärna ville träffa denne man
som har ett hjärta av guld.

Vi hade en mysig pratstund och pratade om möten med människor
som man annars inte skulle möta.
Detta var en sådant möte. I vår värld som inte alls är kall om man
väljer att se det ljusa finns det så mycket goda människor.

Det gäller bara för oss att se möjligheter i varje möte.
Vi lär oss varje dag av just möten med människor.

Vi lär oss mer om oss själva och hur vi förhåller oss till omvärlden.
Jag lär av andra så att jag kan lära känna mig själv bättre.
Det kan tyckas som en egoistisk tanke, men det kanske är det som är
meningen.
Ingen vill bli betraktad som en kuf och därför ger vi av oss själva för
att vi vill vara GODA.

Det positiva i kråksången blir att vi får så mycket tillbaks och jag kände
i detta möte att jag var tacksam över att få träffa personen Peter bakom
en ganska "opersonlig" cybervärld.

Alla vi som skriver har samma känslor, kärlek, ilska, sorg, glädje,
kraft, medmänsklighet, egoism, upptäckarlusta, kreativitet, handlingskraft,
och en enorm potential att förändra världen till att bli en ljusare plats!

Tack Peter för att du är lika ödmjuk och härlig som jag föreställde mig
i din blogg. Du är ärlig och det kändes riktigt bra att få träffa dig, även
Christine blev glad efter vårt möte.

Våga prata med någon du inte känner, även om det är över grönsakerna på ICA.
"Dom här jordgubbarna ser fina ut"....
Det är så roligt....har gjort det massor med gånger och en del tror att man
kommer från mars när man öppnar munnen.....

Var i kyrkan igår på Madeleines tacksägelse och det var så fint.
Tror det var St Michaelsdagen då man sjunger änglarnas lov.
Det var verkligen bästa söndagen hon fick!

En tjej, Anna-Karin  sjöng 4 stycken vacker solo och många vackra
"änglapsalmer" sjöngs.
När de läste upp församlingens bortgångna och tände ljus så kunde jag
inte hålla emot längre. Madeleine lästes upp och mina tårar rann som
från en vattenkran och psalmerna snyftade jag mig igenom....

Ändå kändes det skönt efteråt att få vara där i Maddes kyrka som hon
gjort så mycket i.
Kyrkan är en bra plats att vara på när man sörjer, man finner tröst och
efteråt gick jag ut i solen som börjat lysa efter hällregnet.
Tack vare den timman kunde jag ta itu med dagens liv.

På kvällen hade jag t om så mycket kaft kvar så jag gick och tränade
med Anita. 1,5 timma på gymmet för att blåsa ut dålig energi och
in med endorfiner och en friskare kropp på kuppen.

Idag har varit en planeringsdag inför begravningen och det är så
mycket mer pyssel än man kan föreställa sig.
Samtidigt är det skönt att veta att den kommer att bli så vacker för min ängel.


Madde & David för några år sedan när de blev plåtade
 av en för mig okänd mediaelev.
Den personen skulle jag vilja komma i kontakt med.
Hör gärna av dig om du ser denna bild, den är så vacker!


En underbar vinterbild då Madde& David "åker" skidor,
David är fotografen :-))


Jennie (längs ner bland bilderna) har plåtat Madde& Lisa
när de skulle lansera sin duo "Mezmerized"                    
Två härligt lyckliga tjejer!


En fin höstbild på Madde.


Madde och goa väninnan
Sofia på Fjordfestivalen i juli 2007.


Madde på väg till Fjordfestivalen.


Madde& barndomsvännen Jennie på
hennes trädgårdsfest inför
Fallens dagar 2006.

Kommentarer :

#1: Niklas Ängelid

Vad härligt att du fick ett så trevligt besök i Stockholm och att du och Cristine verkligen fick rå om varandra!

skriven
#2: Jen

Vännen! Låter som du och Christine fick en välbehövlig vecka tillsammans. Fotona på Madde är jättefina!

Sänder dig många varma tankar och mycket styrka!

Kram

skriven
#3: Siw

Måste verkligen kännas overkligt att hon inte finns, så känns det när jag ser dom otroligt fina bilderna.

Kramar om!

skriven
#4: Niklas Ängelid

Jättekul att du delar med dig av ytterligare bilder på Madde.

skriven
#5: Lena Hultén Wilson

Hej Anne.Glad du fick möta Peter.Läser både din o hans blogg.Han har så mycket sympati för sina medmänniskor. Jag har också fått den stora äran att gästblogga hos honom.Tack för d fina fotona du låter oss ta del av. Gläds åt att Madde har levat även om det inte blev så länge som man kunde ha önskat. Både du o hon o David är fulla av kärlek för varandra o för mänskligheten känns d som.Tack för d. Jag är glad du hade en fin tid med din dotter Christine.Båda dina döttrar är vackra skapelser om jag får uttrycka mig så. Varma kramar från Lena i UK

skriven
#6: Ann-Louise

Måste skriva några rader och tala om hur ledsen jag är för Maddes bortgång. Jag har följt bloggen ett tag och då jag själv har drabbats av stor sorg nyligen då båda mina föräldrar gick bort i cancer med fyra månaders mellanrum känner jag så oerhört väl igen alla känslor som du skriver om Anne! Du sätter ord på exakt de känslor jag också har! Jag kan även tänka att min sorg inte är någonting jämfört med din! Att förlora ett barn måste vara det värsta som kan hända. Madde hade ju hela livet framför sig! Mina föräldrar hade ju redan levt ett bra liv med allt vad det innebär. Det som Madde precis hade påbörjat...

Jag kommer att kika in här med jämna mellanrum och jag önskar er all lycka i framtiden!

Tänker på er!

Varma kramar Ann-Louise

skriven
#7: peter pc carlsson

Anne. Jag är så tacksam för vårt korta men minnesvärlda möte i Stockholm.



Jag har tänkt på dig, på Christine och på Madde som jag aldrig fick träffa. Människan är fantastisk och vi vill väl vi vill finnas för varandra, vi vill ta emot och ge kärlek. Det är just det jag kännt att ni och David har gjort.



Jag vill bidra med att ge tillbaks.

När du tog kontakt med mig blev jagbåde generad och rörd. Jag var så rädd att tränga mig på att klampa in i er sorg. Istället mötte jag två kvinnor som utstrålade styrka och en enorm värme. Sorg ger också något tillbaks, det hjälper oss att se och ta tillvara det som är viktigt i våra liv.



Jag är tacksam att fått möta er och kan bara säga tack för detta möte.



Om inte förr så ses vi alla i Nangiala.



Kramar, varma och innerliga.



/PC

skriven
#8: Ann-Louise

Tack för ditt svar i min blogg Anne! Det värmde och gjorde mig jätteglad!

Många varma kramar igen från Ann-Louise

skriven
#9: Anna Karin

Din Madde låter lika fin som min Tim.

Det gör mig så ont o läsa din blogg för jag är kanske där själv snart.

Tårarna tar aldrig slut, våra älskade barn, så orätt.

Styrka till dig Anne.

Kram

AK

skriven
#10: Anonym

Vilket givande inlägg. tack för att du skriver i denna blogg! och tack för att det finns sådana människor som du.

skriven
#11: Anonym

Vilket givande inlägg. tack för att du skriver i denna blogg! och tack för att det finns sådana människor som du.

skriven
#12: Sara

Jag kan inte göra annat än fortsätta gå in på din blogg oxh fortsätta läsa om Madde. Se hennes bilder gör mig både ledsen och glad. Hon var verkligen skönheten själv!! Jag har skänkt pengar och driver på dom i min närhet att oxå skänka pengar till den "jävla idioten", så nånting gott kommer ur allt detta hemska. Varma tankar!!

skriven
#13: Nicole

Vad vacker Madde var. Begravningen ju igår, det var en lättnad. Dock kom känslorna ikapp mig idag.

skriven
#14: Sarah

Du har en otroligt vacker dotter! Den korta tiden jag följt er har ni lärt mig massor. Tack tack och åter tack för att ni bloggar och når ut till så många. Jag är säker på att Madde har det jättebra nu och att ni kommer finna vägen tillbaka till ett lyckligt liv trots att hon inte är med fysiskt. Stor kram!

skriven
#15: Anonym

skriven
#16: Anonym

Hej Anne! Jag tycker det är så skönt att läsa din blogg och se att du fortfarande lever i Maddeandan!

allt du skriver är så vackert och jag vet att hon ler ner mot dig i denna stund!

ha det så underbart så hörs vi av!

stora kramar från Elin

skriven
#17: vindensmelodi

Tänker på er,,,,, always,,,,,,



skriven
#18: Jenny

Jag känner er inte, men jag tänker på dig, Christine och Madde varenda dag.



skriven
#19: Camilla

tänker på er!

skänker styrke kramar!

vet inte hur det är att förlora en dotter.

men förlorade min älskling förra året i en olycka!

det är skit tufft! vist blir det lättare att hantera allt med tiden. men alltid finns dom med i ens tankar!.

Sköt om er.

du har som sagt en jätte fin ängel!

hon är jätte vacker och har en sån stark personlighet!. förvånas varje gång jag läser hennes inlägg i hennes blogg!



Styrka till er och må hon vila i frid.

skriven
#20: Lena

En text som berör in i hjärteroten.

Kram /Lena

skriven
#21: HElen

Ville bara lämna några ord. Hittade länken till din blogg via Pernilla Whalgrens blogg. JAg sitter här med tårarna på mina kinder.

Att mista ett barn måste vara det värsta man kan gå igenom.

Själv så miste jag en av mina närmaste vänninor samma dag som jag gick på mammaledighet. Min vän omkom i en bilolycka. Det finns inga ord som räcker i all sorg. Hoppas bara att du har stöd och hjälp att gå igenom alla sorgsna stunder.

Med vänligaste tankar Helen Kardebratt

skriven
#22: Di

Jag läser och tänker vilken fantastisk människa du är som orkar skriva och berätta så fint om hur du har det just nu. Madde är så vacker på bilderna, och bilden av henne och Daniel var så innerlig..vacker skör och varm..önskar dig en bra morgondag

skriven
#23: Amanda

sitter här o läser dina fina ord som du skrivit om madde, dig själv, maddes david och din andra dotter christine. allt det du beskriver om hur madde var som person får mig att känna som att jag kände madde fastän jag inte gör det. Hennes personlighet speglar sig igenom datorskärmen, en sån enorm styrka och envishet den tjejen måste ha haft. Bilderna på Madde och David, var helt underbara, fyllda med så mkt värme och kärlek. Jag hoppas att du och dina närmsta kan ta igenom denna svåra tid även om det är jobbigt men glöm aldrig: tillsammans är vi starka.



Jag kommer fortsätta att läsa din blogg lite nu och då och samtidigt vill jag önska er ett stort lycka till i framtiden. tänker på er & Madde nu, i dag, imorron och för alltid.

Kramar Amanda

skriven
#24: Tanja

Hej Anne



Jag sitter och läser din blogg ofta och varje gång blir jag förvånat av den styrkan som du visar med dina ord. Nu förstår jag varifrån Madde fick sin tapperhet ifrån. Jag önskar er alla ett bra och lycklig liv. Ni ger så mycket styrka och livsvilja för alla som läser era bloggar!



Kramar Tanja

skriven
#25: Mia

Hej!



tänk vad mycket KÄRLEK o OMTANKE de finns i denna värld egentligen!



Jag länkade till din blogg i ett blogginlägg nyss, hoppas det var okej???



tänker på er! och önskar er all lycka i framtiden...



skriven
#26: Britt-Marie

Anne!



Tänker väldigt mycket på Dig och Din familj. Ni har en styrka som jag beundrar!



Kram Britt-Marie

skriven
#27: vindensmelodi

Skickar en kram innan jag går på jobbet,,,,





Kraaaaam

skriven
#28: Gunilla

Så vacker din dotter! Du kommer att ha henne med dig hela livet fats på ett annat sätt...

Styrkekramar från en annan änglamamma

skriven
#29: Moa m familj

Vilken underbart snygg tjej du har, väldigt vacker.

Har tänkt så mycket på er dessa dagar sedan vi fick kontakt via bloggen.

Vilka underbara bilder, och David vilken kille.

Härligt att läsa att även ni har ett bra kontaktnät, det är guld värt



Sänder styrkekramar

Från Jenny

skriven
#30: Malin

helt fantastisk blogg! första gången jag besöker den och jag ryser till i vartenda inlägg jag läst. du har en vacker dotter och jag är säker på att hon har det bra.



kramar Malin.

skriven
#31: Weronica

Hej.

Det var jag som fotade Madeleine & David i skolans studio våren 2005. Det var till mitt projektarbete "Kärleksskilldringar". Jag har även en jättefin bild på Medeleine. Hon var alltid så vacker och det känns otroligt bra att jag fick sagt det till henne.



Ps. Vilken fin blogg du har! Ds.

Mvh / Weronica Axelsson.

weronica[email protected]

skriven
#32: maria

Vilka härliga bilder, jag riktigt känner lyskraften ur dem.

Ta hand om dig och visst kan främlingar ibland ge en kraft till förändring. Tror att det är lite därför jag uppskattar bloggvärlden. Många öppnar lite mer av sitt inre än vad de gör i det vardagliga ytliga mötet.

skriven
#33: viktor henriksson

Du verkar så otroligt kärleksfull, men ändå så har jag gång på gång dragit mig för att skriva till dig. Kan inte svara på varför. OM du inte vet vem jag är så heter jag Viktor och jag var klasskamrat med christine på högstadiet. Jag spelade även med David i lysistrate år 2004.

När jag läste Maddes blogg första gången blev jag helt tagen. -"Den människan ska bli min vän" ringde i mitt huvud. Människor som madde vill man ha i sin närhet pga hennes styrka och livsglädje. Människor som henne lyfter en i tunga stunder.

En gång vakna jag en morgon kl 04:30 av att klockan ringde. Jag skulle upp o jobba. Av ren trötthet började jag grina här hemma för mig själv. Jag sparkade av mig täcket, morrade hela vägen in i duschen och hela vägen ut. Äggen dom kasta jag ner i kastrullen, lät dom koka alldeles för länge samtidit som jag startade datorn och gick in på maddes blogg. Helt plötsligt satt jag vid bordet med äckliga ägg i munnen o ett leende upp till öronen. Jag läste av Maddes glädjande ord. O tro mig, det finns inte många ord som får mig att le innan solen har gått upp på morgonen. Sedan dess har jag varit bunden till din, hennes och davids blogg. nästa fredag kommer jag på minnesgudstjänsten och i bästa mån visar min uppskattning för den livsgläjde Madde med bara blogg, sms och nått enstaka samtal lyckades ge mig.

Hälsa Christine från mig

MVH/ VIktor

skriven
#34: Emelie

Hamnade på din dotters blogg av en slump nu ikväll. När jag sedan hade läst alla hennes inlägg i ett sträck hamnade jag här. Och nu kom alla tårar på en gång. Och jag kan inte sluta. Ni är underbara. Både din dotter och du. Jag ryser av beundran. Kärleken är mäktig. Dina döttrar har haft tur som fått ha dig som förebild. Kärleken är stark. Kärleken är allt.

skriven
#35: Lisa

Hittade din dotters blogg för ett tag sedan och sträckläste den. Så oerhört rörd man blir. Beundrar henne verkligen för hennes positiva tankesätt och att hon lyckades hålla hoppet uppe. Och jag beundrar dig för din styrka och din kämparanda, helt otroligt! Jag önskar dig verkligen all lycka i världen, det förtjänar du! Sköt om dig, tänker på er! / Lisa

skriven
#36: Anonym

Bilden på Madde o Lisa har Jennie tagit.



Tänker på er och sänder styrka och tro.

skriven
#37: Carina

Käraste vännen, du och dina döttrar äger en styrka som är avundsvärd! Du skriver så fint. Mina tårar rinner när jag läser dina rader. Tack för att Du orkar dela med dig.

När jag fick reda på att Madde gått till andra sidan tappade jag gnistan alldeles. Kände att ...det kanske snart är min tur...Nu tänker jag på allt Madde skrivit och känner att jag skall banne mig kämpa mig vidare. Jag skall klara av den här hemska sjukdomen. Idioten skall besegras! Ni inspirerar så mycket! Massor av kramar

skriven
#38: Amanda

Jag måste bara få saga att ni är väldigt starka,

och det är härligt att få se hur ni håller ihop.

Du har två väldigt vackra döttrar.

Tankarna finns hos er!

kramar

skriven
#39: dina

asså, hon var så otroligt vacker! Man tappar andan. Vila i frid Madde!

skriven
#40: annah

Madde var så himla vacker. Det är så sorgligt att läsa om detta men man kan som inte låta bli. Madde är i alla fall på en varm o fin plats och där väntar hon på er till den stunden e kommen, då möts ni igen. det är jag övertygad om!

skriven
#41: Malin

Hej. Jag såg att du ville få tag på tjejen som fotat bilden på Madde & David. Har du fått tag på henne? Annars kanske jag kan hjälpa dig / Malin

skriven

Kommentera inlägget här :