Anpassning

Människan har förmågan att just anpassa sig.
Hela jordens befolkning är anpassad till just den
situation de befinner sig i, och det är lika många
olika anpassningar som det finns människor.

I varje människa finns också möjligheten att göra medvetna val
hur livsssituationen än ser ut.

Det kan tyckas vara ett provocerande påstående, men vi har en långt
större förmåga att förändra våra liv än vi själva tror.

OK, många säger då att fattiga människor som svälter eller
de som far illa på olika sätt inte har något val.
Våld, förtryck i religionens namn osv är förståss förlamande,
men alla vi som har ett fritt liv då?

Varför är det så många som inte väljer nya vägar fast de
egentligen vill innerst inne?

Då kommer anpassning in....det är kanske bekvämt
att inte göra ett val alltid. Ett val kräver mer eller mindre
ett engagemang som tar av vår energi.
Och energi behöver man till vardagens alla måsten som
jobb, barn, vardag, aktiviteter mm som bara rullar på.
Och när allt rullar på slipper vi välja.....

Vart vill jag komma med det här?
Kanske bara en fundering över hur vi klarat anpassningen
till att hantera Maddes sjukdom.
Madde har inte valt att bli sjuk förståss, men vi har valt att
göra det bästa vi kan i rådande situation.

Det finns många val att göra även i svåra tider.
Val som är bra eller dåliga, jag väljer hur det ska bli.

Jag har valt bra saker som inte tar energi utan som GER energi.
Några exempel;

Förlänger livet på min vackra blomsteroas på frukostbalkongen
genom att rensa och plantera om.

Plockar blommor varje gång jag är ute med hunden så att
jag kan ta in sommaren till Madde en stund till.

Igår gick jag och gymmade och efteråt duschade jag länge
och därefter en lång bastu på Friskis.
(OK, jag trampade på trampmaskinen 15 minuter, men mitt mål
var att få basta :))

Cyklade därefter till en väninna och drack te och babblade en stund.
När det var dags att cykla hem ösregnade det, men även det
var lite kul...det känns att man lever!

Imorgon ska jag se till att plommonen i träden hamnar hos mig
och inte på marken....fattar inte varför folk inte plockar frukten.
den är ju helt gratis!!!
Bor i bostadsrätt, vem som helst får plocka men ingen gör det....

Det är precis som min svåger säger....folk har det alldeles för
bra i Sverige!

Ganska banala små val egentligen men just nu är det precis
detta "lilla" som gör att vi anpassar oss ganska bra.
Det man kan göra gör man!

Vi kan inte resa, eller jobba eller gå på krogen eller göra
särskilt mycket alls just nu och då får man öppna ögonen
för det som faktiskt finns att göra.

Madde kan dessvärre inte ens gå ut mer än på
balkongen i sin rullstol men hon är ju tvungen att
anpassa sig även till det.
Vi får ta in livet till henne helt enkelt och då vaknar
också kreativitet och skaparlust.

Jag orkar tack vare mitt ändrade tankesätt.
Det jag inte kan förändra släpper jag och det
jag kan förändra gör jag någonting åt.
Det försöker jag även förmedla till mina döttrar.

Varje dag tänker jag;
Jag är Anne som gör det bästa jag förmår.
Det räcker! 







Kommentarer :

#1: Lena C

Hej älskade vän! Du är så klok så klok!! Jag har sagt det förut och säger det igen, jag tycker du gör helt rätt som fokuserar på det som ger energi, inte tar! Sköt om dig så hörs vi. Massor av kramar från Lena

skriven
#2: vindensmelodi

Så vackert och sååå klokt - det är en styrka att kunna se på sitt liv på det sättet,,,tänk vad rik du är i jämnförelse med många många andra,,, att ha den styrkan inom dig :-) Det är härligt att läsa dessa rader - du har helt rätt.



Kramar

skriven
#3: Vida

Det här inlägget innefattar precis det jag tror på och som jag försöker leva men jag vet inte om jag hade kunnat uttrycka det lika bra. Jag följer din och Maddes blogg och vet att ert synsätt gör en skillnad. Tack för att jag får ta del av er vishet även om det bara är på avstånd via en blogg.



Lev väl!



Liv

skriven
#4: Boel

Hej!

Det du skriver idag är SÅ sant! Vi har ju alla våra problem och bekymmer i livet. Ibland små, ibland stora och ibland tycks de helt oövervinnerliga. För att orka måste vi välja hur vi tänker och förhåller oss till det liv vi har.

Tänker på er och skickar massor av kramar.

skriven
#5: Elisabet

Jag blir full av beundran över ditt sätt att få ner allt detta i skrift. Jag läser Maddes blogg flera gånger dagligen och tycker så mycket om henne. Jag har aldrig träffat Madde men ändå känns det som om jag känner henne, en otroligt fin människa. Jag förstår att du är till stort stöd och hjälp till Madde, precis som David är och många andra i er omgivning är. Livet blir ibland inte vad man tänkt sig och då måste man anpassa sig till en annan vardag.

Med ert sätt att tänka, med ert sätt att leva kan ni inte göra det bättre för varandra. Otroliga är ni!

Många tankar, många varma kramar till er alla/Elisabet

skriven
#6: Ferhat

Vill du att din blogg ska bli till dagens blogg? Gå då in på min blogg http://Ferhat.blogg.se/ eller gå in på http://ferhat.blogg.se/2008/september/dagensblogg.html och kommentera om att du vill vara med. Glöm inte att skriva in din bloggadress och imorgon berättar jag om vilken blogg blir till ''dagens blogg''. Så titta in där :).

skriven
#7: Lena Hultén Wilson

Hej ANne. Du är så klok i dina ord. Och visst är det synd att många bland oss måste "råka" ut för något allvarligt innan man kommer till "sans" och ser VAD som är viktigt i livet. Tusen tack för dina kloka ord..och för din styrka.

Kram Lena i UK

skriven
#8: Paulina

Tack för idag Anne! Skön promenad.

Din blogg om anpassning ger verkligen styrka. Det känns att man ska tänka om och använda dagen till det bästa.

Kram

skriven
#9: Carina

Hej älskade vännen, nu är det jag som läst ikapp, har legat "på latsidan" ett tag men nu är jag på G igen. Man anpassar sig efter sin situation oavsett hur den än är, minns nästan inte hur det var innan man blev sjuk, nu är sjukdomen vardag och allt är "normalt"...Du skriver så klokt och man blir så inspirerad och peppad av det du skriver. Jag ringer imorgon! Må så gott och krama din härliga dotter! Puss och kram till Er!

skriven
#10: Taking Chances

Åh,du helt underbara kvinna och människa! =)

Det är så uppenbart var Madde har fått

mkt av sin strålglans,kärlek,klokhet,glädje och

kämparanda ifrån!

Trots sjukdom och motgångar så är ni ändå oerhört rika via ert sätt att tänka och er förmåga att älska som ni gör!

Puss,kram och kärlek även till kärnan (Anne)

som sådde fröet-det underbaraste av underbara-Madde!

// Janet

skriven
#11: Linn

Jag har nog aldrig vart med om några starkare, klokare & underbarare människor än dig, din dotter & hennes pojkvän. (För att dömma av era bloggar) Ni alla har den styrkan som alla vill ha i sådana tider. Denna händelse berör mig verkligen då jag förlorat en familjemedlem i cancer för några år sedan. Jag önskar att jag hade er motivation o styrka då. Era bloggar fick mig precis att se annorlunda på livet, tusen tack för det!

skriven
#12: Pernilla

Vilken underbar mamma du är !

Beklagar sorgen, och hoppas att Madde hälsar min morfar som somnade in precis ett dygn innan Madde tog vingarna till himlen.

skriven
#13: Lisa

Vilken underbar människa du är! Du är helt fantastisk! Du har så rätt, vi väljer hur det ska bli, hur vi vill se på det, det kan vara svårt. Men du har precis visat att det går. Du är imponerande!

skriven
#14: Anonym

Plockar blommor varje gång jag är ute med hunden så att jag kan ta in sommaren till Madde en stund till.

Är det vackraste jag någonsin läst.

Ditt inlägg fick mig att reflektera. Beklagar sorgen och önskar dig o din familj allt gott.

skriven
#15: Mona

Tack för en underbar blogg mitt i allt. Jag tycker din sista rad var mycket bra och jag kommer att ta åt mig den och bära den med mig. Alla har vi våra sorger att bära, men så länge vi gör vad vi förmår är det ok. kramar

skriven
#16: Ingalill

Tänkvärt och hur klokt som helst. Ditt resonemang gav mig en skjuts vidare i en analys om "cancersjukas liv och hantering av symtom" m.m.

Önskar dig kraft och ork att gå vidare i livet.

Hälsning



En mamma som ibland, gömd bakom div. tonårsproblematik, glömmer bort att var tacksam över sina barn.

Men försöker bättra mig

skriven

Kommentera inlägget här :