Vem var min underbara sångfågel?

Nu är jag mogen att berätta vem egentligen min dotter är!
För mig ÄR hon fortfarande och kommer alltid att vara.

Nu tar jag bort allt som hon fick genomlida genom sin cancersjukdom.
Det har alla redan förstått. jag skriver bara för min egen skull för att minnas
så fort som möjligt ; människan Madeleine!

I sammanhanget ska påpekas att jag har två fantstiska döttrar,
Christine 22 år och Madeleine 20 år.

Båda är mina underbara sångfåglar var och en på sitt fantastiska sätt!
Jag älskar er båda precis lika mycket, just för att ni är unika båda två!

Madeleine växte upp med sin storasyster Christine och de gick i samma
skola från första till nionde klass.
Sång och musik har vi haft i huset sedan de var små och Christine sjöng
alltid av hjärtans lust för alla som ville höra på.
Hon var alltid familjens sånglärka och Madde som lillasyster såg på och
lärde sig i "smyg" hur man ska göra.

Åren gick och Madde tog sång och  gitarrlektioner precis som storasyter.
Christine var med i "Famefactory" och ville bli något men hon kände att
detta nog inte var hennes grej.
Hon hoppade av tåget och sjöng av hjärtans lust hemma i kammaren.

När Madde gick ut nionde klass hände något.
Hon sjöng på avslutningen en låt av Whitney Houston...och alla blev
helt hänförda!
Jag blev totalchockad!!!
Hur kunde jag totalmissa att Madde kunde sjunga så bra?

Jo, för hon var "hemliga Madde"!
Hon hade tränat i smyg och jag hade aldrig hört hennes sångröst
förrän hon sjöng på avslutningen.
Jag grät lyckotårar när hon sjöng och jag visste inte!

Hon började estetisk musik och gjorde många framträdanden
både i skolan och privat.
Skolkonserterna var fantastiska och jag har filmat varenda konsert,
stolt mor som jag är.

Hon startade olika musikgrupper med olika vänner från gymnasiet.
Madde&Lisa hade gruppen "Mesmerized" och de sjöng bl a på
Världskulturdagen i Göteborg och spelade även in sin musik.
De var förband för Jaquee på hennes turné på västkusten.

Madde, KalleW &KalleT hade "popfabriken" ihop.
Madde, Magnus och Arvid spelade också i en annan konstelation.
Det sista de gjorde var att spela på ett stort 40-års kalas vill jag minnas.

En liten kul anekdot är att de repade hemma hos oss med förstärkare och allt.
Grannarna höll på att bli galna, men jag cyklade till en väninna och
sa att de får spela tills jag är tillbaka.

Jag fick höra ett och annat men sa bara att Madde väsnas ALDRIG
 i vanliga fall men det var hennes tur att få höras. Pronto!
Jag tror att de repade i 3 timmar och surgubben under oss har inte pratat med mig sedan dess.
HA, HA!

Madde var med i tävlingen Musik Direkt och hon medverkade i flera musikaler
som Bengt Jakobsson på MÅG satte upp i Trollhättan.
bl a "Levande historia" och "Lysistrate"

Hon var med i musikalen FAME som 16-åring och det gav mersmak till att vilja leva för musiken.

Skolan gick väldigt bra och hon hade lätt för sig, behövde inte plugga så mycket
och hon utvecklades enormt i sin sångröst.
Hon sjöng fantastiskt bra och hade en egen personlig röst.
Det säger jag inte bara som mor utan jag vet att hon var väldigt lovande.

Hon ville sjunga och vara på scen. Där blommade hon fullt ut och det såg ut som att
hon inte gjort något annat i sitt liv.

Efter gymnasiet ville hon åka till Spanien och plugga favoritämnet Spanska.
Hon hade varit i Cadiz -06 med två väninnor och pluggat.
Livet lekte!

Hon ville t om flytta till Spanien och börja jobba där för det var hennes land.
Där skulle hon trivas bra tyckte hon.

Madde hade många sidor, hon var oerhört ambitiös i allt hon gjorde.
Hon red i många år och tävlade i hopp bara helgen innan hon blev inlagd
för magsmärtorna.
Hon sprang i skogen och tränade, vi var på Yoga tillsammans, även det
helgen innan hon åkte in.

Hon var så oerhört mån om sin hälsa.
Hon åt rätt, ville att jag lagar GI-mat och hon var så supersund.

Hon levde så rätt hela vägen och var så livsbejakande i sitt stt att vara.
Det hon bestäme sig för att göra, det gjorde hon.
Hon var aldrig lat utan gjorde saker hela tiden och planerade
hur hon ville ha sitt liv.
OK...jag tar tillbaka...hon städade inte!
det var inte viktigt!...om någon tycker illa vara så var det deras problem.

Jag som alla morsor frågade om hon kunde ta hem kompisar när
rummet var kaos. Då sa hon alltid..."det ser likadant ut hos dom
och det är mig dom vill träffa"
Något att ta till sig kanske i vardagstjatet.

Min ängel sjöng och gjorde allt det hon ville göra ända fram
till att hon blev sjuk.
Madde är den starkaste människan jag någonsin sett.
Hon var min dotter och mångas förebild.

Hennes anda kommer att leva kvar i mitt hjärta så länge jag lever!
Maddes storasyster Christine är lika stark och är en helt underbar
dotter.
Jag har ändå kvar Christine och vi kommer att leva vårt fulla liv och göra det
bästa vi kan av det liv vi fått till skänks.

Båda mina döttrar är starka, karismatiska, vackra, intelligenta och helt
underbara!
Madde är min guldskatt i himlen och Christine är min guldskatt på jorden!

Lite bilder från vår sista resa till Thailand ´nov-06

 
Systrarna busar           Backpackers      Soft på Phi Phi          Maddes Fruktdrink    

                              

   
     snorklingsdax               Jag och döttrarna          Monkeybeach                Systeryster

Kommentarer :

#1: Mikael

Jag beklagar sorgen må hon vila i frid i himmelen och dansa och sjunga bland alla de andra änglarna som finns där:) en underbar familj hon har, en inspiration för alla i världen!



Må gud vaka över ängeln madde!



Mikael / Norrköping

skriven
#2: Hülya

jag har läst i Maddes blogg, och tycker det är så orättvist. Jag och min mamma har ett väldigt starkt band och jag grät när jag läste din fina text. Jag tänker verkligen på er. Ja har aldrig blivit så berörd av ngt förut. Jag ser på bilder från innan på henne och hon var normal och skratta, tänk att hon inte visste att det här skulle hända henne. Jag förstår inte.. Varför händer det dåliga saker för bra människor, hon hade ju sin David och familj, sin sång o sitt liv. Verkade vara en go människa. Men jag tror allt har ett syfte. Men kan ni inte lägga upp lite bilder, videosar på henne. Gärna ngn bild från hennes sista stund om ni inte tycker det är för personligt. Ha det så bra

skriven
#3: h

kan ni inte berätta också o hur hon reagerade när hon upptäckte det. förlåt. men det är så viktigt på ngt sätt när man "lärt känna" henne genom hennes blogg. det känns som att ja förlorat en vän, trots att jag inte kände henne. Hur var hennes sista stund? Visste hon att tiden var kommen? snälla svara om de inte är för jobbigt

skriven
#4: peter pc carlsson

Tack Anne för att du fortsätter att dela med dig. Bilden systeryster kunde jag inte låta bli att le åt. Ett varmt leende.

skriven
#5: Anna

Tack för att ni delar med er... av eran styrka, glädje, sorg och kärlek..



Ni har berört mig och så otroligt mycke..



Mitt varmaste deltagande till er..



Stor kram Anna

skriven
#6: sabina

Härligt skrivet, härliga bilder!

skriven
#7: Elisabet Roslund

Alltid fina flickor, alla tre!

Med mycket Tro och Hopp, Styrka och Kraft hoppas jag på allt det bästa i ert fortsatta liv, ni flickor på jorden och med er fina flicka Madde på den plats hon är idag.

Kram/Elisabet

skriven
#8: Maria

Jag kände inte någon av er, men ni båda har verkligen berört mig in på djupet.

Du verkar vara en helt underbar mamma och din fina fina Madde ÄR en helt underbar person. Jag skriver är för jag vet att hon kommer leva kvar i mångas hjärtan under en väldigt väldigt lång tid.

Kram /Maria

skriven
#9: Millan, Sågaregatan

Tänk att Din dotter berört mig så!

Madde-andan har slagit rot, också i mig.

The secret, Du kan hela ditt liv.... Böcker jag nog aldrig skulle hittat eller ens läst, om det inte vore för Din Madde!

Tack för att Du delar med Dig av Dina minnen och tankar.

Tack för att Du delar med Dig av de fina bilderna.

Tack för att du låter oss andra dela detta med Dig, Anne!

TACK!

skriven
#10: Therese

otroligt vackert skrivet!



jag beklagar inte sorgen, den är naturlig, men jag beklagar er förlust! saknaden måste vara enorm..



ni har alla inspirerat och gjort skillnad!

tankarna finns hos er, trots att vi aldrig träffats.



är så ledsen för er skull..



varma kramar till er!

madde - keep shining down on us from heaven!

skriven
#11: Anette

Vad vackert du skriver.

Madde har verkligen en mycket speciell och stark mamma.

Har följt henne genom blogen och till slut kändes det som om jag kände henne på riktigt.

Vilken tjej hon var och är!

Jag vet ju att livet inte är slut bara för att vi inte går just på den här planeten så din lilla sångfågel kan med all rätt vara mycket stolt över sin mamma!

Kram Anette, Trollhättan

skriven
#12: Therésa

Vilken inspiration du är! Och vilken inspiration Madde är! Jag har plöjt hennes blogg på ttre dagar och det känns verkligen som att hon blivit en del av en. Som en vän. Hon fokuserade verkligen inte på sin sjukdom, utan på det som kunde bli bra och bättre. Hon klagade aldrig utan höll skenet uppe! Vilken kvinna :)All styrka till er!

skriven
#13: AnnaMaria

Madde o Christine kan vara glada att de hade dig som mamma och har och fick en sån fin uppväxt som det verkar. Många barn har inte det, och även om madde blev sjuk så tror jag hon var hemsk tacksam att hon fick vara sjuk med er, en familj och pojkvän som verkligen älskade henne. Tänk om det vart någon annan, som inte alls var älskad på smma sätt.

Maddes öde har berört mig något oerhört och jag kan inte slita läsa din o hennes blogg.

Jag har ett väldigt starkt band till min familh med ich kan känna igen många saker som du skriver.

Hoppas att du får en fin fortsatt tillvaro.

Många kramar till hela din familj.

/Anna, 19år

skriven
#14: Vida

Anne,



Tack för fint inlägg.



Vilka underbara sångfåglar du har vid din sida. Även om det är som du skriver att den ena är kvar på jorden och den andra i himlen. Jag hade önskat att Madde fått stanna på jorden längre även om det inte blev så. Dina sångfåglar verkar även haft en helt fantastisk mamma vid sin sida.



Jag är en av dem som följde henne via bloggen och berördes av hennes klokskap, livsglädje och mognad. Även om jag inte lärt känna henne personligen så tänker jag ofta på henne och påminns om vilken skatt en alldeles vanlig dag är och hur viktigt det är att verkligen LEVA livet.



Insamlingen som Enbart startade är nu uppe över

50 000. Helt otroligt. Man ska inte underskatta bloggvärldens kraft och inte heller kärlekens kraft. Kärleken till livet och att vi vill att ingen ska behöva genomgå det ni gör just nu.



Tack för att du delar med dig med oss så mycket eller lite du vill. Gör det bara om det känns rätt och om du orkar.



All styrka och kraft till dig, din familj och alla som kände Madde.



/Vida

skriven
#15: Söderlund

Många tankar riktas till dig och alla som berörs av detta. Så otroligt sorgligt och orättvist att något sådant över huvud taget får inträffa. Jag lider med er som sagt och tycker det är otroligt starkt av dig att på det här sättet dela med dig av dina tankar.



Vila i frid flicka lilla, vila i frid <3



Mvh och många kramar.

skriven
#16: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#17: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#18: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#19: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#20: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#21: vindensmelodi

Mmmmm, så underbart du beskriver, och vilken glädje,,,vilken kämparanda, och vilken personlighet.

Jag hann ju vara med och lära känna Madde ända från början av hennes bloggande - och det har givit mig otroligt mycket!

Jag hann få lära känna hennes humor, hennes levnadsglädje, och det är jag såååå otroligt glad över.

Jag blev alltid lika glad av hennes inlägg och hennes komentarer.

Hon är nu den vackraste av alla änglar. Och hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.





skriven
#22: Julia

hur många besökare har du?

skriven
#23: Anna

hej! tänker på er dagligen. ingen har sagt att livet skulle vara enkelt och rättvist ändå känns det så ofattbart att madde ej fick vara kvar. jag tycker du är fantastisk som delar med dig i din sorg. kram a ps vilka härliga thaifoton ds

skriven
#24: sandra

Måste säga WOW. Både du och Madde är fantastiska på att inspirera, tack! Underbar energi och vilja av stål.

skriven
#25: Lovisa

Tack för att du delar med dig. Din blogg hjälper mig med sorgen när jag förlorade min mamma. Jag kan aldrig ana hur du mår men jag vet hur det är att förlora någon man älskar och håller så kärt. Hennes blogg har gett mig så otroligt mycket. Jag är så tacksam för att det finns människor som er. Jag beundrar er styrka. Kram Lovisa.

skriven
#26: Hanna

Vilka fina bilder! Ni såg ut att ha det jätteskönt :)

skriven
#27: Mette

Era bloggar har berört mig mkt.Jag har svårt att hitta ord på det.Jag beklagar er sorg men tror att Madde har det bättre som ängel men hur orättvist är inte livet.Men jag tycker att ni är heroiska samtliga.

Kram Mette

ps.Jag känner"den jävla idioten"personligen.ds

skriven
#28: Oscar

Mina hjärtligaste tankar och varmaste deltagande till er. Ni är fullständiga främlingar men har ändå berört mig djupt med era skriverier, och jag önskar er allt gott. Jag beundrar dig verkligen som verkar kunna hantera det här med värme och konstruktivitet, det är sannerligen starkt och vackert. Personer som du skänker mig verkligen hopp och tro på allt som är fint hos människor. Kram!

skriven
#29: Anonym

Va fint skrivet..man blir positiv till er styrka.

Kommer fortsätta folja din blogg, för den ger mig en annan syn på livet.

väldigt fina bilder.

kram

skriven
#30: Marie

Otroligt starkt av dig att kunna sitta och skriva om din sångfågel som så nyligen lämnat detta liv för istället förgylla änglarnas tillvaro någon annan stans i detta stora universum.

/Marie

skriven
#31: julie

Jag har hittat höstens och vinterns garanterat snyggaste skor/stövlar/pumps. Spana in min blogg och överraskas av det sjuka priset! Detta är något ALLA har råd med!

skriven
#32: Tina

Tårarna sprutar här efter att ha läst din blogg. Så sorgligt. Beklagar såååå...Finns inga ord. Mitt modershjärta går sönder när jag läser om såna här livsöden. Det får en verkligen att uppskatta det man har och måna om de sina den tid vi har på Jorden. En dag är jag övertygad om att man möts igen.

skriven
#33: Anonym

Jag har alltid känt att Madde haft ett sådant otroligt driv. Hon tar tag i saker och leder en när man minst anar det. Kommer fortfarande ihåg en pytteliten detalj för hundra år sedan när jag läste upp ett papper med regler till en rykttävling och Madde snabbt flikar in att det inte hörs vad jag säger. Jag var så arg på mig själv inombords i en sekund för att jag inte gillade att ha fel, men tog det lugnt och pratade tydligare istället, hon gjorde det ju för min skull och jag är så fascinerad av att hon vågade. Hon vågade alltid säga till om det var något som hon inte tyckte var rätt och det beundrar jag henne otroligt mycket för.

skriven
#34: Niklas Ängelid

Så otroligt och vackert skrivet, otroligt att du orkar skriva så fint i en stund som denna!

skriven
#35: Alex

Underbart att få läsa om de goda minnen ni kommer kunna bära med er. Bara nyligen läst era bloggar, men beklagar er sorg och hoppas något gott kan komma från det hela

skriven
#36: Jennilie

Jag har varit i Thailand en gång.. För typ 7-8 år sen så jag skulle inte tack nej till att åka dit igen! :D

skriven
#37: Maria Malmgren

här är oxå en änglamamma till tvillingarna julia & sebastian ... från en mamma till en annan.. en stor varm kram... det värsta en förälder kan göra är att begrava sitt barn... mvh Maria med famlj.. skrev lite på min sida "En tyst Bloggdag för Madeleine"

skriven
#38: Hanna

Oj vilken stark mamma du är! Helt otroligt!!!

Jag hittade Maddes blogg bara någon dag efter hennes bortgång och jag skrev några rader och länkade till hennes blogg i min egen!

Hon verkade vara en mycket söt och rolig tjej!

Jag önskar din famlij all lycka i framtiden.

Var starka och håll ihop!



Ta hand om dig!

Kramar

skriven
#39: Moa

Vilket underbart porträtt av Madde!

skriven
#40: Louise

Du har en super snygg blogg tjejen!

skriven
#41: vaniljeva

när jag läser det du skriver så får det mig att fundera över min roll som mamma och hur tacksam man bör vara för sina barn .O visst blir det en del tjat om städning o dylikt, men din blogg får mig att inse att det finns viktigare saker i livet än en obäddad säng.

skriven
#42: Carina

Käraste vännen, Du skriver så otroligt fint och vackert, minnen och bilder är så fina och ljusa. Dina döttrar har att brås på! Du inspirerar, med värme och kärlek, fast jag förstår ibland inte hur du orkar...det är just det som gör dig så fantastisk! Jag känner så med er i denna orättvisa förlust. Jag är övertygad om att Madde finns med er för alltid. Vi hörs när du känner att du orkar/vill. Massor av kramar till dig, Christine, David o resten av familjen.

skriven
#43: Hanni

Kan inte sluta säga hur inspirerad man blir av er! Livet känns fruktansvärt orättvist men att se hur ni lever era liv sprider ett ljus över allt det mörka som finns. Vilken vacker o stark mor, vilka vackra o starka döttrar.

Kramar

skriven
#44: Frida

Jag önskar din familj och alla nära till Madde all lycka. NÄr jag ser era bloggar på blogglistan innan jag loggar in så tänker jag på Madde. Hon har det bra där hon är nu, men kommer alltid finnas bland oss. Kanske är hon hos min förra styvpappa som dog i en svår sjukdom för 8 år sedan. Jag har förtränkt mycket för jag var så liten. Men jag kommer ännu ihåg mycket..

Kram till alla er.

skriven
#45: Emma

Upptäckte bloggen idag, och beundrar er allihopa starkt! Vet hur det är att förlora någon du älskar, vet om att saknade är olidlig. Det är inte meningen att så unga mänsikor ska gå bort! Tänker på er och eran familj! Man klarar mer än vad man tror, jag vet! Kämpa på ta vara på varandra!

skriven
#46: Stephanie

Hej Anne.

Förstår precis vad ni i familjen går igenom just nu. Min mamma dog också i cancer, men i hjärntumör. Jag har också gått på måg. Fast på mediaprogrammet. Tog studenten i år. Mamma dog den 12 Mars i år. Sjukdomsperioden var i två år och det sista halvåret var och kommer nog vara det svåraste jag har/kommer vara med om. Att bara vara med men inte kunna hjälpa. Har nu flyttat till Göteborg, till pojkvännen. Och tar en dag i taget. Blev verkligen ledsen när jag fick läsa om allt. Man blir bara så arg och livet är så fruktansvärt orättvist. Hon verkar vara en helt enastående tjej på alla sätt. Hoppas att hon har kommit till ett bra ställe nu. att hon mår bra. Skulle vara roligt om vi kunde ha lite kontakt, om du känner för det? Eftersom att vi båda har varit med om sjukdomen cancer i våra familjer. Skulle vara ett stort stöd och putt framåt för mig. Ha de jättebra. Tänker på er. Kramar

skriven
#47: Elina (lesvintage)

Oj vad rörd jag blev av att läsa, hamnade på din blogg av en slump och ska nu läsa oftare här. Tack för att du berättar.

skriven
#48: Elina

Beklagar sorgen ännu en gång!



Et otroligt fint inlägg.

Jag tycker det är så fel att man ska få en dödlig sjukdom så ung. Och när man lever så rätt som jag läste om nu. Det är hemskt. Ingen ska behöva få det!



Jag tänker på er!

Kram

skriven
#49: tiny

vilken otrolig mamma du verkar vara och jag är övertygad om att madde är glad att ha fått 20 år tillsammans med dej!

ni ses igen i nangiala...

keep being strong!



kram

skriven
#50: Emsan

Väldigt vackert inlägg! Tänker på Er!

Hon sjunger säkert vidare i himlen som den vackra ängel hon är!



kramar

skriven
#51: Carro

Hej,



Jag blir varm i hjärtat av din styrka och kärlek, samtidigt värker mitt hjärta när jag tänker på din sorg. Jag har läst Maddes blogg länge, oj vilken insperationskälla, precis som du är nu. Jag beklagar verkligen sorgen!



Jag tänker på dig och din familj.



//Carro

skriven
#52: Erica

Va glad man blev när man kom in på din blogg de bara sprakar av fina färger! Läs gärna min blogg! :)

skriven
#53: linda

vilka härliga bilder! :)

skriven
#54: linda

vilka härliga bilder! :)

skriven
#55: Gösta

Jag tänker på er varje dag och stund. Kramis

skriven
#56: Jen

Vännen! Du skriver så vackert om Madde och alla era minnen. Tänker på dig och er mest hela tiden, sänder massor med starka och vackra tankar!

(Det är klart att dina döttrar ÄR underbara, du är ju deras mamma)

Kramar

skriven
#57: Anna T

DU ÄR STARK! Tänker ofta på er, kramar

skriven
#58: Bellaboll

Åh, på Phi Phi och Monkey Beach var jag i somras :)

Jag är tagen av hur positiv du är. Det är precis så jag tycker att man ska vara, man ska se det positiva. Men det är en kost att verkligen göra det!

skriven
#59: Miaa

Hej, kolla in min grymma tävling om ett porträtt i blyerts :D

Den avslutas imorgon (Torsdag).



Ha en trevlig kväll!

Kram Miaa..

skriven
#60: Anonym

Beklagar verkligen. Madde verkade vare en otroligt fin, vacker och härlig person!! Hade varit otroligt fint att få höra hennes röst!



Ni är otroligt starka! Tänker på Er !

skriven
#61: Josefin -

Hej. Först och främst vill jag bara säga att jag verkligen beundrar dig för att du skriver om Madde. Det är otroligt starkt och jag är säker på att madde inte ångrat en sekund att just du var hennes mamma.



Jag heter Josefin och går på porthälla gymnasium i Partille. Vi är 5 tjejer som ska starta ett uf företag i skolan och vi hade verkligen ingen som helst idé om vad vi skulle göra. Men så kom vi och tänka på Madde och om vi kanske kunde göra något för henne och andra som har/haft cancer. Vi kom fram till att vi vill göra en bok. En bok om cancer, en bok om hur det är att leva med cancer och framför allt en bok som kanske kan hjälpa andra som inte har cancer att förstå lite mer hur det är. Om det nu går. Vi skulle vilja ha med Madde i våran bok. Som ett minne av henne. Och även dig. Stor del av pengarna kommer att gå till Madde och barncancerfonden.

Förstår helt och hållet om du tycker att det känns jobbigt, men det kanske också kan vara ett sätt att hjälpa andra. Att ge andra styrka att ta sig igenom det. Madde verkade vara en väldigt positiv människa i det jag har läst och vi skulle vara stolta att få ha med henne i våran bok.



Du kan väl skicka ett mejl till mig om du tycker att våran idé är något du vill hjälpa oss att genomföra. Du får gärna skriva om du inte vill också. Frågor eller vad som helst.

Vi tänker på er. /Josefin



[email protected]

skriven
#62: C H E R R Y R A I I N . B L O G G . S E

Hon var så fin :(

skriven
#63: N...A

Hej det gör så fruktansvärt ont i mig om det jag läst... mina tankar är med er alla!!! hon har det bra där hon är nu och sitter säkert och tittar ner på er från himmelen just nu...där tror jag hon och mina kära är. Ta hand om er Kramar från mig

skriven
#64: Lina

Hej,



Jag heter Lina Norman och frilansar för VeckoRevyn. Först och främst vill jag säga att jag verkligen beklagar sorgen. Sedan skulle jag vilja komma i kontakt med dig angående en artikel. Om du vill maila mig så kan jag berätta mer.



Hälsningar Lina Norman

[email protected]

skriven
#65: HS

Synd att inte madde fick leva tycker så mycket om henne sån som hon var skulle alla människor vara...Hon är så söt och vacker våran goa madde men nu är hon våran söa ängel..känner hennes auroa vart jag än går...Jag vet att hon finns med mig.....Kram

skriven
#66: vindensmelodi

Åh,,,kära Anne - Jag vet inte vad jag ska skriva,,,det glädjer mig mycket att jag kunnat bistå med något under tiden vi känt varandra genom cyber rymden,,, ja, jag hade ju turen att få lära känna Madde och dig och DSavid ända från början,,,, och det har gett mig otroligt mycket.

Jag förstår astt det tar tid att fatta överhuvudtaget vad som faktiskt hänt,,,det tar tid att sörja, och det tar tid att läka,,,men alla processerna måste gås igenom,,,,

Det är alltid mycket runt en begravning och man "hinner" inte med sörjandet på det sätt man hade velat från början,,,,men när allt har lagt sig, och det böir lugnt,,,då alla redan har hört av sig, och skickat blommor, och varit och hälsat på,,,, då alla varit på begravningen och alla har läst igenom bloggarna,,, då allt blivit "lugnt" igen efter all uppståndelse,,,då kan det bli väldigt tomt och tufft,,,,ingen kommer, ingen skickar blommor, ingen ringer,,,, då vill jag också finnas där för dig!!!!





Tack döta du för dina ord,,,dem tar jag till mig och smyger undan djupt inne i mitt hjärta.



Kramar

skriven
#67: Therese

Jag hittade din dotters blogg av en ren slump en morgon nu i veckan, och innan jag vet ordet utav det så sitter jag med rödsprängda ögon och tårar rinnandes nedför mina kinder. Men samtidigt som jag sitter gråtandes framför datorn så har jag ett litet leende på läpparna, för vilken kämparglöd och positiv inställning hon hade trots ''den jävla idioten''.



Det är oförståeligt att en sådan ung människa, enbart ett år yngre än mig själv, ska behöva mista sitt liv innan det knappt har börjat, men det är, mitt i all sorg, så himla skönt att veta att hon i allafall kämpat och verkligen trott på en framtid. Hon verkade verkligen leva för dagen och uppskattade små saker, sånt som man annars ofta tar för givet, och jag beundrar henne oerhört mycket för det.



Många varma kramar,

Therese

skriven
#68: Elisabet Roslund

Jag vet tyvärr hur det känns att mista ett av sina älskade barn...jag vet tyvärr hur det är kaus i huvudet..... hur man tror man håller på att bli tokig.....jag vet att man måste vara stark men också få lov att blir arg och ledssen. Jag vet att vi måste göra allt för att fortsätta att leva och njuta av det liv vi har fått. Jag vet inte...men jag tror....att vi ses igen.

Varma Kramar till er alla/Elisabet

skriven
#69: Beatrice Hallin

Att förlora ett barn är ju egentligen sååå fel... Det är ju tvärtom det ska vara, barnen ska överleva en själv! Och dessutom till något så elakt som "idioten"... Jag förlorade själv min lillebror för 6½ år sen i en dykolycka där han drunknade och vet hur sorgen är. Till min mamma skickade jag den här dikten jag fann ett år senare:



Min starka mamma



Min mamma är så stark,

det säger faktiskt alla.

Men i ensamhet om natten har

jag sett hennes tårar falla.





Under sömnlösa nätter

kommer jag tassande på tå.

Hon vet inte att jag är där

för att hjälpa henne förstå.





Lika ändlöst som strandens vågor

och hennes smärta...

Jag vakar över min starka mamma

som alltid bär mig i sitt hjärta.





Hon bär ett leende,

ett leende som hon tror döljer.

Men genom Himlens dörr

ser jag tårarna som följer





Min mamma försöker hantera döden

för att hålla mig kvar.

Men alla som känner henne vet

att det är den enda möjlighet hon har.





När jag vakar över min starka mamma...

genom Himlens öppna dörr

försöker jag förklara att änglar skyddar mig

nu så som hon gjorde förr.





Men jag vet att det inte hjälper

eller lättar bördorna hon bär.

Har du möjlighet, gör ett besök...

och visa att du håller henne kär.





Vad hon än säger...

hur hon än mår.

Min starka mamma har ett hjärta,

för alltid fullt av sår.



Text: Kaye Des Ormeaux (Svensk text: Helen S Wirén)





Du finns i mina tankar tillsammans med resten av din familj och David. När jag varje kväll tänder minnesljuset för min bror kommer även Madde ha en plats i mina tankar, för hon lärde mig massor... Ödmjukhet, kämpaglöd, optimism, glädje och naturligtvis The Secret som jag delar med henne och många andra.



Ta väl hand om er och jag skickar värme och styrka via mina tankar till er alla.



mvh i saknadens tomhet

Beatrice Hallin

Jämtland

skriven
#70: sara

...Det du skriver är så fint och vackert! själv har jag inte ett så bra band med min mamma, så jag är så glad för dina döttrars skull och även din att du är en sån varm och fin människa!! tänker på er!! kramar

skriven
#71: Jennifer

Det är verkligen hemskt det som har hänt dig & din familj. Ingen ska behöva begrava sitt eget barn... Beklagar sorgen. Djupt.

skriven
#72: Anonym

Jag beklagar sorgen. Madde kommer leva i alla våra hjärtan men framförallt ditt. Var stolt över dig själv för det finns många barn i världen som skulle ge allt för att ha en sån kärleksfull mamma. Inte alla mammor är så vet du. Jag ser upp till dig och önskar dig all lycka i livet/14 åring

skriven
#73: Diana

Vilka vackra ord! Jag rördes lite extra av dina ord om din andra dotter, att du i denna tunga stund orkar uttrycka hur mycket även hon betyder för dig!



Nu har jag gjort mitt bidrag till fonden. Det kändes bra, efter att ha berörts av eran historia. Tänker på er!

skriven
#74: sophie

otroligt vackra ord och vad stark och duktig du är.

får man lov och "önska" ett inlägg? jag skulle vilja veta lite mer om hur det hela började, när hon fick sin diagnos, allas reaktioner osv.

skriven
#75: Sissel

Jag hade tråkigt och lyckades komma över Maddes blogg... Jag blev otroligt berörd, och när jag nu har läst dina vackra texter grät jag öppet. Jag är 14 år och har hela livet framför mig, och jag har helt klart blivit inspererad av Madde. Jag känner igen mig mycket i henne, älskar också att sjunga osv. Det är en stor sorg att hon inte fick leva vidare, men hon har lyckats göra något med sin tid här på jorden. Jag har även en väns lillasyster som gick bort i canser för ett år sedan. Jag kommer helt klart att skänka pengar till canserfonden, och aldrig glömma dessa två änglar i himlen.

skriven
#76: Micaela

Tja, vad ska man säga när alla andra säger det man vill säga?



Jag känner din känsla igenom texten att du är stolt över dina döttrar och jag blir glad över det. För det är vad varje dotter vill höra, att ens mor är stolt över en.



Madde fick mig att bestämma en sak, att jag ska åka utomlands till nya zeeland, jag har alltid varit för feg för att jag trott att jag inte klarat av det. Men nästa år åker jag! Det har jag bestämt.

skriven
#77: victoria

Min farmor dog i cancer förra året. Jag talar fortfarande om henne som om hon levde. "Farmor är, farmor gör".



Så jag förstår dig där, att hon ÄR. Inte var.



Det känns levande.

skriven
#78: Frida

Alla borde ha en mamma som dig, du verkar helt underbar!

skriven
#79: Emma

Hoppas att er fina Madde har det bra nu & vilar i frid, fri från smärta & sjukdom...

Så tragiskt & orättvist!



Sköt om er...



Många kramar

skriven
#80: DM

Dem senaste dagarna har jag läst din och maddes blogg.. jag önskar jag kunde ta en liten del av din smärta, fast jag inte känner dig..

men sen tror jag att den sorg du har för madde är där du antagligen känner dig nära henne fast hon inte är här.. Efter ett tag, när man minst anar det skänker ngt från ovan ett lugn i hjärtat.. aldrig kommer det vara ok att madde var tvungen att lämna er men ett lugn som gör att livet går vidare..

Jag önskar så innerligt att jag kunde hjälpa dig med ngt, jag vet inte vad men ngt.. så jag fortsätter att skänka pengar..

ta hand om dig o jag är ingen som vet vad du ska göra för att det ska kännas bättre men snälla ta hand om dig.



skriven
#81: Nina

Jag måste bara få säga vilket mod och en sån extrem kärlek man känner hos er! Jag tvivlar inte en sekund på att hon har det bra bland alla andra änglar. Fortsätt med eran otroliga energi som inspererar oss andra och får oss att uppskatta livet mer!



Jätte kramar till hela er familj!

skriven
#82: sanaaz

kan inte du lägga upp videor på madde när hon sjunger så man får höra?

skriven
#83: Amanda

Hamnade av en ren slump på din och din dotters bloggar. Det ni båda skrivit har berört mig otroligt mycket. Själv sitter jag med funderingar över cancer och även njursjukdommar som härjar i min släkt, med oviss utgång. Så att få ta del av eran version av det som hänt, hjälper mig otroligt mycket vad gäller tankar och värderinga om livet.

Beklagar det som hänt, och hoppas du klarar av att vara så stark i fortsättningen som du nu verkar vara! Ta hand om dig och fortsätt att dela med dig!



Kramar Amanda

skriven
#84: Vanessa

En dikt jag hittade när min mamma gick bort. Kände inte Madde men hon verkar vara underbar och det känns som att hon ville att ni skulle tänka såhär!

"Döden är ingenting alls. Jag har bara fortsatt vidare till nästa rum. Jag är jag och du är du och vi skall förbli vad vi alltid varit för varandra. Kalla mig vid mitt vanliga namn, tala till mig sådär som du alltid gjort. Förställ inte rösten, inga påtvingade miner av högtidlighet och sorg. Sluta inte skratta åt gemensamma små skämt, skratta som vi alltid gjort. Le och tänk på mig, önska något-en önskning för min skull. Låt alltid mitt namn finnas med er där hemma, uttala det som om ingenting hänt, sorglöst, utan spår av skuggor. Livet går vidare med samma innebörd som tidigare. Det går vidare. Livet är en obruten kedja. Att jag försvunnit utom synhåll innebär inte att jag försvunnit ur era sinnen. Jag väntar på er, under en intervall, någonstans väldigt nära. Allt är väl."

skriven
#85: Michelle

Hej Anne!



Din dotter påverkade mig väldigt mycket, Min Mamma slogs mot leukemi förra året. Men det var först när jag läste Maddes blogg som jag hittade ord på känlsor och som jag började tänka på ett annat sätt.

Jag beundrar henne och framförallt dig som lyckats uppfostra en så oerhört vacker dotter.



Jag har skrivit ett inlägg om henne.

Skulle betyda mycket om du orkade läsa igenom det så jag vet att jag inte skrivit något som du tycker känns fel.



Jag tänker på er.

/Michelle



http://chelley.blogg.se/2008/september/mina-tankar-gar-till-madde-och-hennes-familj.html#comment

skriven
#86: Helene

Mycket fint och värdigt skrivet. Starkt. Jag kan inte mer än beklaga och tänka på er. Skickar en stor kram!

skriven
#87: Annica

Ja..sitter här med tårarna rinnande ner för mina kinder,det var längesen jag grät så här mycket. Vilken enorm kärlek ni har i eran familj.

Det är så sorgligt men samtidigt så vackert på något sätt allt ni skriver. Alla mina tankar till er!!!

skriven
#88: Lotta

Tårarna bara rinner så fort jag går in på någon av din, din dotter eller hennes killes blogg.

Det är så tragiskt. Men du verkar så stark mitt i allt. Jag tänker på er. Varma Hälsningar från Lotta.

skriven
#89: soffan

jag blir så himmla berörd utav detta! jag har självklart skänkt pengar till fonden. min farfar gick bort i cancer, jag vet hur det känns att mista någon närstående på grund utav en sjukdom. det är så tragisk! hon var så himmla vacker madde, och inspirerande. Jag önskar dig och din andra dotter all lycka i livet, samt David hennes pojkvän. Han verkar helt underbar! ni alla är underbara! KRAM

skriven
#90: stars in heaven

Så fint skrivet! Jag är alldeles gråtfärdig.

Stor kram

skriven
#91: Donnan

Jag beundrar verkligen din styrka som mamma.

skriven
#92: Jana

Kom hit till din sida genom en länk ifrån janni crannings blog då jag googlade på chihuahua. "Allt har en mening"...tydligen. Tårarna vägrar sluta rinna. orkar nästan inte skriva då detta väckte alla mina minnen ifrån min sorg med min älskade vackraste, underbaraste mammas kamp med det fruktansvärda avskyvärda ordet cancer. Ser knappt vad jag skriver för tårarna är i vägen. hjärnan känns som bomull. Men måste bara få lov att ... göra min "röst" hörd. Det är för mig flera år sedan jag "vårdade" mamma hemma. hon blev bara 46 år Upplevde liknande smärta, sorg, glädje,,kamp som ni. Ville bara säga att det kändes på ngt sätt skönt för mig att läsa din berättelse,att få veta att ngn annan varit med om ngt liknande som jag,.. och överlevt. Fortfarande går det inte en dag utan att det finns i mina tankar. Fina underbara minnen blandas med de smärtamma. Tänker på er och önskar er all lycka och styrka i framtiden. kramar Jana

skriven
#93: Taking Chances

Ditt hjärtas skönhet är hänförande för mig!

Jag tvivlar inte en sekund på att båda dina döttrar är precis lika vackra,modiga och kloka i sitt sätt- även om de flesta av oss bara lärt "känna" Madde tack vare hennes blogg!

Du berör och ger så otroligt mkt värme,visdom,glimten i ögat och kärlek bara här i din blogg och det ljuset,kärleken och värmen har dina döttrar alltid kunnat landa i och sedan fört vidare till andra människor i sin omgivning!

Så tack för ditt ljus och för den gåva du tillför världen!

Du är fantastisk på så oerhört många sätt och vis!

Ta vara på dig!

Hjärtevarma kramar till dig!

skriven
#94: therese

Otroligt vacker dotter du hade!

ni är lika starka båda två!!

Stor kram, och jag tänker på dig/er varje dag!

Man har tänkt lite mer på att inte ta folk för givet, och Madde lärde mej att man inte ska klaga på småsaker, så nu ska jag ta vara på varje sekund!!

din dotter har lämnat många spår i folks hjärtan ... och kommer för alltid leva vidare!

Ta hand om dej!

skriven
#95: Lovisa

jag är helt tagen och får knappt fram några ord för vad jag ska skriva.. Du verkar som en oerhört stark person med en oerhört vacker dotter. Undrar om du skulle kunna länka Madeleines blogg?

skriven
#96: Toffs

vilken underbart vacker dotter du har! För som du säger, hon finns ju kvar hos er även om hon inte är där fysiskt. Jag blev väldigt rörd av dina fina ord om henne och ja, vad ska man säga? Det är så orättvist att det är de vackra änglarna som försvinner först...

skriven
#97: Elisabet Roslund

............En Varm Kram, en riktigt, riktigt Varm Kram ........Jag vet hur mycket ni tänker....hur mycket ni saknar Madde.......jag vet........

skriven
#98: Filippa

Hej Anne



Vill att du ska veta att jag tänker fruktansvärt mycket på dig och Christine. Ni är så himla starka. Jag har drömt ett par gånger om Madde nu det senaste. Hon finns i mina tankar hela tiden.



Ta hand om er och Anne du är en riktigt kämpe !

/ Varma kramar från Göstas dotter Filippa!

skriven
#99: Malin

Vad fint skrivet. Tänker på er!

Kram Malin

skriven
#100: Siw

Tack för att du delar med dig, beklagar verkligen förlusten. Underbara kort på jätte fina tjejer, väldigt lika varandra. Kramar

skriven
#101: Martin

Hej..beklagar förlusten och tänker på er allihop.Vackert skrivet o jag beundrar er styrka att skriva o dela med er om allt....Tänker på er!!



varma kramar

skriven
#102: cecilia

har aldrig varit med om en mer inspirerad tjej, men en sådan kämpar glöd, och så positiv till allt fast "den jävla idioten". Det jag vill fråga, har du ingen video som du kan lägga upp då madde sjunger så man får höra hur fint hon sjunger? Beklagar sorgen, men minnena finns alltid kvar.

skriven
#103: Niklas Ängelid

Ja det vore verkligen jättekul om det fanns någon video du kan lägga upp där man får höra madde sjunga, även flera bilder när det gäller Madde vore kul att se!

skriven
#104: sweetie

Vilka fina ord! Jag hoppas att sorgen läker med tiden men att minnena lever kvar lika starka som alltid!

Många tankar till dig o din familj <3

skriven
#105: Sandra

JAg har verkligen berörts otroligt mycket av det som hänt Madde! Hon verkade vara en otrolig människa som har tillfört så mycket till alla, även till mig som inte kände henne! Men era ord inspirerar och jag har länkat er på min blogg! Sänder många tankar till dig och din familj! <3

skriven
#106: Veronica

Jag måste bara säga att Maddes, din och Davids bloggar har verkligen berört mig. Att vara så starka att ni orkade blogga, och att Madde orkade se positivt på livet ändå. Jag kände efter att jag hade läst färdigt att man skall inte klaga på livet, man skall våga ta det steget som man egentligen inte vågar, våga säga det man tycker, våga älska, våga se omgivningen - man vet aldrig vad som händer i morgon.



Är själv mamma och jag påstår inte att jag kan sätta mig in i din situation, men vilken smärta du måste känt. Jag skulle tro att vilken mamma som helst skulle ge sitt liv för att rädda sitt barn, men då man inte kan hjälpa sitt barn, se barnet ha ont och inte kunna göra något - usch vilken hjälplöshet.



Jag hoppas ni familjen, släkten och vännerna har det bra och att ni ljuset som faktiskt finns där. Mina tankar finns hos er, fast jag inte känner er.

skriven
#107: Emmha

du är en sån sjukt stark mamma.. Jag beundrar dig och din styrka.. Din blogg berör mig väldigt djup..

skriven
#108: Gonjishkak

All kärlek och all styrka till dig, och alla som står Madde nära. Att det är svårt ser vi alla men hur svårt det är, är det bara ni som känner. Det som jag tycker är vackert mitt i all denna sorg är att ni "firar" hennes liv och inte bara sörjer hennes död. Det känns som om livet måste tas hand om varje dag...jag ska komma ihåg att älska mina nära och kära varje dag och inte vänta till morgondagen...



Madde vila i FRID...

skriven
#109: Anonym

Mina ögon är fulla av tårar, mitt hjärta önskar mest av allt Madde får vila i frid, och att ni anhöriga kommer att må bättre! Jag kände inte Madeleina över huvudtaget, men hon verkar vara en underbar person! <3



Madeleine, Vila i Frid <3

skriven

Kommentera inlägget här :