GLAD PÅSK allihop!


En tiktigt GLAD PÅSK till er alla!!!
Det blir en härlig helg med familjen och framför allt älskade dotter!
Läääääängtar ihjäl mig!

Ta hand om varandra och låt påsken vara en gemenskapens tid.
Många påskpussar från mig!
Tartletter med lemoncurd, vinbär, chokladkycklingar och bladguld

Ingredienser

Mördeg:
4 4 dl vetemjöl (lite drygt)
En nypa salt
100 100 g smör
1.5 1.5 dl florsocker
2 2 st ägg
Lemon curdfyllning (Frisk och syrlig fyllning):
2 2 st ägg
2 2 st äggulor
1.5 1.5 dl strösocker
2 2 st citroner, skal och saft
100 100 g smör
Chokladkycklingar:
250 250 g mörk blockchoklad
50 50 g kokosfett
kycklingformar
Till garnering:
Röda vinbär
Chokladkycklingar

Tips

Beräknas för ca 6 personer.


TIPS! Curden är underbar på den rostade frukostmackan!

Annons:

Gör så här

1. Nyp snabbt ihop smör, vetemjöl och salt till en smulig deg. Tillsätt florsocker och ägg.

2. Låt degen vila i kyl minst 1 timme eller över natten.

3. Tryck ut mördegen i små formar av metall. Grädda på 200° i ca 15-20 minuter.

4. Förgrädda pajskalen på 180° i ca 10 minuter. Lossa de försiktigt från formarna.

5. Smält choklad och kokosfett till kycklingarna i ett vattenbad. Fyll formar och låt stelna.

6. Vispa äggen plus gulor med sockret.

7. Smält smöret på svag värme i en kastrull.

8. Tillsätt citronsaften och skalet samt de vispade äggen. Värm/sjud och vispa kraftigt hela tiden tills curden tjocknar.

9. Häll upp på väl rengjord burk och låt kallna.

10. Fyll formarna och garnera med vinbär och chokladkycklingar.

Kommentarer :

#1: Anonym

men bilden är skyddad älskade lilla mamma så jag kan inte se den...

skriven
#2: Albenita

Vill bara säga att jag beundrar dej väldigt mycket.

Både dej och David.

För er styrka.

Och jag beklagar verkligen sorgen.

Era texter och hela Maddes historia är så djupt berörande att de nästan blir svårt att andas. Jag kan verkligen känna vilken underbar människa hon var. Fortsätt kämpa!

Jag har förlorat 5 närstående personer genom cancer och jag vill verkligen tacka dej för att du visar upp din styrka, och kraften att kämpa dej igenon sorgen. Tack.

Du har verkligen öppnad mina ögon.



Sköt om dej! Stor Kram



skriven
#3: Therésa

Ska ALDRIG sluta läsa din blogg! Bara så du vet det :) Du är min eviga inspiration just nu när allt känns tungt...

skriven
#4: Amanda

ha nu en underbar påsk anne tillsammans med nära och kära. det är du och david värda. njut av ledigheten och god mat. madde finns med er för alltid. kram Amanda

skriven
#5: Lilli o Claes

Hej Anne, vi sänder Dig och Kicki påskkramar.

skriven
#6: Julia

Hoppas att du får en underbar påsk nu =)

kramar

skriven
#7: Hazel

Åh, vad gott det ser ut!

skriven
#8: mikael nyman

Hej Anne



I lördags var jag vid Christoffers grav och planterade lite tidiga vårblommor. Jag var där tillsammans med Christoffers mamma. Passade då på att visa Katharina - Maddes fina gravplats. Även om ingen sten finns där lyste gravljuset så fint och lugnt. Det finns en stor mängd av lugn och ro kring dessa gravplatser. Kan dock inte hålla tårarna borta när man ser deras födelseår. Att ett barn runt 20 år skall behöva dö är inte rättvist.



Många säger att livet skall vara på ett visst sätt men det kan alla föräldrar som mist sina barn intyga - att livet är långt ifrån rättvist. Visst finns det människor i världen som inte förtjänar att leva - men dom får leva och kanske göra livet surt för 100.000 tals andra människor. Men när vår GUD återkallar barn som Madde & Christoffer då börjar man tveka på vår herre och hans mening med livet.



Särskilt nu när påsken firas och alla vuxna och barn skall förenas kring påskmat mm då får du & jag fira utan våra barn. Detta känns inte bra.



Trots att det nu har gått 18 månader sedan Christoffer gick bort är varje dag (och jag menar varje) en saknad som ger olika uttryck. Ibland går det bra - ibland dåligt. Saknaden sitter djupt i bröstet. Fotografier - minnen - minnessaker mm påminner hela tiden om den tid som var, och kunde jag backa tiden 18 månader och 1 dag så skulle jag göra det även om det innebar att jag skulle leva på hårt bröd och vatten resten av mitt liv.



Glad Påsk på Er alla

skriven

Kommentera inlägget här :