Jul, jul, stålande jul....

Ja, visst är den strålande!
Alla förväntningar eskalerar för varje dag som går i december.

Vart ska vi fira, vad ska vi köpa för julklappar för att få nöjda barn?
Varje år samma ångest... alla måste bli  nöjda?

Hur ska vi HINNA med att baka,pyssla, laga mat, handla julklappar, städa.....
Men varje år blir som alla år...man HINNER allt konstigt nog.

Varför stressa när vi faktiskt har hela 23 dagar på oss f om idag!
På 23 dagar hinner man göra massor!

Det sitter bara i tanken, för vi tänker JULAFTON hela december,
när vi borde tänka....adventsmys med pyssel, kvällar med att baka,
kvällar med att städa, kvällar med att göra julgodis, lördagar med att köpa klappar.
Dricka glögg i goda vänns lag...

ADVENTSTID till att känna in STÄMNINGEN!

Lättare sagt än gjort, men vad gör de flesta (inklusive mig själv)
Vid Lucia börjar man få panik, inga julklappar inhandlade, inge köttbullar gjorda
i förväg, ingen mjuk pepparkaka bakad...bara SKA SNART...IMORGON!
Jobbet tar sina vanliga 8 timmar eller mer och allt EXTRA ska ändå göras.

Har ju flera veckor på mig....jo 11 dagar...shit...dags att börja, och stressen är igång.

Känner ni igen er?

Christine var hemma en vecka och vi har haft supermysigt tillsammans med
hela familjen, kalas och middagar med mys. Jonas kom i torsdags och fick träffa några
och han är VARMT VÄLKOMMEN in i familjen...superhärlig pojkvän till min dotter!


Christine och Jonas....en ögonblicksstund hemma i köket...söta!

På tal om julen så fick jag veta att jag faktiskt fortfarande har förpliktelser vad gäller julen.
Det var lite gulligt faktiskt.
Min älskade dotter 23 år vill att det ska vara som det alltid varit.....

Christine; "Mamma, jag vill ha en adventskalender med paket som alltid"...bedjande...
Jag; "Men gumman, du bor ju i Stockholm, det blir ju lite opraktiskt."
Christine; "Mamma, känner du och posten varandra?"

Och så skrattade vi gott åt det..och sen sa hon....
"Men mamma, jag måste vara hemma på jul, för en julafton utan julstrumpa vid
sängen är ingen jul"

Julstrumpan innehåller godis, och frukt som ligger vid fotänden när barnen vaknar.
Så i år får "tomten" lägga en julstrumpa till Christine och en till Jonas.
...man ska följa traditionerna!
Madde får självklart också en "änglajulstrumpa"!

Efter morgongröten kommer frågan....."Mamma, får vi öppna bara ett paket?"
Efter väldigt mycket klämmande och skakande på paketen under granen så får de välja bara ett!

För tomten kommer ju senare...och det är lika kul varje år trots att barnen är stora.
Det hör liksom till att det ska vara så...lite magiskt och spännande.

"the same procedure as every year my dear"!

Var i kyrkan på 1:a advent, för det är å vackert, och kyrkan är överfull!
Stämningsfull musik och trumpetsolo gör att man känner lycka över att
få vara här, att få känna en stunds lugn utan yttre och ytliga begär.

Kyrkan ger lugn och eftertanke, det behöver man inte vara religiös för att känna.
Fader vår, trosbekännelsen och alla vackra psalmer som alla sjunger tillsammans
är en tröst när man har haft svårigheter i livet,
men även en känsla av hopp att livet har så mycket att bjuda på.
Just i kyrkan får man reflektera i lugn och ro...alla vardagliga tankar försvinner.

Direkt efter kyrkan åkte jag till stan för att se skyltsöndagen.
Glögg, prata med folk man inte sett på länge..lite mingel på ett skönt sätt.
Inget shoppande dock...förutom en tur till "Gräddelin" där jag köpte attiraljer
till min adventsljusstake.


http://www.graddelin.blogspot.com/


I år blir julen hemma hos mig med delar av familjen som bor häromkring,
och Christine och Jonas förståss!

Så det är bara att börja bocka av...
2 december; köttbullar och in i frysen
3 december; kakbak
4 december, julkort
5 december, planera inköpen av julklapparna
....nä jag bara skojar....vi fixar maten tillsammans..
Alla tar med sig olika saker så är det fixat på ett kick! :))
Att göra egna julkort är bara så roligt!

Det blir en toppenjul precis som alla andra år!

Ett tips; Gör en lista för var dag, det är inte fel,
för då kan man koncentrera sig på just bara det som är planerat för dagen.
Glöm det som ska göras imorgon, koncenrera dig på att bara göra det som
står på listan för dagen...det hjälper stressade mammor och pappor!

Berätta gärna hur just du planerar julen och vilka speciella
traditioner just ni har i er familj.
Kul att höra hur andra gör och planerar.


Kram på er och stressa inte, bygg inte berg!
Julen kommer till oss  alla och glöm inte att vi hinner...every year!



Njut av hela adventstiden...det ska jag göra!
Fram med julkortsverstan!






Kommentarer :

#1: Christine

Jagvillhaenponny jagvillhaenponny jagvillhaenponny, och clementiner och en snobbenpyjamas.



Nej, en blommig förresten.

Älskar dig tomtemor!



(Ps; jag har nästan vart snäll i år, vi kan väl glömma bort att jag brände ner garaget och satte på grannens katt en rosa klänning)?

skriven
#2: Elisabet Roslund

Kram på dig Anne!

Jag ska fira julafton med familjen i all enkelhet. Det blir inte en massa paket längre, bara mys i värme och ljus. Ekologisk skinka eller ännu hellre inget kött alls om min 17-åriga dotter får bestämma. Dock vet jag att julskinkan är viktig för dom andra, så vi får väl se.......

Att bara vara samlade är det viktigaste



Juldagen är vikt till att vi samlas till grönkålssoppa och julmat hemma hos min 84-åriga mamma. Vi blir runt 20 st så det är livat och glatt.



Julmusik glögg pepparkakor en massa stearinljus tända och med en fleecefilt uppkrupen i soffan, det med alla samlade och med ängeln Mattias i allas våra tankar, det värmer..

skriven
#3: Sara

Kyrkan är en plats.. för alla. Och det går inte att förklara känslan men den bara finns där och jag älskar den! Känslan av kärlek och gemenskap.



Jag beundrar dig! Det gör jag verkligen, you are a really strong woman. Och du är en bra förebild för andra. Jag kände bara för att säga det.



Ta hand om dig!!

skriven
#4: Anonym

Hej Anne!

Christine är helt underbar med hennes humorkänsla och lekfullhet!! Jag beundrar din förmåga att beskriva livet och vardagen på ett rikt och positivt sätt. Det är inte lätt att skriva om vissa saker, och ännu mindre att prata om dem. Du har verkligen kraften att förmedla dina tankar och på så satt hjälpa många andra människor som kanske behöver just de orden.

Kram på Dig och Christine!

Tuuli-kusinen

skriven

Kommentera inlägget här :