Min ängla-Madde är nu 10 månader

Tvära kast mellan lyckliga stunder oh bottelös sorg!
02.15 för 10 månader sedan flög du dit du inte ville vara.
Du kämpade med näbbar och klor för att inte dö, ändå
fanns inget annat val än att slutligen acceptera det slutgiltiga.....
....du ville inte...det förstod jag, men någonstans så förstod du nog
mer än du ville erkänna för mig.

Först när jag bad dig att släppa taget, tog du dina sista andetag,
du ville att jag skulle förstå, att så här blir det, smärtsamt och brutalt.
Det jag såg var mer än vad någon ska behöva uthärda, den smärta du bar på.
Väntade du på OK från mig?

Led du längre för min skull, att jag skulle acceptera?
Nä, jag tror att du helt enkelt ville leva.
Du trodde på att det kanske finns något mer att testa som gör dig frisk.
För du trodde på dig själv, alltid, hur smärtsamt det än var.
Mitt liv blir aldrig mer detsamma utan dig.

Någon har sagt att sorg är destruktivt, och JA den är oerhört destruktiv!
men vad ska den annars vara?
Glad, hoppingivande, glädje över att man själv lever?
Åhhh, jag får leva medans mitt barn dog av en tortyr-smärtfylld död!
Hon somnade inte in lugnt och skönt utan, led in i sista andetaget!
Det bär jag med mig...mitt barn led av plågor!
Smärtstillning funkar inte i alla lägen, tro inget annat!

Den som säger till mig att jag måste gå vidare nu kommer jag att ge en rak höger!
Så enkelt är det inte att radera ut mitt barn som jag burit, ammat, uppfostrat
och följt dygnet runt i 20 år...hela mitt vuxna liv. Hon föddes när jag var 23 år!
Hon har inte flyttat hemifrån litegrann som alla andra 20-åringar som kommer hem på
söndagsmiddagar och som man kan semestra med.
Hon flyttade bort för alltid...see you never more!


Efter 4 tunga cellgiftsbehandlingar när Madde förstod att det är allvar!
Hon låg i chock och smärtor både fysiskt och existenxiellt 2,5 månader på sjukhuset
 och mindes inte så mycket vad som hänt. "har jag fått cellgifter 4 gånger?"
Håret hade åkt av, men då hade hon bestämt sig för att överleva och började blogga.
när behandlig 5 av 6 på JK kom kände hon inte igen en enda person där, men alla kände henne.
Hon åkte liggande ambulans varje gång från NÄL till JK i Göteborg. Hon kunde inte ens gå själv.
Förtängningsmekanismen var total.
Bilden är tagen av Jennie Smith, Maddes barndomsvän.


Pingstfesten 2008. David och Maddes förlovningsfest med hela familjen.
Morbror  fånar sig i mitten...


Mormor hade tom tagit på sig Karelska folkdräkten till deras ära.


En varm kväll på Gardesanna på tu man hand. Madde hade börjat äta kortison
i stora mängder pga av dåliga värden, Men de skulle mysa trots
stor ansträngning att ta sig till stranden.


Mitten på juli....Mys i gårdshuset hos moster Tiina i Lysekil.
Oerhörda smärtor i ryggen, och 78 olika tabletter, men Madde skulle blogga!
Någon dag senare fick vi åka till palliatava i Uddevalla för smärtorna.

Hittar inte Gotlandbilderna från juni, men de ligger nog på en CD, för Madde
lade in allt på sin bärbara under sommaren 2008.

(Visade en bild på Madde och David från bröllopet när hon var dödsjuk, men av hänsyn
till både Madde och David har jag tagit bort den om ni undrar...)

Madde lblev inlagd på palliativa men vi åkte ändå på
Davids systers bröllop 2008-08-08 med färdtjänst och Madde i rullstol.
Madde klarade bröllopet med nöd och näppe, men lycklig över att ha varit med.
När vi var tillbaks på sjukhuset fick hon nästan sockerkoma,
pga av att hon fått diabetes av all kortison som fått hela hennes kropp att svälla upp.

Har inte orkat fejsa vad vi gått igenom, men man tar en liten bit i taget för att bearbeta
allt som hände under året....

2 veckor senare kom hon hem i liggande bår och vi visste att tiden är utmätt....
Hon skulle åtminstånde få somna i sin egen säng med familjen runtomkring sig......

Det här är min terapi, men försöker ändå minnas Madde som frisk, vacker och
sprudlande av liv.


Det här är min vackra Madeleine sittandes på en strand i Cadiz, Spanien
år 2006 på språkresa!

Måste göra den mörka resan först för att kunna minnas det ljusa sen.
De gör ont på nätterna , men lättar på dagen.....det går inte att förklara....
...det gick så fort. På ett år fick hon en dödlig dagnos, genomled alla
helvetes behandlingar, tusen biverkningar och smärtor och till slut döden!

Jag försöker kämpa varje dag för att förstå mitt eget exixtensberättigande,
men livet är ett lotteri, så enkelt och orättvist är det!

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Det gör ont.....

Jag läste Maddes blogg, jag skrev små hälsningar till henne, fick hälsningar tillbaks..

Alltid var Maddes ord så hoppfulla.

Livet är inte rättvist! Våra barn som så gärna ville leva, hade så mycket framför sig ....

Nu är allt tomt, oehört tomt.

Saknaden kan göra en tokig, jag vet!

En Varm mammatillmamma Kram/Elisabet

skriven
#2: Catharina

Det finns inga ord för detta. Jag skickar dig en massa styrkekramar. // Catharina

skriven
#3: Elin

Anne, Jag minns, sörjer och känner med dig, varje dag, hela tiden!

Dock är jag glad att för första gången kunna vara hemma och få gå till Maddes vackra grav på hennes dödsdag! kanske ses vi där!

* Massa kramar

skriven
#4: Hanna

Vad vacker hon var.... jag skickar en massa kramar till dej.

skriven
#5: Diana

Mina tårar slutar ej...ni berör.

skriven
#6: Mikaela

Anne, detta inlägg (liksom många andra), bilderna och all den smärta som lyser igenom inlägget (den som du bär) berör mig till tårar. Livet är så fruktansvärt orättvist och många gågner så går det inte att finna nåt svar på alla oändliga varför... Att nudda vid all din smärta gör ont inuti mig. Men din älskade underbara Madde slipper åtminstone lida mer. Och hon vill att du ska leva ett värdigt liv, var så säker! det är jag alldeles alldeles övertygad om! Bra om nallen glädjer er båda :) Det är åtminstone nåt jag kan göra... En droppe i den stora oceanen av sorg. Kämpa! Och tillåt dig att sörja och glädjas över den tid och alla de fina stunder du fick med henne. Den varmaste och hårdaste av de kramar till dig Anne

skriven
#7: Millan

Vet inte vad skriva... Ord känns futtiga.

Så jag lägger en stor kram här istället!

skriven
#8: Maria

Som en "tjuv" om natten har jag tagit del av dina bilder av ditt liv, din sorg och dina kloka livsord.Man måste ha upplevt cancerns djävulska massförstörelse som anhörig, vän och/eller vårdare...eller drabbad, för att öht förstå.



Du lever i en skärseld om ändå med öar av hopp och glädje, livslust och framtidstro.



varma tankar och mycket kärlek till dig.



//Maria

skriven
#9: Vida

Har egentligen inga ord. Jag kände henne aldrig personligen men jag följde hennes blogg och hon berörde mig och nu berör det här inlägget självklart.. jag önskar att ingen ska behöva gå igenom det hon och alla ni omkring henne gick igenom.. men nu är ju inte livet sådant.



Jag känner dig inte men jag vill ändå skicka en kram.



Liv

skriven
#10: Susanne

Jag har inte heller några ord att säga........men jag har läst vad du skrivit...det berör mig starkt ska du veta.



Tack för att du väljer att dela det med oss här ute, få oss att reflektera över de liv vi lever...

skriven
#11: pernilla

Hon är så fin din tjej. Sedan jag började följa era bloggar och er (Din, Maddes, Davids) vardag tänker jag på Madde så OFTA. När jag gör glada saker kan jag tänka på din vackra dotter och vara glad över enkla ting som jag tidigare inte tänkte så mycket på. När det är lite tufft påminner era betydelsefulla ord mig att man ska tro på sig själv och om att man bara kan göra sitt bästa.

Orättvisan är ett faktum!

KRAMAR!

skriven
#12: Désirée

Följde Maddes blogg och jag tänker fortfarande mycket på henne. Allt känns så orättvist, en mor ska aldrig behöva ta farväl av sitt eget barn. Tittar lite då och då in i både din och Davids blogg och förundras över er styrka men också erat mod. Ni skriver verkligen så man kan känna vilken smärta ni bär på men man kan även känna vilken kärlek ni har till Madde. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer än att jag tänker på dig och alla i Maddes närhet väldigt ofta.



kram

skriven
#13: Annalena Fagerström

Känner så fruktansvärt för vad du går igenom......

Har läst Maddes hela blogg, och förundrats över hennes kämparvilja, hon ville verkligen inte ge upp.

Finner inte ord, livet är verkligen inte rättvist, var finns meningen i allt ont som händer.

Tänker ofta på er.....!!!!

skriven
#14: Martina

Jag ska vara helt ärlig och säga att det var verkligen smärtsamma bilder, det gjorde ont att se henne bli mer och mer sjuk på något sätt. Men så vacker. Den sista bilden i Spanien, så oerhört vacker! Var stolt! Och jag blev berörd av att Madde verkligen valde att leva in i det sista, hon hade likaväl kunnat strunta i att gå på det där bröllopet för att hon inte ville visa sin sjukdom, men hon tänkte inte så.. Och det är starkt!!!



Din bearbetning är så viktig. Du har med dig någonting som få har svårt att förstå, men som ändå drabbar alldeles för många, ja, det helvetet borde inte drabba någon.

Jag känner din smärta i det du skriver, det berörde verkligen. Jag är så hemskt hemskt ledsen för din skull!!

Jag vet inte hur man gör.. men det finns ett ljus, det är jag säker på. och jag vet också då jag läst att du hittar dem ibland, ljusglimtarna. Det är väl dem som är så viktiga att ta vara på.



Ta hand om dig! Kramar!

skriven
#15: Anna-Karin Bodin

Det är så rätt det du skriver, man kan inte alltid gädjas över att få leva när livet kan vara så hårt. Det finns ingen logik i att någon ska få uppleva något så hemskt som ni gjort. Tänker mycket på er.

Många kramar och varma tankar till Er

Anna-Karin

skriven
#16: Siw

Ja nog är det orättvist alltid, du är stark du Anne.

Kram!

skriven
#17: Anonym

Anne, alla mina tankar till dig. jag bor i Skellefteå och är en i mängden av de som följer dina tårar, din smärta men glöm inte de små små små ljusen du också beskriver i din vardag. Önskar du kunde komma till mig ikväll...låter helgalet men en flaska vin och en medmänniska är aldrig fel. Hoppas min energi kommer fram jag sänder allt jag har och en varm tanke och kram till dig i ditt helvete just nu. En början att så smått börja läka är dock att verkligen beskriva hur jä..det var att gå igenom det som inte får hända som trots allt hände. Du är ej ensam Anne// M a r i a

skriven
#18: Caroline Ekberg

Hej Anne!

Jag ville bara säga att jag började följa Madeleines blogg någon månad innan hon dog, och jag har även följt din och Madeleines pojkväns blogg sedan dess. När Madde dog blev jag väldigt ledsen, för det kändes som om man var en vän till er, och till henne, efter att ha följt er under en sådan jobbig tid. Jag grät redan första gången jag läste Maddes blogg, när jag såg vad hon tvingades gå genom. Jag har tipsat om hennes blogg i min blogg tidigare, och folk har tyckt den varit väldigt läsvärd. Man får en annan syn på sitt liv och man lider med er.



Efter Maddes död tittar jag fortfarande in i din blogg och i Davids blogg då och då, och jag kan verkligen känna er sorg och er saknad. Jag har fällt många tårar när jag läst era tre bloggar.



Med detta ville jag mest säga att jag tänker mycket på er, framförallt Madeleine, eftersom hon var en sådan kämpe.



/ Caroline Ekberg 18 år



skriven
#19: Therésa

Det är helt ofattbart hur positiv sida av livet Madde ändå visade i sin blogg. Inte förrän jag ser den här sidan, din sida, av hennes sjukdomstid förstår jag hur allvarligt det faktiskt var. Om det är någon tröst så spred Madde vidare en anda som fortfarande lever inom mig. If you can dream it you can do it! Sitter som fastetsat. Du är bäst!

skriven
#20: Anonym

Tårarna bara rinner, keep on !

skriven
#21: Maria

Kommer aldrig glömma denna underbara tjej!!!

skriven
#22: marie

Du är så otroligt stark! Följde Maddes blogg,och hennes energi,ja,det finns inte ord! Och dina ord,de finns det i all synnerhet inte ord för!

skriven
#23: Maria

många Marior blev det=) Jag är den "som en tjuv om natten" from nu Maria S

skriven
#24: Tessan

Vill bara skänka en tanke.. följer både din och Davids blogg.. Ni väcker känslor i mig, Madde väcker känslor i mig och har aldrig träffat er. Men blir så berörd av er historia och du verkar vara en jättebra mamma och en oerhört fin människa med mycket själ!

Du gör så bra du kan.. med allt! Kram Therese 22år

skriven
#25: Madde

Ni berör verkligen! Jag följde Maddes blogg i slutet, vilken kämpe! Jag kan berätta att jag själv heter Madeleine och är 20 år. Varje gång jag går in på din blogg faller det tårar när jag tänker på vilket år ni har haft. Förstår inte hur allt kan gå så fort... En sak som du förmedlar väldigt bra i bloggen är att man ska ta vara på nu:et och leva livet medans man kan, man vet aldrig när det händer något fruktansvärt och att det händer även dom bästa som verkligen vill leva. Kram på er allihop!

skriven
#26: malin

Jag föjlde maddes blogg under hennes sjukdomstid! Den berör verkligen!! En sådan fantastisk människa! jag själv är sjuk i cancer och förstår nu vilket helvete rent ut sagt det är ! livet är så orättvist!

skriven
#27: Martina

Helt otroligt hur man kan ha 78 olika tabletter! Det är ju hela fass liksom.. Näh, uscha!



Söt som socker Är hon!

skriven
#28: Johanna

När jag blev sjuk i cancer gjorde jag som så många andra, jag googlade. Jag fann Maddes blogg och jag är så fruktansvärt glad att jag gjorde det! Bara att läsa hennes blogg gav mig så otroligt mycket, att kämpa vidare, att leva i nuet, och att njuta av det man har! Din dotter hjälpte mig i genom min cancerresa..

skriven
#29: Amanda

har inte läst din blogg på lite mer än en månad anne. hade tappat bort din bloggadress o sedan har min data varit sönder. nu förstår jag verkligen varje jag tidigare läste din blogg VARJE dag.

Din älskade ängla madde är så fin. himlens finaste ängel. hon finns för alltid med er. kramar

skriven
#30: Linna

åå tack för att du ville dela med dej avdetta,

alla bilder o all text gjorde mig lessen men ändå glad.



det är modigt o bra av dig att orka dela med dig. framför allt en bra bearbetning.



många pussar o kramar på dig å ängla madden <3

skriven
#31: Viktor

Hej Anne. Jag har inte börjat bloga igen och läser ingen annans blogg heller men blev plötsligt sugen på att läsa din. Hade inte tänkt fälla några kommentarer men det här inlägget ändrade snabbt min förstfödda tanke på diskret "smygläsning".

Tänkte en stund nu för att kunna ge dig dom där perfekta kommentarer som bara skulle slita sorgen ur dig och fylla dig med glädje... men.. trots att jag (likt din dotter) försöker undvika negativa ord som INTE så måste jag ovilligt erkänna: Jag kan INTE ge dig dom där perfekta kommentarerna. :(

Jag kan däremot försöka ge dig en stöttande och hoppgivande cyberkram... KRAM Viktor

skriven
#32: Erika

vet inte vad jag ska säga.. vill mest bara säga nåt. Jag känner inte dig, jag kände inte Madde. Känner igen mig så mkt i det du skriver fast för mig så var det min pappa som gick bort oxå i cancer oxå i såna smärtor som man inte trodde fanns. Det har gått 8 år nu sedan han somnade in och jag tänker på honom varje dag. Jag har aldig känt att jag har gått vidare. Jag har levt i nuet och tagit steg för steg, dag för dag. Nåt som ändå har blivit "bättre" är att jag nu minns min älkade pappa med glädje! Jag minns hur han såg ut, hur han pratade, hur han skämtade, allt sånt som jag inte trodde att jag skulle kunna se igen. I början såg jag bara min sjuka pappa. Han var oxå sjuk i 1 år. Vet att det inte går att jämnföra hur det är att förlora en förälder mot för att förlora sitt barn. Det är ju liksom inte meningen att man ska överleva sina barn. Så svårt att säga nåt bra. Det är så mkt man vill säga, men det går liksom inte... Kramar om dig i stället.. /Erika

skriven

Kommentera inlägget här :