Nu börjar snart myshösten....

.....Och jag har bunkrat upp med massor med tyger och andra attiraljer för
höstens skaparverkstad.

Fick ett infall att börja brodera monogram på saker och ting och min
kara vän Jennie hittade en riktigt bra sida där man kan hämta hem
gratis mönster och där visas även hur man gör olika slags broderier.
Tusen tack Jennie!

Den som är intresserad kan gå in på sidan  http://www.needlenthread.com

Hittade ännu en sida där en bloggare broderat ett fantastiskt monogram
på en handduk som hon gjort en kudde av.

Visst är det vackert! lånat av  http://ettvitarehem.blogspot.com

Hittade även ett broderi som jag börjat på för några år sedan och kom på
att det kanske ska bli klart någon gång.

Jordgubbar på en linnehandduk....men det är en massa olika röda och gröna
färger, så vi får se om jag har tålamod eller så hamnar det i skåpet igen.
Sitter i alla fall på tåget och broderar och OJ vad tiden går fort, när man
vill göra bara liite till...

Monogram är bara en färg och de ska jag göra i plattsöm....korsstygn tar längre tid...
Att brodera är som att meditera...tiden bara försvinner iväg och man inne i
bara det och inget annat.

Köpte ett antikt lakan som numera pryder mitt köksbord.
Älskar denna vackra duk!


Inget spill på min nya klenod!



Ibland har man tur och hittar lakan med sina egna initialer i engelskt broderi.
Är stolt ägare till detta vackra lakan i perfekt skick!


Har pratat med många i min bekanstkapskrets om dessa broderade skatter,
och hör och häpna....många slänger detta "gamla skräp" som ingen vill ha.

Hallå.....aischingbaisching.....ALDRIG slänga sådant vackert handarbete,
jag blir ledsen i ögat när jag hör sånt!

Skänk till loppisbodar, Myrorna, Röda korset, Erikshjälpen osv... eller sälj,
för det finns många som vill köpa dessa vackra saker.

Ska försöka sparka igång en pysselkväll i månaden här i kvarteret, det finns många äldre
som har väldigt mycket kunskaper som vi är för dåliga på att ta tillvara.
Men snart så hoppas jag att det blir av.
Vet mer om några dar när vi kan köra igång....snart är det jul tro´t eller ej......

Tjing!

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Hej Anne!

Tänker tipsa dig om en sida som min kusin har. annakroni.se Där har hon lagt in en massa tips på hur man tar tillvara gamla fina broderade handdukar, lakan osv för att göra till fina minnen. Jag har själv varit på utställningen i Malmö och tycker det är superfina arbeten.

Kram/Elisabet

skriven
#2: Maria

Du har inspirerat mig så mkt till att äntligen göra saker med mitt hem som jag länge velat göra..För stunden får det mig att må bättre också...Så nu springer jag på Erikshjälpen, myrornas och andra loppisar för jämnan och har hittat massor. Dessutom hittat en hel del chabby chic(eller hur det nu stavas) på tradera...



Hittade denna sida också...kanske något för dig?

http://www.shabbychickort.se/om_softgrey.html



Styrkekramar....

skriven

Kommentera inlägget här :