Sista natten med gänget...

Tiden går fort när man har roligt och imorgon är det dags att åka hem.
Längtar till min egna säng och egna kylskåp även om maten och allt annat
varit bra på alla sätt och vis här på Vidarkliniken.
Dag ett undrade jag om 3 veckor här går fort eller långsamt och 21 dagar
senare konstaterar jag att tiden sprungit iväg som en lavin....



Jag tar med mig många lärdomar hem och det går inte att räkna upp enstaka
terapier eller behandlingar utan hela paketet har gjort att jag känner mig mer
som en helare människa. Detta är en rehabiliteringsform som tyvärr inte alla
landsting betalar för och jag måste säga att det är sorgligt! Om fler fick möjlighet
att komma hit för att rehabilitera sig på riktigt så skulle sjukskrivningtalen bli
både kortare och färre.

Den numera berömda "Rehabiliteringskedjan" är inget annat än en pappersprodukt som
politikerna hittat på för att det låter bra, men i verkligheten betyder den att FK sparkar
ut människor innan de ens haft en verklig möjlighet till rehabilitering.
Den borde heta "Vilken-del-i-dig-är-frisk-och-arbetsför-kedjan"...med undertexten
....för rehabilitering ingår inte i kittet.



"Du är frisk enligt FKs riktlinjer efter 364 dagar"......undantag finns för ev. fortsatt
sjukpenning om du har hög risk för att dö inom 5 år....Queee....vem vet det?
Finns Gud på jorden?

Skriver mer om den paragrafen en annan dag....blir bara upprörd och det är inte
meningen min sista må-bra-kväll framför brasan.

Slutligen så vill jag ge all personal en kärleksmedalj! De är stolta för sitt
yrke om de så är läkare, sköterskor, städpersonal eller terapeuter och jobbar med
ständig oro för klinikens exixtensberättigande. 
Ni är änglar allihop och behandlar oss som människor! Ordet patient har jag inte hört här.
Ni är gulliga, mjuka och flexibla, lyssnande, tar er tid och ger goda råd.
Inga pekpinnar eller fördomar utan bara stora hjärtan.



Vill råda alla som har varit sjuk i cancer eller annan kronisk sjukdom med smärtproblematik
att söka hit. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig.

Läs gärna mer på www.vidarkliniken.se





Kommentarer :

#1: Agneta

Det är verkligen hemskt hur människor ska slängas ut i arbetslivet utan att vara friska eller ens tillräckligt starka.

Ha det skönt hemma i din egen säng :)

skriven
#2: Elisabet Roslund

Kraaam

skriven
#3: Amanda

hej anne..



hoppas du mår bättre från förskylningen nu..vill bara önska dig en trevlig helg..många varma kramar

skriven

Kommentera inlägget här :