Operationen avklarad..check!

Nu börjar tiden med de synliga delmålen.
Varje dag är en dag att minnas och vara tacksam över.

Måndag 1 Februari åkte jag in till uddevalla för en massa prover som skulle
tas inför operationen. Sov över hos goda vännen Gösta som
tog hand om mig, lagade god mat och såg till att jag mådde bra.
Sov ganska dåligt med tanke på vad jag hade framför mig.


Hos Gösta kvällen innan....jag trött och symboliken i tavlan kan
man inte ta miste på..hehe.. (
Gösta har redigerat)

Tisdag den 2 Februari opererades mitt vänstra bröst bort helt
och även lymfkörtlarna i armhålan.
Jag som aldrig varit sövd var mer nervös för sövningen än själva
operationen....när jag väl låg där på bordet med gröna tanter och
farbröder runtomkring mig (kändes som jag var 5 år) så var det
bara att lita på att de kan sitt jobb!

Jag fick ett munstycke ovanför näsan och narkossköterksan sa;
"Andas lite i den här" och jag hann tänka ungefär 2 sekunder, att
det där är väl.....och sedan sov jag som ett barn, vaknade 2 timmar
senare och mådde ganska bra..inget illamående heller!
Kontrollbehov som jag har, tittade jag på alla siffror som blippade
ovanför min säng och förhörde mig om vad allt betyder.
Sköterksan tyckte snart att jag var pigg nog att åka till avdelningen.
De orkade väl inte höra mina nyfikna kommentarer...hihi...lite kul var det..


Nöjd efter operationen!

De passade på att operera in en port á cart också på höger sida så
att jag kan ta prover i den och få cellgifter så snart som möjligt.
Min dotter Christine, väninnan Anita och min mor kom på kvällen,
och mina systrar hade skickat blommor som stod där när jag kom till mitt rum.
Oj vilket härligt välkomnande till en annars så tråkig sjuksal!


Snökaos ute...Anita, Christine o mamma fick köra 50-60 på 100-väg,
för att hälsa på mig på kvällen. Jag var lyckligt ovetande om deras strapats!


Härlig vårbukett från syster Tiina!


Mera vackra blommor från syster K och mor&far.


Anita o Christine kom med tidningar, praliner, godis och blommor.
Pralinerna mumsade jag i mig samma kväll! Mums!

Redan samma kväll efter operationen var jag oförskämt pigg, och mina
kära undrade om jag verkligen hade blivit opererad.
Kände att vänsterarmen inte var som den skulle, den var helt bedövad,
men jag visste att det skulle bli så.
Hade 2 lymfdränage som skulle sitta kvar tills blodet inte fyllde på sig längre.


Titta...jag kan redan lyfta vänster arm (Några timmar efter operationen)


Jag är positiv! Det här har ju gått jättebra!!!

3 Februari
Nu jäklar ska armen få träning, den ska inte slamma igen, så jag började lydigt
träna enligt ett schema för att få igång systemet.
Det känns som att vänster arm är bedövat (som hos tandläkaren)
När jag tar på huden så känns det läbbigt, men nerverna är kapade så jag behöver
träna för att de ska komma på plats igen.
Såret läker jättefint (ca20 cm) och alla är nöjda o glada.
Lymf+bröstdränaget tas bort på morgonen efter operationen då det inte blödit nästan alls.

Min underbara sköterska Petra tittar till mig ofta och är hur gullig som helst.
Jag kan åka hem om jag vill men vågar inte, vill nog stanna en dag till ifall
att något skulle inträffa...
Vilar, läser, tittar på TV och känner mig ganska pigg. Pratar med en annan
bröstcancerpatient som ska opereras och hon blir lättad när hon ser att
det gått så bra för mig och att jag är på benen.

4 februari
Blir hämtad av mor&far. Köper mediciner och stapplar till bilen. Nu är jag
visst inte så kaxig längre. det var mer tröttsamt än jag trodde att bara åka
från sjukhuset och hem.
Hemma väntade Christine och hon hade städat och gjort så fint!
Kändes underbart att vara tillbaka så snabbt ändå!

Helgen har varit lugn och skön, inte mycket har stått på schemat mer än att
träna 3 ggr per dag med armen och vila såret, ta en liten promenad.
Rastlösheten börjar krypa som myror ikroppen, men jag är ändå för trött för
att orka göra något större...Accepterar!

Nu väntar bara nästa delmål....att få reda på vilken typ av bröstcancer det är,
och det får jag reda på den 16 februari på återbesöket.

Så tills dess får jag bara vara i nuet, andas syre och testa den tillfälliga bröstprotesen.

 Det finns många olika som passar alla typer av bröst.
 Amoena gör jättefina underkläder för bröstproteser.


7 februari

Vaknade med världens förkylning...rinnsnuva och nyser stup i kvarten.
Det var ju inte så bra tajmat, men när är förkylningar vältajmade?
Jag som booostat med allsköns vitaminkurer och blåbärsjuicechocker och
hajleverolja 3 ggr/dag...men det hjälper nog för sårläkningen i alla fall!

Har dock ätit en hel vitlöksklyfta, mosat den och sköljt ner med vatten.
Imorgon är jag fit for fight igen, men känner mig som en mosad banan idag.


Varje delmål följs av hopp som leder till målet att bli frisk!








Kommentarer :

#1: Kia Hulin

Hej Anne,vad glad jag blir att du mår så bra så snart efter din operation.Och att du bloggar redan.Super!!Bara det gör dej stark.Se till att mysa och äta gott,och bara bry dej om dej själv.Låt släkt och vänner skämma bort dej.Det förtjänar du verkligen!!!Kram Kia

skriven
#2: Tiss

Vad skönt att höra att allt har gått bra och att du mår bra! Du är så otroligt stark och det beundrar jag dig för! Massa "krya på dig"-kramar!

skriven
#3: Marika T

Har tänkt mycket på dig under veckan. Skönt att läsa att du är hemma igen och verkar må, efter omständigheterna, bra. Sköt om dig och vila dig. Kram Marika

skriven
#4: Fia

Vad bra att höra att det gått bra å att du är på benen! Vila nu upp dig å sköt om dig! kram

skriven
#5: Matilda S

Heja Anne!

Följer dig genom bloggen (jag ska bli sjuksköterska och tänker inrikta mig på onkologi)

Massa kramar

skriven
#6: Jossan

Tänker på dig Anne, sköt om dig och kämpa på.



Kram från Jossan!

skriven
#7: tiny

Skönt att höra att du efter omständigheterna mår bra!! Hoppas på och håller tummarna för bästa möjliga reslutat när det är dags för återbesök!

skriven
#8: Irene

Hejsan Anne....

Härligt att se att allt har gått bra..

Ta det bara lugnt nu... o ta hand om dej.

kramar Irene

skriven
#9: Anna

Kul att det gått så bra!!!! skickar 100000000 lyckosparkar!!:D

skriven
#10: Julia - Älska utmaningen!

Var ett tag sedan jag var inne här nu, fick en smärre chock då jag såg vad som hänt. Att den där idioten eller nörden som ni kallar den inte kan hålla sig borta, fan då!

Jag tänker på dig och skickar mängder av styrkekramar!!!

skriven
#11: nina

Du är stark, himla stark! kan du inte snälla vissa armbandet i en liten bildserie? Styrka skickar jag till dig, HEJA ANNE!

skriven
#12: Helén

Hej tjejen!

Blir glad att komma in till din sida trots allt "skit" du har o fått gått igenom. Du sprider en sån enorm styrka o levnadsglädje omkring dig genom dina texter fast det är mindre roligt ämne du skriver om!

Är oerhört imponerad av din styrka...

Massa stärkande kramar till dig från mig!

skriven
#13: Anna

Du imponerar gång på gång! Även om en tår trillar nerför kinden när jag läser så slås jag åter över din styrka. Go Anne!

skriven
#14: Therése

Skönt att du är tillbaks igen Anne! Det är helt otroligt vilken kämparanda du gång på gång visar upp! Ta nu hand om dig! Kram kram

skriven
#15: Susann

Va skönt att operatinen gick så bra ! Håller tummarna att svaret blir så bra det kan bli.

Styrkekramar !

skriven
#16: Elisabet Roslund

All Styrka, All Kraft till dig Anne. Att ta i tu med alla delmål och gå framåt gör att du snart har nått ditt slutmål, Att vara helt frisk!

Varmaste Kramar från mig till dig/Elisabet

skriven
#17: sara

Hej!

Följer dig genom bloggen

skönt att du mår bra

Styrkekramar.

toppen bra forum

www.cancertjejer.forum24.se

skriven
#18: Catharina

Anne, härligt att se ett inlägg från dig. Snart ska nörden vara helt borta ur din kropp! Hoppas på ett snabbt tillfrisknande. Kram, Catharina

skriven
#19: Linna

härligt anne!! you go girl!

underbart att se dig här i bloggen ingen. vila dig nu å ta hand om dig! stor kram

skriven
#20: Anonym

Tack för att vi får följa dig även vi som nte känner dig "på riktigt". Sänder en varm stor styrke kram från Skellefteå. Vilken underbar familj NI är.

ALlt till dig från mig. // Maria

skriven
#21: Maria Löfgren Nicolai

Krya på dig!

Kram Maria

skriven
#22: Nicka

Härligt att Du mår som Du gör..

Men var försiktig med såret Anne !



Jag är så lättad att se Dig här igen !

Miljontals Kramar från Mig../Nicka

skriven
#23: Sisela

Skönt att höra att allt gott bra och att du ser så pigg ut, nu hoppas vi på positiva besked dn 16:e. Styrkekramar i massor!!

skriven
#24: Karin

Hej Anne,

vad underbart att allt gått så bra och att du kunde komma hem så fort. Sänder massor med styrkekramar från Uppsala!

skriven
#25: Anna Maria

En hel massa styrkekramar skickar jag dig, Anne. Heja på, nörden ska bort!

skriven
#26: Mia-Maria

Hej!



Hej!

Tänk att blixten kan slå ner två gånger på samma ställe. Jag är nog inte ensam om att bli chockad.



Har följt din och även Maddes blogg länge nu. Vill skicka massor av kramar till dig, Christine och övriga familj och vänner!



All styrka till dig Mia-Maria

skriven
#27: Ellinor

Va skönt att operationen gick bra, synd bara på att du skulle måste bli förkyld också... Tack för att du delar med dig av dina dagar! Du får mig att njuta av att levaidag! kram/Ella

skriven
#28: Karro

Va skönt att höra att det gått bra med OP. Du är en riktig fighter! Ta hand om dig så gott det går. Kram

skriven
#29: Anna

KRYA PÅ DEJ :)

skriven
#30: Amanda<3

känns skönt och få läsa att operationen gått bra. hoppas verkligen att de framtida behandlingarna också går bra..tänker på dig..kramar!

skriven
#31: Mor och far

Kära lilla Anne! Du har alltid varit en riktig kämpe! Fortsätt med det. Du vet, att Du alltid har vårt stöd. Ett positivt sinnelag är mycket viktigt just nu. Ha det så bra, tillsammans med dottern Christine och hennes pojkvän. (Han är ju så snäll och rar.) Kram från oss båda!

skriven
#32: Desiré

Kikar in efter några månader borta. Och alltså vadfan, är det inte nog snart? Jag följde maddes blogg en lång tid och nog föll det allt några tårar när jag såg att hon gått bort.



Bli frisk snart, kämpa på och du ska bara veta hur många som tänker på er!



/Desiré, en obetydlig bloggläsare :)

skriven
#33: Tessan

Jag kikade in här på din blogg efter några veckors frånvarande.

Och vad är det jag ser.. det var då själva tusan!



Men mina tankar till dig och jag vet att du kan bekämpa den där "NÖRDEN" då du verkar ha så många härliga människor runt dig!

Och du verkar så stark och positiv, det kommer du långt på!



Ville bara skriva en liten hälsning!



Sköt om dig och kämpa på!



Kram tessan

skriven
#34: J

<3

skriven
#35: Susanne

Vad skönt att allt gått så smidigt som det kan. Nu får vi hålla tummarna för ett bra besked när du ska till läkaren. Nörden är ju redan uttagen och bortkastad, svagare än så kan den ju inte bli... På den bara när tid är Anne.



Hoppas du får några återhämtningsdagar som kan bjuda på behagliga upplevelser. Lite sol genom fönstret, trevlig mat kanske och mycket vila.

skriven
#36: Ludmilla

Hej!

Jag blev tipsad att hälsa på dig från en kommentar på min blogg. Jag är i liknande situation som du. Jag förlorade min dotter Linnéa (14 år gammal) i maj 2008. I ett försök att komma vidare bestämde vi oss för att skaffa ett till barn. När lillasyster föddes i november var vi väldigt lyckliga, men sen fick jag en cancerdiagnos i december.



Jag har gått på cellgifter sedan 2 jan. Jag kommer att fortsätta följa dig här!

skriven
#37: Helen

Bästa Anne

Största kramen till dig

kram Helen i skåne

skriven

Kommentera inlägget här :