Vad gör en datortomograf?


Den frågan har jag fått idag och jag ska försöka förklara.
Var på röntgen idag för att röntga buk och lungor, för att
kunna utesluta ev. spridning av tumörer.

Fick en dryck Omnipaque som jag skulle dricka en liter av på 2 timmar
innan undersökning. Den smakade bara vatten som tur var.
Närbild. En hand ger en spruta till någon.
Väl på NÄL fick jag en kanyl i höger arm där kontrastvätskan ska gå igenom
för att man ska kunna se röntgenbilderna tydligare


Man läggs på britsen och den rör sig in igenom cylindern.

En flick ligger på en brits på väg in genom en rund öppning.
Andas in....håll andan....och ands ut några gånger medan
britsen åker fram och tillbaka.
Det enda läskiga som kändes var när kontrastvätskan gick genom
ådrorna och det kändes som att man "kissar på sig",
det blev jag tack o lov förvarnad av sköterskan.
"Det bara känns så, men det är bara vätskan som ger
en värmande känsla"...man kissar alltså inte på sig.

Bilderna lånade av
http://epi.vgregion.se/sv/Dunder_old/Drottning-Silvias-barn-och-ungdomssjukhus/Rontgen/Datortomografen/

Väldigt bra info finns på ovastående hemsida för den som undrar
över saker kring undersökningar och hur de går till.

Svaret får man av sin läkare ca 1 vecka senare...
Värre än så är det inte ....

Kommentarer :

#1: christine

bästaste bamse-mamma fast med sötare skor <3

skriven
#2: Mia

Håller tummarna att du får positivt resultat och ingen spridning.



kram, kram

skriven

Kommentera inlägget här :