Ayurveda, Meditation och Qi Gong

Då var jag tillbaka igen.....kan ju inte låta bli...Ibland får jag en allergisk
känsla i kroppen
av att slå på datorn, så då gör jag inte det.
Det kan gå en, två och flera dagar, men ändå så känner jag att...borde nog.
Någon kanske har mailat eller så....nää...det går ju faktiskt att ringa.

,...Och så går det några dagar till och det funkar ju riktigt bra att skolka från
allt brus i datorns förlovade land....amen!


Qi Gong är en behaglig avslappnngsform..

Så här i efterdyningarnas tid kommer mycket tankar och reflektioner över
livets vara eller icke vara. Jag är delvis färdigbehandlad men inte friskförklarad.
Fick Herceptin idag igen för 6.e gången (av 18), så nästa sommar är jag helt
färdigbehandlad som planen ser ut.

Nu kommer kommentarer som...åhhh vad skönt att du är frisk nu...grattis!
Tack för det, ....men det är inte riktigt så som de flesta tror.

Under tiden man blir behandlad fokuseras all energi på att klara behandlingarna,
och att orka hämta kraft inför nästa behandling, provtagningar, in och ut på sjukhus
av olika anledningar. Då finns inget utrymme för att mentalt bearbeta det svåra man
går igenom....det kommer senare som för min del börjat nu...

Drömmer oerhört mycket på nätterna, både drömmar som går att förklara rent
psykologiskt och andra som är helt galet konstiga. Jag skriver ner mina drömmar för
att jag ska kunna tyda vad de vill säga mig. Det hjälper väldigt mycket och ibland tar
jag hjälp av någon jag litar på att tolka vad den personen ser i drömmen och oftast
har vi samma tolkning.


Har märkt att nu när jag mediterar så är mina drömmar tydligare och jag når
mitt inre på ett nytt sätt. Vissa känslor är fruktansvärt jobbiga att hantera, som tex
sorgen efter Madde som jag får hantera samtidigt som jag själv är hotad av cancernörden.

Sorgen kommer i skov, för man tar inte in mer än man klarar av. Sorgen finns
också på ett annat plan numera.

Att hitta verktyg för att hantera allt jag gått igenom är en ganska intressant uppgift.
Går på föreläsningar, läser mycket och har blivit ganska bra på att bara vara.
Man behöver inte fly till Indien och Bali för att titta in i sig själv, gräv där du står..
....men Bali är ju trevligare för stunden...

Igår kväll blåste jag till Göteborg för att träffa Mia, en "bröstcancerkompis" jag lärde känna
på Brännö. Vi var nyfikna på Ayurveda och lite annat, så vi gick på en föreläsning och så
fick vi testa bla Qi Gong och så mediterade vi förståss i grupp.. Har testat Qi Gong förut,
blev inte så mycket klokare av föreläsningen, men det var en trevlig kväll ändå.


Har någon testat detta? Ayurveda span finns väl bara i Stockholm och Göteborg...?
...jag har inte testat, vet inte om det är så bekvämt det här...

Den 28:e oktober åker jag med bröstcancerföreningen Johanna till Bröstcancergalan som
i år visas från Göteborg i TV3. Ska bli riktigt kul att klä upp sig, mingla och träffa massor med
andra kvinnor som gått igenom samma sak....men på ett roligt sätt :)

Har du hjälp av dina drömmar?
Har du rentav haft sanndrömmar?

Finner du inre lugn av någon träningsform?
Har du hittat receptet för balans i ditt liv?


Hoppas någon är villig att dela med sig. Det är alltid spännande att höra hur andra gör.

Kram på er!


Kommentarer :

#1: Therésa

Jag möter mina nära som gått över i andra sidan i drömmarnas värld. Min gudmor och tillika moster som gick bort alldeles för tidigt - på eget bevåg el inte, det tvistar de lärde ännu. Får även råd och förnimmelser... och hur jag vet att det är "såna drömmar på gång" är att jag "drömmer att jag vaknar". Har många gånger haft rätt när jag fått meddelanden i drömmarnas värld.

skriven
#2: Linna

jag drömmer sanndrömmar. det händer inte ofta men ibland. och vissa drömmar känns mer verkliga. som natten innan farfars begravning dfrömde jag att han vaknade så jag fick säga hejdå för att han sen skulle dö i våra armar. den tror jag fick av farfar på nåt sätt. jag tvivlar inte på att de hjälper till att påverka allt som sker , även drtömmar. att det kan vara ett av deras sätt att komma till oss. innan denna dröm har jag inte drömt om farfar sen han dog men nu har jag det. svårt att förkalra. stora kramar till dig !

skriven
#3: Elisabet Roslund

Jag vill såååå gärna träffa dig!

Kram/Elisabet

skriven
#4: Anne

Jag vill träffa dig också Elisabeth!!!!

Har lite planer, men jag ringer dig om när det är möjligt att komma ner. Vi har ju försökt några gånger nu....;-)



Tack Theresa och Linna för att ni delar med er :-)

skriven
#5: Inka

Hej

Tack för träffen i torsdags...

"gräv där du står" svår uppgift men också bra...I nutid, här och nu.

Det spelar väl ingen roll i vilket land jag befinner mig, mina tankar sitter fasta till min kropp...men jag flyger ibland i mina drömmar till ett annat land som oftast lite senare blir en verklighet;)



Ha det bra...det ska jag ha;)



Soliga hälsningar

Inka;)

skriven
#6: Maria S/Skellefteå

Jag har fått denna helkroppsmassage av en indisk kille Manoj, på Yogoyama i sthlm. Det var riktigt bra!



Just nu drömmer jag konstiga drömmar som inte är så jättetrevliga men det tror jag beror på att min dotter ska till Skottland 3 veckor (hönsmammadrömmar...)

skriven
#7: Maria

Jag hoppas att du får det fint på bröstcancergalan, jag har väldigt svårt att se på det när det går på tv, jag blir så "illa berörd" när jag ser alla inslag om mammor som lämnat sina barn då sjukdomen tagit över...Tycker så om att gå in på din blogg, den andas framtidstro, du har verkar ha mycket mer av den varan än jag har...

Nu har jag åtminstonne gjort något rätt idag när jag äntligen fick tummen ur att köpa ett rosa band...Det är ju fantastsikt att 24 av de 25 kronorna går till cancerfónden...

Många kramar...

skriven

Kommentera inlägget här :