Går det att förstå andras sorg....?

....innan man själv gått i sorgens skor....?...Jag påstår att det inte går.
Man kan ha empati och sympati, men man kan inte förstå, för det går inte!

Detta inlägg handlar inte om min egen sorg efter min dotter död, utan om sorg,
rätt och slätt....stor sorg som vi alla kommer att få uppleva förr eler senare,
Kommer nog att dra paralleller, för att förmedla ett dubbelt perspektiv.

Läser två gripande och verkliga bloggar för närvarande och jag brukar inte prata
om andras bloggar, för det känns så privat på något sätt vad man läser och vem man
läser om. Vill inte heller "hänga ut andra". Men en av alla de jag läser har jag läst länge
och det är Lindas blogg och Lindas man, Lars  blogg, som kom till lite senare i resan. 


Bilden lånad från Lindas blogg. http://lindaskriver.blogspot.com/
och Lars har bloggen http://larsskriver.blogspot.com/

Linda har spridd bröstcancer och den har dessvärre galloperat iväg och lever
sitt eget helvetiska liv i hennes kropp, utan ett uns av vilja att avstanna, som ger henne
ofattbara smärtor som ingen av oss kan förstå vidden av......och det gör mig ont att läsa
hur de lider, hela familjen. De har fyra små barn tillsammans och gifte sig i somras.
Där hade sagan kunnat fortsätta lyckligt som för de flesta andra, men så blev det inte.

När de fick sitt fjärde barn visade det sig att Linda har bröstcancer. Tänker inte skriva
om deras resa vad som hände utan mer om hur vi människor tänker om andra som vi tror oss
känna eller veta något om bara för att vi tittar in i deras värld, helt vanliga kärleksfulla par,
med barn och livspussel som ska gå ihop.

Bloggandet har en risk, men även en möjlighet. Det beror både på läsarnas förmåga att se
mellan raderna om vad som är privat och vad man kan lämna ut. Läsaren gör sin personliga
bedömning och ger antingen peppande eller dömande kommentarer. Verkligheten utan några
skyddsnät...spit it out liksom.. Man bjuder på sitt liv och det om något borde vara så fint för oss
som läser, att vi är ödmjuka och tacksamma att någon annan vågar skriva så naket
och hjärtligt, särskilt när livet är så sårbart mitt i  svår jukdom och ev. nära död.

Jag är helt övertygad om att Linda och Lars älskar varandra i vått och torrt.
De försöker få ihop kampen om överlevnad kombinerat med  med fyra små barn som
behöver sin mor....försöker är bara förnamnet!
De kämpar varje minut för livet och mot cancermonstret!

Nu vill jag komma till pudelns kärna....
Många har förfasat sig över hur Lars kan vara
så egoistisk att han tänker på sig själv och vill ha en paus från allt lidande som Linda har med
smärtor svårare än ens hennes närmaste kan sätta sig in i....men de SER, de SER och känner
hennes lindande!
De lider lika mycket men på ett annat sätt. De har inte den fysiska smärtan,
men likväl den existensiella,  den som Linda har, den som ingen vill ha, den som tär sönder oss
fullständigt,den smärtan som ingen sjuk, make, förälder eller anhörig ska behöva ta,
den smärtan vill vem som helst fly ifrån, det kan jag skriva under på!

Jag känner lika mycket för båda två, för jag tror mig veta vad de går igenom.
Det här är ett ämne som är ganska tabubelagt, som få pratar om när svåra långvariga
trauman inträffar och kanske en anhörig snart ska dö i en familj, och då talar vi om en lång tid.

Ska försöka dra en parallell, åtminstonde någorlunda. Detta skriver jag ur två olika perspektiv,
både Lindas och Lars. I mitt retrospektiv tar jag upp mig själv och min dotter.
När min dotter Madeleine var sjuk i sin cancer fick vi tidigt veta att de flesta dör av DSRCT, den
cancerform så få har i världen och de flesta dör av.

I början gjorde jag allt i min makt, 24/7 för att hon skulle lida så lite som är
möjligt
,  och då hade hon fruktansvärda smärtor redan innan vi visste att hon hade cancer.
För att göra historien kort så var jag en vakande mamma i 267 dagar i sträck utan att sova
mer än några minuter åt gången
, minsta lilla andningsuppehåll från Madde väckte mig.
Samtidigt  som jag jobbade 50% under tiden Maddes pappa var hos henne.

Jag var som en tigermamma som mästrade över hemsjuksköterskorna,
(även de på sjukhuset) om de gjorde minsta lilla felsteg i hanteringen kring stick,
provtagningar i CVK och senare port á cart. En äldre sköterska som kom hem ibland var så
rädd för mig så hon stack fel ett antal gånger innan jag skickade iväg henne och beordrade
henne att aldrig komma tillbaka. Hon lämnade kanyler och blodigakompresser på golvet i
duschrummet efter sig......och det gjorde mig än mer förbannad. Jag hade ett selektivt seende,
antingen så är du för mig eller mot mig! Jag var mitt i sjukdomen, eller kriget för att bekämpa
döden precis som Madde var. Men vi var det på olika sätt.

Madde behövde aldrig vara ensam för vi fanns runt henne hela tiden.
Men hon kände  frustrationen i allra högsta grad, men också tryggheten att jag
hade superkoll på allt. Långskåpet i badrummet var alltid  överfylt med allt som
tänkas kan, det var sköterskorna  oerhört tacksamma över, för de gick raka vägen
in och visste att allt fanns där, kanyler, heparin,morfin, ketogan,  terila kompresser,
CVK kranar, sterila handskar, skyddsplast, emlaplåster...ja allt!

Hennes pappa var frustrerad på ett annat sätt. Han gjorde allt i sin makt för att
hitta de saker som ingen  annan hittade på röngtgenplåtar, nya rön och annat
tekniskt/medicinskt runt själva sjukdomen. De båda hade en dialog om hur det såg
ut rent medicinskt och det var tryggt för Madeleine.

Jag fick kontakt med en forskare i LA som hade en ny medicin som Madde testade,
osv, osv Vi gjorde allt vi kunde och ändå räckte det inte...vårt barn dog!
Jag bråkade med  palliativa, klinikchefen och var en riktig superragata, men det hjälpte
inte i slutänden ändå, (Alla fruktansvärda detaljer kring avföring som inte funkar, morfin
som stoppar upp, mat som kommer upp, alla plågsamma biverkningar, den som inte varit
där kan inte förstå)

Nu vill jag komma till det som händer Lars och Linda, i deras smärta.
Madde låg på palliativa i Uddevalla, där hon legat i 5 veckor mitt i stekheta sommaren 2008.
Jag och hennes far och Maddes förlovade David, turades om att åka till henne ett par dygn åt
gången, men jag kände att jag orkar inte mer, efter snart ett år.
Orkar inte all denna fruktansvärda smärta mer!
Jag behöver komma iväg...och jag ville bara fly, och det gjorde jag.
Precis som Lars ville komma iväg, för en liten stund! Det gör inte honom till en
sämre människa.


Lindas och Lars son på sjukhuset, med mamma mitt i cancerland,
men fullkomligt trygg sovandes med kärleksfulla föräldrar i närheten.
Bilden lånad av http://lindaskriver.blogspot.com

Nåväl, åkte till Östelen i 3 dagar till vänner för att hämta syre, för att orka ta mer
lidande när jag kom hem igen. För jag visste att det blir mer lidande, så jag njöt av dessa
3 dagar i Skåne. Mådde inte det minsta dåligt, ville vara kvar en dag till, men det kunde jag
ju inte  så jag blåste hem, raka vägen till sjukhuset. 4 timmar senare från värme, semester
med mina vänner och en stunds förträngning var jag tillbaka, rakt in lidandehelvetet.
Och Madde unnande mig detta,  hon ville att jag skulle tanka!

Nu, när jag själv haft bröstcancer, ser jag en annan sida av lidandet...de anhörigas!
Linda lider av smärtor vi inte kan sätta oss in i, så förstå mig rätt, för jag
har inte  själv haft fysiskt ont!
Men jag tror mig förstå en del av lidandet som jag
vill förmedla till de som är fördömande.

Mina anhöriga har lidit, och framförallt min dotter Christine som sett cancer i
vitögat ännu  en gång nära inpå sin egen systers bortgång.
Christines egen mamma
kan ju inte dö!
Alla lider, men på  olika sätt. Till saken hör i min egen personliga resa är att
jag själv inte lidit lika mycket som min  familj och mina vänner, för ja VET att de är livrädda för
att jag ska dö, och jag som befunnit mig i stormens öga har nog varit lugnast av oss alla.

Vill till slut även berätta vad jag kände i det allra sista slutet, de sista timmarna då
Madde led
mer än någon människa kan förstå. Vi bad henne flyga till ljuset, och jag bad
sköterskorna att de skulle vara barmhärtiga och ge mitt barn ett smärtlöst slut på lidandet.
Då hade den "slutgiltiga döden" pågått i 12 traumatiska timmar. Till slut efter en enorm kamp
när hon flög iväg var allt över och hon hade ett vackert smärtfritt leende på sin läppar,
och då kände jag att hon inte hade ont längre....den fysiska smärtan var upplöst.
Men min själsliga smärta hade bara börjat.

Vad vill jag säga med allt detta? Jo, att det är minst lika svårt att stå bredvid och
titta på den som lider av smärta
. Man vill upplösa sig själv, fly, springa väldigt fort
därifrån, och även när man gör det några timmar så finns smärtan där i alla fall.
Man sörjer i sin ensamhet och det vill man absolut inte förmedla till den som är sjuk.

Jag fick mina andningshål för att inte gå under, jag behövdes ju för mitt barn.
På precis samma sätt behövs Lars för sin fru Linda.
Lars behöver andas, för han lider lika mycket men på ett annat sätt.

Den som inte erfarit denna traumatiska resa och själsliga smärta  som handlar om
resan mot döden, antingen indirekt som familj eller den som är sjuk...DÖM INTE!
För du har inte gått i deras skor!


Så enkelt, men ändå så svårt. Jag blir så j...a ARG när människor där ute i
"anonymland"  tar sig rätten att döma hur andra ska hantera sina liv.


Vi som bloggar vill bara dela med oss av våra helt vanliga liv, precis som ditt,
lika operfekt, med dammråttor i hörnen, livspussel, livsfrågor, kärlekskriser, ytligheter
och en "släng av cancer" och annat  smått och gott.

Må så väl alla underbara som ser livet som en fantastisk gåva,
för det gör jag och är helt  övertygad om att även Linda och Lars gör det.
Trots all smärta och kamp för livet som denna familj har och så många fler
som vi inte ens vet någonting om.....för de bloggar inte.

Slutligen vill jag säga att jag är så tacksam över mitt liv! Jag ser det stora i det lilla,
pengar är inte mitt stora mål, utan det är att få leva lite till och lite till. Att få uppleva
allt det vackra vi har untomkring oss som faktiskt är gratis. Relationer är gratis,
kärleken till andra, barn, föräldrar, vänner, syskon...det är gratis.

Att få leva en liten stund till, är den största önskan vi har när själen vill mer än
kroppen klarar. Tänk på den nästa gång du klagar över att det är halt ute,
eller att du "måste" gå och träna eller tråkigheten i att tvätta, städa, laga mat.

Linda och andra som inget annan önskar än att få leva en stund till, skulle
gladeligen tvätta, städa, träna, laga mat, umgås med nära och kära.

Bara de kunde få en liten stund till här på jorden....



..Och jag tror och hoppas att du Linda ska få fina, vackra minuter, timmar och
dagar med din älskade Lars och era fyra  fina, underbara pojkar.

Kram och kärlek från en trogen bloggläsare<3









Kommentarer :

#1: Kia

En stor applåd till dej Anne.Det är så klockrent det du skriver.Ingen som inte haft cancermonstren som objudna gäster vet ingenting om det mörka livet.Vi vet som har förlorat ett barn till monstret och kämpat själv som du har och gör.Själv har jag varit bredvid 2 ggr,min man överlevde sin cancer men inte vår älskade Simon.Tyckarna ska enbart hålla tyst.Kram till dej!!Kia

skriven
#2: Lizen

Jag ser knappt vad jag skriver för mina ögon är alldeles tårfyllda. TACk för att du skriver så fint om Linda och Lars.



Kram



Lizen

skriven
#3: ingrid H

Otrolig känslig och viktigt tema.

Du beskriver så starkt och bra- hur det är att vara människa.Det du beskriver är livet- hur det kan vara. Jag har ej förlorat ett barn. Men jag har förlorat min far- och varit vid hans sida varje dag o hjälpt honom inntil han tog sitt sista andetag efter att ha varit sjuk i cancer. Känner igen mig i det du skriver.

Tack för att du bloggar om dina vackra och viktiga tankar

Ingrid

skriven
#4: ingrid H

Otrolig känslig och viktigt tema.

Du beskriver så starkt och bra- hur det är att vara människa.Det du beskriver är livet- hur det kan vara. Jag har ej förlorat ett barn. Men jag har förlorat min far- och varit vid hans sida varje dag o hjälpt honom inntil han tog sitt sista andetag efter att ha varit sjuk i cancer. Känner igen mig i det du skriver.

Tack för att du bloggar om dina vackra och viktiga tankar

Ingrid

skriven
#5: Lisa

Å så fint du skriver och jag kan känna igen känslorna du beskriver när det gäller att vara sjuk själv och hur ens familj har det.

Dock är jag förskonad från att ha mist ett barn (vilket i mina ögon måste vara det allra svåraste).



Jag skrev också i Lars blogg från mitt och min familjs perspektiv och blev så ledsen över alla negativa och fördömande kommentarer. Som du skriver... ingen som inte gått i samma skor och upplevt detta helvete som sjukdomen för med sig har rätt att döma någon annan.



Kram Lisa

skriven
#6: Malin K

Hamnade här via Lindas blogg o vill bara ge dig en stor eloge för det fina du skriver! "När man är frisk önskar man sig tusen saker - när man är sjuk bara en..." är ngt jag tycker man ska ha med sig i tanken dagligen. Tack för att du delar med dig!

skriven
#7: Monica H

Så rätt du har, så bra skrivet! Jag följer också Linda och Lars bloggar, och dom gånger det dyker upp elaka troll bland kommentarerna blir jag så förundrad. Hur är det möjligt?

skriven
#8: Eva Berglund

Läser också deras bloggar, och förundrar mig över hur folk kan med, och orkar vara så nedlåtande.



För övrigt så får jag säga att du skriver på ett helt underbart sätt om hur det är att stå brevid och att själv vara sjuk.

Tack för att du lät oss ta del av dina tankar om detta.

skriven
#9: Annica

Du skriver på "pricken" så rätt, på så rätt sätt att alla förstår att vi inte ska tycka någonting om andra utan verkligen bara njuta över livet...

Jag är också en enkel bloggare som länge har läst Lindas och senare Lars blogg. Tack för dina fint skrivna ord.

skriven
#10: Karro

Tack Anne för att du ständigt lär mig att ha perspektiv på saker i livet. Jag är tacksam för varje dag som jag mår bra, kroppen fungerar som den ska, att det inte är krig här, för att jag inte bor på haiti just nu för att min familj är friska i stort. Det låter kanske överdrivet men jag är så glad för små saker, som att man kan tugga och svälja sin m at, gå på toa och allt funkar, för att jag får sova i en skön säng i en varm lägenhet.

Jag tycker att jag har bra perspektiv och jag har lärt mig mycket under min sjukdomstid, men du ger mig alltid det där lilla extra, en massa kloka ord som sätter sig som ett frimärke i paletten.



Tack Anne för att du är du.

Kram Karro

skriven
#11: Budda

Hejsan,

man behöver inte (kan inte) förstå och bör inte värdera andras känslor. Det räcker med att försöka förstå vad det betyder för personen som drabbats.



Tack för ännu ett bra inlägg med kloka ord.



Jag fann Lindas blogg via Vimmelmamman.



skriven
#12: Amanda

hej anne :)



först o främst vill jag berömma dig anne, vad fint du skriver med sådan värme o förståelse..jag ska in o läsa lindas blogg..stor varm kram till dig



tack för att du för oss alla och värdesätta livet på ett annat sätt..

skriven
#13: Majvor

Du är så fantastisk Anne. Tack för alla tankar du väcker. Kramar till dej/ fr. Majvor

skriven
#14: Linna

vilket fint inlägg. finner inga ord. ♥

skriven
#15: Elisabet Roslund

Det är så fint skrivet Anne!

Man tänker så annorlunda idag och lever på ett annat sätt än innan .............Bara dom som har upplevt dessa olika liv kan förstå.

Kram/Änglamamman Elisabet

skriven
#16: Elin

Bra skrivet!

skriven
#17: Fighter

Skriver och raderar.

Skriver och raderar.

Tårarna rinner.

Måste få ur mig lite.

Får bli i min blogg.

Men inte i dag.



Kan aldrig förstå din smärta och det du gått och går i genom. Vilket helvete.

Borde vara förbjudet att överleva sitt barn.



Vet hur det är att vara mycket sjuk och vara i behov av hjälp 24 tim/dygn med smärtor.

Vet hur jag önskade att dom som stod vid min sida skulle ta timeout från mig då och då.

Det var alldeles för smärtsamt att se dem strida så för mig.



Glad att du gillade paketet.



varm kram!

skriven
#18: Fighter

Skriver och raderar.

Skriver och raderar.

Tårarna rinner.

Måste få ur mig lite.

Får bli i min blogg.

Men inte i dag.



Kan aldrig förstå din smärta och det du gått och går i genom. Vilket helvete.

Borde vara förbjudet att överleva sitt barn.



Vet hur det är att vara mycket sjuk och vara i behov av hjälp 24 tim/dygn med smärtor.

Vet hur jag önskade att dom som stod vid min sida skulle ta timeout från mig då och då.

Det var alldeles för smärtsamt att se dem strida så för mig.



Glad att du gillade paketet.



varm kram!

skriven
#19: Fighter

http://fighterfighter1.blogspot.com/2011/01/livet-ar-orattvist.html#more



Orden kunde inte stanna kvar.

skriven
#20: Gafflan

Mycket fint skrivet och jag läser med ömhet och ödmjukhet.

Sorg är så olika för vi är alla olika och unika i våra personligheter. Sorgen efter mitt eget barn (dog ej i cancer) är helt annorlunda mot den som min pappa (dog ej i cancer, bara hastigt) efterlämade. Inte heller är den på samma sätt när äldre anhöriga avlidit som när nära vänner dött. Så olika, så personlig. Ett är lika (så var det för mig) och det är den själsliga smärtan, tomheten och saknaden efter människor som stått en nära. Ilskan också...

...men minnen har jag och vårdar nära hjärtat, kort att titta på. Då kan jag vara här och nu med det som känns jobbigt.

Tack för ett fint inlägg.

skriven
#21: Helen

Tack Anne!

Tårarna strömmar ner för mina kinder när jag läser ditt inlägg.

Så fint, varmt, vackert och rörande på en gång.

Förlorade min man i cancer och var vi hans sida så gott som varje dag. Men precis som du säger måste man ibland tanka. Hur mycket/länge är ju så olika.

Jag förstår inte heller hur man kan döma Lars. Det är hans liv, hans val och hans kamp för att klara vardagen. Tror inte det finns någon mer än Lars själv som vet vad han bäst behöver för att orka.

Tack igen!

Kramar Helen

skriven
#22: Alina

Så bra skrivet, och så sant. Min mormor dog i cancer, och jag flydde också... Jag var på sjukhuset varje dag, och när hon fick komma hem så bodde jag hos henne, bara för att dagen efter eller samma dag åka ambulans tillbaka till sjukhuset. Jag minns inte hur många gånger jag åkte ambulans den vinter... Men så i två dagar, efter ännu en ambulansfärd, bestämde jag mig för att åka hem för att hämta ny energi, men jag hann inte tillbaka. Jag har ångrat det många gånger... men jag också att det var nödvändigt, och att det var omöjligt att veta att det skulle gå så snabbt. Men ändå..

skriven
#23: karo

Fy fan vad du är bra. Otroligt bra skrivet, jag är helt matt...

skriven
#24: Eva T



Tack Anne så otroligt fint skrivit. Kram

skriven
#25: Tina

Tack Anne, mycket kloka ord.

skriven
#26: Caroline

Hej Anne. Inte vart inne här på länge men läste lite nu. Känner så himla mkt igen mig i ditt inlägg o vill bara lämna en kommentar. Jag tror inte heller att man kan förstå andras sorg, känner ofta att jag är rädd att säga att "jag förstår" för det gör jag inte alls. Alla sörjer olika och alla har olika sätt att tackla sin sorg. Förstår till fullo vad du menar med att behöva komma bort och ja.. Du vet vad jag menar! Kram!

skriven
#27: Micke

Hejsan fint skrivet, har följt Lars och Lindas blogg i samma veva som jag varit anhörig till min sambo som fick cancermonstret.



Jag och min älskling hoppades på att detta förbannade monster skulle försvinna, tyvärr så spreds sig cancern i hjärnan och hon dog för 17 dagar sedan.



Livet är så förbannat orättvist.

Varför ska detta hända den personen Jag älskar/älskade i mitt liv

skriven

Kommentera inlägget här :