Mormorsrutor...

Jag har mina små och....stora projekt, och de stora tar lite längre tid
än de annars skulle göra om man inte gjorde alla de små som ploppar
upp hela tiden i ens medvetande.

Det känns ungefär som att fylla en burk med sten i olika storlekar.
Några stora bumlingar som tar plats och resten av utrymmet fyller man
med små stenar. ungefär så funkar jag i min kreativitet.
Lite här, lite där....för samma, samma blir så tråkigt.

Så det där mormorsruteprojektet jag började med i våras är i sin slutfas.
Ihopvirkningen av 520 mormorsrutor. Lite monotont, men man kan se
en film samtidigt...hehe...


Ungefär som den här, men jag virkar ihop rutorna med grått.
Bilden lånad på nätet.


Lite retrokänsla i mormorsrutor...skulle vara kul att virka till
mig själv...snygg just i dennna färgkombo.



En kreativ tygkonstnär som jag beundrar är Kaffe Fasett.
Han gör fantastiska alster....har länge haft i bakhuvudet, i många år,
att göra en minnes quilt av fina tyger av kläder som jag och barnen
haft. har sparat kläder som förhoppningsvis ska bli en sk "marriage quilt"
som var populära förr att sy.

Sydde ett quiltöverkast till Madde när hon var liten och det var roligt.
Noaks ark var motivet då.


Hittade några  exempel på minnesquilt på nätet....


The Keeping Quilt som det hette förr i Amerikat....


...eller en strukturerad quilt....


...eller varför inte skoja till det lite a´la Pippi liksom.
Patchwork i Designers Guild tyger, urläckert.


Eller varför inte denna snygga tapet i patchwork. Najs!
Skulle kunna tänka mig bakom glasskiva vid diskbänken.


Nä, nu ska jag virka vidare.....kul att inspireras av andras arbeten.

Kommentarer :

#1: Anonym

Vii haaaaaaaaaaaa den där soffan från Tricia Guild. Behöver ngr färgstarkt i mitt ack så vait hem. Önskar dig en fi dag. Kram Mia fr Skellefteå.

skriven
#2: Anne

Ja, visst är den ursnygg...väldigt busig soffa..hihi..

skriven
#3: Lisa Magnusson

Hej!

Har en fråga ang. patchwork tapeten ovanför. Vet du vart den kommer ifrån? Vem tillverkar den? Tycker den är grymt snygg men har svårt att hitta den. Tack för svar!

//Lisa

skriven
#4: Anne

Hej Lisa, håller med dig, den är svår att hitta. Såg den tapeten på en annan blogg, kopierade bilden och glömde ta länken. Nu letar jag också efter tapeten,iblan är man inte så smart...hehe... men tror att tapetaffärer som Engelska Tapetmagasinet i Göteborg odyl. vet. hör gärna av dig om du hittar den.

Lycka till!

skriven
#5: Johanna

Kanske aningen sent inlägg men är inte tapeten ni pratar om från PiP studio?

skriven

Kommentera inlägget här :