Ingen sommar utan Sommarpratarna i P1!

Lyssnar på nästan alla sommarpratare varje dag.
Om inte på dagen, så på kvällen när dagens aktviteter lagt sig.

Alla dessa fantastiska människor som gjort bra (och ibland dåliga) saker
i sina liv. Det jag förundras över, är att de flesta är väldigt öppenhjärtliga,
och delar med sig av sina liv.

De har alla kämpat för att komma dit de är idag, precis som vi alla gör.
En del har kommit från krig och brutalitet, någon har kämpat för att bli
Svensk och accepterad, någon är skådespelare med dålig självkänsla, som
kämpat hela livet för att få erkännande, grundad i en kärlekslös barndom.
Listan kan göras hur lång som helst..

Framgångsrika författare som blivit refuserade lika många gånger som varje
förlag som refuserat manuset vridit sig i ångerns plågor. Pengar som det STORA
förlaget kunnat tjäna miljoner på...HAHA..säger vi då..och GRATTIS till den
författare som bara ville berätta just sin historia och som fick sin publik.


Den perfekta utsikten för att skriva en bok i...Mmmmmm!

Lyssnar i efterhand på Jonas Jonassons sommarprat, som skrivit boken,
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Har hört boken som ljudbok när jag suttit och tecknat hemma...


Citat från P1.s sida;

"Den litterära debuten Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann,blev förra årets mest sålda bok i Sverige. Den ska översättas till 25 språk och bli film i regi av Felix Herngren.

Vann bokhandlarpriset 2010 och tilldelades tillsammans med uppläsaren Björn Granath Iris Ljudbokspris. Journalist och grundare av medieföretaget OTW. Blev utbränd, sa upp sig, sålde allt han ägde och flyttade till den schweizitalienska gränsen. Skrev där klart det bokmanus han haft liggandes i en byrålåda i många år.

– Jag kommer att hedra morfar Anders, han som alltid sa att ”Di söm bara säger dä söm ä sanning, ä inte vär’ å höra på”. Jag pratar om allt runt min bok Hundraåringen… och så berättar jag om hur jag själv klev ut genom mitt fönster och försvann."

Jonas Jonasson blev refuserad 5 gånger innan han blev godkänd att publicerad.

Man kan ju undra, vem som ska bestämma vad som går hem i stugorna eller inte?
Ska någon "överförmyndare" (läs förlagen) göra en bedömning om en bok överhuvudtaget
ska få hamna i boklådornas diskar eller inte?

Man kan ju undra vilken frihet vi har egentligen att uttrycka våra åsikter eller
berätta vår historia. För någon måste ju GODKÄNNA om det är kommersiellt gångbart!

Varje pontentiell författare vill berätta just sin historia som de arbetat med kanske i många år,
som tagit tusentals timmar att skriva, för att på några minuter eller få timmar bli refuserad.

Ja, man kan ju undra vem som kan kalla sig författare?
Vem avgör, läsarna el. förlagen?
Hoppas ändå någonstans, att allt fler kan marknadsföra och sälja sina verk
på andra sätt, än genom de etablerade förlagen.

Allt handlar om marknadsföring och det spelar ingen roll om det är bra eller dåligt.
Många kända personer har fått oerhört mycket oförtjänt publicitet just för deras kändisstatus.
Sveriges litterära elit är en liten ankdamm, där den okända människan får göra allt i sin makt
för att inte hamna i förläggarnas "slask".

Slasken där tusentals manus ska läsas igenom i olika led hos förlagen,
vet inte ens hur det går till. Men många, oerhört många har författardrömmar,
så även jag.

Hur ska just jag lyckas?
Hur ska jag bära mig åt för att marknadsföra min produkt?
Ska jag gå min egen väg?
Ska jag bli refuserad 100 gånger och tappa självförtoendet?
Eller ska jag vara den lyckligt lottade som får alla förläggares största önskan,
att bli just deras nya guldkalv?

Det kan man undra...



Skriver för brinnande livet, och undrar...om jag vågar...lämna in...det jag skrivit..
om ..om..om....kanske....eller bara...soptunnan...Neeeeee, inte JAG!
MOI!...jag KAN...jag KLARAR..och har en HISTORIA att berätta!

Just DEN som ingen hört än.....

Puss och natti, från en Anne med författardrömmar!


Jag kan flyga i mina drömmar, och då KAN JAG även flyga i verkligheten!


Jag KAN FLYGA!!!








Kommentarer :

#1: Kia (ängeln Simons mamma)

Anne,jag vet hur tufft det är när det gäller förlag och författare.Har ju varit bokhandlare i 20 år.En av mina väninnor förlorade sin dotter i cancer 1997 och hon beslöt sig för skriva en bok tillsammans med författaren Peter Pohl.En väldigt känslosam bok och den sålde jag i min butik.Sedan drabbas jag av samma h..vete själv.Ge inte upp ,skriv av dej så mycket du kan.På Sahlgrenska tyckte personalen att jag skulle skriva en bok av allt vi fick gå igenom med Simon,vem vet.....Astrid Lindgren blev nobbad av Bonniers förlag för dom tyckte inte att hon kunde skriva och då sökte hon upp Raben och Sjögrens förlag och vi vet ju alla hur det gick!!!Så förlagen har inte alltid rätt.SKRIV!!!!Lycka till Kia

skriven
#2: Caroline

Go for it som Madde skulle sagt If you can dream you can do it.. Har själv sådan drömmar..

Kia. Vad heter den boken som din vännina skrev? Har för mig jag läst en bra bok av Peter Pohl om en sjuk tjej.. Den var jättebra.. Men hittar den inte nu i min bokhylla

skriven
#3: Kia (ängeln Simons mamma)

Svar till Caroline:Boken heter "Jag är kvar hos er"Hälsningar Kia

skriven
#4: Tuuli

Ja Anne, så sant, vi kan flyga i våra drömmar...och våra drömmar kan hjälpa oss att förstå mer av det som vi inte kan se...

skriven
#5: Karro

Även jag går i författardrömmar emellanåt. Men jag är feg, skulle jag våga att någon annan läser?

Om du skriver en bok Anne, skulle jag läsa den oavsett den blev publicerad eller inte :-) Så många du fångar på din blogg, så tror jag du fångar läsaren likabra i en bok.



Jag tänker, de som redan har kommit in i förlagen och bildat sig ett känt namn. Undrar om förlagen är lika kritiska till vad de skriver? Jag menar, det finns ju författare som spottar ut böcker, men alla kan ju inte vara så himla bra eller?

skriven
#6: Annelie

Jag skulle gärna läsa en bok av dig Anne ! Föresten, vilken underbar bild av (lavendel?)fältet med berget i bakgrunden den bilden får mig att börja drömma. Kram

skriven
#7: Nickan

Jag har läst din fina blogg länge Anne. Precis som jag följde Maddes unika blogg. Du har både förmågan att skriva och en historia att berätta. Så många gånger jag gråtit, men också fått styrka av dina tankar och erfarenheter. You go girl!

skriven
#8: Kia (ängeln Simons mamma)

Hej Anne,hoppas att du mår bra i vårt konstiga sommarväder.Varmt,regnigt,åska och blåsigt.Typiskt svenskt.Fick en chock av det som inträffat i Norge...hur kan detta få hända??Just nu finns vi med i Året Runt nr 30.Står bl.a om Simons skola och deras hedrande av honom med "Simonloppet"Känns bra men visst är det fel att våra barn inte finns med oss längre?Mina tankar går till dom föräldrar i Norge som förlorat sina barn pga en vettvilling.Ha det gott!Kram Kia

skriven
#9: Louise

Hej!

Jag fick höra om din ängladotter på radion i förra veckan. Nu har jag läst både hennes och din blogg och många tårar har fallit. Jag läser till sjuksköterska och vill i framtiden jobba med cancervård. Nu till våren kommer jag och Jeanette att skriva en C-uppsatts om hur vården för cancerpatienter och deras närstående upplevs. Vet dock inte exakt hur vi ska lägga upp frågeställningar etc. Jag förstår att du både fått stå bredvid din dotter och själv senare fått kämpa mot cancer, vilket ger dig en insikt från två håll. Den kunskapen du sitter på är ovärderlig för mig. Skulle gärna talas vid med dig någon dag på en fika, om du skulle ha lust att ställa upp. Jag vill gärna få en djupare förståelse för vad du tycker bör lyftas upp. Om du vill hjälpa mig så ta gärna kontakt via mail. Mvh Louise :)

skriven

Kommentera inlägget här :