Engagemang

Har nyss kommit från mitt första styrelsemöte med
Bröstcancerföreningen "Johanna" i stan.
Blev vald till ordförande i styrelsen i början av mars och det känns både
roligt och hedrande. Sekreteraren heter också Anne, lite kul med tanke på
att det är ett ganska ovanligt namn och hon är supertrevlig, driftig och härligt positiv.

Tack vare BC-föreningen kom vi till BC-galan i Gbg i okt-10 som var ett
roligt Event. Här står jag med några av mina vänner i föreningen på väg in.

När man ändå har fått cancernörden i tutten så får man väl göra ngt kul av det!

Styrelsens arbete går mycket ut på  att förmedla senaste rön kring forskning och dyl.
och vi genomgår utbildningar av olika slag regelbundet för att sprida kunskap
vidare till beslutsfattare och olika organ.

Men det viktigaste arbetet gör vi i vardagen när någon vill prata om sin nya situation
med en BC-diagnos. Våra kontaktpersoner finns att nå på telefon dit man kan vända sig
om man fått BC och vill prata med någon. Vi själva har gått igenom samma sak så vi är
idel öra. Våga ringa, det gjorde jag och ångrar det inte för en sekund!
Vi har förstås tystnadsplikt i föreningen! "What says here stays here"


Här står jag med Marita Dahlin på tjejgåingen i Vänersborg 2010.
Hon är också vår "Huvudkontaktperson" som jag först kom i kontakt med.
En superhärlig tjej med positiv energi och livsglädje!


Nåväl, vad månde bliva av detta tro? Det återstår att se, men ideerna flödade
och vi spånade roliga events och annat som kan få folk på benen.
BCF Johanna träffas regelbundet och vi hittar på roliga aktiviteter dit alla som
är med i föreningen är välkomna.
Det kan vara att testa på Scrapbooking, göra egna smycken, massagekväll,
föreläsningar,  Rosa-bandet events, teaterresor, och mycket annat.
Bara fantasin sätter gränser.


Scrapbooking ska en medlem Gunilla hålla i den 12.e april och det ska bli
så roligt! Har inte sysslat med detta så självklart anmäler jag mig.


Våra medlemmar är spridda över alla åldrar, och tyvärr drabbas alltfler unga kvinnor
av BC i olika former. Det är inte en sjukdom som bara äldre kvinnor får.
Vi har en egen hemsida som är under omgörning och mycket av aktuell info kommer
att finnas där när det är klart. Vi är ett gott gäng i föreningen så det ska bli roligt
med att "förnya" föreningen men även ta till oss de goda råd som finns i kunskapsbanken
bland alla de kvinnor som varit eldsjälar genom åren.

Sista torsdagen varje månad samlas alla medlemmar som vill i föreningslokalen för
mys, fika och prat och information till nya och gamla medlemmar.


Vi skrattar mycket, åt roliga historier och galghumor går alltid hem ;-)

Jag är en föreningsmänniska. Genom åren har jag varit med i olika föreningar och
har varit både medlem, kassör, sekreterare och ordförande i Ladies Circle, som är en
välgörenhetsorganisation som finns över hela världen. Mottot är "Friendship and service"
Numera är jag  "past member" i LC. Man blir medlem i PM-klubben när man
passerat 45 år, för att unga tjejer ska ta vid och komma med fräscha ideer.
När man börjar tänka, så har vi alltid gjort är det dags att ta ett steg åt sidan.
I PM-klubben har vi bara roligt tillsammans, med goda middagar och happenings.
Inga krav,men alltid välkomna på LC:s möten som gäst.
Man både äter kakan och har den kvar
:-)

Nätverkande med Charity är helt fantastiskt som ger otroligt mycket glädje och mening.

Har fått förmånen att uppleva otroligt roliga saker tack vare engegemanget i olika
föreningar. Saker som man inte hade kunnat komma i närheten som "privatperson".


Körsångeriet är ju också ett exempel på föreningsliv och nu på lördag ska vi
sjunga med Triple&Touch i ett körprojekt som vi övat på ett tag nu.
Gospel, glädje och spanska salsarytmer!

Så gå med i en förening, vilken som helst som känns bra för just dig.
Du kommer inte att ångra dig. Gör det du kan av ditt liv som berikar just dig!

Har lärt känna så otroligt många härliga människor genom åren och tack vare det har
jag själv vuxit som människa. Förhoppnigsvis till det bättre.

Du kan bara växa med andra människor omkring dig för att lära av dina egna och andras
misstag och framgångar. Ingen växer ensam, och glädjen att skapa tillsammans med andra
är belöning nog!


Och så en sista sak som var roligt förra veckan. Var på ett ledarskapsevent med
föreläsningar och musik blandad omvartannat.
Tog med mig min mor, för hon ville se sin idol som sjöng mellan varven.

Min kära mor tillsammans med sin stora idol Tommy Körberg.
Och han sjöng som en gud, 6 låtar och GÅSHUD, han skämtade,
berättade roliga anektoder kring livet och bjöd verkligen på sig själv.
Och min goa mamma var den lyckligaste i världen!



Natti på er!


Naturligtvis sjöng han den här som gav GÅSHUD!!!!



PSSSST; Elskåpstävlingen är inte slut än så fortsätt gärna rösta på mitt
bidrag så jag kommer iväg på en resa. Ni är mina bästa supprtrar och jag
är så oerhört tacksam för det!


"Om jag kan detta som jag aldrig gjort förut,
så vill jag veta allt annat jag inte visste att jag kan"


Denna bild målade jag på Vidarkliniken i Järna efter min cancerbehandling,
då jag var på rehabilitering. Tänk att jag klarade av att måla som jag aldrig
gjort förut. Om ni vill rösta på mitt bidrag i Elskåpstävlingen så klicka på
länken nedan och rösta på "hjärtknappen" TACK för just ditt bidrag!


http://ttela.se/prenumeration/tavlingar/elskap/1.1032779-elskapstavling/1.1133729--inre-kraft-malad?pageNr=9#photoWrapperAnchor

Kommentarer :

#1: kerstin

Hej Anne! Kom av en slump in på din blogg nån vecka innan Madde seglade vidare till en annan strand...Du har berört mig mycket och jag har lidigt med dig då du som fastnade i sorgen.När du berättade för oss att du själv blivit sjuk så tänkte jag på en gång att,Ja man kan bli sjuk av sorg!Vi är i samma ålder du och jag och våra barn är oxå jämngamla så jag kan mycket väl tänka mig livet ditt om det vore mitt. Jag föröker se saker och ting från den positva sidan och försöker oxå tänka att allt har en mening,inget händer av en slump.Ibland är det ju naturligtvis svårt att hitta meningen med tragiska saker men jag tror du förstår vad jag menar.Vi är här en så kort tid på jorden att jag är helt övertygad att det finns en fortsättning efter jordedöden som vi ännu sålänge vet sååå lite om ,om ens något.Visst håller du med mig?! Men fram till den dag vi återser de nära och kära så måste vi fövalta vår tid på bästa möjliga sätt. Möta våra medmänniskor med ett leende,ge någon en komplimang,tacka för god service,öppna dörren för någon m.m...små saker blir till stora ringar i framtiden...Du är en av dessa ringar Anne.Du ger tro på att man klarar mer än man tror. Den känslan tar jag med mig i en liten del av min nya vardag med ett nytt jobb som ger mig fjärilar imagen av brist på tro till mig själv. Men jag ska kunna!!!:)Tack Anne för allt de positiva du föder i din sorg.Lite makabert att sorg och glädje ligger så nära varandra.Jag tror på dig ha en underbar dag...kram från kerstin i umeå

skriven

Kommentera inlägget här :