Dagens jultips 23 nov.


Iron Fairies är en serie älvor som är helt underbara att ta fram till jul,
Tillhörande "tingelingglitter". Denna har jag fått av min kära svägerska.

Finns att köpa på nätet och i utvalda butiker i Sverige.


Det finns en restaurang som heter  Iron Fairies i Bangkok. Den
ska jag besöka nästa gång jag åker dit.


Jag fick en idé lite för att ge mig själv en utmaning, men samtidigt
dela med mig av mina pyssel inför jul. Tiden för jul är absolut den mysigaste
då man pysslar, pyntar och tänder ljus men inte minst umgås med vänner
kring glögg och pepparkakor.

Min ambition är att lägga ut ett litet pyssel varje dag fram till jul, men
märkväl, det är bara en ambition. :-) det kan vara saker jag gjort nyss eller
tidigare som jag tar fram igen, men allt jag visar har jag gjort själv med saker
jag har hemma, så det kostar inget alls.

Bra sätt för mig att fokusera på bra saker för julen är egentligen inte så
viktig för mig längre för det känns tomt, det fattas ett barn och det känns tomt
inte bara för mig utan för hela familjen.

Men då gäller det att ta tag i sig själv och göra det lika bra som det alltid har varit,
men numera annorlunda. Mitt sätt är pysslet som jag går in i med hull och hår,
en bra terapiform, för då tänker jag inte någonting alls, bara skapar.


Gjorde en ljuspåse av ett gammalt utslitet örngott som inte gick att reparera. Då använder
jag tyget och spetsen till olika saker och gårdagsn pyssel blev den högra spetspåsen.




Dekorera med det du har hemma, kanelstång, små dekorationer och band.

Du kan använda gamla dricksglas eller syltburkar etc, ta vad som finns.
utmaningen är ju att man ska hitta grejjerna hemma :-)

Tar inte lång tid att göra. Lägg tyget runt glasvasen och klipp med några mm
sömsmån, den ska sitta ganska tight. Jag sydde för hand med avigsidan ut så den
blev exakt runt vasen. Undersidan vek jag som man viker ett paket och
trocklade ihop under. Sedan vände jag allt rätt och trädde på. Voilá!

Dela gärna med er av era jultips eller braiga sidor på nätet.
Jag blir alltid inspirerad av andras pyssel.

”Kreativitet skapar alltid mer kreativitet där fantasin får fullt spelutrymme”

Kommentarer :

#1: My

Hej Anne !

Jag undrar hur du känner nu? Kan man ta in vad som håller på att hända i kroppen. Blir man inte så fruktansvärt rädd för sin egen kropp och allt som händer där inne? Du verar verkligen tro på dig själv och livet så det känns som du är en så stark person i alla lägen. Men samtidigt tänker jag att varför drabbas vissa personer av sjukdomar och vissa inte. Oftast känner jag så att du får inte ha det FÖR bra, för då drabbas du av något hemskt.



Alla har vi problem på ett eller annat sätt. Dålig ekonomi, misshandel, barnlöshet, eller sjukdom. Det enda som jag tror hälper är "Kämparglöden"...som förståss inte alla har men Du har det så Kära Anne kämpa på (hur lätt det är att säga men ändå).



Kram My

skriven
#2: Anne

Hej My,

Nej, jag fattar faktiskt inte själv att jag har en tickande bomb i min kropp. Antingen så sprängs den....eller så desarmerar jag den och jag väljer att tro på det sistnämnda.



Visste inte hur det kunde kännas men nu vet jag att det inte känns så mycket så länge det inte gör ont eller tar ner min ork så det märks rent fysiskt.



Klart jag har funderingar och existentsiella tankar kring liv o död som ju kommer som ett brev på posten men jag väljer ändå att se det friska och livsbejakande i livet så länge jag bara kan och det gäller hela mitt liv hur kort eller långt det än må bli.



Ingen vet ju hur det slutar för någon av oss. Jag har bara fått en föraning om att det kanske inte blir hela vägen till ålderdomshemmet för mig. Och det betyder inte att livet blir sämre längs vägen för det.



Tack för att du frågar, det uppskattar jag.

Kram till dig My!

skriven

Kommentera inlägget här :