Adventstid är mystid.........

Ja då är jag här igen......och vad har hänt sedan senast?
 
Förra torsdagen fick jag cellgifter igen, omgång nr 3 av FEC, eller snarare Nr 9
i ordningen om man räknar med förra cellgiftsomgången för 3 år sedan....
Herre min je....det är tre! år sedan och jag är ännu igång, det är helt otroligt vad
en människokropp kan klara av. Men jag har den inställningen att om själen och
det mentala får vara intakt och igång, livfullt och närvarande med familj och vänner
så orkar man även svåra motgångar.
 
Men det kommer naturligtvis inte gratis, det kostar i form av engagemang och
medveten vilja att försöka leva som vanligt så gott det går trots att döden är
ständigt närvarande i form av många av obesvarade frågor om när, hur länge får
jag vara kvar här, kan jag göra något mer än jag redan gör för att förbättra mina odds,
är jag beredd på nästa smäll och vad ska PET-CTn säga den 18 december?
 
Man talar om fem-års överlevnad och nu har det gått tre år.....och den är ju
väldigt relativ beroende på hur spridd en cancer är, var den sitter och har
man otur kan det sprida sig till vitala delar. Men vi får hoppas och ha tillit
att mina tumörer krymper och krymper och krymper och att inga vitala delar är
angripna, ja vi får snart svar på det....jag ska minsann se till att jag ändrar
på min diagnos från kronisk, obotlig till BOTBAR, allt är möjligt!
 
Jag har haft tur, endast en isolering på sjukhus än och jag tänker inte åka in igen!
Äter ännu penicillin och tröttheten har varit oerhört påtaglig nu efter att kortisonet
lämnat kroppen för denna omgång. Sov i 12 h inatt, det är oerhört ovanligt med
tanke på att jag knappt sover 3 h per natt numera, så det var skönt att få sova.
 
Vill även ta upp det som inte pratas så mycket om, nämligen hur parrelationen
påverkas av att den ena har cancer. Partnern som inte har cancer som står bredvid
och känner sig ganska maktlös har en tuff situation, to m tuffare än för den sjuka
på ett sätt, för jag vet ju hur jag mår både inuti och utanpå, vad och hur jag tänker och känner.
 
Man sätts på prov och i förkylningstder så känns det extra ledsamt.
Närhet är ju viktigt i alla relationer men när båda är förkylda så får man ibland sova
i var sitt sovrum och inte pussas heller för den delen.
Som cancersjuk har man en hel del biverkningar av medicinerna och en av dom är
torra slemhinnor och svamp. Inte kul alls, och jag har nu en pågående svampinfektion i
matstrupen som jag medicinerar bort med tabletter. Känns ju inte så fräscht....
 
Det är inget som man får veta i förväg utan man lär sig med tiden vad som händer i kroppen,
och när jag inte kan svälja maten, bara små bitar åt gången som tar emot, då vet jag att jag
har svamp även om den sitter långt ner i matstrupen. Och maten smakar....ingenting.
Smaklökarna fungerar inte och väggarna i munnen är sköra.
Letar ständigt efter nya smaker att äta som smakar något och det är så frustrerande.
Men man lär sig att gilla läget även med det, för det är ändå ett ganska litet problem.
 
Förra helgen var jag och min älskling i Varberg och såg "Grottmannen" som
Robert Samuelsson framförde på teatern. Han var fantastiskt rolig, och jag skrattade
så tårarna rann! Det var en riktigt härlig vitamininjektion. Väl värd att se och den handlar
om skillnaderna mellan manligt och kvinnligt, hur tokigt det kan bli när vi ska kommunicera,
missförstånden och alla igenkännande situationerna som vi alla har varit i gav så många
skratt. En bra pjäs för alla parrelationer! Har velat se den länge men nu blev det av.
 
http://www.vf.se/kultur-noje/noje/hyllad-grottman-saljer-ut-i-karlstad
5 december har Robert föreställning i Karlstad. Gå och se!
 
Efter föreställningen hade vi eftersnack och mys i pianobaren på stadshotellet,
ett glas vin och prat med Robert &Carolina och sonen hade somnat gott i vagnen.
 
På söndag gick vi till kyrkan mitt på torget i Varberg. Det var fullsatt som det brukar vara 1a advent.
Fin stämning och blödiga jag gråter alltid till psalmerna och den maffiga motettkören som sjöng
tillsammans med gosskören. Jag fick sitta med munskydd för många hostade, och
ska jag kunna gå ut så måste jag ha munskydd med mig i influensa och kräksjuketider.
 
Många är oerhört nonchalanta och hostar rakt ut och det gör mig så arg! Man kan
hosta i armvecket, det är inte svårt, men är man infektionskänslig ska man inte behöva
isolera sig mer än nödvändigt. I japan har folk munskydd och det borde vi också införa,
för då skulle inte så många bli sjuka samtidigt som det är nu. jag går omvägar när jag
ska handla och har "tentakler" som känner av när folk snörvlar och hostar.
 
Nåväl...väl hemma blev det pladask i tröttheten och igår har jag inte gjort många knop
förutom att åka till Maddes grav och tända ljus, köpte lite pysselgrejjer och mat, sedan blev
det soffan hela kvällen och djup sömn i 12 timmar.
 
På dagen igår hann jag dock göra ett pyssel i alla fall och här nedan kommer några jag
gjorde förra veckan.
 
Igår köpte jag mossa , hjärtan på tråd och ett par gröna växter i olika nyanser och så lite fix.
Fatet är inköpt på råvarulagret i Fritsla när jag var på "strålningsresan" Voilá, grön ljusstake.
 
 
Adventsljusstaken...

Min dotter Christine fick sina adventspaket till "strutkalendern" och hon blev så glad :-)
Jag älskar att göra paket...
 
Den stora tomten som hängt med i 20 år får stå bakom "sagoskogen"...kass bild tagen med
dålig mobilkamera...
 
Lite sagoglitter och små djur här och där....
 
Julhararna bor i den lilla mossbeklädda skogen....
 
De stora Tilda-änglarna tar jag fram till jul. De får representera mina döttrar, Christine och Madeleine.
...också kass mobilbild...
 
Ja, det var lite av pysslet och det kommer mera hela tiden för jag formligen älskar adventstiden,
mer än själva julafton faktiskt.
 
Njut av december, välkomna den ljusa snön för vi behöver ljus och barnen får leka ute,
åka pulka och komma in med varma rödmosiga kinder. Bättre kan det inte bli i juletider.
 
Idag ska jag försöka mig på att göra kristyränglar.
Bilden lånad av http://lisassaxofon.blogspot.se/2009/11/kristyranglar.html
 
Man kan göra roliga kristyrbilder också med barn, även dessa från,
http://lisassaxofon.blogspot.se/2009/11/kristyranglar.html


 

 
 
 
 


 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lottie Anderbern

Ååh! Vad mysigt och fint. Känner glädje när man ser ditt pyssel, känner sorg när man läser om din cancer, men får ett stort hopp när man läser din blogg.

skriven
#2: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,det finns inga ord för hur du är ,otrolig,fantastisk,beundransvärd mm.mm.Min man och jag klagar aldrig efter vi förlorade vår Simon.Mannen har haft cancer och jag har diabetes och har haft 2 stroke och flera andra komplikationer med nervskador i händer och fötter
men vi lever här och nu och du ska veta att mycket beror på dej.Hur du peppar folk att ta vara på livet och dina nära
och kära.Du är bara det bästa som finns,tänk om även "gnällspikarna" kunde läsa din blogg och få en liten eftertanke.Sköt om dej och låt dina närmaste ta hand om dej.
Det är du verkligen värd.Kram Kia

skriven
#3: Hanna Karlsson

Trots sorgen som säkerligen ligger och gnager så blir man så glad av att kika in här. Det är så positivt. Fint pyssel du gjort.

Svar: Tack så mycket Hanna!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :