Kan inte sova....

...Så lika bra att skapa lite mening i natten...
Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva men fingrarna liksom styr sig själva.
Har sagt det förut och säger det igen, att det är egentligen inte min hjärna som skriver,
utan det är känslan som kommer precis i detta nu när fingrarna får dansa lite på
tangenterna, de får bida sin tid att känna in och då kommer oftast saker ut som
jag inte ens tänkt ut sekunden innan.

Är det så när författare sätter sig ner och bara gör ett kapitel eller fem på  en kvart?
Om så är falet så borde jag bli författare, en sån där som bara gör rakt upp och ner.
Sån är jag, det går fort när jag skriver, ingen eftertanke, bara kör.
Redigerar stavfel när jag efterläser och ändrar meningsbyggnad när jag skrivit i min iver.

Men jag är inte en författare, även om jag skulle vilja, djupt inne i mig bor nog en.
Den där som vill nå uuuut och som vill förmedla en spännande intrig som ingen kan
sluta läsa, den som vill se upplösningen...tja, om andra kan så kan väl jag!

Jag kan nog känna att jag är min egen när jag sitter här och skirver, ingen förlagsredaktör
som pekar på ditt och datt som borde ändras utan det är bara rakt upp och ner.
Det gillar jag med bloggandet att jag själv bestämmer vad som ska komma på pränt.

Mina ord, mina känslor och mina tankar. Like, superlike... att få bestämma själv!

Nåväl, vad är nattens tema för det är ju sommarnatt och då är det läge att sväva ut lite.
Som den där serien för många år sedan..."En röst i natten".

Jag får bli min egen röst då....

Jag kan reflektera över så många saker, har blivit så selektiv och intuitiv på senare tid.
Det som slår mig nu är att det känns som att jag lever på en helt annan planet än alla andra.
Vad menar jag med det? Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka.

När jag jobbade (som ju är den största delen av en människas vardagsliv) så var allt
en ända stor transportsträcka.
Vakna i urottan
Slå på kaffet
Duscha sovandes
Blåsa håret
På med snygga kläder
Äta frukost snabbt som attan
Borsta tänder
Göra mig anständig (smink)
Skramla ihop alla saker som ska med (dator, väska med tusen saker i, inte glömma mobilen)
Springa till bilen
Köra till stationen
Precis hinna till tåget
Åka en timma till Göteborg (om inte förseningar inträffar, vilket det gör hela tiden)
Springa till stombussen Nr 16 som tar mig till Lindholmen där jag jobbar
Gå från bussen till jobbet (bara 5 minuter)
Jobba hela dagen, tjo och tjim och tusen saker...Och det var kul, oerhört stimulerande.
Vid 17-tiden samma visa tillbaka hem
Buss, sena tåg som dröjer och kanske hemma vid 19-tiden.
YES vilket fantastiskt liv!
VARJE DAG!
Trött
Slut
Orkade inte så mycket mer....

Så höll jag på i många många år och nu är det...INGENTING!
Jag är sjukskriven sedan en lång tid tillbaka och det gör mig så ONT.
Att inte kunna bidra till min egen försörjning via ARBETE.

Men jag har jobbat, försörjt mig och mina döttrar på egen hand,
sparat, gnetat och gett mina barn kärlek, närhet  och upplevelser sedan de var små.

Men nu när det bara är jag som ska rättfärdiga mig själv, bara mig, ta hand om,
krama om, trösta, i min egen situation, när jag inte är PRODUKTIV, hur gör man då?

Jag har ett svar på det och det är en stor tröst för mig själv; JAG LEVER!
Just nu räcker det att jag lever, har en fantastisk man, en underbar dotter, en stor familj,
och underbara vänner.

Träffade en bekant idag som nyss blivit arbetslös coh hon mådde verkligen fruktansvärt dåligt.
Det kan jag förstå fullt ut, för arbete är en försörjning och ett yrkesliv som oftast är oerhört
berikande, men det finns alltid utvägar trots att det kan kännas hopplöst just då.

Det är lite absurt att jämföra det ena med det andra, men jag känner att för mig handlar det
bara om att ta tillvara det som är just här och nu, idag, imorgon, nästa vecka, om en månad.
Idag mår jag bra, har mått bra i fem veckor för cellgifterna har varit vilande.

Jag "ser fullt frisk ut", men inne i kroppen bor ett monster, en lömsk jävel som jag bestämt mig
för att bemästra. Jag är frisk, det har jag som ett mantra i min hjärna och varje tanke som jag
skickar till mina celler i kroppen ska få veta det. JAG ÄR FRISK!
Den stora knölen på halsen påminner mig varje dag om att jag inte alls är frisk, det är bara en
yttre illussion. Ingen kan se på ig att jag är sjuk.

Jag är levnadsglad, upplever saker varje dag i glädje och kärlek med min man och vänner.
Jag super in varenda andetag, lever med naturen i stugan, gör det lilla till något stort.

En dags upplevelser kan vara
Stiga upp
Sätta på kaffet
Duscha
Äta frukost i lugn och ro i naturen om vi är i stugan
Läsa tidningen
Lyssna på radio
Ta en stavgångsprommis
Stanna upp och se något som är intressant
Ta en bild eller två längs vägen, njuta av blommor
Hemma igen, vila lite med virkning eller annat pyssel
Laga lunch
Läsa en stund och vila
Lite provtagning eller cellgifter till och från
Vila igen i form av att pyssla med något
Middag och mys med älsklingen
Lite tvätt kanske och annat vardagligt
Göra kvällen..tja...ganska ordinärt om man får säga,

Men jag saknar inte jobbet längre, förstå mig rätt.
Skulle inte vilja annat än att få jobba men nu när omständigheterna är
utanför min kontroll så får man bara gilla läget och göra det bästa av livet ändå.
Saknar jobbarkompisarna förståss, men man hittar ett annat flow när man inte har
något annat val än att försöka må så bra som möjligt och att bygga upp en kropp
samtidigt som cellgifter/cancer gör att kroppen förfaller.

Nu har jag byggt upp mig sälv tack vare att jag inte jobbat, för det handlar om mitt liv,
att jag behöver all kraft jag förmår för att leva länge än.

Så ni som undrar hur jag kan se så fräsch ut så lovar jag er, att jag kommer att göra allt
för att fortsätta att se fräsch ut.
Snart kommer jag att tappa mitt hår igen, för nya celgifter belägrar min kropp nästa vecka,
och jag hoppas innerligt att jag får ha kvar håret när det viktigaste av allt äger rum.
Nämligen min dotters bröllop, och då ska jag vara den stoltaste och lyckligaste moren
i hela universum...när min Christine får sin fina man Jonas.

Oj vad jag kommer att gråta...glädjetårar...det längtar jag efter...nedräkningen har börjat!











Kommentarer :

#1: Anonym

Vilket fantastiskt vackert och livsbejakande kort!

skriven
#2: wicked syriansk girl

Höll nästan på att gråta :/ jättefint inlägg

skriven
#3: Elisabet Roslund

Så fin! både utsidan och insidan av dig Anne.

Varmaste Kraaaam/Elisabet

skriven
#4: Maja (MariaS/Ske-å)

Mycket betagande intagande..som en älva! Din beskrivning går in.

skriven
#5: Sanna

Jag måste bara säga att jag ÄLSKAR din inställning till livet och att jag verkligen beundrar din positivitet och styrka. Fortsätt att ta hand om dig!

skriven
#6: Ingrid Henriksen

Du är verkligen underbart vacker !!!! Fantastisk. Jag det är INTE möjlig att se att det härjar cancercellar i kroppen.

Tack för att du delade lite med dig igen. Taänkar ofta på dig.

Klem Ingrid

skriven
#7: Camilla

Fantastiskt fint skrivet. Livsbejakande, tro på livet och framtiden. Tack!

skriven
#8: Mia

Så fint skrivit..... Gråter en skvätt.... Du är fantastisk! Kram

skriven
#9: Tina

Anne, jag har bara ett ord: TACK.....

Jag önskar dig allt gott i det du står inför.

Kram

skriven
#10: Bodypalace

Wow vilket levande inlägg, jättefint! =)

skriven
#11: Carina Sjögren

Fortsätt gärna vara en röst i natten, underbart skrivet !!

Kram

skriven
#12: Josefin Ärlevik

Hej, allt väl? :)

skriven
#13: Annika

Fin blogg :)

skriven
#14: Lottie Anderbern

Du måste vara en ängel sänd till jorden för att ge oss människor tröst och hopp!

Tankar kommer att finnas för dig nästa vecka!

Kramar!!!

skriven
#15: Marita Dahlin

Kära Anne!

Du ahr arbetat och dragit in skattepengar under hela ditt vuxna liv. Nu när det är nödvändigt är det pay-back-time, så det så. Dra nytta av varenda skattekrona du har betalat genom åren. Tänker på dig ofta och vet att du bara läääängtar tills den stora dagen då din älskade dotter skall gifta sig.

Stooooor kram Anne från Marita

skriven
#16: Karro

Va härligt att läsa dina rader igen Anne. Och jag känner så igen mig i beskrivnignen när det kommer till jobb. Jag tror det tog mig 2 år innan jag kunde släppa den där prestationsångesten över att jag inte jobbade. att jag inte jobbar för mina pengar, det kan jag fortfarande känna.



Men just nu går det ju inte och det är precis som du säger, att nu ligger fokus på att bli frisk. Att ta hand om sig varje dag. Att glädjas över var dag som man mår bra. Att kämpa för att bli frisk är ett arbete som sker dygnet runt. Vad större utmaning finns det? Vad är ett jobb jämfört med ett jobb att bli bra, att få tillbaka sin kropp.



Önskar att du får en fantastisk dag när din dotter gifter sig.



Vi är många som tänker på dig. Kram

skriven
#17: Hanna

Vilket fint inlägg!

skriven
#18: yasmine modell mamma och fru

skickar en kram

skriven

Kommentera inlägget här :