Tittuuuuut...I am BACK!

Hej igen alla trogna läsare, iblandläsare, sällanläsare och ramlade-in-på-läsare!
Alla är välkomna nya som gamla som följt min blogg genom åren.

Många har nog tröttnat för att jag skriver så sällan numera, men jag har
så fullt upp med att LEVA IDAG så bloggandet och datorn har satts i karantän.
Men ni ska veta att jag läääääängtat efter detta moment att sätta mig ner och skriva!

Ändå tänker jag varje dag...om jag skulle blogga idag kanske
och så sitter jag där i stugan och bara ÄÄÄÄR...
Syr något eller virkar på en filt i hammocken i stilla ro,
Tittar på blommorna, plockar blommor och sätter i vas,
Njuter av utsikten mot sjön,


En solig dag satt jag och virkade på något som jag visar snart vad det blev.

Tittar in i boet med teleskopet på blåmesarna som fått ungar,
Flugsnapparna som byggt bo,
Kåltrastparet som springer på gräsmattan och äter mask,
Ärlan den ensamma som inte hittat någon fru,
Den galna älgen som vi hört talas om men som vi inte sett,
men spåren efter honom är färska varje morgon,
Rådjuren och harar som skuttar omkring,

Mördarsniglarna som vi snart gett upp hoppet om att döda,
de är sååååååååå många...IYYYEAAKK! (jag plockar INTE)

Promenaden till kära grannen borta på holmen där vi kan basta,
eller andra goa vänner som bor mellan ängarna där korna betar,
där dalslandsidyllen är total.

På landet är det så enkelt, "barfotagrannen" (ja han är alltid barfota) kommer
springande och säger att; Bastun är på, kom och basta, eller en annan granne
som kommer med ett fång blommor från ängen och bjuder in på vardagslunch
bara så där, eller en prommis till längrebort-grannen  för en spontankaffe.
Vad mer kan man begära?


Det gör ju inte ont att promenera till grannen...

Det hela gör allting så mycket mer fantastiskt när jag får dela allt med den jag älskar,
och att min älskade P-Å givit mig gåvan att få leva det livet med honom.
Utan honom hade jag inte haft alla de underbara upplevelser jag har.
All kärlek till dig mitt hjärta!


En av blåmesungarna som tittar ut och väntar på mat. Det var så
fascinerande att studera för både mamman och pappan matade ungarna,
och vi klockade tiden till max en minut mellan matningarna, ofta 15-30 sek emellan.
Det pågick från morgon till kväll! Synd att vi missade när de flög ut..snyft!
(P-Å tagit bilden med mobilkamera genom teleskopet.)

Såååå, då blir cyber en liten fis i rymden liksom....
Nåväl, vad har hänt? Ja det är nackdelen när man inte uppdaterar sig, VAR ska jag börja?

Okej, jag tar det som varit otroligt stort i början av juni och det var när jag och
P-Å åkte till Brännö på parkurs - låter suspekt - men det är en kurs som alla par
borde få gå med eller utan cancer...i detta fall var det med cancer. En av paret har
eller har haft cancer. Om alla par fick gå denna kurs med jämna mellanrum skulle vi ha
tusentals färre skilsmässor! Vi var fem par från olika håll i landet och det var ett fullspäckat
schema/terapi från morgon till kväll 4-7 juni. Personlig utveckling på djup inre nivå!
Läs om kursen på  http://www.livslust.net/

Kursens tema är "Att gå vidare tillsammans"
Att vara den som har cancer är svårt nog, men make, maka, livskamraten, har en oerhört
tung börda i det känslomässiga och praktiska arbetet. Att försöka förstå den sjukes
världsbild, oro, ångest, framtidsbild, men framför allt det vardagliga livet med behandlingar,
trötthet, smärta som kan vara både fysisk och existensiell. Livskamratens oro över vad som
ska hända och hur man ska vända det negativa till att hitta det som är ljust mitt i det svåra.
Att våga vara både fysisk och verbal är viktigt för bådas välbefinnade.

Det är så oerhört viktigt att anhöriga får känna in, att få göra sig hörda och det får man på
denna kurs. Partnern får lika stor plats som den cancersjuka. Jag var på Brännö för två år
sedan men då utan man, och då var stödet stort i form av andra kvinnor som var i samma sits.
Då kunde jag inte ens föreställa mig att cancern skulle kunna sprida sig som den gjorde för mig,
... jag var ju FRISK!

Terapeuterna nedan var heeeeeelt fantastiska!
Stig Dahlgren Psykoterapeut och kursledare

Carina Tobiasson Naturterapeut, Avslappningsmassage par.

Kerstin Moberg Leg sjuksköterska Sexolog, samlevnadsfrågor, taktil massage.

Gertrud Wide psykolog och pedagog. Arbetar med psykosyntes,

Modet att mötas. IMAGO par och relationsterapi, konflikthantering kommunikation och sexologi.

Heléne Olivegren – Sjugymnast och dansinspiratör

 

Det går inte att återge det vi varit med om men det jag kan säga är att för oss som var där har det berikat våra liv och vi har kontakt med varandra även efteråt, peppar varandra och tar vara på det vi lärt oss i alla våra övningar. Vi somnade som små lamm på kvällarna och såg fram emot nästa spännande "terapidag"

Vi var slitna när vi kom av behandlingar och svåra trauman, men när vi åkte strålade vi som friska och lyckliga par. "Det handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det"

Det är ingen klyscha, DET ÄR SANT!


Vi tar verkligen vara på våra liv både tillsammans och var och en för sig.

För i alla förhållanden behöver man luft, så glöm inte att ta vara på din egen tid och intressen.

På Brännö skrev jag och älsklingen en sång om alla deltagare. Vi hade ju tid på fyra dagar att göra research och att lära känna alla underbara personligheter så vi sjöng av kärlek till alla som var med  Avslutningsfesten var fantastiskt rolig med god mat, vin och sång.


Det var svårt att landa i verkligheten efter en både tuff och berikande kurs, men vi landade i något underbart, nämligen ett dop som var så livsbjeakande och härligt. Min brors-dotters-son döptes och jag är "gammelfaster"! Det låter väldigt gammalt så jag vill gärna bli kallad "tant Anne", för tant är jag gärna, hihi.

Efter kyrkan och dopet då vi strax njuter av ljuvliga kakor

och tårta till lille Viggos ära.

Jag fick förmånen att mysa med lille Viggo läääänge under kalaset.

........Känner mig frisk och lycklig och jag ÄR verkligen LYCKLIG!


...vill inte men måste...

...till det det tråkiga...Jag fick börja en kur med cellgiftet Xeloda i tablettform i slutet av maj och den visade ingen barmhärtighet. Efter tre dagar när vi skulle på ett stort kalas i Hamburgsund blev jag illamående och så yr så jag inte kunde stå på benen. Jag var med ett par timmar, åt av den fantastiska maten med nöd och näppe och med stor möda tog jag mig till camingstugan vi hyrt för att stirra i väggen tills jag somnade. Nej, jag drack inte en droppe vin men det kändes som jag hade druckit 3 flaskor. Inget kräk men jag kände mig som en fyllehund när koncentrationen var i nivå att ta en fot framför den andra. Vidrigt helt enkelt och jag var så oerhört svag i ben och hela kroppen så jag kände att så här ska det väl inte vara att ha livskvalitet!

 

 

Så jag fick avbryta kuren. Därefter krävde jag att få träffa min onkolog som var i Chicago på BC-konferens som handlade om just min HER-2 pos BC. (Ett strå i hatten för Emiliastudien) Inte lätt ska jag säga att kräva min egen onkolog, så jag fick en ordination av min fd onkolog att ta halva dosen Xeloda. Det godtog jag INTE!


JAG KRÄVER ATT FÅ TRÄFFA Dr. KLINT! Ja, man får tala med stora bokstäver för att nå fram. Under min sedvanliga herceptinbehandling kom han in till mig, bokat förståss, tillbaka efter Chicago. Han förstod dilemmat, eller så gjorde han mig till viljes. Min tumör på halsen har vuxit oroväckande fort och det är inte acceptabelt att jag inte fått något som kan hejda förloppet. Jag vill ta BORT tumören, operera/stråla, hur svårt kan det vara? Har rekat lite och presenterade detta för Dr. Klint. Får se om det gav gehör.

 

Ska nu få ett annat cellgift, (gammalt som gatan) Taxol som är utvunnen ur amerikansk idegran. Jag fick Taxotere förra omgången och jag kan säga att den var INTE SNÄLL! Jag kommer att tappa håret igen och jag kommer ihåg förra gången när jag sa; "Det är inte det värsta som hänt mig". Nu säger jag "Jag vill inte tappa håret en gång till!"


Jag har ju precis fått tillbaka mitt vanliga hår och "ser frisk ut",

det gör mig så ledsen, men vad har jag för val?

 

Den nya Emiliastudien har gett goda resultat och jag hoppas att jag ska få ta del av dessa mediciner. De har inte kommit till Sverige än men är under snabbremiss via läkemedelbolaget Roche.

Jag vill ha T-DM1 NUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

 

Läs mer på;

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/roche_ab/pressrelease/view/stor-studie-visar-lovande-resultat-foer-ny-maalinriktad-behandling-vid-her2-positiv-broestcancer-768400

Bröstcancerpatienter som får en ny målinriktad behandling, trastuzumab emtansin (T-DM1), levde längre utan att deras sjukdom försämrades och gav upphov till färre biverkningar jämfört med dagens godkända behandling. Det visar data från en stor fas III-studie (EMILIA) som presenteras som en av huvudnyheterna på den pågående cancerkongressen ASCO i Chicago. I studien, där även svenska patienter varit med, ingår patienter med spridd HER2-positiv bröstcancer.


Men .....jag har inte deppat ihop, det gör jag ALDRIG!...jag TAR TILLVARA!

 

Framför allt lever jag här och nu, det har jag jobbat ihop till mångfallt, och den stora, stora, stora gåvan i livet här och nu är att jag ska få uppleva min dotters bröllop i juli, det är större än något annat i detta nu! Det spelar ingen roll om jag har peruk eller mitt eget hår, för jag får vara MED! MED min älskade dotter när hon gifter sig med sin Jonas...det är STORT!

Nu kommer vi då till den rosa filmen som jag ser sååååååå fram emot!

 

Vad ska jag ha på mig? Har panik, för jag har inte hittat den ultimata klänningen än och jag vill ju vara fin med vacker klänning och gärna hatt (en utmaning med hatt, men jag vill)

Så den som är klädintresserad får gärna ge mig tips på någon butik i Göteborg med närhet. Vill vara dressad, retrostil är lite kul á la Mad Men stuket eller Jackie Kennedy..ja ni förstår ni som vet vad jag menar. Håret lite 60-tals stuk med en liten pillerburk, så där stiligt elegant.

Jag vill bara vara representabel på min dotters bröllop så ge mig lite tips är ni rara. Den här klänningen skule passa perfekt, jag som älskar orange just nu!

Jag kan sy, men det är bara i yttersta nödfall.

 

Lite mysigt roligt i början sedan det tråkiga inbäddat och till slut roligt igen, precis som livet ÄR, för det går inte som rälsen, livet gör bara krokiga vägar för de flesta av oss, men vi har själva makten att se vad som händer där i de krokiga snåriga skogsvägarna. Kanske man upplever något man aldrig kunde tro, små under! Jag har upplevt små blåmesungar som blir matade av sina föräldrar mitt i vår stugträdgård. Det är STORT!

 

Tack för att ni orkat läsa ända hit! Jag lovar inte att skriva imorgon, men under kan ske när som helst hehe...

 

 

 

 

Kommentarer :

#1: Tina

Kära Anne. Jag har klickat in mig varje dag, men inga inlägg, jag har blivit orolig, men hittat ett svar i kommentarerna på föregående inlägg, och då blev jag lite lugnare.



Ditt bloggande tar mig med storm, jag gråter....stora många tårar, av sorg men av glädje åt din glädje o kärlek. Där du och din älskling står, Anne du är så otroligt vacker och så full av liv, och ändå bor det en ohyra i din kropp, en ohyra som inte tar hänsyn och som bara snyltar.....

Trots allt, väljer du glädje och kärlek, att se framåt. Du är en stark kvinna du....

Klänning, ja allt klär en skönhet kom ihåg det.

Kursen du skriver om, skulle jag vilja skicka våra bästa vänner på, dom om några skulle verkligen behöva det, men dom hinner nog inte......



Kram kära tant Anne (tant låter gulligt)

skriven
#2: Tina

Glömde en viktig sak, för mig, jag älskar blåmesar...har gjort en jättefin tatuering av en sådan med en text till minne av min far:

Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans.....

skriven
#3: Ingrid

Härrrrligt att du skriver !! Och härligt att du inte hinner m oftare !!

Har saknat dig här inne - och undrat hur d går.



Tröst : dy mååååste inte tappa håret !! Jag tappade en del - mot slutet ( 6 kurar var 3e vecka ) - men hade så mycket kvar att jag ser heeeelt normal ut !!!!! Ovanligt ja - men alltså möjlig !!!!!!!



Så vacker du r på bilderna !!



Inga bra tips för dig i Gbg - åker till Oslo o shoppar slika ting .... Min man gillar det ju inte ....



Puss o kram från Ingrid

skriven
#4: Susanne

Håller med, så härligt att se att du skriver. Att få höra hur du har det, både de bra och det som man önskar inte skulle finnas på kartan. Kraft till dig Anne att göra dig grej i detta!!!



Om du bott i Mälardalen hade jag vetat exakt var jag skulle skickat dig. Har ett guldkorn med fantastiska vintagekläder, har köpt flera dräkter/klänningar från 50- eller 60- talet där. Så magisk känner man sig, som att vara med om en liten tidsresa. Dock finns en väldigt trevlig hattaffär i Haga i Göteborg. Stiernglans, ligger på Haga Nygatan 20 och har även en liten hemsida. Prickig katt är även en butik som har huvudbonader att festa runt i som finns i Göteborg. Hoppas du hittar något att vara magisk i på din dotters magiska dag!

skriven
#5: Jonna

Önskar dig och din familj en härlig och underbar sommmar!!

skriven
#6: Kia (ängeln Simons mamma)

Du är vacker i vad du klär dej i Anne.Tror att Christine är bara så lycklig att du är med på bröllopet oavsett vilka kläder som du har.Du ser strålande ut på korten ihop med din fästman.Det är kärlek det.....Tänk om vi kunde utrota cancerskiten en gång för alla...suck.Mannen här hittade en resa till Rhodos i natt på nätet så nu åker vi på torsdag kväll.Ska bli skönt.Önskar dej och de dina en fin midsommar.Kramar i massor Kia

skriven
#7: mona

Underbart att du skriveroch vad härligt du beskriver tiden i stugan! Men, så trist att du inte mår bra av de behandlingar du måste ha. Jag har märkt tidigare att du är väldigt insatt i olika behandlingar, exempelvis Emiliastudien. Jag funderade dock på om Theresastudien kan vara något för dig. Det sker en randomisering 2:1. Om jag kommer ihåg rätt så får två kvinnor T-DM1 och den tredje får läkarens val. Jag tänkte att du kanske kan be (begära) att få T-DM1 och Pertuzumab om du blir den som får läkarens val. Pertuzumab har nyligen blivit godkänd i USA och är påväg att godkännas även i Sverige precis som T-DM1. Läs gärna om Theresiastudien (osäker på stavningen)

Massor av styrkekramar till dig!

skriven
#8: AnnaKarin

Har varit in på din blogg då och då, väntat på att få höra hur det är med dej å nu äntligen :). Jag tycker att du är en helt fantastisk människa som har en sån härlig vilja att verkligen leva i nuet, att leva idag.....som oxå din blogg heter, passande :)!

Du är en sån stark som person och jag unnar dej all kärlek som du har med din kära P-Å. <3 Ta hand om dej å mys på i stugan, många kramar från norr

skriven
#9: Agneta

Vad glad jag blev när jag såg att du var tillbaka. Du är en fantastisk människa och varje gång jag har varit inne och läst dina texter fylls jag av en energi fylld av kärlek o pysseliver. Jag hoppas på att du fåren fin sommar och att bröllopet blir fantastiskt. Och du, du har sådan utstrålning att du kan ta vad som helst på dig. Du är värdefull som du är.

skriven
#10: Tarja

Hei Anne! Olen kaikessa hiljaisuudessa seurannut täältä Suomesta käsin Sinun ja Madeleinen elämää ja urheaa kamppailua viime vuosien aikana. Elämäntilanteesi on koskettanut minua syvästi, varsinkin kun olen joutunut samanaikaisesti seuraamaan äitini taistelua samaa sairautta vastaan ja lopulta luopumaan hänestä....



Pyrimme kaikin keinoin löytämään viimeisimmät ja uusimmat hoitokeinot äidille ja vaikka se ei lopulta auttanut,uskon, että hän sai kuitenkin lisäaikaa. Oletko kuullut helsinkiläisestä yksityisestä syöpäklinikasta nimeltä Docrates (www.docrates.fi)?

Saimme kyseiseltä klinikalta erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Katsoin heidän nettisivujaan ja siellä on ainakin ollut jossakin vaiheessa menossa tuo EMILIA-tutkimus, lisäksi siellä on myös kokeellinen onkolyyttinen virushoito. Vakavassa sairaudessa kannattaa mielestäni olla itse myös aktiivinen hoidon suhteen ja kysyä useamman lääkärin mielipide.Kannattaa harkita käymistä tuolla klinikalla onkologin vastaanotolla.



Voimia Sinulle ja aurinkoista kesää koko perheelle ja paljon iloa ja onnea hääparille!!



Serkkusi Tarja

skriven
#11: Maja (MariaS/Ske-å)

Du/ ni är vacker(ra! Strålar! Ha en riktigt skön midsommar Anne=)

skriven
#12: classes lilla blogg

vilken extremt häftig blogg du har, jag vill bara säga det att detta måste vara den bästa bloggen jag sett vad gäller flera aspekter, jag hoppas du förstår vilken underbar blogg du har....allt är så samspelt på bloggen...designen, inläggen mm....jag är riktigt imponerad

skriven
#13: Anne

Hei Tarjaserkku,

Tulin erittäin iloinen kun kirjoitit tässa sivulla minulle ja että luet sillon tällön ;-)Kyllä on kokenut monta vaikeuksia useiden vuosien ajan. Olen kiittolinen että synnyin "sisulla" ja en koskaan anna periksi! Niin on asiat....



Kyllä oli suruullista kun äitisi kuoli....Syöpä on hirvittävä tauti ja ei pitäisi olla.



Olen kyllä aika pirteä mutta tiedän että aika on arvokas. Olen realistinen ja tiedän että kun syöpa on levinnyt niin saan ellää niin pitkään kun mahdollista. Yritän lukea kaikenlaisia tutkimuksia mutta en ole kuullut siitä Docrates. Saan katsoo sivua.



Kiitos että kirjoitit ja toivottavasti voit lukea minun huonoo suomenkieltä.



Hyvää juhannusta teille kaikille ja terveisiä Taunolle, Teijalle ja teidaän perheille.



Kram!

Serkkusi Anne



skriven
#14: Amanda

hej anne..vad roligt o se dig blogga igen..hoppas du mår väl trots omständigheterna,önskar dig en glad o fin midsommar..kram <3

skriven
#15: Elisabet Roslund

En supermysig midsommar önskar jag Dig och Käleken.

Kramar från ett regnigt Malmö.

skriven
#16: kerstin

välkommen tillbaka till din egen blogg=) jag tittar in med jämna mellanrum o så vips står du åter här igen med livsglädje....TACK

skriven
#17: Anna

<3

skriven
#18: Elsa

Hej! Säljer jättefina stickade converse och söta handgjorda mössor för små barn, besök min blogg för att se!:) Finns inte jättemycket kvar så först till kvarn!

skriven

Kommentera inlägget här :