Barceloooooooooooona, Barcelohonaaaa.....

Jag tänker då förståss på Freddie Mercuri och Montserrat Caballé och
deras fantastiska framträdande vid fontänen nedanför naturhistoriska museet -92.
 
Där stod jag nu i november 2012 tillsammans med min älskade man och tänkte
mig in i hur det var där och då för 20 år sedan. En rysning av välbehag for genom min
kropp och platsen  är så vacker och pampig med det enorma museet ovanför.
 
Vi har alltså varit i Barcelona mellan 2-7 november. Vi åkte på en sk "bro-resa"
som innebär att vi är ett gäng vänner som samlas i olika städer i Europa en g/år.
Alla ordnar sin egen resa men vi bor antingen tillsammans i en stor lägenhet eller
hotell för den som vill. Kl. 16,00 fred 2/11 skulle alla denna gång samlas på bron
vid Rambla del mar. 13 härliga, tokiga glada vänner stod på bron och vi skålade in
dagarna som skulle komma.
 
Här vid bron sitter jag och min älskling och äter i väntan på att träffa gänget kl.16,00.
runt omkring oss händer saker hela tiden. Polisen har precis ryckt ut med piketbilar och 8-9 olika
slags ordningspoliser springer runt och jagar efter en tjuv. Rån och väsktjuvar är vanligt så man
fick köra den gamla hederliga påsen runt halsen för att vara helt säker från rån. Men det fanns
poliser precis överallt så det kändes ändå ganska tryggt.
 
Efter broträffen blev det mingel och Cava inne i stan och på kvällen go middag ute förståss
alla tillsammans. Ett jättehärligt gäng och vi hade riktigt roligt tillsammans framför allt på
kvällarna. På dagarna var jag och min kärlek mycket på egen hand för att göra staden.
 
Här är vi uppe i Guellparken där Gaudi gjort en hel park som är så vacker och byggnader därtill
som är sagolika. Där gick vi en hel eftermiddag, fikade, njöt av solen, tittade på papegojorna som
flög runt omkring oss. De var verkligen livliga och byggde bo i palmerna ovanför.
 
Ett par av alla hus Gaudi ritat i Barcelona, dessa i Guellparken, väl värt att besöka.
 
Och mosaik överallt förståss, som man såg överallt i hela staden.
 
Sagrada Famillia var helt häpnadsväckane både inne, ute och högt upp i tornet. Vi
åkte upp med en liten hiss och gick ner 400 trappsteg längs de tjocka stenväggarna.
Det var spännande :-)
Jag hängde mig ut på en liten balkong i ett av tornen (lite läskligt) för att ta en bild på Gud
fader själv, sittande högst upp på kyrkväggen.
 
Inne i kyrkan fick man en nästintill religiös upplevelse och denna bild jag tog säger väl en del.
Regnbågens alla färger från fönstermosaiken färgade hela kyrkan i fantastiska varma färger.
 
En hel del kultur blev det och vi ville se och uppleva så mycket som möjligt under veckan.
God mat och tapas stod ju på listan också, så vi gick in på La Bouqerian för att insupa den
helt gudomliga matatmosfär man kan tänka sig. Den häftigaste saluhall jag sett!
Fullt med folk överallt som äter och handlar i en trång men gemytlig samverkan.
 
Finfina köttet!
 
En kaffe i pausen och lite omelett därtill....
 
Vi åkte mycket Metro för att och det funkade bra, åkte linbana upp till berget och promenerade
oerhört mycket varje dag. hur gick det då+ jo, efter omständigheterna ganska bra, sakta men bra.
 
Jag hade lyckats få en flygplansförkylning och ovanpå det en ryggskottsliknande värk i ryggen,
så jag levde på nässpray och Voltaren den veckan, men jag gav mig den på att jag skulle klara
allt vi hade planerat och det gjorde jag också. Min älskade man har en ängels tålamod som
fick gå bredvid "halta-lotta" och hjälpa mig upp och ner från stolar och trappor i tunnelbanor
och tusen andra ställen som bara hade hissar uppåt....inga hissar nästan gick neråt, undrar varför?
 
Men enveten som jag är så gick allt bra och vi var nöjda och "färdiga" med staden när sista dagen kom.
Många, många upplevelser, härliga middagar med vännerna och mycket skratt och glädje gav en
mersmak att återvända till den härliga staden kanske på våren nästa gång med bad och sol.
 
Sista kvällen var vi på en Flamencoföreställning med riktiga Flamencoprofffs i den vackra
Musica de Barcelona. Det var en temperamentsfylld och häftig upplevelse.
 
Om du inte varit i Barcelona så ÅK! En helt underbar stad som jag blev superkär i!
 
 
Skriver snart igen, det har hänt lite mer saker så jag ska försöka uppdatera ikväll el imorgon.
Kl. 15,30 ska jag vara med i P4 Väst igen. Puss & kram så länge! Dags att snart bege
sig till studion i Uddevalla :-)
 
 
 

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Verkligen fullt ös på dig Anne. Vilken energi du har och vad du upplever. Beundrar dig!
Njuter när jag läser och ser alla foton du tagit.
Ha det gott Anne och ta hand om Kärleken.
Kram/Elisabet

Svar: Stor kram även till dig Elisabet!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kia(ängeln Simons mamma)

Söta Anne så glad jag blir av att du har gjort denna resa till Barcelona.Du ser så himla glad,pigg och frisk ut.Ingen kan tro att du är sjuk....har en kusin som förlorade sin dotter i cancer 2005 och nu har hon drabbats av tjocktarmscancer....shit också
Måste försöka att komma till Barcelona framöver...vi skulle vara där i julas men min pappa blev så sjuk så vi fick avstå.Skickar dej minst 1000 cyberkramar med massor av energi.Kia

Svar: Klart ni ska till Barcelona, en helhäftig stad!1000 kramar tillbaka!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Lottie Anderbern

Fantastiskt att höra dig igen! Låter underbart! Glad för din skull och för att du vill dela med dig.

Svar: :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Hanna

Vad härligt med resa! Det ser underbart ut.

Svar: Tack så mycket Hanna!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: AnnaIlona

Hej Anne.
Ville så berätta för dig om att din radiointervju för några veckor sedan berörde mig på djupet. Följde din dotters kamp på hennes blogg och nu även din. Jag är själv drabbad av bc.
Var i Barcelona i september och liksom du blev jag förälskad i staden och vill gärna återvända någon gång.
Kram

Svar: Jävla cancer! Hoppas allt går väl för dig och att du får all hjälp och bra vård som du har rätt till. Man får lixom bråka en del på vägen också, men det känner du säkert till.Kram och lycka till!
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Jenny

Barcelona! Min hemstad senaste 4 aren :-) Harligt att ni fick sa fina dagar och fint vader. Stor stark varm kram och massa bra energier till dig underbara människa!!

Svar: Härligt det måste vara att bo i Barcelona, särsklt under vinterhalvåret :-)
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :