Några par mjuka och ulliga torgvantar...

Mitt liv består som tur är inte bara av eländes elände utan mest glädje
och harmoni i olika sammanhang och jag mår nästan dåligt av att skriva
om de mindre smickrande händelser jag går igenom under behandlingar
och tillhörande biverkningar.
 
Men idag tänkte jag inspirera mig själv att få fart på kroppen och kreativiteten.
Har inte haft någon större lust att göra något annat än existera efter beskedet
om spridningen av tumörerna, det tog ner mig men jag har inte tid att deppa ihop.
 
Så nu ska jag göra en collage över vinterns handarbete och pyssel jag gjort,
inte allt i samma inlägg, men lite då och då, så förstår jag själv att jag inte sitter
och rullar tummar som det har känts den sista veckan.
 
Torgvantar till yngsta lillasyster T blev julklapp 2012.
 
Torgvantar nr 2 blev till väninnan Anita i julklapp 2012
 
Torgvantar nr 3 blev till bonusdotter Anna när hon fyllde år i december 2012

Torgvantar nr 4 blev till dotter Christine när hon fyllde år i februari.
 
Nr 5. Lite längre torgvantar till syster K i julklapp 2012. Gjorde ett par till men
de var för snäva så hon fick dessa också. (nr 6)
 
Nr 7. Gjorde ett par till mig själv i höstas som prov och tänkte att, tja det kan jag sticka
till några och när jag gjort de sista lila långa till syrran sa jag att nu får det räcka.
Men några fler önskade sig ett par och då ville jag ju göra några till.....
 
Nr 8. Dessa stickade jag till väninnan Ammie när jag var på Vidarkliniken i feb-mars.
Roligt att sticka randigt och jag går bara på känn, inga mönster, man tager vad man haver.
 
Nr 9. Och de allra sista gjorde jag i stugan förra veckan till väninnan Anna R som älskar rosa och färg.
de var roliga att sticka för garnet är melerat och vantarna kan bli lite olika längs stickningens gång.

Efter varje vantepar har jag sagt...inga mer, men ändå kryper stickorna fram när det kliar allt
för mycket i sticknerven...
 
Vi får väl se om det är slutstickat än, för våren verkar vara långt borta och nu behövs verkligen
torgvantarna som allra mest. Jag har själv ett par  jättefina som mamma stickat, får lägga ut
även dom när jag tagit bild på mina lavendelblå skönheter.
 
Och här har jag mina vantar som min mor har stickat, mjuk och skön.
 
Alla vantarna är stickade i Drops mjukaste alpacka utom de rosa som är
en annan ullblanding med lite syntet i.
 
Det är kul att handarbeta, men lusten måste finnas där, det går inte att tvinga fram ett pyssel
eller stickning/virkning som kräver hjärta och harmoni.
 
Så vi får se vad jag har lust att göra härnäst. Blir väldigt orolig och rastlös när jag inte har något
för händerna och ändå så har jag ingen lust...motsägelsefullt och irriterande.
 
Men när jag skriver ner hur det är så brukar det lossna, så vi får se om jag får tillbaka lusten.
 
Mer alster kommer som jag skapade på Vidarkliniken....men inte idag.
 
Önskar er en go dag!
 

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Vilka underbara torgvantar,hur orkar du??Avskyr att använda vantar men måste pga nervskador i händerna.Tänk om man kunde beställa av dej någongång?Om du känner för det så är vi med på webben idag.sverigesradio.se/skaraborg.Ha en fin kväll.Kram Kia

Svar: Tack för komplimangen Kia,Ska lyssna på ert radioinslag idag, tack för tipset.
Själv är jag med regelbundet på P4Väst och här kommer en länk angående
bröstcancer och ett uttalande jag gjorde när det beslutats att de årliga BC-kontrollerna efter cancer tas bort i VG regionen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5495390
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,ett litet tillägg.Jag har köpt ett flertal vackra ljuslyktor som 50% går till Barncancerfonden.Nu ihöst ska nya vackra rosa lyktor göras till förmån för Bröstcancerfonden.Gå ut på www.majascottage.se och läs.På hennes blogg var jag med och skrev om Simon i okt 2012,finns i hennes arkiv på sid 10 eller 12.Kram Kia

Svar: hej igen Kia,Nu har jag varit inne på majascottage och läst om Simon. Jag blir så ledsen och det blir så känslosamt när man ser Simon så glad i bassängen. (sidan 54 var det). Vi får leva med sorgen, vi som förlorat barn och vi får vandra vidare med våra änlgabarn i ena handen och våra vuxna barn i den andra men icke att förglömma...vi ska leva för vår egen skull minst lika mycket, det är vi skyldiga våra barn i himlen.
Du är fantastisk som orkar engagera dig i Simonloppet, samla in pengar på olika sätt till barncancerfonden, Det är så oerhört mycket värt för sjuka barn!
Jag har inte orkat vara lika engagerad, men är med i VSFB föreningen (vi som förlorat barn). en dag kanske jag vågar mig dit på ett möte...men det har varit för svårt. Man orkar bara hantera en kris i taget och min sjukdom kom mitt i sorgearbetet efter Maddes död, så jag är nog inte fullt bearbetad heller...blir man någonsin färdig?...Den 7 maj skulle Madde fyllt 25...det blir tuffft både för mig och hennes storasyster!...men life goes on...både i glädje och i smärta.
Tack för att du delar med dig fina Kia!
Varma kramar till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Therésa

Hej Anne! Har inte kommenterat på länge men följer ditt glädjemanifest genom sjukdomsfajten och imponeras.
Apropå handarbete så finns det utmaningar att ta sig för! Till min son som blir TVÅ skulle värmande torgsvantar vara helt grymt. Finns ingenstans. Du vet skarven nellan vintern och vår.. för kallt helt utan men för varmt med tjockvantar. Hans små fingrar tillåts inte pilla på saker som spännande nog tinar upp ur den frusna marken :-(
Möjlighet att kontakta mig finns via länken. Heja Anne!

Svar: Hej Theresa,jag skulle gärna vilja göra så mycket men jag orkar dessvärre inte ta emot beställningar. Jag har fullt upp med att göra saker till nära och kära men tack för att du frågar, det är smickrande!
Kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Maria

Hej Anne! Dina torgvantar är helt underbara! Tar du emot beställningar? Jag skulle så gärna vilja vara ägare till par av dessa vackra "skapelser".

Svar: Tack så mycket Maria för komplimangen!...men jag hinner inte göra något på beställning tyvärr....Kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Emma

Hej!
Vilka fina torgvantar du har gjort :)
Jag undrar om du har ett mönster på hur du har gjort dem, som du skulle vilja dela med dig av. Hälsningar Emma

Svar: Jag har inget mönster utan stickar på "känn", de blir som de vill bli, men jag ska lägga ut ett ungefärligt mönster vid tillfälle....och tack så mycket för komplimangen!kram!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :