Nytt resultat från PET-CT och läkarsamtal.....

Inte är jag särskilt frekvent här på bloggen numera. Det handlar inte så mycket om
att jag inte vill utan mer om att jag har så mycket annat att göra och när tanken väl
är där att jag ska blogga...då är jag för trött och läser hellre en bok. Gllar inte längre
att hänga framför datorn när det är så vackert väder och naturen lockar mer.
 
Påsken har varit härlig i stugan på landet och vi har gått på Vänern och haft
underbara dagar i sol som de flesta andra i vårt kalla land, som aldrig tycks släppa kylan.
 
Tjock is så långt ögat når, men vackert väder och sol får man tacka för.
Min älskling går österut på Vänern.
 
Med stavarna i högsta hugg gick vi 8-9 km häromdagen på Vänern och somnade gott på kvällen.
Första dagen på länge som jag orkat gå så långt, men de sista 500 m var tuffa, & jag nöjd.
 
Nåväl, det oundvikliga har återigen dryftats fram och tillbaka flera gånger om.
20 mars åkte jag till Göteborg för att göra en PET-CT, vilket jag gjort flera gånger
tidigare. Man borde ju vid det laget vara medveten om vad som händer under en sådan
undersökning, inget märkvärdigt egentligen. En injektion i armen med radioaktiv isotop,
vila en timma så att isotopen kommer ut ordentligt i kroppen.
Den gör att man ser tumörer bättre.
 
Därefter lägger man sig på britsen ocb skjuts in i PET-CT röret där man ska ligga stilla
ca 15-20 minuter medan maskinen scannar hela kroppen från topp till tå.
 
Jag intalar mig själv varje gång att nu ska jag klara det utan att få panik, men tänk,
varje gång får jag panik precis innan jag ska in i röret och då är det bara för mig att
accepera att kroppen övervinner hjärnan på något sätt. Så sköterkan ger mig en dos
lugnande i armen och jag klarar undersökningen. Panikångest i kombination med
cellskräck är inte att leka med, så jag tar tacksamt emot det som finns till hands
för att slippa lida i onödan.
 
Den 27/3 kom så svaret från onkologen på Uddevalla sjukhus.
De tre tumörer jag har i magen är ännu kvar och är aktiva.
Jahapp....det hade jag på känn eftersom jag känner av en som sitter i leverhilius.
Sedan kom det riktigt tråkiga....
Och så har du fått tre nya säger läkaren...i buken och de är ca 2 cm styck.
En vid vänster bäckenben och två nere i buken.
Alla 6 tumörerna sitter i lymfsystemet och det verkar som att på mig har de stannat
i lymfsystemet. Det är olika på olika personer som får metastaser var de hamnar.
 
MEN...det är inte kört för det!
Jag kommer att få nya medicner imorgon och de ska göra så att tumörerna får
något nytt att förhålla sig till, inte vänja sig vid gammal skåpmat som de blivit
immuna mot. Så nu jäklar chockar vi de små jävlarna ordentligt ur deras gottande
på min kropp!
De ska ICKE få äta upp mig, om de tror det har de inte hittat sin överman,
...jag menar kvinna...

Jag grät och var ledsen just den dagen och beskedet var tungt både för mig och
för min kärlek, min älskade dotter och familj, vänner och många andra.
Dagen efter beskedet kavlade jag upp ärmarna igen och gav mig den på att
fortsätta gå framåt, titta framåt, drömma, planera livet och ÄGA MITT LIV!
Fantatiska saker kommer att hända....tro mig!
 
Så imorgon chockar vi cancernördarna med Herceptin+ Sendoxan som jag fått
tidigare plus en helt ny medicin som heter Perjeta. En 3-kombo alltså.
 
Nu jävlar hoppar vi på skeppet och bombarderar cancerrnördarna...
Nu jävlar är det världskrig i planeten Anne!...och det är Anne som vinner!
....inget annat är ett alternativ!
 
Jag låter solen och kärleken bo i mitt hjärta!
 
Solen vid Vänerns strand påsken 2013.

 
Puss och kram på er!
 

Kommentarer :

#1: Karro

Heja Planeten Ann !!! Jag joinar din arme mot de där jädra tumörerna.
Tråkiga nyheter men du är fantastisk med din inställning och jag tror att du kommer övervinna detta <3
Många styrkekramar

Svar: Tack så mycket Karro!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Mia

Hej! Har följt din blogg under en tid då jag också har fått Herceptin-behandling (som avslutades hösten 2012). Just nu går jag och väntar på att få kolla av min kropp (igen) och därför känns det glädjande (även om det inte alltid är så) att få läsa din härliga blogg. Styrkekramar ifrån en BC-syster /Mia

Svar: Tack Mia,Hoppas du fått vara frisk och jag håller tummarna för att undersökningen visade en fullt frisk kropp! (om du hunnit få undersökningen)
Styrkekramar till dig med kära BC-syster!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: En till MIa (Skellefteå)

Hej Anne! Nu jä..är det dags att ta in Norrlands artelleriet. Vi är inte roliga att ha att göra med när vi blir förb. Ska ikväll skicka "bombadödautrota" tankar till tumörerna. Kommer att göra detta varje kväll, oavbrutet. Tända ett ljus och ha världskrig på nördarna i DIN kropp. Såklart du mnåste få gråta och vara ledsen när du får återkommande besked om fanskapet (ursäkta mitt språk men nu är jag arg). Det fantastiska är att du har energi att komma igen. Som jag skrivit tidigare tänker jag alltid på låten "Keep on walking" när jag skriver till dig. Kärlek till dig, kärleken och din dotter. Puss // Maria

Svar: Tack goaste Mia!Ja jag ska verkligen "keep on walking" och sänder dig massor av kramar i norr!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Annika Magnusson

Hej Anne!
Tråkiga nyheter, men du vet ju att "Amor vincit omnia".
Fantastiska bilder från Vänern.
Styrkekramar från Annika (BCF Johanna)

Svar: Tack Annika,Klart att kärleken övervinner allt, det får vi tro på :-)
Har inte orkat med föreningslivet på ett tag, men jag saknar er jättemycket!
Jag är ändå glad att jag orkar ta promenader emellanåt och umgås i min privata krets. Det får duga tills jag orkar vara mer engagerad i annat.
kram och hälsa alla så gott!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Kia(ängeln Simons mamma)

Finns ingen som är så fantastisk som du är Anne.Cancer jävlarna kan dra åt....ja du vet vad jag vill säga.Du är värd alla medaljer man kan få.Var idag med mannen på undersökning,en oroväckande knöl i handen.Klart att vi blir lite oroade...han har ju haft cancer för 20 år sedan och sedan detta med Simon.Men läkaren ska göra en ultraljudsundersökning.Det behöver ju inte vara det värsta.Vi kämpar på alla vi som har det värsta bakom oss.Jag
skickar en jättestor energikram.Naturligtvis så ska du vinna kriget mot nördarna.Kia

skriven
#6: Nilla

Det är Anne som vinner racet. Heja, heja, heja!

och stor kram

skriven
#7: Yvonne

Så tråkigt att din behandling inte hjälpt, det är tufft med negativa besked. Men den nya medicinen du ska få har ju visat jättebra resultat i studier, så nu håller jag tummarna för dig. Jag lever själv med spridd bröstcancer, dock inte HER2-positiv. Ta hand om dig! / Yvonne

Svar: Hej Yvonne,Jag håller tummarna även för dig och hoppas att tumörerna håller sig i schack, att de försvinner och att hoppet aldrig får överge oss.
Stor kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#8: Susanne

Heja, heja!!! Solen får tanka kraft till cellerna att jobba sig starkare nu. Det här fixar du!!!

Svar: Tack Susanne,Ja, jag är mycket ute i solen för att tanka D-vitamin och kraft. Det gör gott för kropp och själ. Hoppas solen lyser även på dig.
Kramar från Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#9: Tina

Finaste Anne. Det gör mig ont att läsa inlägget, men såklart kommer du att vinna över de småjävlarna.....har man en vilja av stål så kommer man långt.
Kram från Falun

Svar: Hej Tina,Tack för ditt pepp och jag lovar att försöka med allt jag har att besegra de små jävlarna!
Varma kramar från Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#10: Annelie

Hej Anne! Håller tummarna att den nya medicinen funkar bra för dig. Ledsen att höra allt du får gå igenom( ej varit inne på bloggen på länge). Stor kram till dig!
Annelie/Falkenberg

Svar: Hej Annelie,Vad kul att höra från dig och hoppas att du mår bra! Man lär känna ganska många längs livets resa och du är en av dom som jag tänker ofta på. Skickar dig många varma kramar och minns vår korta men intensiva tid tillsammans på Mösseberg.
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#11: Lilli Martinsson

Hej käraste Anne-vännen..
Såå tråkigt att höra, men DU klarar detta med! Nu håller vi tummarna att nya medicinen tar kål på j-na, ja jag blir arg..Nu får det f-n vara nog! Jag sänder Dig en stor varm kram..♥

Svar: Stor kram till dig med goaste Lilli!Jag tror på helande krafter och du och många, många människor sänder mig så mycket kärlek så jag är övertygad om att den kärleken även reparerar mina celler.
Puss och kram från Anne!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :