Lucia du kommer med ljuset.....

Imorse var det dags för årets finaste morgonstund, Luciamorgon med
vacker sång och fägring.
 
Jag minns min egen körtid under högstadiet och gymnasiet då vi sjöng
i kyrkan. Vi var många i kören och just i denna tid var det så underbart
att få sjunga för alla i kyrkor, ålderdomshem och företag.
Det var en stressig tid, men så härligt att få glädja så många, även
oss i kören för vi var lika glada att få stå där och sprida glädje.
 
Låt oss aldrig ta bort Lucia pecis som den är med stjärngossar, tärnor och gammal tradition.
 
Julen nalkas och alla har bråttom att göra klart, men jag har bestämt mig för att göra allt
i sakta mak och med den glädjen.
 
Julkorten är skrivna och klara att skickas idag, en fin tradition som betyder mycket, särskilt
i vår datoriserade tid då bläck och penna nästan glömts bort.
 
Vi tänker på dom som är långt borta och vi tänker på dom som inte finns med oss på
jorden längre.
 
Jag minns när min dotter Madeleine gick på musikgymnasiet på MÅG, när de hade Lucia
konserter för skolan och för föräldrar. Jag grät, så vackert det var. Jag gråter alltid till
vacker sång, men ett Luciatåg är något extra vackert så tårarna får rinna.
Du sjöng med din vackra rena sopranröst och mitt mammahjärta exploderade av kärlek.
 
Här sjunger ni på kyrkans barntimmar, Christine och Madeleine när ni var små. Christine står
i mitten med mörkt långt hår och Madeleine, till höger bredvid storasyster, den lilla blonda glada
med förväntansfulla ögon. Minnena finns alltid kvar. 
 
Älskade Madeleine, jag skriver ett julkort till dig nu, precis som jag skriver till din syster,
familj och vänner. Julkortet är inte skrivet med bläck och penna, men denna sång kommer
till dig med tusen små änglar.
Vi har tusen minnen kvar...och jag glömmer aldrig dig mitt älskade barn.
 
 

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Så vackert....minnena finns alltid kvar.Visst förknippas Lucia och Julen med mycket glädje.För oss så blir det väldigt känsloladdat.Visst skulle våra fina änglar funnits kvar hos hos.
Men jag tror att dom har det väldigt bra där dom nu finns.Till slut så återförenas vi och då för alltid.Ha en fin Luciahelg,kram Kia

Svar: <3
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :