Grattis älskade dotter på födelsedagen!

 
 
Hjärtliga gratulationer till min älskade förstfödda dotter Christine på 27-års dagen!
 
Du föddes en kall februarieftermiddag då snön vräkte ner och låg i höga drivor runt husknutarna.
Kvällen innan du föddes minns jag att vi hade middagsgäster och allt var som vanligt, Men jag
kände mig lite konstig och okoncentrerad då vi spelade kort. Jag var väldigt fnittrig och det brukar
jag inte vara. Och nej jag hade inte druckit vin heller, Kände mig ändå nästan berusad.
Det var en udda känsla eftersom jag var nykter. På den tiden var det inte ens tal om att man
kunde ta ett glas vin till maten när man var gravid. Det fanns inte på kartan.
Den som bröt mot det förbudet blev mer eller mindre betraktad som kriminell.
 
Vattnet gick på natten och det var dags att åka in, så det blev taxi in till Vänersborgs lasarett
som då ännu fanns. Det var ganska tufft med värkarbetet, för värkarna stannade upp och jag fick
värkstimulerande medel vad det nu var och epiduralbedövning. ...
 
Tja, du var inte så ivrig att komma ut, för det tog ungefär 15-16 timmar, men den dagen var
ändå så mysig för jag vill minnas att det var Ulf Elving som spelade romantiska låtar på
radion hela dagen. Alla hjärtans dag 14 februari 1986....
 
Men när du väl föddes  vid 16-tiden, så uppenbarade sig den vackraste bebis av dom alla
på hela jordklotet (jag vet,så säger alla mammor).
Du hade massor av mjukt mörkbrunt hår och dina kinder var alldeles rosiga.
Det såg ut som att du varit ute i friska luften och ditt skrik lärde jag känna igen genast.
 
Barnmorskan som tog emot dig sa..."Åhh en sådan underbar rosenknopp"...
Och rosenknoppen blev du kallad och även "lilla knoppen".
 
Du och jag fick komma till "22.an" efter ett par dagar och där blev vi ompyssalde av
stränga gammeldags sköterskor som "visste bäst" hur man ammar och annat smått
o gott. Jag satt på en gummiring hela veckan för jag blev sydd pg av att jag sprack.
 
Ja, kanske onödig information för dig, men det är verkligheten ibland för många
födande kvinnor....
 
22:an var ett eftervårsställe, en gammal sekelskiftesvilla dit man blev placerad
en vecka för att lära sig amma och vila. Barnen låg ännu i barnsalar och sköterskorna
rullade ut bebisarna vid amning och på dagarna fick man ha sitt barn hos sig förstås,
Men inte på natten....
 
Jag hörde att du skrek på natten, för man känner igen sitt eget barns skrik,
och sköterskorna tröstade dig så jag skulle få sova. Snart förstod jag
också att du hade kolik. Det var en tuff resa för oss båda, men vi fixade det.
 
Du var en glad, nyfiken och livlig tjej med mycket bus i blicken. Du charmade
alla i din omgivning var än vi var sjöng du och trallade, hittade på egna små
låtar och du var en helt ljuvlig unge att ha omkring sig.
Du var väldigt aktiv och vila/sova var inte riktigt din grej. Du var med överallt
och var vi borta så somnade du i knät i någons famn, det funkade jättebra.
 
Någon ängslig mamma var jag inte och det är en av fördelarna att få barn
tidigt. Allt ordnar sig även om man inte har så mycket pengar som ung.
 
Du har hunnit med så mycket i ditt liv, rest mycket och bott utomlands,
jobbat med tusen olika saker och varit oerhört kreativ och driftig ända sedan
du var väldigt liten. Kan själv har varit ditt mantra, och det har ju varit på
gott och ont ibland så där i tonåren.....ja alla känner väl igen det...
 
Musik och sång har präglat ditt liv och din oerhört roliga humor, ditt smittande
skratt och optimistiska personlighet....allt ordnar sig...alltid!
 
Jag blir alltid så glad när vi träffas, när du busar till det och dansar din dans
i köket som är just din "Kicki-dans" och vi skrattar gott...
 
Du är min vackra, underbara, intelligenta och charmerande dotter med ett
stort hjärta. Du är en mycket älskvärd person, en väldigt speciell och unik
människa. Att jag fått den stora förmånen att få vara din mami, det är en ynnest!
 
Tack för att du är just DU, mitt hjärtebarn. Du berikar livet för mig och så många
andra och jag älskar dig mest av allt i hela världen och det vet du.
 
Du är inte bara min dotter utan även min bästa vän och det är stort, för vi har
gått igenom mycket tilslammans i vått och torrt i stort och smått.
 
Förra sommaren gifte du dig med din Jonas och vi fick vara med om ett helt
fantastiskt bröllop i Trosa tillsammans med familj och era vänner. Vi har även lärt
känna Jonas fina familj.  Nu är du vuxen på riktigt.
Jag är så innerligt stolt över dig mitt barn.
 
 
Puss och kram hjärtat mitt!
/Mami
 
 
 

Kommentarer :

#1: Maria Skeå

Grattis till din Rosenknopp, ska bli mysigt få träffa henne en vacker dag. Hon är en skönhet . Puss

skriven
#2: Lilli Martinsson

Såå fint skrivet,..och född på ♥-dagen..
Sänder henne en varm Grattis-kram gm dig, Du får en kramis du med, förstås...♥

Svar: Och du får en stor kram tillbaka Lilli <3
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Martina

Såå snygg!

skriven

Kommentera inlägget här :