Billiga skor blev väldigt dyra.....

Igår skrev jag om att jag beställt skor från Light in the Box till mitt bröllop.
Brudskor tenderar att bli ganska dyra.
De är vackra med vitt sidentyg och vackra detaljer och jag har tittat på
otaligt många i olika brudbutiker och på nätet.
 
Men jag kände att jag inte vill betala runt 1000 kr för ett par skor jag använder
i några timmar som jag senare byter ut i mer dansvänliga dito.
 
Så det blir varken PRADA eller höga klackar...den kvoten fyllde jag när jag var mellan 15-40...
Knäna är kaputt, efter lång tids behandlingar, fötterna likaså efter att ha gått i högklackat i många år.
Om jag baxar mig ner på knä på golvet kommer jag inte upp, behöver hjälp av någon eller så får
jag krypa till närmste möbel för att kravla mig upp. Det gjorde jag igår när jag skulle städa i ett köksskåp.
Kom inte upp så jag kröp till sängen där jag kunde lägga överkroppen så jag kunde ta mig upp.
Både skrattade och förbannade mig själv för min skröpplighet, jag är ju bara 48! Cellgifter är ju bra,
men förstör även det friska i kroppen, musklerna och cellerna. Inte kul att gilla läget alla gånger.
 
Beställde således ett par från Kina. Både vackra och inte alltför höga.
Det bästa var priset, bara några hundralappar!
 
Fick ett leveransmeddelande samma dag att de skickats och jag tänkte,
WOW här går det undan, inga långa leveranstider här inte.
Tre dagar senare får jag ett meddelande från Fed Ex att de kommer till
dörren den 1 juli.
 
Dags att dra till stan då och skriva ett papper där jag skriver under med mitt
namn och beställningsnummer, hänga lappen på dörren och så ringer de
mig när de är på plats. Där kan de lämna paketet så hämtar mina föräldrar
paketet. Paketet lämnades oh mina föräldrar hämtade, inga problem där.
 
Jag var inte hemma många minuter för jag hade mycket att göra så jag åkte
för att handla jord till mina blommor som inte är omplanterade på landet.
Därefter drog jag lite stressad vidare för att handla på ICA.
 
Skulle vara tillbaka kl.14,00 för vi skulle träffa våra värdar för att titta på
festlokalen till bröllopet.
 
Nåväl, jag körde in på Kvantum i Vänersborg, såg en polisbil i ögonvrån
på parkeringen men tänkte inte mer på det. När jag parkerat ser jag samma
polisbil ställa sig framför min bil.
 
"Är det du som är ägare till bilen?"...säger en äldre polisman och kliver ur bilen.
"Jaaaa, det är jag"...säger jag lite försiktigt
"Jaha, säger den äldre polisen lite torrt och myndigt..."Vet du att det är körförbud
på den här bilen"... en yngre polis sitter i förarsätet med dator i knät.
"Nääää, är det körförbud, hur kan det vara det?"
"Du har inte besiktigat bilen, vilket du skulle gjort i april"
"Shit nej, säg inte så..jag har ju inte fått någon kallelse"
"Det går inte ut några kallelser längre, det får du hålla reda på själv"
"Det var ju inte alls bra, men inte lätt att veta då när man har lite annat
att tänka på säger jag. "Det är inte direkt det första jag tänkt på när
bilen ska besiktigas"..."Jaha, hur dyrt blir detta då för mig?"
"Det blir en lapp på 1500Kr, så du kan skriva under här så är det ur världen."
 
"Hur gör jag nu då, jag är på väg till stugan med en massa grejer och snart fullt
med mat i bilen, vart gör jag med bilen nu?"

"Du kan köra den till stugan och beställa besiktning så är det bra med det."
 
Jaha, tack då säger jag och går ursinnig i på ICA och handlar.
 
Förbannade glömska tänker jag inom mig och jag kokar av ilska.
Mest på mig själv för att jag varit så glömsk och klantig.
 
 
Tänker att det var på håret att jag sluppit böter för när jag går in drar poliserna iväg.
Tur, otur eller tillfälligheter, ja det kan man alltid slita sig i håret för....
 
Den enda anledningen att jag åkte till stan var att jag skulle skriva ett meddelande
till Fed ex så de kunde lämna mina skor.
 
Så det som var några hundralappar från början blev närmare 2000kr.
 
Det blev en mycket dyr dag för mig.
 
Men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv. Slarvmajja!
 
Surt just nu när jag behöver pengarna som mest.
 
Nåja, det är bara pengar och det kommer alltid nya pengar.
Så tänker jag numera för man måste släppa det som har hänt,
betala och gå vidare. As simple as that.
 
 
 Och då kommer frågan...har jag bokat tid för besiktning?
JA farbror polisen, det gjorde jag med en gång när jag kom till stugan.
 
  
PS: På måndag den 8 juli kl. 15,00 sänds mitt sommarprat i P4 Väst.
Lyssna gärna då. För den som bor i andra delar av landet kan gå in på webben
och ta fram P4 Väst. http://sverigesradio.se/Vast/ 
 
Och här en länk till intervjun vid inspelningen av mitt sommarprogram.
 
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=19385&artikel=5562753
 
 

Kommentarer :

#1: Kristina

Kära syster. Nu när de jobbiga kurerna är så tuffa mot dig måste cellgifterna slå ut de resterande tumörerna på samma sätt som behandlingarna slår ut dig. Det bara måste vara så. . Tack kära du för länken, ser fram emot att lyssna på ditt sommarprat på måndag. Är så stolt över dig på alla sätt man kan bli! Alldeles snart får vi umgås och bara vara tillsammans på riktigt, längtar efter allt detta. Vara på landet, njuta, bada, pyssla, peppa & trösta, fira & festa...allt, stor kram o puss!

Svar: Kära syster, jag längtar också efter att få umgås med dotter, syskon med barn och vänner. Vi syns snart...tiden går fort nu. Stor varm kram!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kia (ängeln Simons mamma)

Kära Anne,det är väl inte så konstigt att glömma en sån tråkig sak som bilbesiktning...du har väl viktigare saker att tänka på som behandlingar och det roliga...bröllopet.Tänk vad dumt att inte bli kallad,många bilister lär få körförbud.Säkert uträknatför att tjäna bötespengar.ler lite när jag läser om att du får krypa fram till en stol,säng eller likande för att komma upp.Vi kan ta varandra i hand,efter mina stroke och komplikationer i fötterna pga min diabetes är balansen skit kass och jag är helt hjälplös om jag skulle typ ramla.Kommer inte upp själv,måste krypa fram till ngt att hålla i.Men humöret är det inget större fel på.Ta hand om dej och ha det bra.Kram Kia

Svar: Ha en skön sommar du med!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :