Lata dagar i stugan....

Det är sannerligen inte ofta jag bloggar numera, men det beror inte på att jag inte vill,
utan mer för att jag har tusen andra saker i huvudet.
Tiden går så fort fram till vårt bröllop och min kreativa sida behöver få vara i sin lilla
planeringsbubbla ett tag till innan allt sitter där det ska.
Att ha många bollar i luften samtidigt är inte min starkaste sida längre.
 
 
Håller på med manuset också till mitt sommarprat som legat i träda för att annat
pockar på, men jag är snart klar med det också. Mitt sommarprat sänds den 8 juli
i P4 Väst kl. 15,,00.

Vad gör jag då hela dagarna kan man undra?
Ibland undrar jag själv vart dagarna tar vägen, men mitt liv är ju inte så värst hektiskt
längre och det har ju sina naturliga orsaker. I fredags fick jag en ny dunderkur med
mediciner för att mörda lite cancerceller. Herceptin och Perjeta som är den nya kryptonit
kuren som ska hålla cancern i förlamat tillstånd och t om döda cancernördarna.
 
Sedan får jag även Navilbine i mindre dos som är ett cellgift. Vecka ett får jag alla tre och
vecka två blir det bara Navilbine och vecka tre är det vila från mediciner och sedan börjar
det om igen....ja, så håller det på så länge det funkar. Om det funkar, vet vi inte, det får vi
veta i mitten på juli då jag ska iväg till Sahlgrenska för ny PET-CT undersökning.
jag brukar samla ihop kraft några dagar åt gången så jag orkar göra olika saker.
 
Som i fredags då vi åkte raka vägen från behandling till Gbg för att inhandla brud attiraljer.
Min blivande fick köra och vi gjorde allt vi skulle, men det blev en hel helgs vila efter fredagens
äventyr. Igår var det dock bara bra för då hade jag prinsessbröllopet och frossa i hela dan.

Jag har sagt det förut men säger det igen. Jag tror på helandets kraft i kärleken och
i det friska vi har i livet. Med det menar jag att vi har en egen självläkningsförmåga,
inte fullt ut alltid, för hade vi haft det fullt ut hade min dotter levt och många andra
som dött i cancer och andra svåra sjukdomar.
 
Jag ska försöka förklara hur jag ser på min egen situation;
Jag har en sjukdom som är kronisk och jag har fått höra av läkarna att den inte är
botbar. Spridd bröstcancer i lymfsystemet och tumörerna har spridit sig Ja, jag hör vad
de säger och jag har sörjt det beskedet många gånger om, men jag har även sörjt färdigt.
Läkarna har en skyldighet att vetenskapligt lägga fram teorier, fakta och prognoser.
Men det de inte vet är vem de behandlar, och vi är alla olika, har unika förutsättningar
att klara sjukdomar eller gå under av det som någon annan kan besegra. Alla har förstås
viljan att överleva en dödlig sjukdom, vi vet inte varför en del dör och andra överlever.
Därför kan det inte vara skrivet i sten att det blir så som en onkolog
uttalat sig. Under sker varje dag så jag väljer att tro på att det går att förflytta berg.

Om jag planterar in i mitt medvetande, in i cellerna att de kan läka och bli friska så
väljer jag även att bejaka allt det friska jag har i mitt liv, allt det som gör mig till en
harmonisk och lugn människa fri från stress. 
 
Cellerna blev sjuka av lång tids psykisk och fysisk sress, under många år fick cellerna
ingen ro att skyddas från stressen jag hade i mitt liv.
Jag levde singelliv och försörjde två barn i många år på egen hand och det var tufft många
gånger att få ihop ekonomi och viljan att göra det bästa för min lilla familj.
Jag lyckades dock få en bra tillvaro med pluggande och senare ett bra jobb som jag trivdes 
förträffligt bra med, nästan för bra, för jag jobbade jämt och det kostade på med långa
pendlingstimmar varje dag ovanpå arbetet.
 
Åren gick och väggen var nära, men jag vägrade att inse att jag inte orkade i den takten
jag körde på i. Och så kom den ekonomiska krisen då varslen haglade och de flesta
började känna oro för sina jobb. I samma veva blev min dotter Madeleine sjuk....
 
Resten kan vi räkna ut....det blev ju inte så bra för min kropp och själ att belasta den
24/7 och jag är övertygad om att ständig inre stress gjorde mig sjuk.
 
Så om stress kan göra mig sjuk så kan väl harmoni, lugn och själslig ro göra mig frisk,
kombinerat med mycket kärlek!...och mediciner förstås.
Jag omprogrammerar mina celler från överjävlig stress till överväldigande glädje och
livsbejakning. Jag ger mina celler tid att läka, för de behöver tid, det får ta tid.
Det tog lång tid att göra cellerna sjuka så nu får det ta den tid det behöver att bli fri
från sjukdom och stress. Jag trodde att jag var en stresstålig människa, jag intalade mig
det för på 90-talet och början på 2000-talet var det en stor "tillgång" att klara stress mer
och oftare än andra. Trots ständig magkatarr med Losec och kaffe(!) till frukost lyssnade jag
inte på kroppens alla signaler.
 
Våra syrener blommar för fullt...
 
Det var en idiotisk tävling i vem som klarade mest på kortast tid med bibehållen kvalitet,
och så fick man en fjäder i hatten när målet var uppfylld och man stressade än mer.
Så ser det väl ut än idag, men många stressar på sina jobb utan att få en fjäder i hatten
eller extra belöning vilket jag fick. Att inte få något för ständig extra stress det är ännu värre.
Många inom vården har det så idag....
 
Och min stresströskel idag?....den är obefintlig....finns no more!  Jag har använt slut på
den kvoten för hela livet. Nu är jag snäll mot mig själv och gör bara det som kroppen
orkar. Ibland måste jag såklart göra saker som inte kroppen orkar eller själen vill,
men det hör ju till livet att fixa det som måste fixas.
 
Jag har skalat av så oerhört mycket i mitt liv och det var nödvändigt. Under vår och sommar
 bor vi mer eller mindre på landet för att själen ska få ro, att få leva med i naturens rytm,
att få leva sida vid sida med alla djur och växter och vänner som bor här.
Ingen stressar varandra, alla får plats.
 
 
Här njuter jag av mina blommor....
 
 Det finns en hel del healingplatser i vår värld och detta är en av dom.
 
Jag "pratar", plockar och umgås med mina blommor varje dag :-)
 
Kläder som får hänga sig torra utomhus är väl glädje om något. Denna tecknade jag för ett par
somrar sedan....får väl se om jag hinner teckna något i sommar....
 
Läs gärna artikeln om forskningen kring självläkande hjärnor som Patrik Ernfors,
professor i vävnadsbiologi jobbar med.

http://www.wallenberg.com/kaw/forskning/grundforskning-sjalvlakande-hjarnor

 

Någon som läst och praktiserat healingkoden?
Vad tyckte du om boken?
Har nyligen köpt den och läser med stort intresse, men har ännu inte börjat
göra healingövningarna. Boken handlar om just det jag tänker, att cellerna
ska få ges tid att läka på djupare nivå, och att rensa systemet från gammalt
skräp som kanske legat i kroppen sedan barnsben.
 
Det är viktigt för mig att tro på något och jag har valt att bearbeta och ta bort allt negativt som
jag upplevt i mitt liv, förlåta andra som gjort mig illa ända från barnsben till dags dato.
Jag har även behövt förlåta mig själv för saker jag gjort mot mig själv och andra för jag har gjort
många fel i mitt liv och så är väl livet för oss alla, att vi gör fel mot oss själva och andra.
 
Men om man inte klarar att förlåta den som gjort en illa öga mot öga så kan man alltid förlåta
i sitt hjärta och det räcker för mig. Att bära på gamla negativa energier gör ingen människa lycklig.
 
Så jag väljer kärleken och kraften i den. Att bejaka varandra i en relation och att allt det positiva
som kärleken för med sig.
 
Jag har tur som får uppleva kärleken igen vid 48 års ålder, det är en ynnest och livsbejakning
som går utanför allt annat. Kärleken håller mig frisk, för jag känner mig frisk trots att jag får
höra motsatsen. Jag kanske har en sjukdom men jag är ändå frisk, det har jag bestämt.
 
Mina barn, en i himlen och en på jorden, min blivande man, mina vänner och familj, alla håller
de mig frisk och lycklig. För omständigheter får inte styra ens liv, du kan alltid välja hur du vill
förhålla dig till det liv som du har tilldelats. Du väljer alltid själv hur just denna dag ska bli.
 
Så lova mig att vara snällare mot dig själv, det är din vinstlott till ett friskare och
lyckligare liv.
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Marika

Jag tror på dig Anne!
Kram /Marika

skriven
#2: Mia

Ett underbart positivt inlägg som borde leda till eftertanke hos många i vår stressade tillvaro.

Önskar dig, du okända, ett fint bröllop och mycket kärlek och "friskhet" i resten av ditt liv... ;-)

skriven
#3: Jessica

Vilket härligt inlägg! Du gav mig en tankeställare och jag ska försöka minnas det och rensa bort bland det som ger mig stress och negativ energi i vardagen. Även jag tror på dig och blir så glad av att läsa om din kärlek, både till dina barn, din man och livet. Jag önskar dig allt gott!

skriven
#4: Susanne

Jag mår så gott när jag läser dina ord... Du är verkligen klok Anne! Det du skriver är så sant och vi behöver alla verkligen se och anamma allt det underbar som vi har omkring oss. Saker kan vara tuffa, det finns utmaningar av olika slag i allas liv. Frågan kvarstår dock hur vi väljer att möta dem... Det låter verkligen som att du anammar livet med så mycket av dig själv du bara kan få med! Önskar dig verkligen en underbar, läkande sommar!

skriven
#5: Pia Dolk

Har känt mig så ledsen och nere idag trots att jag varit nära min älskade yngsta dotter. Vi har myst, varit på valpkurs tillsammans, hon gjorde varma 'mackor' och the åt mig och vi la oss båda i soffan framför en film. Min äldsta dotter kom hem med sin underbar pojkvän och vi skrattade och hade mysigt tillsammans. Ändå var/är mitt hjärta så tungt o jag känner att jag spelar ett spel och är så trött på livet. Varför? Jo för att min älskade mellandotter dog för 1,5 år sen och jag kan inte längre se någon ljusning. Läste just det du skrivit och blev varm i hjärtat, det hjälper mig nu i stunden. Jag ska försöka att njuta av det jag har här i nuet, för det är ju det enda vi har. Min starka tro på att vi möts igen på andra sidan ska jag bejaka mer för att kunna se det jag har här och nu. Tack för att du skriver så fint, du helar mig med din text, tror att du kommer kunna heala dig själv oxå<3 Många kramar från Pia, en okänd som har hittat till din blogg

skriven
#6: Kia(ängeln Simons mamma)

Anne,det du skriver är så bra....visst känner man igen sig.Jobbade mej sjuk trots läkarvarningar,var ensamstående och egenföretagare.Livet var bara JOBB och BARNEN.Idag klokare och låter det positiva ta över.Det negativa ligger i garderoben ofta nu för tiden.Man tar tillvara mer på det
man har.Tror att vi som har mist våra älskade barn har ett annat tänk.Vi hade en helt underbar lyckad examensfest för
Robin i lördags.Då blir man extra peppad.Har ju gått igenom oro och åter oro då mannen hade cancer och sedan när Simon blev sjuk och det slutade illa.Känner så starkt att du har en väldig vilja och du har mycket kärlek runt dej.Vi är
många som önskar dej det allra bästa.....det är du verkligen
värd.Ert bröllop blir något alldeles extra.Ha det såååå braaa
Många,många kramar Kia

skriven
#7: Maja

Hej Anne,
Ville ge dig lite kärlek!
Lyssna på denna!
KramKram!
http://blogg.vk.se/Mexan

skriven
#8: Maja

Här kommer länken-sorry!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FU-KY89LLRs#!

skriven
#9: eva linder

hej!
Vad fint du skriver o bilderna värmer så fint!
Håller med dig att stress o mycket oro kan göra så att man blir sjuk.Min vännina fick en aggressiv ledgångsinflamation ,pga skilsmmässa,trodde läkaren.En flicka i min närhet,dog plötsligt.Hennes bror fick leukomi,av att sörja(är frisk idag) Själv har jag som du haft mycket stress i mitt liv o inte tagit mitt "jag" på allvar.Så nu sen några¨år har jag drabbats av fibromyalgi,som ger värk o trötthet.Är sjukskriven,men hoppas att försäkringskassan hittar någon sysselsättning.Så det du skriver om att ta vara på livet o kärleken o vänner ,blommorna runt i kring,är SÅÅsant.Förstår att du har mycket att stå i och att din goa dotter i himlen får vänta länge på sin mor!
Hoppas du inte tar illa upp att jag skriver lite i bland!
Önskar er en fin sommar o ett härligt bröllop!

Ps Min dotter heter Åsa Schött o gift med Ulf Schött ,jag tror att hon sa att hon kände din blivande mans dotter.När jag berättade för min Åsa om att jag hade hört dig på radion o att jag följde din blogg ,berättade hon detta.Nu kanske jag inte är lika anonym för dig.Det är ju alltid roligt att veta vem som skriver,eller hur ? Ha det gott MVH Eva

skriven

Kommentera inlägget här :