Tar sorg slut....?

Idag har jag en låg dag, det är inte så ofta de  dagarna kommer numera, men de måste ju
få komma emellanåt.
 
Igår fick jag  behandling i Uddevalla. En tre-komponent behandling med Herceptin,
Perjeta och cytostatika. Efteråt blir jag trött men gör min dag ändå.
 
Mitt liv består numera av många delar och en del som jag aldrig någonsin kommer att
komma ifrån är SAKNAD!
 
Vi planerar bröllop för fullt och det sker i LYCKA, att få uppleva en dag i sprudlande GLÄDJE
och total bekräftelse på att KÄRLEK övervinner allt som har med SORG att göra.
 
Men sorg och saknad försvinner inte bara för att man upplever glädje.
Saknaden kan kännas än mer påtaglig när glädjen intagit ens liv.
Det dåliga samvetet kan komma över mig, att jag inte orkar gå till graven i samma frekvens
som jag gjort tidigare. I år har jag inte ens gjort sommarfint med massor av blommor vid
Madeleines grav. Har inte orkat gå dit ens, för det gör för ont.
Sommarblommorna har hamnat i stugan, ett hav av blommor, min plats för läkning.
En grav måste man vattna och det får vara ovattnat  i år. Madeleine finns med mig ändå
när jag pysslar med blommorna i stugan.
 
Nu har jag snart saknat Madde i 5 år och de första åren gick jag till graven flera gånger
i veckan. Nu orkar jag knappt tänka på att det finns en grav där det står inristat; hennes
förnamn, efternamn, födelsedatum och dödsdatum. Jag gråter av bara tanken!
Det river i själen och sliter ut hjärtat varje gång jag tittar på stenen. Hon kan inte ha
varit död i 5 år, det är inte möjligt!
 
Jag ska gifta mig snart och Christine, min äldsta dotter kommer att stå där, livs levande
för att glädjas med mig. Men en dotter fattas och det kommer att kännas tungt mitt i all
glädje. Tårarna rinner när jag skriver detta, för i de lyckligaste av stunder vill jag ju ha
båda mina döttrar ståendes bredvid varandra i kyrkan, två systrar som ser sin mor säga
ja till den man hon älskar. En fin man som de båda känner så väl.
 
Madeleine kommer att vara med och hon är inkluderad i våra hjärtan och hon kommer
att se och uppleva vigseln med oss, ståendes bredvid sin syster, som tycker det är
svårt att överhuvudtaget gå in i en kyrka för hon saknar sin lillasyster så.
Men Madeleine kommer att hålla Christines hand och ge henne styrka och stöd.
Madeleine kommer inte att synas, men hon finns. Just den dagen kommer hon även
att kännas och jag ska göra allt för att inte bryta ihop. Jag ska bara gråta klart först,
så jag gråter nu istället.
 
Den här bilden på Madeleine är tagen på Gotland 3 månader innan hon dog.
 
Jag gråter nu, i mängder så att jag kan skratta, le och vara glad på min bröllopsdag.
 
Det är svårt att sakna sitt barn, det kommer att vara lika svårt så länge jag lever.
Sorgebearbetningen kommer att fortgå hela livet. Så är det, hela livet, för sorg tar
inte slut efter en tid när man förlorat ett barn. Sorgen följer med i alla lägen i livet,
särskilt när man är som lyckligast. Visst är vi funtade så för vår egen överlevnads
skull att den svartaste sorgen och de mest smärtsamma bilder läggs undan i vårt
undanskymda inre. Det innebär inte att de försvinner, men de ligger i en låda som
man inte vill öppna, men lådan finns där och innehållet likaså.
 
Kärlek bryter sorg sägs det och det stämmer ganska bra, för man får något annat
att fokusera på som ger energi. Sorg ger inte energi, den tar energi.
Kärlek kan men ge  och ta emot hur mycket som helst och det bara ger energi.
 
Kanske är det därför jag inte orkar gå till graven, för att jag vill känna att lycka
bryter sorg. Kärlek helar och jag behöver leva i det och känna att jag orkar leva
mitt egna personliga liv som inte är kopplat till någon annat än mig själv.
 
Jag har fullt upp med att överleva själv. Att ta tillvara glädjen i livet, för dagarna är
så dyrbara...inte slänga bort dagar i onödan.
 
Just nu läser jag en bok av Malin Sävstam; Kärleken är starkare än döden.
Hon förlorade man och två av sina tre barn i Tsunamin. Detta är fortsättningen på hennes
första bok som handlade om vad som hände vid Tsunamin. (När livet stannar, som jag också läst)
 
Den nya boken handlar om hur man kan ta sig vidare i sorgen. Den gör ont att läsa och jag
känner igen mig i allt hon skriver. Trots att det gör ont och att såren rivs upp så är det en tröst
på något sätt.
Jag var singel i många år och bar på sorgen utan min kärlek de första åren.
Jag fann kärleken igen precis som Malin. Kärlek läker sorg om man har den turen att få uppleva
kärlek igen. De levande barnen har det tufft när en förälder sörjer, och det får man också läsa om i
hennes bok. Jag rekommenderar boken till alla som förlorat en man/fru eller barn. Alla som
förlorat någon kan läsa den för den handlar om det bottenlösa man hamnar i och som är så
svår att ta sig upp från.
 
Man behöver hjälp utifrån och jag fick hjälp, för ensam är inte stark.
 
Nä, nu ska jag torka mina tårar för att fortsätta bröllopsförberedelserna.
 
Du finns i mitt hjärta Madeleine. Jag bär dig med mig på denna resa som heter
KÄRLEK. Precis som Christine.
 
Jag älskar er båda mest av allt i hela världen!
 
Och jag har även fått den stora lyckan att älska en man, min blivande man.
 
Det bevisar att kärleken är starkare än döden, att kärleken övervinner allt.
 
 

Kommentarer :

#1: Ammie

Hon kommer att vara med Anne....hela tiden.... precis där bredvid Christine....och dig .......som alltid..........KRAMAR ♡♡♡

Svar: Tack hjärtat, du har helt rätt. Jag vet att du har rätt för du känner att det är så. Madde är med oss. Puss och kram <3
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Lan

Så fint & vackert skrivet och så sant!

Svar: <3 Tack så mycket Lan!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Gun Hansson

Så fint du skriver. Vet precis hur det känns att förlora ett barn. Men dom finns för alltid inom oss. Tycker också att det känns jobbigt att gå till graven, det är 3 år sedan min son dog. Önskar dej all lycka och mycket kärlek på dit bröllop.

Svar: Tack så mycket Gun. Varm styrkekram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Micaela

Hej! Jag heter Micaela och jag förstår din sorg, och det känns verkligen tungt att varje dag veta att saknaden inte går bort att man känner att en bit av sig själv fattas. Jag förstår din sorg för jag just förlorat mina två barn i en hemsk händelse den var 2år och den andra var 4 år. Men du är stark och hon kommer säkert att vara närvarande med er och känna samma glädje du känner på din lyckligaste dag, hon är en fin ängel upp i himlen så hon kommer att ställa till en stor fest för dig på din dag. Kramar Micaela

Svar: Kära Micaela, hur orkar man fortsätta efter att ha förlorat ett barn frågar man sig, och hur orkar man ens andas vidare efter att ha förlorat två barn. Det märkliga är att man gör det hur fruktansvärt det än är. Livet är starkare än döden, men sorgen och saknaden får vara med som en följeslagare så länge vi lever. Det skär i mitt hjärta när jag läser att dina TVÅ små barn dött. Hur överlever du? Varma kramar och tankar till dig Micaela!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Karro

Ger dig bara en lång, varm och stadig kram... Blir så berörd när jag läser det du skriver. Ha inte dåligt samvete för att du inte går till Maddes grav.. hon går bredvid dig och sina kära när ni behöver. Jag tror att hon är så glad för att du ska gifta dig snart och vill bara överrösa dig med så mycket kärlek hon bara kan. Gråt så mycket du behöver kära vän, tänker på dig. KRAM

Svar: Tack Karro, tröst är en god hjälp och en bekräftelse på att allt är OK. Madde går bredvid mig. Varm kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Lilli

Käraste Anne-vännen...
Jag blir så berörd, ja, jag gråter med dig..blir så ledsen..,men jag är så innerligt glad över att du ska gifta dig med "prinsen" i ditt liv..Kärleken övervinner allt som sagt. Sen så sant som skriver - "Ensam är INTE stark"..Vid sorg, sjukdom t ex så är det en sån trygghet att ha någon vid sin sida..och att ni återfann varandra är en lycka för oss alla, och jag gläds så med er.
Ha inte dåligt samvete för att du inte går till graven lika ofta som förr, jag vet, man får det, men, Madde är ju med dig överallt, i ditt hjärta, dag som natt, hon finns fast hon inte syns som du skriver.
Jag önskar dig all lycka i världen, du är värd det, du är en helt fantastisk tjej, mamma och vän.
En Stor Varm Kram till Dig, fina Anne

Svar: Tack Lilli! Det värmer i hjärtat. tack för dina fina ord. varm sommarkram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#7: Kia (ängeln Simons mamma)

Våra barn är alltid med oss Anne.Jag har också gråtit av enorm saknad i dag.Vi lämnade glasscheckar till Barncancercentrum idag och när vi kom hem brast allt vid graven i regnet.Jag och regnet grät i kapp.Timman innan såg jag en liten kille som påminde så om Simon när han var i 10 årsålder.Kroppsspråket och hans sätt att tala med sin pappa....då blev det för mycket
Torka dina tårar och gläds med det som väntar.Kramar Kia

Svar: Du är fantastisk som orkar engagera dig. jag är med i föreningen VSFB men har ännu inte klarat av att gå på ett enda möte. Vågar inte ta det steget, men skulle säkert behöva göra det. Engagemang kan vara ett sätt att bearbeta allt som hänt. Stor kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#8: Pia Dolk

Jag har inte varit på min dotters grav sedan i November (hon dog för 1,5 år sen) för mig är hon inte där, hon är med mig och med så många andra samtidigt. Kram till dig från en okänd som följer din blogg. Jag tycker du är fantastisk med din energi, styrka och fantastiska snälla/vackra ögon<3

Svar: Tack Pia för komplimangen! Då är det inte länge sedan du förlorade din dotter. Tiden går både fort och sakta efter att man förlorat ett barn. Tiden före och efter är och kommer aldrig att bli densamma, men vi lär oss att leva en dag i taget. Varm kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#9: Kia (ängeln Simons mamma)

Hej Anne.Du engagerar dej i så mycket nu när det gäller din sjukdom.....det räcker.En sak i taget.Är hundra procent säker på att Madde tycker detsamma.Ta hand om dej och din blivande make.Man måste låta glädjen komma först.Vi kämpar på...håller tummarna dagligen för att du ska vinna över cancermonstren.Kramar Kia

Svar: Ja, så är det Kia. En sak i taget och njut av livet. :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#10: Linna

du skriver så jag gråter. jag kan heller inte fatta att det är fem år sen madde blev ängel. vart tar tiden vägen? och barn ska ju överleva sina föräldrar och inte tvärtom.

sorg är alltid svårt. var på min farfars grav i helgen. första gången för i år. kände mig hel targ på mig själv, varför går jag inte dit oftare.. sen insåg jag att min farfar är inte där graven är, graven är bara en plats för att han ska ha nån just nu. men minnena är i mig och med mig hela tiden.

jag önskar så att du får en underbar dag med allt som bröllop hör till! Själv startar jag om livet med att bli singel igen. 31 år singel och inga barn, så trodde jag inte det skulle vara :(

kramis

Svar: Tack Linna och varm sommarkram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :