Personliga bröllop....

Jag har blivit helt uppslukad av bröllopstankar och bröllopsplanering.
Det är inte det minsta jobbigt, bara huuuuur roligt som helst!
 
Jag och min blivande planerar och har väldigt kul tillsammans.
Vi sjunger, nynnar och funderar i flera varv vilka låtar som ska vara med vid
vigseln och vem som ska sjunga vad som ju är brukligt på en stämningsfull
och känslofylld vigsel.
Jag lovar...jag är ingen Bridezilla!...
 
Prällepratet hade vi förra helgen och vi pratade i flera timmar om allt mellan
himmel och jord, mycket givande på alla sätt. Att vi känner prästen
Torbjörn gör att vigseln kommer att bli både personlig och kärleksfull.
 
Det är en hel del som ska pysslas med så att bröllopsdukningen blir inbjudande
och vacker och då går jag igång på alla cylindrar, utsmyckning, bordsplacering,
pyssel, pyssel, pyssel och Anne är i pysselhimlen.....först samla, samla, samla
ihop material så att jag kan genomföra min idé och jag vet precis hur det kommer
att bli, i alla fall i huvudet, men jag kan ju inte avslöja vad det är förrän efter
bröllopet, för det ska ju vara en överraskning för gästerna.
 
Det jag kan säga är att vi kommer att vara på landet och festen hålls i ett
gammalt sädesmagasin där det finns takbjälkar och trägolv, så det är
en dröm att inreda ett bröllop i. Maten och personal köper vi in utifrån och
vi har haft genomgång med en bra cateringfirma som vi har full tillit till.
De tar med allt som har med mat att göra inklusive porslin, dukar och servetter.
 
Det roliga pysslet tar jag hand om, och det är mitt privilegium. :-)
Man ser så vackra inspirationsbilder på nätet så man kan sitta i timmar och
förlora sig, men jag har ett tema klart och vet vad jag vill ha.
Tänker både ekologiskt och ekonomiskt men även hållbart. Det är inte så
tråkigt som det låter. Har mycket saker hemma och har köpt en del på loppis
så det blir personligt och charmigt med hela paketet.
 
Inspirationsbilder....
 
Det blir levande musik och en massa roliga överraskningar som ju
hör till ett bröllop.

Mera inspiration....
 
Eftersom vi har stugan nära festplatsen så har vi tid att planera i lugn och ro,
behjälpliga grannar och vänner kommer att vara till stor hjälp, före, under och
efter bröllopet och det är jag tacksam över. Annars hade vi nog inte orkat genomföra
en så stor upplevelse som ett bröllop.
 
Men oj vad jag längtar och ser fram emot den stora dagen!
Men resan dit är också rolig på alla sätt.
 
Det är inte bara målet utan även resan dit som är minst lika fantastisk!
 
Nä, nu ska jag och min älskade blivande ner till sjön och njuta av den vackra
kvällen, stilla vattnet och ta ett dopp. Inte jag då men min viking...hihi...
 
Vackra Vänern som min älskling tog bild på igår kväll....och tog premiärdoppet....HUJJJA! KALLT!
Njut av försommaren nu, för den kommer inte tillbaka!
 
 
 PS;
Ge mig gärna tips på vackra dukningar eller ännu roligare,
Hur gjorde du på ditt bröllop?
Hur gifte du dig?
Har du gift dig flera gånger, eller att ni har förnyat löftena efter många år?
Vad minns du mest från ditt bröllop?
Om du inte är gift, vill du gifta dig en dag och hur skulle det se ut?
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Emma

Åh vad härligt det låter! Jag älskar det du visar på dina bilder, tyvärr är min pysselgen i dvala så när jag och min man gifte oss förra året blev det ganska enkelt - men fint :)

Mitt tips är att lägga lite extra energi på detaljer som man vet folk uppskattar. T.ex ngt gott att mumsa på vid skålen, kanske några chokladbitar att mumsa på efter förrätten, ett roligt festprogram med lite info om ditt och datt. Engångskameror är väl en gammal klassiker, men som jag märkt när jag varit på bröllop att få har. Jag tyckte det var fantastiskt roligt att när allt lagt sig efteråt få framkalla bilderna och se hur roligt våra gäster hade haft under kvällen med spexbilder från borden och annat skoj. Och som jag och min make tyckte det var härligt att få se efteråt!

Likaså, se till att någon filmar alla tal. Du kommer vara så upp i det blå att dagen efter minns du kanske inte alla tals innehåll. Vi tittade på alla talen dagen efter (och har gjort det flera ggr sen dess) och tårarna rann på oss båda av lycka och värme till alla våra kära vänner och familj. Dessutom - vilken fantastisk sak att få titta på till bröllopsdagarna framöver!

Sen ngt. som var jättefint som vår toastmaster hade ordnat var att alla skrev små hälsningar på lappar som lades i en låda som vi fick (som en gästbok men i roligare format). Likaså, att kanske ngn god vän ser till att ta en fin bild på samtliga gäster (t.ex om ni ska iväg och fotas efter vigseln och det blir lite dötid). Jätteroligt att ha!

Men oavsett hur ni kommer att göra, så kommer er bröllopsdag vara så fantastisk! För att få se alla dem man älskar vara på plats och dela ens dag, det är ju ljuvligt!

Ta hand om dig och din blivande make! Kram

Svar: Tack så mycket för dina härliga tips, det finns några där som är intressanta men jag kan inte säga vad än. Allt kommer att vara lite hemligt till efter bröllopet då jag kommer att publicera en del bilder på detaljer jag gjort.Tack än en gång och ha en härlig sommar!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kristina

Fina inspirationsbilder! Påminner mig om ett besök arrangerat i en riktig lada i Melbournes lantliga idyll. Stort gammalt magasin, massor av stora kandelabrar med levande ljus, rustik och fantastisk buffémat med otroliga viner. Små snittar serverades ute på gröna kullar i sällskap av emu och känguru. Samma känsla men med rådjur, kanske älg ute i hagarna och en lada...jag älskar stora magasin. Pysslet är verkligen ditt privilegium, magasinet en dröm för din kreativitet. Vackra lite större etiketter med natursnöre, fästes med en enkel knut på varje stolsrygg passar på landet och dessa placeringskort blir en fin detalj. Knyt in en blomma eller liten gåva. Njut av planeringen! Stor försommar kram till er båda!

Svar: Tack Kristina för din inspiration och dina ideer. Placeringkorten var det första jag gjorde dock utan att skriva namn på än, men det är en annorlunda ide jag fått som jag inte kan avslöja förr än efter bröllopet. Då kommer lite bilder på det jag gjort i gamla magasinet.Önskar dig en härlig sommar!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Barbro


Hej Anne !

Jag har följt Madde och dig från första början via bloggarna ttela, radio och i TV.
Stort Lycka till i planeringen av sommarens stora dag.

Jag antar att du har något annat spännande att planera
också !!

Vad roligt det ska bli att få höra dig i P4 Väst då du har blivit
utvald till en av radions sommarpratare. Stort Grattis !

Ha det gott !


Svar: Tack så mycket Barbro, det ska bli så roligt och det sänds den 8 juli kl. 15,00.Må så gott i sommaren!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Kristina

När fåglar viskat...nu måste även jag få gratulera dig Anne till att ha blivit utvald att bli sommarpratare i P4 Väst. Lycka till med planeringen, ser verkligen fram emot att lyssna i sommar!

Stor varm kram kära du denna härliga försommar kväll! Har dukat fram "afterdinner tea" med fina småkakor från Valhallabageriet, för snart är det final i Lets Dance.

Svar: Är ju inte så snabb på att svara men tack kära Kristina. Afternoon tea låter supermysigt....du är en mästare på att mysa till det med fina detaljer. Love!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Camilla

Vi gifte oss i maj förra året. Bland blommande äppleodlingar o rapsfält på Österlen. I ett litet kapell på en strand, bara barnen var med. Firade sedan med familj och vänner flera gånger om! Det var ett bröllop som på så vis varade lääänge!
Huvudsaken är att man gör det på sitt vis, som man själv önskar och vill ha det och hur som helst så blir det ett minne att bevara i resten av livet!
Lycka till på ert bröllop!

Svar: Hej Camilla;Det låter som ett fantastiskt bröllop. Jag älskar Österlen så det måste ha varit magiskt:
Alla bröllop är unika för det är ju kärleken som står i centrum och då kan det bara bli bra hur än man gör.
Lycka till i livet med din kärlek!
/Anne
Pysseltokig optimist

skriven
#6: Linna

jag har aldrig velat gifta mig för tror inte på sån kärlek. men samtidigt när jag läser om folk som faktiskt känner SÅ så undrar man ju om det bara är jag som missat nåt liksom :P

Jag har just gjort slut med min sambo sen fyra år tillbaka, vi är helt olika, jag är 30 år, barnlös och känner mig helt vilsen i livte. trodde liksom det skulle vara vi... nu känns drömmar om bröllop som nåt jag verkligen aldrig kommer uppleva och är rädd att jag kommer vara själv resten av livet...

"alla" andra bara verkar ha det så lätt och går vidare men jag får aldrig till det riktigt - men jaja, livet är ju inte bara killar antar jag ;)


Svar: Tack för ditt svar Linna,Det var tråkigt att ni separerat men ibland funkar det inte och då finns ingen annan utväg. När man är i en sorgeprocess så ser man inte framåt, kan inte se det för man är innesluten i sorgen. Och separation är också föremål för en sorgeprocess vilket inte alla tänker på. det tar olika lång tid för olika personer och det finns ingen norm där.
Jag har varit både gift och sambo och singel om vartannat hela mitt liv och visst har jag haft många slitsamma år som ensamstående småbarns mor då jag dessutom var ung själv. Då när jag var 27 trodda jag inte att någon ville ha mig för att jag redan hade två barn och var skild, men han dök upp när man minst anade trots att jag hade barn redan. Så det kan vara "en nackdel" att ha barn också sedan tidigare.
Jag fick insikten efter många om och men och många timmar i terapi att jag ska tycka om mig själv i första hand, lära mig vad jag själv vill i livet innan jag söker kärleken igen.
Och jag fann mig själv, det tog lång tid.
Jag är 48 år idag och trodda aldrig att jag skulle gifta mig igen, men man ska aldrig säga aldrig.....det har jag lärt mig.
Jag fann lyckan i mig själv och när den infann sig kom även kärleken in i mitt liv igen.
Idag är jag lyckligare än någonsin, lugn och harmonisk i min själ.
Resan till inre harmoni har tagit tid, men jag ångrar ingenting jag gjort tidigare för det är mina tidigare erfarenheter som gjort mig till den jag är idag även om jag skulle önskat att livet hade varit lite snällare mot mig.
det vikitgaste för mig nu är att inte titta tillbaka för mycket utan glädjas åt det som är nu, bara just nu. Vad som händer imorgon får bli morgondagens glädje eller bekymmer.
Hoppas du kan njuta en dag av att vara singel för det är fantastisk roligt om du tillåter dig att "blomma ut" och göra precis vad du vill. Under mitt singelliv reste jag t om själv ibland och det var en fantastisk upplevelse för man fick kontakt med så många människor man annars inte hade mött när man är två.
Ett tips; hyr en liten stuga eller rum på Österlen, hyr en cykel och cykla runt, prata med hantverkare osv...där finns massor att se. Det gjorde jag och det var en underbar ensam semester. Njut av sommaren och lycka till med singellivet!
Kram från Anne
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :