Creativity.....

Helgen har gått otroligt fort och det gör den ju när man har roligt.
Trots ihållande förkylning med snuva, nässtäppa och allmänt hängig
pallrade jag mig iväg till akrylmålningskursen fredag kväll + lörd-sönd.
 
Det började lite trevande med "hur gör jag nu då" med akrylfärger och
penslar, blandade lite på måfå med färger och vatten. Putsade och filade
på bakgrunder proportioner och detaljer. Blandade den rätta nyansen i
just,  den röda, gula eller skuggfärgen och förlorade mig fullständigt i denna
roliga hobby.
 
Vi var tio tjejer med olika målarbakgrund, en hel del duktiga som målat länge
och så jag och några till som var ganska nybörjare.
 
 Här är vi på kafferast allihop så jag passade på att ta en bild på kreativitetens näste.
 
Gudars vad det är svårt att måla! Alltså, det är lätt att måla om man bara vill kludda lite,
det kan ju alla. Men om man vill få till det lite mer än dagismålning så är det många års
lärande, och jag är på krypstadiet. Har aldrig målat akryl förut så det var en utmaning.
 
Vår lärare Emina var väldigt duktig för hon visade handfast, "måla så här" och så visade
hon med egen hand hur man kunde hålla pensel eller spatel eller svamp för att få till den
extra snitsen på färgerna. Hon var ödmjuk och berömde oss hela tiden.
 
Kände mig som ett barn som är ivrig att lära och barn behöver beröm, så hon fattade
galoppen. Självförtroendet hänger på en skör tråd när man ska skapa något som kommer
inifrån en själv och jag är väldigt känslig när det gäller mina egna alster. Vill helst sitta i
min egen vrå utan åskådare och bara måla, måla, måla. Ingen får se mina grejer för än de
är helt klara och de kanske aldrig blir helt klara, så då får man böja sig för vinden och säga
"it´´s good enough". Jag ser alltid att jag borde gjort si eller så efteråt, men det hör väl till
lärandet.
 
Den tavlan som blev nästan klar ska jag visa. Som sagt så har jag lite justeringar att göra
med den....men jag tänker visa den ändå....Tjolahoppsan!
Började sedan med en annan tavla som jag inte vet om jag tagit mig vatten över huvudet
men det återstår att se när jag målat klart den.....om jag målar klart den.
 
Ja...här är då min färgglada blomma med fjäril. Mycket mättade färger som jag gillar. Den var rolig att göra,
så rolig att jag vill fortsätta att måla akryl. Olja tar sån tid och akryl torkar i ett vips. Tavlan är 30X40 cm.
 
En nybörjares verk med lång väg att vandra tills det ser så där lätt ut med några svep. Jag försöker
blanda ut mer med vatten nu när jag håller på med min andra tavla men vad svårt det är att hitta
rätt andel färg kontra vatten.
 
Så jag får leva i lärandet. Det är inte det färdiga resultatet som är det viktigaste utan vägen dit.
Det har varit det absolut roligaste...resan till målet. Pratet med de andra kvinnorna om målning,
tips och tricks, spänningen i olika personligheter och stilar. Vi har lärt av varandra och lyssnat på
alla Eminas tips till var och en av oss. Man lär sig oerhört mycket av att titta på hur andra målar
 
Jag har blivit målarbiten så jag fortsätter mitt målande en stund var dag.
 
 
Förkylningen är enveten, den har hållit mig på halster en månad snart och jag börjar tröttna.
Bihålorna vill inte bli bra och det visar inga bakterier utan är ett virus som hänger sig fast.
Så jag får vila och måla och vila och ta en promenad och måla och vila och äta lite emellanåt.
Mycket mer orkar jag inte, så nu ska jag vila en stund.
 
Mitt immunförsvar är inte som i forna dagar så jag får vara lite försiktig igen nu när
många är förkylda.
 
Önskar er en fin dag!
 
Snörvel på er!
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anna

Vilket konstverk Anne. Du är ju grym. Kram <3

Svar: Tack så mycket Anna, Man får lite bättre självförtroende när man märker att man kan mer än man tror :-)
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Susanne

Hej! Inte kan man tro att du är nybörjare. Tavlan är så vacker!

Varma kramar
Susanne

Svar: Tack så mycket Susanne, det värmer gott i hjärtat.Kram tillbaka!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: catarina

WOW! Vilken tavla! Vilka underbara färger och WOW igen.
Låter toppen spännande detta att måla så pass att jag nog också måste prova på. Du är verkligen grym på det!

Varma höst kramar!

Svar: Tack så mycket snälla du, Jag rycker absolut att du ska testa för det är bara att köra på, det är jättekul.
Lycka till med målandet.
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Nicole

Men jisses så fin tavla! Om du är så duktig när du är nybörjare så finns det inga gränser för hur grymt fina skapelser du kan göra! :-)

Svar: Tack Nicole för komplimangen.Ja, jag är nybörjare men har väl haft kreativiteten i blodet så jag vet inte riktigt vad som döljer sig under lagren...hihi...så jag tränar på och ser hur jag utvecklar mig. Jättespännande! Har ju inga krav så det kan ju bara bli bättre. En av fördelarna med att vara nybörjare. Kram på dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Annelie

Urläcker färgglad tavla! Jag gillar den mycket.
Hoppas förkylningen släpper snart!
Kram från Annelie

Svar: Tack Annelie,Roligt att du tycker om tavlan, det gör mig glad.
Förkylningen är ihärdig...släpper inte hur lätt som helst men hoppas att den ger sig snart. Kram till dig och hoppas du mår bra!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :