Livrem och hängslen

Igår var jag hos tandläkaren....men inte vilken tandläkare som helst.
Fick snällt åka till Uddevalla sjukhus för att inspektera min tandstatus
med tanke på cellgifter som fräter sönder ett och annat...

Det inte många känner till så är ökad kariesrisk ganska påtaglig under
cellgifts- och strålningsbehandlingar. Torrhet i mun och tandkött är mer
regel än undantag. Smärta i munnen, blödningar, sår och svamp är vanligt.

En fördel med "sjukhustandläkaren" är att de går grundligt tillväga och det
kostar som ett vanligt läkarbesök, har man frikort så kostar det inget.

De tar alltid extra många röntgenbilder på varje tand, rot och känner och klämmer
för att se så det inte ligger dolda infektioner och lurar...eller hål.

Jag använder sedan länge en eltandborste men bytte ut polerborsten mot en
extra mjuk borste, +Zendium som är skonsamt för slemhinnor,
Plackers och floursköljning varje dag.
Starka munskölj som jag använt får jag nu slänga.

Jag fick många bra tips för att bibehålla mina tänder i bra skick under behandlingarna,
och jag tacar för det oerhört trevliga bemötandet av de 2 kvinnor som tog hand
om mig på ett bra sätt!


          
Oral-B kanonbra!        Ny design på tandtråd (MVG)    Flourtanten
                                     

Skonsam tandkräm         Saliva gel


Zendium Saliva Gel är en fuktgel baserad på colostrum (råmjölk). Används vid torra och känsliga slemhinnor. Produkten innnehåller även enzymer som kompletterar och stödjer salivens naturligt skyddande egenskaper. Zendium Saliva Gel bildar en skyddande hinna som ger en långvarig fuktning av munnens slemhinnor samt stimulerar salivproduktionen. Har en mild smak som ger en behaglig känsla i munnen. zendium Saliva Gel innehåller även fluor


Så det gäller att ha kollen så man slipper de elaka trollen..hehe...
Boken om Hemska Karius o Baktus har väl inte undgått något barn sedan 70-talet!



Kommentarer :

#1: Anna

Skönt så länge man slipper borren ;)

skriven
#2: Anonym

Zendium fick ju våra barn också använda.Anne du är helt otrolig,glöm aldrig det.Ser just nu på körslaget,vi har ju tjejerna här i Lidköping.En av Robins kompisar är med.Hon är sångerska i det rockband som han är elgitarrist i.Lite stolt är man ju att Team Sundblad kommer ifrån en liten ort.Tusen kramar en lördagskväll från lilla Lischköping som dom säger här Kia

skriven
#3: J

Hihi...läser just nu Karius och Baktus för lillskruttan :) Snacka om flashbacks när man läser den.

Kram

skriven

Kommentera inlägget här :