Botaniska i Göteborg

I morse åkte jag till Göteborg på ett möte och kände, att jag inte ska åka
bara fram och tillbaka. Jag ska njuta av dagen, för den är så vacker!

45:an är rena mardrömmen, hela sträckan mellan Trollhättan och Göteborg
80 km, är ett enda stort vägbygge, förmodligen Sveriges största inkluderat utbyggnad av
dubbelspår av järnvägen. 1,5 tim får man räkna med enkel väg. Mölndal dit jag åker är
ännu en bit med rödljus var hundrade meter, så det gäller att tanka Feelgood innan man
åker hemåt igen, och det gjorde jag för ovanlighetens skull.

Göteborgs botaniska trädgård fick bli en oas att äta lunch och njuta av växter, träd,
magnolia som är på väg att blomma, alla männsikor som sitter och ligger i gräset,
njuter av våren, den ljuvaste av årstider. Alla ler, pratar och äter glass.

Är det ett enda ställe ni hinner se när ni är i Göteborg så åk hit. Man kan gå
i timmar för att bara njuta av den otroligt stora parken. En av de största i hela Europa
som innehåller så mycket. OK, jag är blom/träd/växt-nörd och älskar att se detaljer.
Skulle kunna bo där!

Lite av min dag i bilder...


Började med att äta lunch, läste i min bok, betraktade människor,
tjuvlyssnade på grannbordens prat (alltid roligt) och när maten
var uppäten med lite rester på tallriken landade denna tjuvaktiga
mås på mitt bord. Han tog för sig och frågade inte ens om lov! Bara
tog plats som en självklarhet. Många tog upp sina kameror och alla
skrattade gott åt hans fräcka entré. Vill t om påstå att han trivdes
med att bli fotograferad!



Tog en promenad och hittade ett enormt högt Rhododendronträd, 10-15 m högt!


Älskar träd av alla de slag. Visste du att FN har utnämnt 2011 till
International Year of Forrest. Det är träden som får oss att andas
syre, att vi kan leva!



Kliv in genom dörren och känn lugn, harmoni och en stund av din egentid.


Undrar vad detta lusthus har fått uppleva? Många tankar och prat,
läsning, plugg, nyförälskade, väninneprat och bara vara i detta NU!



Goa kuddblommor väntar på att slå ut...


...För att bli dessa vackra skapelser....



Man kan ju undra.....


...vem som kom på alla milliontals mönster som finns i naturen...



En högre makt på en annan planet, GUD, eller en cell som startade i havet.

Det frågar jag mig...vem har skapat allt det vackra som faktiskt finns på vår jord?

Besök botaniska, för man behöver många besök där för att uppleva naturens under
från vår till höst. OK, jag är ju en blomnörd, men ALLA får en underbar stund oavsett intresse!


Kommentarer :

#1: Mia Skeå

Så underbart! jag som varit mycket i gbg har aldrig varit där.....Nu ska det bli ändring. Tack för vackra bilder. själv funderar jag sätta en liten penseé den borde överleva trots att vi ej har så varmt häruppe. Kram

skriven
#2: Angela

Hej, måste bara berätta att den måsen har jag träffat förra året när vi satt och fikade på botaniska. Vid bordet bredvid oss så satt ett par med två små barn. Båda föräldrarna gick in för att hämta saker och lämnade en tallrik med lax på bordet. Då kom måsen och satte sig och började äta på laxen precis framför den lilla pojken. Pojken blev stel av skräck och började gråta och som vanligt sitter alla runt omkring och bara stirrar.:( Jag rusade upp och skrämde bort fågeln och den lilla pojken blev så rädd så han kissade i byxorna och det blev alldeles blött. Jag tyckte så synd om honom så jag nästan grät själv men sen kom hans föräldrar och tog hand om honom. Det var hemskt att se hans rädsla och sedan skam när han kissade i byxorna så den fågeln gillar jag INTE. Usch! Tack för en bra blogg med många tänkvärda och fina ord. <3. Kram

skriven
#3: Anne

Hej Angela,

Stackars lilla polke! Måsar är väldigt stora på nära håll och man har ju själv lite respekt. Man vill ju inte att den ska gå till anfall.... Och Mia, penseer tål ganska mycket, så odla på :-)

skriven
#4: Kia

Kan du tänka dej Anne att just i Botaniska kände vi ett lugn även i feb 2008 då fanns ju ingen snö och här vandrade vi och bara andades endast 1 vecka innan Simon lämnade oss.Vi passade på när han låg på övervak och mådde relativt bra med personal alltid tillgänglig.Har inte varit där sen dess för jag får rysningar så fort vi närmar oss Sahlgrenska men jag tror att det är dax nu för ngt vackrare får man leta efter.Imorgon väntar Spa och därefter ska vi åka till Tranrikemässan i Broddetorp.Träffade en kvinna som målar i olja och gör smycken i glas när vi var i Karibien.Hon ska ställa ut där och vi tänker överraska.Ha en vacker,fin,lugn och Glad Påsk!!!Kramar Kia

skriven
#5: Mia

Hej Anne, men du....nu är det en fågel med igen..ler lite här!! Pensér blir det nu, min särbo har köpt massor till mig. KÄRLEK! Sen längtar jag tills jag får njuta av lavendel som jag vet att du också älskar. Vill ha citronträd m.m. Man behöver faktiskt bara lite blommor, kaffe, mysig balkong för att känna lite lycka! Stor Påsk kram till dig från mig. // Maria

skriven
#6: Anne

Kia, jag vet precis vad du menar, kan vägen till Sahlgrenska i sömnen då både jag och dotter behandlades där. Men nu försöker jag se annat bakom sjukhuset som man ser från botaniska, så finns all skönhet så nära.

Men mitt i eländet såg man bara sjukhuskorridorer, smärta och slangar. Nu tar jag igen det mörka och vänder till ljust istället. Härligt med SPA, jag och dotter åker också på SPA imorgon :-)



Mia, Citronträd är häftigt, såg stora på handelsträdgården, men vågar mig inte på det...hehe..



kram!

skriven

Kommentera inlägget här :