Ny vecka, nya möjligheter....

Idag åker jag tillbaka till Sahlgrenska och Jubileumskliniken för att fortsätta
utredningen om vad  jag kan tänkas ha drabbats av i benen. Igår kväll satt jag
och pluggade kring de symtom som jag har och det finns många alternativ
förstås när man väl börjar läsa i djungeln.
 
Men jag vill vara så påläst det är möjligt för att sedan kunna diskutera med
neurologen kring olika scenerier. Läste b la om Polyneuropati som kan
drabba cancerpatienter och om det finns att läsa i vårdguiden.
Cellgifter och cancer i lymfkörtlar kan starta denna process,
MEN jag ska inte ta ut något i förskott utan bara lära mig lite mer om
nervsjukdomar. läkare kan missa saker så man måste vara väl
informerad för sin egen skull i dagens Sverige.
Lex Maria anmälningar haglar men läkarna går fria.
Man får vara sin egen försäkring i det man nu kan göra, att plugga på.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polyneuropati-en-sjukdom-i-flera-nerver/
 
Är det någon av er som har erfarenhet av Polyneuropati så får ni gärna
lägga in en kommentar om det.
 
Nåväl, veckan kommer att bestå av fyra strålningar till och ett antal
undersökningar kan jag tänka. Sjukgymnasten kommer att ge mig mer
input om hur jag ska få upp styrka och balans och jag kommer att
utnyttja alla de medel som finns för att få adekvat hjälp.
 
Dessutom var goa vännen Carolina hemma hos mig som är sjuk
gymnast/terapeut (vet inte exakta namnet) och hjälpte mig med
övningar. Jag är lyckligt lottad som har så fina vänner
 
Dagarna kommer även att bestå i vila och dragande i korridoren med
rollatorträning, kryckträning, och utepromenader i den fantastiska
utemiljön runt Sahlgrenska......hmmmm, nä just det. Ska nog
ringa några vänner som kan ta mig till Botaniska  någon dag.
 
En fantastiskt vacker park man kan gå timmar i, men det blir körning i
rullstol för mig då.
En av Göteborgs många oaser.
 
Igår hämtade maken min ut de underbara härliga garnerna Catania som jag beställt
från Åsa som har min favoritpysselblogg http://bautawitch.se/
 
Tror ni jag är i GARNHIMLEN????? Ja milt sagt, så ni förstår att jag inte
kommer att ha några som helst problem att njuta av mitt eget sällskap och med
fantasins hjälp skapa vackra saker. Läääängtar att få hugga in i färgerna.
 
Om ni vill ha inspiration till att göra roliga virkade saker, så besök Åsas sida
för hon gör saker hela tiden och säljer garner och tillbehör.
En fantastisk tjej som jag gärna lyfter fram. Hon är mycket serviceminded
och personlig då hon skriver personlig hälsning på fraktsedeln när hon
skickar varor och DET gillar jag. Fortsätt så Åsa så kommer det gå bra för dig.
 
http://bautawitch.se/
 
Photo: Sommarkänsla! Färgglada glasunderlägg till sommarens alla festligheter. Jag bjuder på mitt mönster i bloggen idag!
Välkommen! <3

http://bautawitch.se/2014/04/27/diy-virka-fargglada-glasunderlagg-till-sommarens-alla-festligheter/
https://www.facebook.com/BautaWitch
 
Hon finns också i FB. älskar kreativa människor.
 
Hoppas ni fått lite inspiration.
 
Puss o kram och tack för att ni finns och peppar mig att orka.
Kärlek till er!
 
 

Kommentarer :

#1: Sannah Lindberg

Hej Anne.
Hoppas dom hittar orsaken. Jag har polyneuropati, orsakad av Borrelian&Co-infektionerna som härjar runt i kroppen. Hos mig yttrar det sig om brinnande fötter/stickningar/värk och domningar. Det varierar i intensitet men förra veckan var hemsk. Det känns som att gå på kuddar, man är vinglig, det värker samtidigt som man inte har någon känsel, hur nu det går till. Domningar långt upp på benen, man vet att byxan skaver men det känns inte!! Mycket obehagligt. För oss borreliasjuka så är bemötandet från sjukvården så undermåligt och kommentaren från min läkare var ; sånt får man leva med. Ingen vidare undersökning eller uppföljning. Jag föröker ha tillit och tänker att när jag är klar med min behandling och parasiterna/bakterierna är ur kroppen så kan kroppen självläka. Det är vanligt bland diabetes och kan ha underliggande orsaker som olika B-vitaminbrister men kan även orsakas av mediciner!! Du får ju en hel del rävgift just nu så kolla med läkarna om detta kan vara en orsak. I Kinesisk medicin är svaga knän ett tecken på ¨blodbrist¨. Har sagt det förut och säger det igen, Mariatistel för att stödja levern i reningsarbetet som din kropp genomgår!! Jag hade inte klarat av att stå på benen utan!! Lycka till i veckan. Kram

skriven
#2: Åsa "BautaWitch"

Underbara, positiva och generösa du! <3 Tack för så fina ord om mig, mitt i din egen smärta! Sitter här med mitt morgonkaffe med tårar i ögonen... Stor kram o måtte de ta väl hand om dig på Sahlgrenska!

skriven
#3: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,jag har polyneuropati i mina fötter pga många år som diabetiker.Har väldigt ont på morgonen innan jag har kommit i gång....känseln är dålig och det känns om jag går på kuddar.Tyvärr blev det sämre när jag för 10 år sedan fick Borrelia på nervsystemet.Tyvärr så har jag fått en liten infektion i en tå i januari som ännu ej är ok.Men detta är typiskt diabetes.Min man fick en släng av nervskador av sina cellgifter för drygt 20 år sedan.Han fick cytostatika som läkaren då kallade för "Elefant dos"en jättedos med andra ord.Det verkar som om cytostatikan kan spöka med nerverna.Det viktigaste nu är att du svarar bra på din behandling.Det räcker och blir över med allt du har och går igenom.Vi får hoppas att dina ben återhämtar sig.Många kramar Kia

skriven
#4: Hippas

Gomorron goding! Lycka till med allt på sjukan. Så gott att du pluggar på och sätter dig in i saker. Det tar dig så mycket längre!
Å du ... den där garnmängden bör väl räcka för ditt sköna skapande en dag eller två ... Kanske är dags att planera den där utställningen vi pratade om?
Puss å kram <3
Ringer dig i veckan!

skriven
#5: anonym

Hej Anne! Mkt klokt att vara påläst själv. Vården tyvärr inte alltid att lita på Hoppas du får en bra vecka och att benet blir starkare
Tänker o ber till högre makter. Och virka nu inte ihjäl dig med dessa vackra garn.. TACK för dina rader./varm kraaaaaaaaaam!

skriven
#6: Catarina

Hej! Hoppas av hela mitt hjärta att du får den hjälp du behöver! Ja garnhimlen är väl tur att den finns, hade också det tufft ett par år, garn hjälpte mig på vägen! Kram

skriven
#7: anonym

Oj så snygg börs o väska i bautawitch . Ssk väskan är ju urfin. Ett litet inlägg till min tid kommentar bara. Synd man inte kan virka. En fin talang att ha.

skriven
#8: ammie

Utställning.....jaaaaaa. ...med böcker och fika.....jag har en kontakt på vuxenskolan. ...ha det nu så bra du kan i Gbg. ...hade gärna åkt på utflykt i nån av stadens alla oaser tillsammans med dig men det får bli vid annat tillfälle i vår eller sommar....hoppas på kortisonskador i ditt ben...kan polyneuropati sätta sig i ett ben ? Hörs vännen min....♥

skriven
#9: Tarja serkku

Hei Anne, sinulta on varmasti otettu paljon erilasia verikokeita esim. Lyme, mutta onko tutkittu voisiko syynä olla Epstein-Barr virus tai varicella zoster, jotka voivat aiheuttaa perifeeristä polyneuropatiaa?

Aurinkoista kevättä ja voimia taisteluun!

Tarja

skriven
#10: Anne

Kiitos Tarja serkku! Kysyn huomenna neurolääkäriltä jos voi niitä testiä ottaa. Ne ei ollenkaan vielä tiedä mitä minulla on. Huomenna toivottavasti tiedään enemmän kun neurotestit on tehty. Kram från kusin Anne.

skriven
#11: Lan

Tack för tipset om "Bautawitch" Anne, underbart härlig inspiration OCH pedagogisk beskrivning hur man gör, nu skall här virkas!! Instämmer i Sahlgrenskas utemiljö...och på många ställen även inomhus..hua, som en rysk bunker från 70 talet typ. Bra du håller dig uppdaterad kring medicinsk fakta, men inte klokt att det skall behövas..Kram Lan

skriven
#12: Yvonne Haglund

Allt gott till dig Anne! Har följt dig länge, hört dig på Radio Väst bland annat.
Du har inte funderat på att bli medlem i Bröstcancerföreningen Johanna Göteborg och Bohuslän.
Det är ju ett sätt att träffa andra som kan ha samma problem.
Vi skrattar, pratar och dricker kaffe. Snart börjar vi en stick/virkgrupp för de som vill vara med. Torsdagsgruppen för alla, recidivgrupp, unga Johanna, Johanna efter jobbet, medicinsk yoga, föreläsningar, olika aktiviteter och besök, barnverksamhet och vi kommer att starta en anhöriggrupp till hösten. Psykolog Marie Kristensson har samtalsgrupper.

Den 23 maj har vi ett 35- årsjubileum på Jungman Jansson, Önnereds brygga, för stödmedlemmar och aktiva. Det blir en föreställning "Det skall vara två" som framförs av Marie Dellerskog (vet inte om jag stavade rätt) hon är skådespelerska och det handlar om bröst.
Hade nu så gott och hoppas allt ordnar sig med benen. Ser fram emot ditt nästa virkprojekt//Yvonne

skriven
#13: Anne

Hej Yvonne,
Jag är medlem i Johanna Trollhättan. Var ordförande när jag fick tillbaka min BC så jag har varit engagerad i föreningen. Nu är jag inte i styrelsen utan medlem o går på mötena i Trollhättan. Gbg blir lite långt bort. Grattis till 35 års jubileet. Vi hade 30 års jubileum förra året. Kul att ni startar en stick o virkgrupp. Ha det så gott!

skriven
#14: Elisabet Roslund

Hoppas att du mår bättre nu Anne!!
En Kram till dig <3 från mig

skriven
#15: Birgitta

Tack, snälla! Tack vare Dig och Din fina och fantastiska idéer har jag hittat massor av egna idéer! Hoppas på många sådana i fortsättningen och en varm kram!

skriven
#16: Anne

Tack kära ni som skriver o peppar mig. Det känns så mycket roligare att blogga då när man har en dialog med läsarna. Jag läser alla kommentarer och svarar i den mån jag orkar. Idag får jag åka hem från JK då jag gör min sista och tionde strålning. Svar från Neurografin kommer idag också. Oerhört mkt har hänt denna vecka, tuffa saker, mycket känslor och många prsktiska ting att lösa. Skriver inlägg om veckan hemma. Kram till er!

skriven
#17: anonym

Hej Anne! Nu blev jag då lite orolig av det du skrev. Har tänkt så mycket på dig. Tackar dig ändå för att du orkar skriva. Kärlek värme styrka till dig Kramar i massor

skriven

Kommentera inlägget här :