God Juuuul!

 
Då kom äntligen dopparedagen, den dag på
året då vi nog har som allra störst förväntningar.
Det har även jag, vill ha det där supermysiga med
fina blommor, arrangemang här och var, julkort
som står framme, doft av nygriljerad skinka
och rent och snyggt överallt.
 
Morgontomten kanske lämnar ett litet paket vid
fotänden på dotters säng. Det har han gjort så
länge hon kan minnas. En liten luva, med frukt,
lite godis och ett paket i väntan på kvällen.
 
Christine blir snart 29 år men jag är barnsligt
förtjust i våra gamla traditioner och en dag kanske
hon för över de där små och mysiga sakerna till
sina barn.
 
Det blir en något avskalad jul i mitt tycke i år då
orken tryter efter några minuters fix och jag är ju
precis den jag alltid varit, vill ha kontroll.
Ränderna går aldrig ur.
Att be mig sitta ner och ta det lugnt är tusen mer
gånger stressande för hjärna och kropp än
att göra i sakta mak. Så jag kör. Bära eller brista.
 
Dotter var på bullebak igår hos far sin och jag
åt nyss den smarrigaste, största bullen jag skådat.
Bullar kan dom far och dotter. Det är kul!
 
Jag och dotter bakade vår mörka mjuka pepparkaka
i förrgår, eller hon bakade och jag läste receptet.
Ett recept jag bakat sedan 1986, det året hon föddes.
 
Så hon fick häftet med många kakrecept vi gjort just kring jul, och
denna jul är det dags att lämna över. 
 
Nu ska vita duken på till julbordet och jag ska
göra ett vackert färgglatt tulpanarrangemang.
Mor och far kommer i eftermiddag och min
mans barn och barnbarn firar vi med i
mellandagarna. En bra lösning i år.
 
Vi ska förstås till Maddes grav och tända
ett rött hjärteljus också, men hon är med
oss i våra tankar och hjärtan. Varje ljus
vi tänder är ett ljus för min lilla ängel.
 
God Jul och ta hand om varandra.
Tänk på att julen är barnens högtid.
Den dagen på året då vi vuxna ska
glädjas med barnen och deras tindrande
barnaögon. Vi har te x aldrig haft alkohol
till jul. Julmust eller julöl har alltid funkat.
Jag vill inte vara moraltant, ett portvin
eller glögg till osten och pepparkakorna är
gott, och då är det njutningsfullt.
 
Så njut i glädje och kärlek!
 

Kommentarer :

#1: Marie

GOD JUL !
Kramar från Marie
(Faster till Paulinas lilla Viggo)

skriven
#2: Oslofru

GOD JUL <3

skriven
#3: Therese

Önskar dig en underbar julafton med väme och kärlek från de dina! Kram

skriven
#4: Therese

Önskar dig en underbar julafton med värme och kärlek från de dina! Kram

skriven
#5: Therese

Önskar dig en underbar julafton med värme och kärlek från de dina! Kram

skriven
#6: Therese

Önskar dig en underbar julafton med värme och kärlek från de dina! Kram

skriven
#7: Kjell

Du är en inspiration Anne.
Hoppas din dag blir oförskämt bra!
Nu frukost med alla barnen, sedan iväg för att tomta för grannbarnen.

skriven
#8: Hanna Dannstedt

God Jul <3 ha en underbar Julafton!! Kram Hanna

skriven
#9: Annika

God Jul till dig Anne, Dotter & Man!! Kram Annika med familj

skriven
#10: Elisabet Roslund

En riktigt mysig o skön jul och ett Gott Nytt År till er alla!
Julkramar från mig/Elisabet

skriven
#11: Hazel

God Jul till dig och din familj, Anne. Hoppas ni får en underbar julhelg! :)

skriven
#12: Markka

God Jul till dig och familjen. Allt gott önskar kag er.
Kram , Marika

skriven
#13: Hanna Karlsson

God Jul!

skriven
#14: Johan Forsberg

Snart är julafton över. Lovat gå upp tidigt på julotta i Alsters kyrka. Min dotter skall konfirmera sig.
Oavsett tro och religion blir jul en tid man både tänder ljus för dom saknade och söker värme hos de närvarande.
Det har jag gjort idag. Och det känns bra!
Ta hand om er och tiden vi har till låns!
/Johan

skriven
#15: Lan

God Jul Anne!

skriven
#16: Lena

"God Jul och ta hand om varandra.
Tänk på att julen är barnens högtid.
Den dagen på året då vi vuxna ska
glädjas med barnen och deras tindrande
barnaögon.... Så njut i glädje och kärlek!" Skrev du -
Du visa, visa kvinna Anne - jag håller med om det du skrivit. men Varför blir allt inte alltid som man tänkt sig... som man önskat... som man hoppats... men jag lär mig... Dag för dag försöker jag göra mitt bästa... Och ja jag håller med om vad Jessica skrev i ett inlägg "-Jag har aldrig någonsin stött på en människa som är så levande som du" Du, Anne -Verkligheten är inte allt här i världen - ha alltså ett vidare perspektiv Stor Varm 🐻Kram 💝 å så ett rim "...önska jag kunde virka å minska med att lirka köra raka puckar på min skridskobana å minska me tunga suckar å hissa min fana på min bana" - Anne jag finns nära dig varje dag / i tanke / i hjärta / 😘

skriven
#17: Anneli

Hej Anne,
Hoppas du har haft en härlig julhelg! Hos oss har det varit lugnt och mysigt.
Vi möttes i Sunnanå i somras med mamma och mina två pojkar, och ni satt och åt på restaurangen.
Vi pratade en del om Madde. Det har följt mig under hösten och jag har funderat mycket på om vårt möte var till någon "hjälp"...?
Ta hand om er. Kramar från Anneli

skriven
#18: Ella

GOD fortsättning från Norrland. Haft en skön jul med familjen, även om det blev magsjuka för dottern så vi fick skjuta fram julfirandet några dagar.... Men det gick fint, jag och kärleken hittade ett 1000 bitars pussel som vi la - sååå kul och avkopplande. :) Nu stundar nyår med goa vänner. Hoppas du får ett fint nyår och 2015 är ju "vårt år" - vi blir ju 50 år bägge två. :) kram till dig finaste!/Ella

skriven
#19: Ia

Gott nytt år, underbara människa! Känner inte Dig men känner SÅ med Dig. Läst Din blogg sedan Madde blev sjuk o kan inte annat än beundra Dig i Din fantastiska livslust. Må alla gudar hålla sig på rätt sida livet, det blir ett NYTT år, å det blir ditt! Kram, kram, kram o kram igen Du ÄR underbar!

skriven
#20: Kia,ängeln Simons mamma

Hej fina Anne,hoppas att din julhelg blev bra.Att du,dotter och man kunde ta hand om varandra och njuta,Lite tråkigt att den vita,vackra snön töar bort.Det blev så ljust och vackert ute...
hoppas att du får en fin Nyår med allt som hör till.Kramar Kia

skriven
#21: Elisabet Roslund

Ett Gott Nytt År till dig Anne och alla som läser bloggen!
Kram/Elisabet

skriven

Kommentera inlägget här :