Vad gör du åt ditt matsvinn?.....

 
Nu ska jag inte vara någon pekpinnetant  om ni tror det.
Jag fick bara en ingivelse igår att nu ska jag verkligen
försöka använda allt jag har i kyl, frys och skafferi innan
jag rusar iväg och handlar mat bara för att jag är sugen
på en speciell maträtt just idag.
 
Sagt och gjort, gick igenom ingredienser, kryddor och
vad jag kunde laga av det jag har hemma. Passar på
att utmana mig själv  nu när maken är inne i en diet
och träningsperiod då han vill gå ner i vikt.
 
Nu har jag inte överdrivet mycket i frysen, då vi
fick slänga allt för ett tag sedan. Frysen hade stått
lite på glänt då vi varit i stugan några dagar.
 
Kylen rensade maken häromdagen så nu kan man
verkligen börja om från början.
 
Jag satte en enkel regel och den lyder;
Köp bara ingredienser som kompletterar det du
redan har hemma. Använd fantasin och googla
på maträtter som kan passa till det du har hemma.
Köp endast det som fattas, eller ta vad du har.
 
Har jag mjöl i skafferiet så ska jag försöka baka
bröd istället för att köpa. Tycker det är tråkigt att
baka men när jag väl gör det så blir jag stolt.
 
Frysen ekar ganska tom men igår fanns där
finfin torsrygg, broccoli, örtkryddor, persilja,
I kylen fanns grönsaksbuljong, crème fraiche,
tomatpuré, morötter, potatis. Kryddor och
vitlök hade jag också.
 
Alltså behövde jag inte handla en grej igår.
 
Så jag googlade på fisksoppa men gjorde den
på mitt eget vis.
 
Recept: Fransk fisksoppa
Grundrecept lånat från http://www.ica.se/recept/fransk-fisksoppa-715780/
 
Min variant:
200g fryst torsk
1 vitlöksklyfta
2 morötter
4 potatisar
en bunt broccoli
1 dl crème fraiche
2 msk tomatpuré
grönsaksbuljong
salt
peppar
cayennepeppar
1/2 tsk torkad krossad fänkål
lite spiskummin
persilja
provencalsk örtkrydda
 
Stek vitlök med persilja, örtkrydda, fänkål I lite olja en liten stund.
Lägg i buljong I ca 5dl kokande vatten
Lägg I tärnad potatis och morotsbitar i grytan, låt koka.
Lägg i tomatpuré och övriga kryddor.
När potatis o morötter är nästan klara, lägg i crème fraiche och
den tärnade fisken och en stund tills den är färdig.

Soppan blev jättegod och jag åt grovt mörkt bröd till

samt sköljde ner med min favoritdryck fransk äppelcider

som vi har hemma för det mesta.

 

49Kr på Systembolaget, alkoholfri.

Grejen med detta är att man måste experimentera,

då utmaningen går ut på att använda det man har hemma.

Till slut måste man ju handla, men jag har tröttnat på att

mitt skafferi/kyl innehåller så många paket, pasta, mjöl,

bakpulver, te, sylt och allt möjligt som går ur datum om jag

inte använder det. Man handlar en massa för att man tror

att det inte finns hemma, men så finns det redan 4 paket

pasta eller 3 burkar bakpulver. osv.

Vad jag ska äta idag?

Samma soppa som jag gjorde igår, det räcker även till idag.

Hur ser du på matsvinn, slänger du mycket?

Lagar du av det du har hemma först eller är du spontan

i din matlagning och handlar det du är sugen på?

Får se hur länge jag håller på med detta men förhoppningsvis

så länge tills det blir en vana. Återkommer med jämna mellanrum

hur det går.

 

Skön söndag på er!

PS: Om ni vill se n bra söndagsbio så rekommenderar jag

Gone Girl av Jillian Flynn.

Fredagsmys med maken restaurang, sedan en riktigt rysarbra film.

Gone Girl av Jillian Flynn baserad på boken. Se den! Riktigt, riktigt bra.

Man sitter som i ett skruvstäd i 2.5 timma. Superbra fredagkväll

 

 

Kommentarer :

#1: Tina Nyåker

Håller med dig om att vi kastar alldeles för mycket mat. Jag försöker också ta reda på det mesta och fryser hellre in rester än kastar. Receptet på soppan kanske jag testar nån dag, verkar god. Filmen ska jag iallafall absolut se. Har sett några korta sekvenser ur den och den verkar helt klart sevärd. Nu blev jag mer peppad att se den efter din recension😉.

skriven
#2: Ella

Helt rätt tänk med mat o handla! Nu när inte barnen bor hemma lägger jag mer tid på maten. Lagar från grunden och planerar veckans måltider - tiden finns ju nu ;). Sen har vi ju 2 hundar som gillar rester...hehe. Läst boken och åker till dottern i Malmö om 3 veckor -då ska vi se filmen. Kram från Norrland/Ella

skriven
#3: Kia,ängeln Simons mamma

Håller med om att planeringen inte har varit ok.Pasta,mjöl av olika sorter gånger 2 finns i skafferiet.Matsvinn existerar inte hos oss längre då jag lämnar matlåda till min mamma som har fått Parkinsons och har fått svårt för att laga mat numera.Som tur är så bor hon på ett nytt Trygghetsboende som har matservering 5 dagar i veckan.Då kan hon frysa in mat som hon får av mej för att ha på helgerna.Men visst har vi ett alldeles för stort matsvinn i vårt lilla land.Ha en fin vecka framöver...kramar Kia

skriven
#4: Hanna Karlsson

Jag slänger alldeles för mycket mat men det har ändå blivit bättre.

skriven

Kommentera inlägget här :