Äääääälskar Stockholm...

Jag har längtat såååå efter min dotter och Stockholm,
och har man sådana cravings måste man lyda sin vilja.
 
Numera ser jag till att njuta så ofta och mycket jag kan,
i varje "här-och-nu-stund"......
så jag tänkte att här ska åkas upp med gedigna myståget
Blå Tåget från Göteborg. Sagt och gjort.
 
Viket tåg! En sån underbart trevlig personal! Hjälpsam
och serviceminded. Billigare än SJ med fast pris.
 
Fina vagnar från 60 talet som rustats upp. Wifi och batteriladdning
vid varje säte, även i 2 klass.
Breda sköna säten med god plats för benen.
 
De har egen kock med matlagning på tåget, fin mat i mysig
restaurangvagn med vita dukar och porslin. Kyparen har fin uniform.
Visst är det vackert!
 
Det finns även en barvagn där en pianist spelar på
helgerna. Konduktörerna har fluga och snygga kläder.
 
På perrongen spelar en blåsorkester på helgerna innan avgång.
Najs, åkte dock på torsdag så jag missade det.
Fick jättebra service och hjälp med rollatorn på och av tåget av
konduktören. Gick med kryckor inne på tåget till restaurang-
vagnen, men kände mig som en bambi utan balans. Lärde
mig att på returresan imorgon sätter jag mig där,
beställer mat, njuter och sitter still hela resan.
 
 
Dessa bilder har jag snott på nätet då jag inte kunde
ta bilder på folk utan lov. Restaurangen var nästan full.
En behaglig resa som jag varmt kan rekommendera.
Ser fram emot morgondagens middag på tåget.
 
Väl framme blev det södermys med dotter,
mat och fika och relaxkväll.
 
 
Igår var vi på bio, '100 steg från Bombay till Paris',
Se den, en riktig feelgoodfilm!
 
Regi av Lasse Hallström och Helen Mirren är alltid fantastisk.
Om du gillade 'Chocolat' så är denna i samma klass.
Man blir hungrig och vill bara hem och laga god mat.
 
Idag hämtade färjan 'Emelie' oss vid kajen där dotter bor,
vi njöt av en fullkomligt behaglig och stressfri tur in till
Nybrokajen.
 
 
Förbi Gröna Lund
Men först förbi giraffkranen...
In mot stan och jättegod lunch på Dramatens restaurang
tillsammans med syster och familj. Lite shopping i fantastiskt
sommarväder och varm sol.
 
Mina ben bär mig några timmar åt gången med rollator,
så fyra timmar senare bar det hemåt igen nu med en
av SLs färjor. Jag fick lära mig att alla färjor har inte ramp.
Vid avstigning var skillnaden 30-40 cm vilket är väldigt
högt för mitt förlamade ben. Men skam den som ger sig.
På något sätt har jag ändå lärt mig att gå med kryckor
när rollatorn inte funkar. Så jag vinglade mig upp med
kryckor, min dotter och en person till.
 
I väntan på färjan hem vid Nybrokajen. 
 
Och se där, där kom en liten privat ubåt..hihi...kul.
 
Måste säga att folk är väldigt hjälpsamma på bussar
och krångliga ställen. De enda som är sura och
icke serviceminded är busschaufförer i Stockholm.
Igår var det en surgubbe på bussen som inte
vinklade ner bussen så jag kunde komma upp
med rollatorn, men människor i allmänhet
är mycket hjälpsamma och det glädjer mig!
 
Inget ska få hindra mig att ta mig fram.
Jag tänker inte vara rörelsehindrad länge
till för mitt ben ska bli bra igen!
Nu är det bara muskler som fattas och
det ska jag ta itu med hos sjukgymnasten,
i vattenträning och gym specialanpassat
för min skada.
 
Att ha ett handikapp kräver stort tålamod för
väldigt många ställen framför allt mindre butiker
har trappor så jag får ställa rollatorn utanför,
ta mina kryckor och traska på. Men för
rullstolsburna blir det betydligt färre ställen
att kunna besöka. Trodde Sverige kommit längre
i handikappanpassning men icke.
 
Nu värker det i vänsterbenet men det gör inget
för det är bara träningsvärk och det är positivt.
För då vet jag att någon muskel fått jobba.
 
Kram på er, nu är det lördagsmys hemma hos
dotter, lite matlagning med go musik i
bakgrunden och bara njuta av tillvaron.
 
 PS. Se nu till att gå och rösta! Det är vår
medborgerliga skyldighet anser jag. Om
du inte vet så rösta då blankt bara du röstar.
Jag har förtidsröstat.

Kommentarer :

#1: Kia,ängeln Simons mamma

UNDERBART Anne att du gör Må-Bra-Saker....det har vi gjort sedan det hemska hände.Stockholm är en underbar stad.En av mina söner bor där med flickvän.det verkade mysigt med Blå Tåget.Ska prova någongång.Ha det så gott.Kram Kia

skriven
#2: Maja från skellefteå

Men vilket tååg!? Man blir så sugen att åka Orientexpressen! men det där blå tåget är ju hur coolt som helst att det finns i sverige!

skönt ni haft det. Härligt att läsa/se!

Kram!

skriven

Kommentera inlägget här :