Här går det undan helt plötsligt...

Var på Sahlgrenska i måndags på kvinnodagen för att prata med onkologen om min kommande
behandling. Fick ett ungefärligt schema på antalet behandlingar och annan
nödvändig info. Tur att jag hade en god vän med mig, det känns alltid skönt.
Läkaren trodde att vi kör igång v12..så jag tänkte...pust, då hinner jag
grejja lite till innan....men tji fick jag, för de ringde från Uddevalla i förrgår och
bad mig komma idag.

Sahlgrenska universitetsjukhus i Göteborg


Spolning av port-a-cath  och en massa blodprovstagningar, lever, njurstatus+
en massa annat..Var lite nervös för sticket i porten förjag hade ingen Emlakräm på.
Så jag som är så stickkänslig bad att få sitta med Emla 20 minuter.
Sköterskan kom med kaffe o bulle...satt i en skön fåtölj och läste inredningstidning.

Sen fick jag lägga mig på britsen, och hon letade länge och väl efter rätt ställe att
sticka i....och..PANG, rakt in i något som inte var porten så jag skrek och tårarna kom.
PANG...
en gång till med nålen rakt ner och jag bölade som ett barn.

En port-a-cath ligger inopererad under huden...

Känslorna kom och jag tänkte....Var det så här Madde kände, fy sjutton, och då är det bara
början för mig. Hade ingen med mig idag, vilket jag så här efteråt borde haft.
Tänkte att...äsch, de ska ju bara spola porten...nemas problemas...men tji på mig!

Allt gör sig påmint, sköterskorna jag känner igen, läkarna, medicinerna,
vet liksom redan vad som väntar...Du ska få Betapred, Primperan mot illamående etc...
Ta det si och så....och jag känner...fråga mig jag vet! Jag vet också att tårarna
måste få komma, annars är det inte bra...så jag bölar på!

På tisdag den 16:e blir min första cellgiftsbehandling.
Exakt 1 ½ år efter att Madde
blev ängel. En våning under palliativa, där hon låg får jag mina "Cell gifts"
Nej, jag ska inte bli ängel, det är bara en reflektion...
Cytostatikabehandlingen heter FEC (Fluorouracil, Epirubicin, Cyklofosfamid)

Ser ut som saft, saft, hallonsaft....bättre saft har ingen haft!

Håret kommer att ramla av ganska omgående fick jag veta, så det blir perukprovning
nästa vecka! Numera är dom gratis, och det tackar vi för :)

Så på tisdag gäller det....klara, färdiga, shoot it in!


Men ikväll ska jag inte tänka på detta. Ska ha tjejkväll hos en väninna i Vargön, med
4 andra underbara tjejor, äta gott, skratta och ha kul. Vi träffas en gång i månaden
och hittar på kuligheter ihop.


Kommentarer :

#1: Kristina

Hej Anne,

tänker pa dig och önskar dig en underbart rolig kväll!



Kram fran Kristina

skriven
#2: Fia

Var rädd om dig Anne! Å njut av den trevliga kvällen med trevligt sällskap =)

skriven
#3: Therésa

Det blir kalas det här ska du se! :) Styrkekramar!

skriven
#4: Anonym

Lycka till ,kära du, som min mamma alltid sa,tills hon gick bort för 1 år sen den 22/3.

Tänker på dig och gillar din blogg,så positiv o glad

Det är gott att ha goa vänner

Kram till dig

skriven
#5: Kia

Skickar energi och styrka i massor.Böla så mycket du vill och kan Anne.Det ger dej kraft.Ha det bra i kväll.Tänker på dej ca 6 mil från dej. Kramar i mängder Kia

skriven
#6: Amanda<3

jag skickar mina varmaste kramar o tankar till dig anne. jag känner på att du kommer och klara detta...massa kramar från mig <3

skriven
#7: Ida J

KRAM!!!

skriven
#8: Elisabet Roslund

Detta fixar du Anne, helt säkert!!!

Kram/Elisabet

skriven
#9: Linna

du är så himla modig anne! ja blir så lessen att läsa detta men känner ändå att du om nån kommer klara detta. dock skulle jag önska att du slapp allting! stor kram!

detta med håret känns som jättejobibgt för mig att läsa om. jag är jättefäst vid mitt hår å kände direkt värsta usch tänk om det var jag ... men sen insåg jag att det är bara hår , det växer ju ut sen å du kan dessutom skoja runt i massa olika färger nu som man inte vågar färga sitt ordinarie hår med .

förlåt om detta lät lite okäsnligt. det var inte min mening.

stor stor stor kram!!!

skriven
#10: Marika

Hej Anne!

Tack för att du delar med dig av allt du går igenom. Det är så många kvinnor som drabbas av denna j-a sjukdom men vi som är runtomkring vet ju inte vad ni får gå igenon. Man tror och gissar men har egentligen ingen aning. Jag vet att du kommer att fixa detta. Något annat finns inte. Styrkekramar till dig. Hoppas du hade riktigt kul igår med dina vänner! Kram Marika

skriven
#11: Anonym

Kunde inte låta bli att skicka denna fina text...



Who's To Say For Certain

Maybe you're still here

I feel you all around me

Your memory's so clear



Deep in the stillness

I can hear you speak

You're still an inspiration

Can it be (?)

That you are my

Forever love

And you are watching over me from up above



Fly me up to where you are

Beyond the distant star

I wish upon tonight

To see you smile

If only for awhile to know you're there

A breath away's not far

To where you are



Are you gently sleeping

Here inside my dream

And isn't faith believing

All power can't be seen



As my heart holds you

Just one beat away

I cherish all you gave me everyday

'Cause you are my

Forever love

Watching me from up above



And I believe

That angels breathe

And that love will

live on and never leave



Fly me up

To where you are

Beyond the distant star

I wish upon tonight

To see you smile

If only for awhile

To know you're there

A breath away's not far

To where you are



skriven
#12: Anonym

Hej Anne, jag sitter på mitt jobb i Skellefteå. Solen skiner, snön gnistrar och jag börjar vissla omedvetet. I min tanke finns du även om vi ej känner varandra. Önskar jag fick kidnappa dig, ta dig till Norrland, sitta i en snö hög och dricka päronkonjak och choklad. MUMS. Sänder iaf mina tankar och mycket energi. Stor kram // Maria (45 år lite mer än genomsnittet va..hehe)

skriven
#13: Alpo

Många varma kramar från oss båda!

skriven
#14: Helen i Skåne

Du är starkare än du tror...

kram

skriven
#15: Merita

Hej, vill bara säga att jag beundrar dig. Du är väldigt stark, du har varit med om mycket. Min mamma har cancer, hon har nyligen börjat sin behandling med cytostatika och jag vet inte riktigt hur man hanterar något sånt här. alla andra gråter och visar känslor, men jag.. jag är bara stark för min mamma. Det är svårt, för har aldrig varit med om det innan.



jag hoppas av hela mitt hjärta att allt kommer att gå bra för dig.. stor kram :)

skriven
#16: Aneth

Har följt både din och Maddes blogg i stort sen sedan start, skrivit till er ibland men nu var det ett tag sen jag skrev men nu måste jag bara säga att jag BEUNDRAR dig och din styrka. Förstår ju att du måste var skiträdd emellanåt men ändå har du en positivitet som är få förunnat. Önskar dig all lycka med dina behandlingar, det blir förstås tufft men du fixar det. Dom är duktiga på att fixa bröstcancer i dag. Lycka till och stora kramar från mig!

skriven
#17: Anonym

Det gjorde ont i hjärtat när jag fick reda på att du också drabbats av äcklet. "Lightning doesn't strike twice" brukar man ju säga. Stämmer i och för sig inte ens i verkligheten. Jävligt ledsen för eran skull i alla fall! Men du kommer att klara det!

skriven
#18: Chiman

Tänker på dig Anne. Du är en stark och modig kvinna som delar med dig dina positiva tankar. Fortsätt att kämpa på och tänk hela tiden som du gör, tänk på att din familj och dina vänner alltid finns där för dig. Många många Kramar / Chiman

skriven
#19: Fiffiluralite

Sänder all min styrka till dig.

Har just genomgått det svåra med bra resultat hittills, men ställs nu inför nya med nära anhörig.

Det är tufft och jag försöker att sluta vara så jävla glad och positiv för alla andras skull, utan bara leva ut hela känsloregistret.



Människan är starkare än man tror.

Å Livet är smärtsamt och underbart.



Har skrivit om min resa i annan blogg som jag nu stängt då den smärtar för djupt att läsa eller ha öppen just nu.



Å du...mitt hår är tillbaka. Lockigt som bara den och sååå vackert.



Jag är med dig på tisdag. Håller dig hårt i handen.



Ang. portacathen så har jag min kvar än. Tar bort den till hösten om Livet vill.



Försök hålla kvar din kämpaglöd.

Du gör skillnad.



skriven
#20: Anne-Lie

Fiffiluralite - en mycket god bloggvän tipsade oss om att titta in och ge dig en styrkekram -♥- Självklart tänkte jag så här är jag. Lever troligen rätt nära varandra och hoppas av hela mitt hjärta att du fightar dig igenom detta!

skriven
#21: Barbro

Kära vän! Läser och blir med ens alldeles alldeles tagen.

Vad ska jag säga?

Vad ska jag skriva?



Skickar de varmaste förhoppningar om du orkar.

Du kommer att finnas i mina tankar!

skriven
#22: Malin

Skickar en stärkande kram från Piteå i norr.

skriven
#23: emsa/Eva

Även jag är vän till Fiffiluralite och kan inget annat än konstatera att livet är orättvist och hårt!

Jag önskar dej kraft, styrka och mod inför det du måste gå igenom!

Bloggbakgunden är så ljuvlig! Livslust!

Styrkekram och varma tankar inför veckan!

skriven
#24: Unnur

Tänker på dig! Ni är ju två, du har ju Maddes styrka oxå så den där nörden flyr ju snart. Helt plötsligt befinner jag mig oxå i sjukhusmiljö. Min pappa har fått en allvarlig hjärnblödning och ligger i respirator, bara 59 år! Det är så hemskt och fruktansvärt jobbigt. Jag fattar inte hur vi ska klara det här. Men så tänker jag på dig och de andra som sett sitt barn kämpa mot döden. Så just nu är du min förebild! Hoppas det är ok. Kram och lycka till!

skriven
#25: Emelie

hej Anne.... Du finns i mina tankar dag som natt.... Du en sån beundransvärd människa.... Skickar över lite styrke kramar såhär en undebar måndag som denna... njut av våren snart är på ingång.... de ger en otrolig styrka.... Kram kram kram Emelie

skriven
#26: Karro

Kära Anne

Jag tänker på dig så ofta, har dock inte orkat gå in på ett tag. Klart du inte ska bli en ängel, du kommer bli gammal och rynkig och sitta barnvakt till dina kommande barnbarn. Du har en tuff tid framöver, som jag inte ens kan föreställa mig.

Skönt att du har fantastiska vänner och familj som kan ge dig glädje och stöttning.

Stor kram

skriven
#27: Susanne

Hittade din kategori "cancernörden" och började läsa här.. det är så konstigt livet.. hur mycket en enda liten människa kan behöva gå igenom, utstå och orka...



Finner inga fler ord just i denna stund..



Kram!

skriven

Kommentera inlägget här :