Lärandets trappa...

Jag har under en lång tid funderat över hur vi människor interagerar med varandra. Vi väljer i mångt och mycket själva hur vi hanterar saker som är både svåra och lätta. Vi är många gånger väldigt ängsliga över vad andra ska tycka och tänka om oss, men varför egentligen? Alla är vi människor med fel och brister, ingen kommer undan.

Att tycka till, debattera, ha totalt olika åsikter gör att vi lär oss att se ur andras synvinklar och kanske utvecklas av det. Vi har alla ett behov av att få uttrycka oss på något sätt och visa att vi finns i ett sammanhang och få en mening med tillvaron.

Många bloggar idag har kommit till mycket tack vare kommunikation mellan människor som inte känner varandra. Ett forum som innehåller tusentals olika ämnen för olika människor. Det finns öppna och stängda forum beroende på hur man vill dela med sig eller vara anonym. Under den tid jag bloggat har jag sett att det finns så mycket värme och godhet. Debatten kring bloggar har varit spretig och många gånger i elaka ordalag kring mobbing och annat negativt.

Man väljer förståss själv att läsa det man vill läsa om, fotobloggar, inrednings, mode, sorg, kärlek, ungdoms, ironiska, elaka, om cancer o sjukdom, rese, babybloggar...livsskildringar och tusentals andra...

Det fantastiska i bloggvärlden är att i alla fall jag har lärt mig ofantligt mycket tack vare just "trappan".
Sorg tex
är ett ämne ingen känner till någonting om förrän man drabbas själv. Där om någonstans har jag fått så mycket stöd av andra som har gått längre i sin sorgeprocess. När jag stått på nedersta trappsteget har någon som sörjt sitt barn kanske ett år eller mer peppat mig i att; Se på mig jag lever än...det gör ont, men det blir bättre, jag lovar....(tex Kia, Elisabet, Ludmilla och många fler som jag lärt känna just via bloggen som också förlorat sina barn.... men alla mina läsare har gett mig styrka på olika sätt.)


 




Och jag har alltid tänkt att...om en annan mamma säger så, då tror jag på det. Har dom klarat detta och gått framåt och t om lyckats leva någorlunda normala liv så ska bannemig jag också! Så styrkan vi har kommer inte bara från oss själva utan den kommer i allra högsta grad även utifrån andra människors erfarenheter, icke att förglömma!

Sociala nätverk har stor betydelse...även på nätet. För även om jag har ett stort nätverk privat, så har inte alla varit med om samma saker, men det finns alltid någon i cyberrymden som har det, och vi behöver alla igenkännande och förståelse för just våra tankegångar. En spegelbild som säger; just precis, jag förstår exakt hur du menar, eller att få och ge goda välbeprövade råd till andra i ett forum som når många samtidigt.

Alla medier har sina vinklingar och sidor, men FB, bloggar mm...har kommit för att stanna, det är jag helt övertygad om. Det ger faktiskt mer än vad det tar. Vidvinkeln blir bredare och man blir berikad på många sätt.
Framför allt håller man kontakt med många som man inte kan träffa dagligen, runt hela jorden, varje dag om man vill. Är inte det fantastiskt så säg!!

Jag själv är inte särskilt ängslig av mig, trots att jag bjuder på mitt liv. Jag har ett vanligt liv som de flesta andra,
och om någon anser att jag lämnar ut mig så varsågod! För mitt liv är bara mitt!
Glöm aldrig det, du styr över ditt eget liv
...ingen annan ska tala om för dig vad du bör och inte bör göra om det bara handlar om dig själv. Man ska naturligtvis respektera andras viljor och inte missbruka förtroenden och annat viktigt. Du är viktigast i ditt eget liv, så lever jag idag och framåt, 
Så  jag tackar för att bloggandet gett mig mer än vad det har tagit.

Om du vill läsa en blogg som verkligen finns med på lärandets trappa så läs gärna
om Ludmilla och hennes vackra dotter i http://ludmilla.se/2010/03/

Ludmillas header;
Mitt liv har tagit en extrem vändning.
Först tog min älskade dotter Linnéa, 14 år, sitt liv i maj 2008.
I nov 2009 föddes hennes lillasyster och i dec 2009 fick jag en cancerdiagnos.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hur skulle vi lära oss om livets både vackra och fula sidor om vi inte fick läsa
dessa dagliga "böcker" som jag ser det, så läs Ludmillas blogg, för den ger oss
lite perspektiv. Hon är läkare till yrket och skriver både med känsla och intellekt.
Henes blogg är ett bra exempel på att göra ett avtryck på riktigt! /Anne

Åsså några frågor för den som vill svara...
1. Vad tycker just du om bloggandet och sociala medier?
2. Du som också bloggar, vad får du ut av ditt bloggande?
3. Du som läser bloggar, men inte skriver...vilka "ämnen" gillar du att läsa om?
4. Vad tycker du borde lyftas upp mer av i sociala medier...eller mindre?
5. Finns det något du anser vara absolut tabu att skriva om?

Kram och en go helg till er !

 

 

 

Kommentarer :

#1: Elisabet Roslund

Du har gett mig så mycket Anne, så mycket styrka och kraft i allt du skriver. Jag känner en sådan varm samhörighet med dig och jag känner också att våra älskade barn finns på en plats tillsammans idag.

Jag har ingen egen blogg, har inte blivit av men jag läser gärna andras. Genom din blogg har jag också kommit i kontakt med Ludmillas och måste nu hälsa på er två varje dag. Ett "besök" som känns så naturligt och ger så mycket.

Ni är fantastiska människor båda två och jag "möter" ständigt nya människor i bloggvärden som har så mycket fint att tillföra.

Tack alla underbara människor för allt vad ni delar med er av!

En fin helg önskar jag dig och alla bloggläsare här.

Kram/Elisabet

skriven
#2: Kia

Hej Anne,hoppas att du får en fin helg.Längre fram när försommaren vill visa sig så skulle det vara roligt att få träffa dej.Det är ju faktiskt inte helt omöjligt,vi har endast 6 mil mellan oss.Ta hand om dej,här sitter en medsyster och håller tummarna hårt för att allt ska bli så bra som det bara kan bli för dej.Lördagskramar Kia

skriven
#3: Anna-Karin Bodin

Hej Ann! Har läst din blogg till och från. Är så imponerad av din styrka trots allt du är och varit med om. Jag förstår att vissa dagar måste vara hemska men ändå lyckas du hitta små och stora guldkorn i din tillvaro. Hoppas verkligen att din behandling går bra. Många varma tankar och kramar till dej och de dina../Anna-Karin

skriven
#4: Anna

Hej Ann!

Jag har själv en blogg och följer även några, bland annat din. Personligen har bloggandet varit både en ventil och överlevnad för mig, ett ställe där jag kunnat få utlopp för tankar, känslor, sorg och glädje. Av de bloggar jag följer är flera i liknande situation som mig, har varit där eller är personer som gått igenom en del och har ett budskap, något att dela med sig av. Som du själv tar upp når man med en blogg ut till andra som bär på liknande tankegångar och upplevelser, vilket i sin tur ger otroligt mycket tillbaka till mig och ger mig perspektiv på livet eller sättet jag hanterar det på. Vi är var och en ansvarig för vad vi skriver och så länge vi kan ta det ansvaret har jag svårt att se att det skulle finnas tabubelagda ämnen, vill man inte dela med sig av allt man skriver finns ju även möjlighet att lösenordsskydda inläggen. Önskar dig en vacker vårvecka, kram //Anna



skriven
#5: Malin

Jag har märkt att när jag skiver om något som berör mig, delar med mig av egna erfarenheter, så ökar antalet läsare och kommentarer. När jag skriver om vardagliga ting, händelser i vardagen, då läser inte lika många. Tror oxå folk vill bli berörda, tror dom vill känna att den som skriver bjuder på sig själv, lämnar ut sig lite.

skriven
#6: Susanne

Hittade hit av en slump..! (Eller finns ingen slump?) Vill bara säga TACK för ett oerhört bra och tänkvärt blogg-inlägg! :)



Mvh Susanne

skriven

Kommentera inlägget här :