Mardrömmar

Att kunna sova gott om natten är inte alla förunnat. Många har sömnsvårigheter,
och jag har aldrig tidigare förstått vad folk menar. Har alltid somnat ganska omgående
efter lite läsning och när lampan är släckt sover jag som ett barn......

Sov som ett barn tills för en tid sedan. I några veckor har jag haft fruktansvärda
mardrömmar som jag vaknar av och ibland skriker jag i sömnen så att jag vaknar.
Går då på toaletten och försöker skaka av mig drömmen och på morgonen när jag vaknar
är jag dödstrött. Drömmarna är logiska om man tolkar dom, men ologiska i sina röriga och
ofta mörka scener, precis som man bara upplever i drömmarnas värld. Vill inte sova längre....



Förstår att det är rörigt i själen efter allt jag varit med om. Samtidigt lever jag på "som
vanligt", försöker se det ljusa i tillvaron och peppar mig själv att leva på ett nytt sätt.
Utåt sett känner jag ibland att det man inte pratar om finns inte, men inuti råder ett
kaos som tar väldigt lång tid att bearbeta. Ingen som inte är utbildad kan heller hjälpa
på ett proffsigt sätt, men omgivningen är viktig som stöd. Jag kan förståss inte leva mitt
liv genom att älta och fastna i en "gegga" av obearbetad sorg, måste lära mig att
förhålla mig till sorgen, rädslan, oron som bor inom mig i det undermedvetna.

I mitt vakna jag är jag som vem som helst som inte gått igenom cancer och sorg efter
en död dotter. Men om natten kommer allt fram på ett högst märkligt och hemskt plan.
Visst har jag lärt mig oerhört mycket om mig själv och andra under dessa 3 år. Och
erfarenheter är ju alltid bra....eller? Det jag gått igenom önskar jag inte ens min värsta
fiende, för jag har varit i ett ofrivilligt helvete, som jag håller på att bearbeta. Man säger
att man blivit en "erfarenhet rikare"......men den erfarenheten skulle jag kunna betala
allt för att slippa. Känner bara att det fattas något i mitt liv som aldrig kommer tillbaka.

Den sorgen får jag leva med, men det får räcka nu, jag orkar inte fler motgångar.
Förutom saker jag inte kan rå över så gör jag allt för att komma tillbaka framför allt till
jobbet och det vardagliga livet. Hjärnspöken har vi alla så även mardrömmar ibland.
Men när mardrömmar börjar bli var natts besökare vill man inte somna till slut.

Usch vad jag var neggo idag då...men jag känner så här och då får det bli ett neggoinlägg.

Mitt nya liv på min nya stig har startat för länge sedan, men ibland fastnar jag på kvistar
och snår och gammal sly. Hittar alltid ut och framåt igen, men det känns befriande att få
skriva av sig när det känns motigt.

Det blir bättre....det blir alltid bättre!
Den här låten blir jag garanterat glad av....Så mycket bättre av Ted Gärdestad.


Underbar låt!!!!

Nu ska jag ut i den vanliga världen, tvätta, bibblan, handla, och ut i skogen
för att andas syre.

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej Anne, Maria fr Skeå igen. Sitter här och läser ditt inlägg. Själv har jag en hjärtesorg just nu som tar över hela mig. Jag har också en sjukdom i min benmärg som jag kan leva hela livet med eller så bryter den ut Myelom. Fyyy nu låter jag som en gnällig 46 åring som är ett offer. Det är jag ej, men har mardrömmar som är vidriga (mycket häns sita åren). Men värst av allt att min energi är borta, min stora kärlek i livet finns-men inte för mig längre. Jag har också alltid hittat ut från smärtan men nu har jag fastnat i ngn jäkla taggtråd känns det som. Nu ska även jag ut. Ensamhenten ahr jag alltid gillat men inte som den är nu. Tack för att jag fisk kräkas lite. kramis

skriven
#2: Kia

Det där med sömnen Anne,vet precis vad du menar.Från den dagen Simon blev sjuk fram till den dag han blev en ängel existerade ingen sömn.Nu dryga 2 år och 8 mån efter det att han gick bort sover man en aning fler tim i sträck men mycket sällan.Önskar att man någon gång skulle somna vid 23-tiden och sova ända fram till 7.Har ännu inte hänt,men det kommer väl förhoppningsvis.Mardrömmar kommer och går,jag tror att alla upplever det någongång i livet.Fortsätt att leva som du tycker är bäst för dej och tillåt dej själv att vara lite nere ibland.Det gör bara gott och du kan fylla på energidepåerna igen.Ta hand om dej,kram Kia

skriven
#3: Elisabet Roslund

Hej Anne!

Önskar jag kunde finnas intill dig, sträcka ut min hand och säga" det är bara en dröm, vá inte rädd".

Hoppas det vänder snart och drömmarna blir "söta drömmar".

Kramar om dig inför natten/Elisabet

skriven
#4: Linna

kände att en stor kram passar här!! ♥

skriven
#5: Anne

Tack alla ni underbara! Inatt blev bättre, så det hjälper tydligen att kräkas ut sina negativa tankar ibland.

Puss på er!

skriven
#6: Anonym

Bra Anne, vore märkligt om du aldrig skulle få negativa tankar..även du måste få bli förb, less, ledsen-ibland måste vi bara få vara som vi är. Tillsammans kan vi dock-tror jag-känna en genmenskap oavsett sorg, depp eller allmänt att man mår dåligt. Jag har börjat tänka att man borde fixa en kvinnoe fest. Vet inte hur/var/när...bara att din sida ger så ofantligt mycket till andra som vågar öppna sig (även jag..L). Ett party bara för att vi finns. Ska filurea mer på detta. Stor kram fårn Västerbotten. // Mia

skriven
#7: Mia

Läser på din blogg för första gången.

Oj du skriver så otroligt bra.

Tack för att du delar med dig!!

Kram Mia

skriven
#8: Amanda

hej anne..



kikar in såhär på kvällskvisten för att skriva en rad..hoppas alla de dumma mardrömmarna snart försvinner..många kramar <3

skriven
#9: Catta

Åh,det är så hemskt med mardrömmar och man blir som du skriver helt slut dan efter.Men det är väl så att nånstans måste kropp och knopp få ur sig hemska,tråkiga saker som man går och bär med sig.Fast man inte tänker på allt direkt så gör nog ens undermedvetna det och kommer det aldrig ut så spricker man väl till slut.

Jag känner igen det du skriver att man vill inte gå och sova på kvällen,rädd för att marorna ska komma..Usch :/



Hoppas du snart får sova skönt och drömma fina drömmar.

Du är så fin och tack för allt du delar med dig av.

Kram på Dig

Catta

skriven

Kommentera inlägget här :