Kräftor och katter...

Christine o katterna kom hem spontant över helgen....:))
Blir mamma på riktigt varje gång hon kommer hem.

Ni som har utflugna barn förstår vad jag menar...laga mat,
och göra det lilla extra bara för att man vill...det är lycka.
Hemlagat mos och pannbiff med lingonsylt gör jag inte varje dag.
Så när dotter kommer hem får jag anledning att göra riktigt mos med
riktigt smör och bra råvaror.

Och katterna har blivit mina små bebisar.

Det blir en lugn helg...börjar känna att man behöver vila för att orka.
....men ikväll blir det lite mys ändå med bror m. fru och vänner.

Lite kräftor och prat och skratt hör till hösten...eller hur!

Dags att köra igång lite förberedelser då....




Västerbottenspaj med kräftstjärtar



Denna paj hör ju till kräftor, så på med förklädet och börja fixa lite....
receptet taget från recept.nu

Ingredienser
3 för ca 8 pers.

3
dl vetemjöl
1 1 krm salt
150 150 g kylskåpskallt smör
1 1 msk iskallt vatten
400 400 g riven västerbotten ost
4 4 ägg
4 4 dl standardmjölk
1 1 dl grädde
salt och malen vitpeppar

Till servering: (ej nödvändigt när man har kräftor till...)
1 1 burk kräftsjärtar i lag
1 1 tomat
1/4 1/4 purjolök
rucolablad
2 2 tsk pressad citronsaft


Gör så här

1. Skär smöret i bitar. Hacka samman med mjöl och salt på ett bakbord. Arbeta snabbt ihop till en deg och knåda in vattnet. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila minst 1 timme i kylskåp.

2. Sätt ugnen på 200°. Kavla ut degen och klä en pajform. Nagga bottnen med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 15 minuter. Rör ut äggen med mjölk och grädde. Krydda med salt och peppar. Fördela osten i pajskalet och häll sedan på äggstanningen.

3. Grädda i ca 30 minuter tills äggstanningen stannat. Låt pajen kallna helt innan den skärs i bitar. Låt kräfstjärtarna rinna av i durkslag. Skär tomaten i klyftor. Ansa purjolöken och strimla den snett. Blanda kräftsjärtar, purjo och rucolablad. Pressa över citronsaft och fördela på assietter. Skär upp pajen och servera till kräftstjärtarna.

Kommentarer :

#1: Kia

Den pajen måste jag göra,älskar västerbottenost.Och naturligtvis kräftor,bohuslänning som jag är.Till hälften i alla fall.Ät drick och njut tillsammans med det bästa du har,Christine.Jag räknar också ner dagarna tills du är klar med strålningen.Kramar Kia

skriven
#2: Anonym

Å jag som är västerbottning känner mig lite stolt..haha! Men visst är v-bottens ost det godaste. Hoppas kvällen blev kanon mysig !!Maria fr Skelelfteå

skriven

Kommentera inlägget här :