Vad får dig att välja en bok?

Hur gör du när du kommer in i en bokhandel eller ett bibliotek?

Tittar du på omslaget, för att det ser tilltalande ut?
Letar du upp en författare du gillar, eller någon du läst om?
Öppnar du första sidan för att läsa när den är publicerad i utgivarlandet?
Läser du baksidan först, för att läsa sammanfattningen  om vad den kan handla om?
Läser du första kapitlet, de första 10 raderna för att göra dig en uppfattning,
om det är ett bra språk som tilltalar dig?
Eller...vågar du dig på att läsa den sista sidan om upplösningen, hur den slutar?


Tilltalar det vackra omslaget kanske???

Visst är böcker magiska! En hel värld finns inuti dessa pappersark inslutna i ett
fodral som kan vara vackert, fult, mörkt, andligt, skräckinjagande, intetsägande,
färgglatt, mystiskt, humoristiskt eller väldigt enkelt.


Klassiker i samma färgtema kanske??, lite "Solsidan", bara för att!

Jag vet faktiskt inte själv vad jag går efter, för det handlar om dagens humör.
Ofta söker jag en bok som finns med i topp-tio-listorna.
Ibland går jag på ren impuls och tar en bok jag aldrig hört talas om.
Men jag läser alltid  baksidan först, sedan tittar jag på första bladet för att se när den
är skriven och vilket förlag som gett ut den. Vet inte varför, en rutin bara.
Därefter läser jag en del av första kapitlet för att känna in om jag gillar språket.
Flyter inte texten naturligt och att inte känslan infinner sig går den bort.


Bibblan är verkligen en skattkammare! Miljoners berättelser ryms här!

En helt annan faktor spelar in när jag går på bibblan. Då kan jag gå i timmar och
läsa lite här och lite där. Gamla böcker eller nya spelar ingen roll, just på bibblan går jag
på känsla. Går bland hyllorna och känner in, helt förutsättningslöst. Bibblan är en oas,
ett själens lustcentrum! Faktum är att de bästa lässtunderna har jag nog haft tack
vare bibblan, där jag hittat böcker som inte finns i några boklådor som skriker om sin
uppmärksamhet i kommersielt syfte. Lånar högar med böcker varje månad, men läser
inte alltid alla. Men känslan att kunna välja är en särdeles ynnest i sig.


Coffe table böcker gillar vi, ser snyggt ut i inredningen, men har vi läst dom?

Jag är så tacksam över att vi har allmäna bibliotek i Sverige, att kunna låna böcker,
beställa böcker som inte finns inne. Visste ni att man kan be bibblan köpa in en bok för att
du vill läsa den. Det har jag gjort många gånger.
Man kan även hyra filmer för 20kr styck i en hel vecka och bibblan har en gedigen samling.
många bra kvalitetsfilmer, klassiker, och även nya.


Resehandböcker kanske? Kan ju inte stoltsera med alla dessa länder
som någon varit i men ändå.


Har böcker lite varstans, men har en förmåga att köpa/låna fler än jag hinner läsa.
I våra tvättstugor i föreningen har vi två "bibliotek" där vi lägger böcker
som i läst och som kan vara andra till glädje. Har själv lagt dit  och tagit böcker som
varit riktigt bra. Varje gång man går till tvättstugan finns något kul att titta i, bläddra i
eller vilja läsa, hela boken från pärm till pärm.

Så gör slag i saken och skapa ett "tvättstugebibliotek". Funkar superbra i vår förening.
Böcker talar om så mycket om oss och vad vi är intresserade av och vilken livsstil vi har.
Böcker säger verkligen inte allt om oss, men det säger nog mer än vi själva kan förstå.


Om ni mot förmodan inte har ett bibliotek i tvättstugan så kan ni alltid
läsa alla roliga arga lappar. Peppar, peppar, vi har faktiskt kliniskt rent i
våra tvättstugor och jag har aldrig sett en enda arg lapp..
...lite kul skulle det vara, åtminstonde en gång, men neeee...


Hur ser just din bokkonsumtion ut?

En sen vardagsbetraktelse från mig till dig.




Kommentarer :

#1: Lizen

Hej Anne!



Vi har ett litet "bibliotek" på mitt jobb.

Ute i korridoren ståe en bokbylla där vi ställer in böcker vi läst och som vi kan rekommendera någon annan. En bra idé!

skriven
#2: Kia

Hej,jag har ju haft den stora förmånen att få vara delägare i en bokhandel i 20 år innan jag blev sjuk.Har haft många underbara träffar och möten med kända och okända författare.Det årliga bokförläggarmötet i maj för att få alla förlags höstutgivning var det bästa på hela året.Hade den stora lycka av att få sitta med i en av inköpsgrupperna för centrala inköp i kedjan.Dessa 20 år var dom mest händelserika i mitt liv.Då innan det allvarliga och ledsamma dök upp.Simons sjukdom och bortgång.....ja du om någon vet ju.Ha en bra dag Kram Kia

skriven
#3: Agneta

Hej jag tittar alltid på omslaget på boken först. Det måste tilltala mig, läser sedan där bak. Språket är viktigt också brukar "skumma" lite för att få en uppfattning om hur det flyter. Älskar att läsa har alltid en bok med mig vart än jag går. Biblioteket är ovärderligt för mig. Finns det något bättre än lukten av en ny bok när man öppnar den och vet att de kommande timmarna är bara mina.

skriven
#4: Martina

Väntar på spänning att höra musik med Madde :)

skriven
#5: Anne

Bibbla på jobbet är ingen dum idé, den kanske fler skulle anamma! Fler borde gå på biblioteken, för vi har en skatt av böcker.

och kia, du måste ha ett helt bibliotek hemma efter alla år med en bokhandel ;-)

Kram på er!

skriven
#6: Mia Skeå

Jag läser ofta vem boken är dedicated for. Sen måste jag medge att jag ibland läser endast sista raden........i slutet. Tack för ditt inlägg. Känner att mitt arbete tar tooo much energi nu - varav läsning blir prio 14. Inte bra. Ska på bibblan i helgen. Ändring MIa!!!¨



Natti o kram

skriven

Kommentera inlägget här :