Varning för radioaktiv Anne!



Dagen började alldeles för tidigt för mitt eget bästa men skulle vara färdigäten
senast 06,30 (helt normalt i vanliga fall), men frukost så tidigt är en utopi.
Lite soygurt med pumpa, lin och solrosfrön samt mandel gick ner och en balja kaffe,
så var man färdig för dagens utmaning.

11,30 skulle jag då vara på Sahlgrenskas Nuclearmedicinska avdelning där alla
dörrar är utrustade med varningskyltar enligt ovan och jag undrade....ska jag ha
insprutat radioaktiva isotoper i blodet...tja, vad gör man inte för skönheten...

Jag var sååå trött, för sova kunde jag inte på natten, sov oroligt som varje gång jag
har något nytt framför mig som jag inte testat förut. Fick en liter kontrast som skulle
drickas på 30 minuter och därefter kissa och in i ett skyddat rum där en härligt rolig
sköterska tog hand om mig och beskrev kommande förlopp.

Sköterskan och jag pratade som två goa väninnor om allt möjligt. Prata är ju alltid kul,
och vi fann varandra direkt :-)

Sköterskan; "Du får vila nu i 50 minuter för att musklerna ska slappna av och du får
filtar på dig för att verkligen må gott och du kan somna om du vill. Vill du ha radion på?
Vilken kanal vill du lyssna på? Jag slår på mysbelysningen här också så kommer jag tillbaka
om en stund och förklarar mer."


Jag; "Åhh vad skönt, kommer nog att somna på stuberten, är trött i förskott så det blir toppen!"
När kommer spa-personalen med massagen? Skulle nog kunna sova i ett skyltfönster om där
fanns en säng. Du talar med en proffs-sovare!"



Sköterskan hann inte mer än stänga dörren så somnade jag till radions musik.

När hon kom tillbaka var det dags för lektion Nr 2.

Sköterskan; Nu kommer jag strax in och du får detta radioaktiva ämnet injicerat i blodet
och då ska vi vara tysta, inte prata, för jag ska bara in snabbt och hålla mig på en armlängds
avstånd och spruta in medlet och därefter går jag genast ut. Du vilar och slappnar av i ytterligare
20 minuter. Avslappningen är till för att inte ha någon aktivitet i musklerna, inte heller i
halsmusklerna, därför ska vi inte prata.


Hon gör det hon ska och går snabbt ut. När jag är "lagom radioaktiv" i hela kroppen förflyttas
jag till den berömda PET CTn som hon berättat om. Den ser "allt" och jag ställer frågan
varför man inte får göra detta efter alla cellgifter första gången så man slipper oroa sig ör
att det ska finnas kvar tumörer i kroppen som man inte ser och känner med blotta ögat eller
med vanlig röntgen/CT.

Hon berättar att vi inte är så långt framme än med detta i Sverige men i Danmark och USA
är det vanligt förekommande. Jaha...det var ju betryggande att veta nu när jag fått tillbaks
eländet! Hade man kunnat mota Olle i grind om jag hade haft denna kunskap tidigare och KRÄVT
PET CT efter första omgången???

Nåväl, blev i alla fall placerad i denna enorma apparat och där skulle jag ligga blick stilla i
20 minuter medans den åkte fram och tillbaka i sakta mak runt kroppen.

Positron Emission Tomography/ Computed Tomography (PET/CT)



Kunskap är ju makt, men det är inte lätt att hämta kunskap om man inte vet vad man
ska kunna liksom. Nu är det mina egna reflektioner så här i efterhand förståss.
Allt gick bara bra vad gäller undersökningen. Nu gäller det att ha tålamod fram till
den 29/12 då beskedet kommer av onkologen.

Var glad efteråt att det gick så smidigt och jag fick hämta lite vila under tiden.
Vrålhungrig som jag var styrde jag genast kosan till Haga där jag åt en sen lunch
vid 15-tiden. Varm vegetarisk soppa med bröd till och kaffe och lussebulle efteråt.

Älsklingen kom ner med tåget och vi shoppade loss på Haga och hade riktigt mysigt.



Nej..ingen snö, bilden lånad av; http://asa-s.blogspot.com/2010/12/julmarknad-i-haga

Nästa steg blir att KRÄVA skelettscint....men ett besked i taget räcker för nu.

Nu är jag Übertrött!. Vi hämtade bonusdotter o. väninnan, två glada Thailands-
resenärer mitt i natten på Landvetter och vi skrattade hela bilresan hem med
glada historier som bubblade ur dom. Härligt!

Natti mina kära!





Kommentarer :

#1: Kia (ängeln Simons mamma)

Hej du fantastiska Anne.Mitt i allt elände skriver du så otroligt lättsamt...klart att ditt inre är i ständig kamp och oro men du beklagar dej aldrig.Du skulle vara en av hjältarna på "hjältegalan" igår.Först allt med Madde och nu så kämpar du med ett recidiv...vi är många som beundrar dej ska du veta.Ha en så fin advent du bara kan ha tillsammans med nära och kära.Många kramar Kia

skriven
#2: Elisabet Roslund

Hej Anne!

jag kommer att följa dig tills du är helt frisk!

Synd att vi inte har haft tid att få ihop en träff men "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"

Nu har ju vinet en chans att bli lagrat lite till......sen ska det drickas, var så säker!

Varm Kram till dig och din "vän"

Elisabet

skriven
#3: Kia (ängeln Simons mamma)

Tänker på dej Anne,på fredag ska jag och mannen till cafe Kringlan i Haga.Vi älskar denna stadsdel i Götet...Låt julhelgen ge dej mycket värme och kärlek.Många kramar Kia

skriven
#4: Marie

Tusen tack för att du delar med dig av de svåra och tunga, men även de fina o vackra i ditt liv,du är en sann inspirationskälla, att man aldrig ska ge upp, hur svårt, svart eller tungt livet är , för mitt i allt det svåra, så finns ljusglimtar som man ska ta vara på, jag önskar dig en riktigt God Jul, och jag hoppas och tror att 2011 blir ditt lyckoår...för du är värd all lycka i världen ....kramar i stora lass.....

skriven
#5: gunilla

Tack, Anne, för att du skriver trots att du har haft en sån otrolig otur! Man kan inte tro att det är sant, att en person kan råka så illa ut. Inför julen också, med alla undersökningar och behandlingar! Jag känner verkligen med dig. Positivt är ju att du funnit en ny kärlek, det måste ändå vara en styrka. Nu måste du kämpa så att du kan leva vidare och utnyttja allt positivt som kommer i din väg.



Kram

Gunilla

skriven
#6: Karro

Nu var det ett tag sen jag var härinne.... Men... ursäkta mig, men helvetes jävla skit!! Är det första som kommer upp, jävla skitcancer. Nu är även min farmor drabbad av detta elände, där går det bara åt ett håll. Men Ann, du kommer klara det här igen. Vi tar på oss hårdhanskarna mot den där skitcancern så att den försvinner och aldrig mer kommer tillbaka.

Skickar alla kramar jag äger för dagen och du finns i mina tankar, trots att jag inte känner dig.

KRAM

skriven

Kommentera inlägget här :