Kraften i lera..

Har äntligen bestämt mig för att avsluta min skulptur som jag började på
i Järna på Vidarkliniken i december 2010. Har tagit fram den emellanåt,
ibland med en veckas mellanrum, ibland bara några dar.


Skulpturen från ena kortsidan.
Storlek ca 30 cm hög och 23 cm bred upptill.


Man kan ju inte hålla på hur länge som helst för antingen så möglar den,
eller så torkar den...men man blir aldrig riktigt nöjd, borde justera både
här och där, ta bort , lägga till osv...skapandet är en process och den kan
ta hur kort eller lång tid som helst.

Den har många sidor om man ser den i ljuset och vrider den sakta.
Olika ljus ger totalt olika sidor av skulpturen.

Eftersom jag är nybörjare på lera så har det tagit tid, men kul har jag haft
på vägen och många tårar har trillat under tiden. Inte av ilska utan av den
terapin det innebär att grotta in sig i skapandeprocessen. Hela tiden jag satt
händerna i leran, varje gång i flera timmar så har jag känt ett lugn. Inget
annat har spelat roll utan tid och rum. Det var jag och leran.
Det var ju trots allt modelleringsterapi jag fick med tillhörande utbildade
terapeuter som var enormt duktiga. Eftersom jag är en noggrann general så
fick jag med mig lera hem och gjorde klar den hemma.


En annan vinkel på samma figur.

Nåväl...terapin började med en liten plutt lera och den skulle jag bygga på,
utan att tänka på att det skulle föreställa något. Bygg, bygg och låt händerna
känna på leran, hur leran vill formas, så det blev en dialog mellan mig och leran.
Ett inre samtal kan man säga. Den som inte testat detta kanske inte förstår, men
att känna sina känslor fullt ut med lerans hjälp är häpnadsväckande och euforiskt!


Uppifrån på en av alla sidor.

Det jag ser i skulpturen är många saker som ingen annan ser. Under processens
gång utvecklades skulpturen från en liten obetydlig plutt, till många olika saker
som finns inne i skulpturen som bara jag vet, till kraft och styrka och livsglädje.


Ytterligare en annan sida av densamma.


Baksidan...eller framsidan...välj själv.


Vi har alla många sidor som vi bejakar på olika sätt och denna skulptur
får symbolisera mig med alla de gåvor jag har, fel och brister, sprickor,
men framförallt att jag är unik precis som du och alla på denna planet.

Jag kan, jag klarar, jag duger som den människa jag ÄR.
prova, testa nya saker...det är så häftigt!

Om jag hade sett vad skulle utveckla inom mig själv för 2 år sedan när min
dotter dog, eller för ett år sedan när jag själv fick cancer så hade jag inte
trott på att jag skulle göra detta eller något annat jag funnit inom mig själv.

Tackar min lyckliga stjärna att jag fick upptäcka det, för allt är möjligt,
bara man försöker och testar utan att prestera. Då händer det saker.

Så tro på dig själv och tänk att allt är möjligt.

PS. Detta är bara en lerfigur,
men för mig var det en inre resa
som var fantastisk som inte går att beskriva i ord.
Efter Vidarkliniken har jag börjat göra saker som jag aldrig trodde
att jag kunde...och när jag provade så var det inte alls svårt.

Det finns många vinklar som jag inte visat och det häftiga är att varje liten
rörelse gör att skulpturen blir en helt annan..har nog 25 olika vinklar
med olika innebörder, men ni skulle tröttna så jag besparar er det..hehe.

Till syvene och sist så skulle det vara värmande om ni berättade vad
ni ser i denna skulptur. Har frågat många och alla ser olika saker.

Livet handlar inte om att prestera...livet handlar om att känna.

Om Universum kan så kan du!



Kärlek från Anne!

Kommentarer :

#1: Ida

Men du vilken härlig skulptur?! Bra jobbat! Nu känner jag att jag också vill skapa...frågan är bara vad...



Hoppas du får en bra dag!



K Ida

skriven
#2: Kia

Vilken skulptur Anne,du är fantastisk!Jag personligen ser i din skapelse en slags !Sammanhållning"Mycket kärlek som har flätats ihop tillsammans med dina känslor.Ha en bra dag,kram Kia

skriven
#3: Anonym

Hej Anne, Maria fr Skellefteå här. Åååå vad härlig skulptur.Jag är både terapeut och en konstmänniska så here we go: Jag ser liksom relationer i din skulptur. Kan skönja 2 människor som fläts in i varandra-realtion-men att realtionen har olika sidor beroende på hur man vrider den, hur ljuset lyser på den. Sen känns den som ett stort hjärta-kärlek!! Önskar dig en underbar helg. Kramar från NOrr. Maria

skriven
#4: Amanda

hej anne :)



tack för din fina kommentar inne hos mig..du har så rätt, en bästa väninna är värd mer än guld. stor kram o trevlig helg :D

skriven
#5: Maja

följsamhet

tvåsamhet

ensamhet

skuldra

lyssnande

hjärta

skydd/sköld

ansikte

ödmjukhet

blyghet

kärna

på väg



är begrepp/ord som spontant kommer fram i mitt huvudet, men det är ju i MITT huvve´=)

Kram!

trevlig helg!

skriven
#6: Maja

Ser att det finns fler Marior som besöker din blogg, å´tom från Skellefteå!..vill inte blandas ihop bara=)

skriven
#7: Eva T

Hej Anne !

Å så vacker, du är otroligt duktig.

Hjärta, kroppar, kramar, vingar, ömhet närhet,

kärlek, mjukhet och hur mycket som helst.

Jag fick en konstig känsla att trots att den går samman "sida till sida till sida" så finns där gränser.

skriven
#8: Anonym

Hej Anne!

Det jag ser i din skulptur är ett Tulpanblad.

Kul att du har börjat skapa. Synd att man ska behöva få cancer för att inse vikten av det bara.....

Lycka till med ditt skapande. Du har god förmåga!



Hällsningar

En Prinsessa

skriven
#9: Anna

Vill säga att din skulptur är otroligt vacker! Något av det jag ser är: ett hjärta, två människor, närhet, sorg och tröst..

skriven
#10: Karro

Anne, vilken fantastisk skulptur. Den skulle jag gärna köpa. Får en massa tankar och känslor! när tittar på den. Självklart går många tankar till dig eftersom man följt dig under din bloggperiod.

Tankar som kom var hjärta, kärlek. Två själar som är ett, ser ut som om de "blåser" in i varandra. Den ser väldigt levande ut.

Jag känner nog mest så, att det kan vara så, två själar som är avbildade fast jag egentligen inte tror att man kan "se" själen. Två levande själar i avbild.

Cool skulptur Anne, jag är fascinerad av den. Att du dessutom fick den intressant i sin helhet... Man skulle kunna tro att du hade det som yrke.

Kram

skriven
#11: Ulrika

Vilken vacker och djup stämningsfull skulptur.

Jag ser en stark,skimrande ängel i din skulptur.

Jag tror att den ger dig kraft och tillit .

skriven
#12: Sofia Röstén

Jag har ett arbete i skolan om att analysera en figur som inte föreställer något!
Jag valde denna, den är otroligt fin! Skulle passat på ett spa då den får en att känna lugn och harmoni!

skriven

Kommentera inlägget här :