Lever i gränslandet mellan nu, då och sedan...

Det har hänt mycket sedan jag skrev sist.
Framförallt har det hänt mycket i mitt inre som är svårt att fömedla,
men jag ska försöka ändå.

Att gå igenom svåra saker i livet är inte schemalagt i en steg 4-fas,
där sorgen har sina steg och att man går vidare efter en tid.
Min steg 4-fas efter min dotters död avbröts av min egen cancerresa,
då jag var tvungen att bejaka LIVET för att själv ÖVERLEVA.

Mitt i sorgen ville jag prestera för att fortsätta gå framåt och jag lyckades nästan.
Jobbade tom heltid ett tag och kände att nu är jag på G.
Men den stig jag börjat vandra på med hopp och tillförsikt tog en ände med
förskräckelse när min egen bröstcancerresa tog vid.

Nu när allt är "över" får jag tid att reflektera vad som egentligen hänt de senaste 4 åren,
och jag konstaterar att jag är så fruktansvärt TRÖTT. Orkar ganska mycket trots allt,
men den ständiga tröttheten bor i mig som en ovälkommen gäst som inte är bjuden.

Min egen cancerresa och min dotters cancerresa blandar sig som ett stort blurr i
mitt medvetna och i mina drömmar, samtidgt som jag lever livet här och nu med allt
det underbara jag varit med om det senaste halvåret, och den oerhörda glädje jag har
över min dotter Christine som lever sitt liv i lycka och välgång.

Jag jobbar och är aktiv i saker jag brinner för.
Senast förra onsdagen arrangerade vi i Bröstcancerföreningen Johanna 
tillsammans med Ladies Cicle38 ett Event för 350 personer på Kulturhuset och
det var en fantastisk kväll då vi samlade in mycket pengar till bröstcancerfonden.
Nästa vecka har vi svaret på de insamlade pengarna.

Jag har mött den finaste kärleken som en stor gåva som jag inte trodde var möjlig,
och till en stor del har jag levt HÄR och NU med det vackra jag hittills fått uppleva.

Bloggandet har varit underordnat, för i den privata sfären har jag fått uttrycka
mina känslor fullt ut, och tiden har inte funnits att förmedla mitt varande och görande.

Men allt det underbara som hänt sitter ändå på andra sidan vågskålen till det tunga
som jag har upplevt och det är något jag behöver bemästra.
Att vandra framåt är verkligen den stora utmaningen och det spelar ingen roll hur
positiv man än är i sin livsinställning. För kroppen tvärnitar som en ÅSNA när det
blir för mycket, hur roligt det än må vara.

Har själv saknat mina blogginlägg för då får jag möjlighet att reflektera,
men ibland behöver man en paus och jag har inte ens gått in i min egen blogg
för att se om jag fått kommetarer, det har varit oviktigt.
Förstå mig rätt, jag älskar era kommenterer, blir så glad och peppad att fortsätta!

Jag kan förmedla en känsla jag hade förra måndagen när jag opererade bort min
port á cart med lokalbedövning.

Åkte till sjukhuset efter lunch för att "dra ut den sista påminnelsen av min cancer".
Behöver ingen som håller mig i handen!
Nemasproblemas...det går på en lunch....trodde jag!

Bilden lånad av Vimmelmamman men likadan dosa dock.

När kirurgen kom sa han att det kan göra ont när själva bedövningssprutan tas,
och jag blev genast orolig och påtalade att jag är extremt stickkänslig.

Kirurgen; "Dessvärre går det inte att bedöva en bedövningsspruta"
Jag; "Kör på, har ju inget val, så låt det gå fort!"
Kirurgen; Nu sticker det lite och det gör lite ont...
Jag; Börjar genast gråta hejdlöst, för det gör så himla ont så jag tar tag i sköterkans
hand och kramar om den så hon säkert får ont hon med. Tårarna rinner...
Kirurgen; "Måste tyvärr sticka några gånger till för att kunna ta ut port á carten"

Jag; Grät som ett barn och efter som det kändes 10 smärtsamma stick kunde de börja skära
i mitt gamla ärr efter insättningen av porten, men nu drog de och klippte för att få loss
porten som satt fast och ville inte riktigt lossna. Kände bara att de drog men ingen smärta.
Önskade sååå att jag bett min älskling följa med, men jag visste inte bättre.
Grät hejdlöst och lät gråten komma under hela operationen som kanske tog 20 minuter.

Under dessa 20 minuter såg jag filmen framför mig då min älskade Madde
tog en biopsi på sin lever med en tjock nål som inte gick att bedöva, då hon grät
alla smärtors tårar man kan gråta, då jag grät tillsammans med henne på
Sahlgrenska för 4 år sedan. Hennes smärta återkallades i mig i denna stund.
All sorg översköljde mig, inte över min egen sjukdom, utan av att min egen dotter
fått uthärda det oerhört smärtsamma och sedan få biljetten till döden.

Jag har uthärdat smärtan, både den fysiska men även den själsliga och jag har lagt
operationen bakom mig, det var 20 minuter., thats it! Men under dessa minuter fick jag
återse all den smärta som utspelat sig under de senaste åren som inte med några ord
i världen går att beskriva.

Jag är inte hel, långtifrån och jag tar en dag i sänder med allt i mitt nya liv.
Det svåra med livet är, att synkronisera mina erfarenheter med det "vanliga" livet
som alla andra lever, det tuffar liksom på utan större hinder, om än med överfulla agendor.

Min agenda handlar om att klara av att orka ta mig igenom arbetsdagen och vila när jag
kommer hem, men jag ska klara det, precis som allt annat jag klarat av.

Min process är inte över för att jag verkar vara pigg, livsglad och engagerad.
För ingen ser de dagar då jag är trött och lägger mig 20,30 av trötthet.

Men det viktigaste av allt är att jag LEVER, har den finaste mannen i mitt liv
och att jag har världens finaste döttrar som jag är så stolt över,
både i himlen och på jorden!


Älskar er båda, Christine och Madeleine, mest av allt i hela världen!








Kommentarer :

#1: Happy

Det är klart du minns allt, men vissa minnen stuvar vi undan för att kunna gå vidare. De finns där och kommer en påminnelse dyker de upp som gubben i lådan. Jag har inte haft cancer, men jag hade en urjobbig förlossning när min son kom till världen. Just nu har jag en frozen shoulder och har fått hjälp av en sjukgymnast för att bli rakare i kroppen. En omgång satte han nålar i ryggslutet (han är akupunktör också) och då började jag storgråta. Minnet från en tre ggr felsatt epidural sköljde över mig, jag var där, tillbaka i minnet. Känslan av att vara utelämnad, att inte ha kontroll, att vara rädd och ha ont. Jag blev själv förvånad över hur tydligt det blev igen, minnet. Hade stuvat undan känslorna och mindes med logiken. Så jag kan förstå det du pratar om, när alla minnen kommer tillbaka med full kraft.



Skönt att porten är ute. Den har hjälpt dig och må du aldrig behöva se en likadan pryl igen i hela ditt liv.



Tänker på Eva Dahlgrens låt Tid av någon anledning. "Det tar tid att få sår i själen". Men sedan tar det tid att varsamt plåstra om också. Jag är glad att du har kärleken vid din sida, som kan ge dig extra styrka när du behöver.



Kärlek och kram!

skriven
#2: Linda

Lyckans fjäril sätter sig på den som har tid att vänta ♥



Man måste inte kämpa 24 timmar dygnet, det kan vara precis det du kanske inte ska göra för att få läka. Du har ett mycket gott förnuft, bara det tar dig automatiskt framåt. Gå en lugn promenad, tillåt dig att lägga dig kl 20:30 om du måste.



styrkekramar. / Linda

skriven
#3: Anna

Vad otroligt vackert och utelämnande du skriver om det svåraste!

Livet, det goda och det onda, tar tid!

Ge det tid!

skriven
#4: Kia (ängeln Simons mamma)

Jag gråter med dej Anne.Det är såååå jobbigt att våra älskade ungar förlorade kampen mot monstret men mannen i mitt liv lyckades lura fanskapet precis som du har gjort.Min diabetes mår inte så bra och men efter min stroke får jag dras med men jag säger som du----JAG LEVER!!!!!Har fått en underbar läkare eftersom min har blivit pensionär.En läkare som har varit "min" i 28år.Nu har jag fått en 30 årig kille ifrån Grekland och han bryr sig om en "tant" som jag.Är så glad för din skull med kärleken,den är nog så viktig.Ha en underbar fredagskväll.Kram Kia

skriven
#5: Lena

Djupt berörd av ditt inlägg sänder jag dig en varm kram. Även jag är en mamma med ett barn på jorden och ett barn i himmelen.

skriven
#6: Maja

blir berörd sorgsen och känner. En sådan dörröppning vill man inte ska hända ens värsta ovän. Cellminne.

kram

skriven
#7: Malin

Hittade till din blogg när jag sökte på tildaänglar på google och fastnade. Känner med dig i din förlust av din fina dotter och i din sjukdom.

Ville bara skriva några ord då jag blev så berörd av din blogg.



Med vänlig hälsning, Malin

skriven
#8: Anonym

Finaste, finaste vän!



Blir förbannad då jag läser om portacathen. Jag fick så mycket lugnande att jag tuppade av och vaknade då det var klart...



Och jag känner igen det där med att kämpa på för att klara arbetsdagen...

Dock kämpade jag för länge och för mycket utan att lyssna inåt så nu sitter jag här igen. Sjukskriven för vidbrändhet.



Varm innerlig kram till dig och dina vackra döttrar! Och glad att du har en kärlek hos dig.

Det saknar jag ofta.

skriven
#9: Anonym

...och det var jag Marléne som skrev det sista...

skriven
#10: Ingalill

Hej min vän,

jag är så glad för Din skull att Du funnit kärleken igen! Sorgen har egentligen ingen tid, förstår att det kommer över dig. Att du känner dig trött är väl inte konstigt, att gå igenom det Du gjort, det är det inte många som skulle klarat av. Du är en underbar tjej, Anne, som är värd all godhet och kärlek i världen.

Kramar från Lilli

skriven
#11: Lottie Anderbern

Du är fantastisk ! Önskar du visste hur mycket du gör för oss andra vilsna, oroliga, självömkande själar här ute.

skriven
#12: Märia Skellefteå

Hej vännen! Mmmmm...tänker. Känner. Vill skriva. Jag kan aldrig förstå. Även om jag förstår, tror jag.... Jag vet bara att jag känner med/för dig. Fingret stannar på tangenten och jag HOPPAS på ngt vis du kännr att jag känner. Med dig. För dig. Tillsammans. Stor Mia kram

skriven
#13: Anne

Tack finaste underbara alla NI! Det är varenda av er som får mig att vilja fortsätta skriva om än att jag inte skriver så frekvent numera. Tack för att ni finns!

skriven
#14: Kerstin

Störst av allt är kärleken......

skriven

Kommentera inlägget här :