Att vara kapabel.....

I morse vaknade jag med en förunderlig känsla. En obeskrivlig lyckokänsla,
ni vet en sådan där när man var barn och man bara ville skrika ut ett IIIIIIIHHHH!
i glädje och knyta ihop händerna, spänna armarna och ha en förväntansfull känsla
i kroppen. En förväntan på jultomten eller när man skulle fylla år.
 
Jag väntar inte på jultomten, ej heller att jag ska fylla år. Jag väntar på något men
det kan jag inte säga idag. På tisdag kan jag säga vad det är, för inte ens jag vet
fullt ut vad det handlar om. Lite kryptiskt men så får det vara.
Nu är det inte heller tisdagens förväntan jag känner utan bara en känsla av frihet.
 
Jag vaknade av att min glade man pussade mig på kinden och sa "God morgon
min älskade fantastiska fru!". Vem blir inte glad av ett sådant uppvaknande.
Fast jag är bortskämd, han är bra på att uppmuntra och hylla mig måste jag säga.
 
Jag hörde smattret mot rutan i sovrummet, ett piskande, blött och ilsket regn.
Snett mot rutan så varenda droppe av regn hördes i fönsterblecket. Steg upp
och önskade att snön täckte marken, men regn är regn och det gjorde mig inget
utan kände " åhhhh vad härligt, då kan jag vara inne heeeela dan och greja,
pyssla jul och packa in alla lådor efter flytten in i de rätta lådorna och skåpen."
 
Jag kände en energi och lättnad i kroppen. Trots att kroppen är stel och knakar
och brakar efter många timmars sömn. Sov från kl. 16 igår fram till 08,30 idag.
Så jag har fått återhämta mig efter gårdagens stora behandling på sjukhuset.
 
 
 
Och då kommer vi osökt in på det där med att vara kapabel.....
 
Ni som läst nedan vet att jag åkte in till akuten i söndags och tisdag morgon
infann jag mig hos min KBT-kurator för att prata om min ångest. Andra mötet
och hon är fantastisk på att ge mig redskap att hantera detta lilla troll. Ja, jag
ser det nu som ett litet troll som gäckar med mig, inte ett stort monster.
 
Hon sa ungefär så här; "Om du kämpar med hela din kropp med att streta
emot och kämpa mot ångesten så tar det all din kraft. Du orkar inte tänka
på något annat än att kämpa för livet. Om du provar att lägga ångesten
i knät istället för att ha den som en sten på bröstet, vad händer då?"
 
Ja, då behöver jag inte använda hela min kropp och styrka för att strida.
Den ligger där och jag tittar på den, lite hånfullt sådär, förminskar den,
jag gör ingen kraftansträngning för att ta bort den utan försöker negligera den.
Ett litet troll har det blivit nu, inget monster som försöker äta upp mig.
 
Nu var det många andra saker hon beskrev utifrån min person och mitt
ångestuppbyggande, men hon har verktygen och det är fantastiskt.
Hon rekommenderade mig om jag kan och klarar av det, att inte ta en
ångest tablett inför onsdagens behandling. Försöka att känna i kroppen
vad som händer.
 
Onsdag morgon kom och jag förberedde mig i bilen på väg till Uddevalla.
Kl 09,00 skulle behandlingen starta. Nu pratade jag högt med mig själv i
bilen. Ja, den bilen har fått höra mycket genom åren....gråt, skratt, sång,
förtvivlan, ilska, glädje, ja det mesta faktiskt.
 
 
"Nu ditt lilla ångesttroll ska du lyssna på mig! Jag behöver mina mediciner,
du ska inte förstöra för mig mer. Jag kommer att förinta dig bara så du vet.
Om du kommer ändå, så ska du vara jävligt försiktig, sitta i ett hörn på
sjukhussängen. Där kan du sitta ditt lilla ynkliga åbäke! Medicinerna är
bra för mig, för min överlevnad. Fattar du det! Jag måste överleva!
Inte bara överleva utan LEVA! Du ska inte få ta min kvalitetstid så
länge jag andas, ge dig av och skaffa dig ett liv ditt lilla pyttetroll!
Jag kan andas, det är inget fel på mig, så stick och BRINN!
 
 
Ja, så höll jag på, ilskade av mig och gav mig själv styrka att vara BEREDD!
Att göra mig själv KAPABEL! Jag log och kände, detta kommer att gå så bra.
 
Jag åkte själv utan sällskap för att bevisa för ångesttrollet att jag kan själv!
Inte ge näring genom att ge mig själv försäkringar.
 
Väl på avdelningen fick jag en annan sköterska än den jag brukar ha. Det gjorde
absolut ingenting för hon är jättego, erfaren och sticker alltid rätt i porten.
Det gör även min ordinarie, men det händer att det blir fel ibland för alla.
I alla fall...Anita var lugn som en filbunke, visste att jag varit på akuten och
jag förstod att alla sköterskor var förberedda på vad som helst när jag kommer.
 
Rummet längst ner längst bort blev mitt för dagen och jag såg min vagn
med mediciner framför mig vid sängen. Akutlådan var framdukad med
alla de saker som behövs om det skulle skita sig rent ut sagt. Epipen,
Betapred, andra "snabbstartare" ifall jag skulle får hjärtstopp eller
anafylaktiskt chock.....Mina påsar med Herceptin och Perjeta.
 
Jag lade mig i sängen, tog mina morgontidningar och magasin från avdelningen.
Förberedde min långa dag och den skulle bli mysig minsann! På morgonen hade
jag emlat porten så jag slipper ha ont när jag får in nålen i bröstet. 2,5 cm lång nål
och ganska tjock rakt in. Yes that´s reality...men man vänjer sig sa fakiren.....
 
Min kropp visste mycket väl vad det handlade om och jag kände att den var
i stress, men inget jag kände större oro över. Jag sa till sköterskan att jag inte
tagit någon ångestdämpare för det ska nog gå bra nu. Hon frågade om jag var
riktigt säker. Nä, det är jag inte men jag kanske ska ta en ändå för säkerhets skull.
 
Jag tog min tablett och det var ju tur det.
När väl droppet började gå in så kom stenen, klumpen i bröstet ganska omgående
och ja sa lugnt till sköterskan;
 
"Nu jobbar jag med mig själv, jag har ångest, men det är inte panikkänslor. Jag ska
hålla mig lugn, det är bäst så" "Ångesttrollet får sitta där på sängkanten och titta, Jag
tänker inte ge det mer syre".
 
Anita berömmer mig och tycker jag resonerar klokt.
Hon sitter bredvid mig hela tiden och jag beskriver löpande hur det känns i kroppen.
Hon frågar om det kan hjälpa om hon masserar mina händer och armar.
Det hjälper, är tom jätteskönt och lugnande. Hon masserar länge och väl.
Sedan frågar hon om jag vill ha en värmedyna att ha på magen eller så.
Ja tack, det är skönt med värme när man är i stress.
 
Så det blev värmedyna som jag lade på bröstet, väldigt varm och oerhört lugnande.
Sobrilen började verka, kände ett lugn jag inte känt på länge. En frid och en trygg
förvissning att allt kommer att gå bra denna gång.
 
Mjukt och mulligt och mysigt....Mmmmmm...
 
I 90 minuter droppade Herceptinet in och jag tänkte. Det funkar! Jag klarar detta,
medicinerna går in utan problem. YES!
 
Sköterskan var i omedelbar närhet och jag gick på toa med hela ställningen med mig.
det måste man göra, för man blir sååååå kissnödig av all vätska som rinner in.
När jag var tillbaka och skulle sätta sladden i vägguttaget igen till droppmaskinen så
tryckte jag på larmknappen för att fråga vilken kontakt den skulle in i, den röda eller svarta.
 
På 2 sekunder sprang 3 sköterskor in till mig och jag tänkte. Ja, de är beredda på vad
som helst.....de är i akutberedskap om man säger så. Skönt att veta även om det denna
gång bara handlade om en praktisk fråga. Känner mig trygg i det och lite kul var det.
 
Efter 90 minuter skulle jag vila 30 minuter och jag fick pannkakor att äta. Därefter skulle
kuren med Perjeta påbörjas. 60 minuter senare var jag klar även med den och nu skulle jag
vara kvar ytterligare 60 minuter för att de skulle se så att jag inte får någon efterreaktion.
 
Så är det med denna kur. Inget konstigt med det. Bara en försiktighetsåtgärd.
 
Slangar och nålar kopplades bort och jag kände mig friiiii! Lättad att vara klar.
Lycklig över att jag klarade det. Höjden av att vara just KAPABEL!
 
Man klarar mer än man tror och det går att tala troll till rätta. De är ju bar troll och
de finns inte på riktigt. Det vet vi ju, men ändå så går vi på den lätte gång efter annan.
 
Anita fick en stor julkram av mig och hon hade lotsat mig genom dagen på ett
enastående sätt.
 
Väl hemma åt jag lite, tog dagens andra dos cellgiftstabletter och lade mig i sängen
med jordens tröttaste kropp. Visst var det en stor påfrestning att tro på min egen förmåga
men nu behövde jag bara vila. Jag sov mellan 16-20, steg upp åt lite kvällsmat och tog den
tredje dosen cellgiftstabletter för dagen som jag tar varje dag utan uppehåll. Somnade i
soffan och vaknade sent när det var dags att lägga sig för natten. Om jag kunde somna?
Inga problem, somnade ganska snart och vaknade 08,30. Pust!
 
Har sovit som en prinsessa och drömt som ett barn... Bilden lånad av http://www.beckyvanommen.com/
 
HAHA...jag har satt ångesttrollen i kylan, de ska inte får bestämma över mig mer!
 
Så ni förstår att jag är lycklig idag. Är inte lycklig över en pryl eller något som går att ta på.
Jag är lycklig över att vara KAPABEL!
 
Så nu ska här grejas idag. Det som ligger i flyttlådor ska in i skåp och garderober.
Jag har att göra och det känns skönt för omväxlings skull att bara göra. Jag klarar det,
kroppen är med mig, den vill röra på sig.
 
"Var tacksam över det du har istället för att gräma dig över det du inte har"
 
Puss på er och ta vara på just denna dag.
 
PS: Ångest är ingen sjukdom utan ett tillstånd som känns fysisk. Många lider av ångest,
just därför vill jag prata om det. Jag vill beskriva hur det känns. Det känns som att man
ska dö men det finns inga fysiska fel i kroppen. Allt är bra. Ångest upplevs olika för olika
människor och en del blir isolerade av sin ångest. Många lever med ångest hela tiden.
Det tar oerhört mycket kraft, men det syns inte utanpå. Det går att bearbeta med terapi
och ångestdämpande tabletter. Det finns grader i helvetet. Jag kan lära mig att hantera
min ångest, men alla kan inte det och det känns fruktansvärt att veta att många lider
på ett "osynligt sätt". Ett tips för den som har ångest. Testa KBT.
Det finns även böcker att läsa om vad ångest är. Kunskap ger makt och tro på din egen förmåga.
Tex boken "Ångest - om orsaker, uttryck och vägen bort från den..." av Christer L. Nordlund.
Och sist men inte minst, det är ingen skam att ha ångest, det är kroppens sätt att
tala om att den fått nog. Kroppen är smart men inte alltid rationell.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Å PUSS på dig också som är så lycklig idag. Din lycka gör min dag lyckligare! :)Jag ska ikväll åka in till storstan och tillbringa 3 nätter på hotell med min syster - det är min lyckokänsla idag. kram från norrland där det faller små fina snöflingor. /Ella

Svar: Må så gott på hotellet och ha kvalitetstid med syster din. Kram!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Titti

Hej där du tuffa kvinna! Tänk att du är så stark att du tagit dig förbi trollet?!! Duktigt. Jag är imponerad.
Jag tänkte på en sak; har du provat på sådan där lugnande musik, typ meditationsmusik, någon gång när du är inne för gifterna? Att ligga och slappna av, musiken är ju så lugn att man nästan somnar.
Hoppas du får fina dagar nu framöver i denna fina december månad. KRAM!

Svar: Hej Titti,Ja, jag pratade häromdagen med en väninna som också föreslog meditationsmusik som ska vara dokumenterat bra mot ångest. De har tydligen testat det på oroliga patienter och man blir lugnare av musik. Ska ta med det nästa gång. Tack för tipset och kram till dig!
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Pia

Hej! Jag har följt dig ett tag men aldrig kommenterat. Nu bara måste jag! Så enormt upplyftande att läsa om hur du slår ihjäl monster och byter dem mot ett litet troll!!! Så kul! Heja dig!!!

Svar: Tack så mycket Pia och tack för att du vågar skriva några rader. Blir alltid lika glad när nya människor visar sig som tidigare bara varit en siffra i statisktiken. Kram till dig.
Pysseltokig optimist

skriven
#4: ammie

Kära kära vän :-) nästa gång jag åker med dig gör jag det bara för att vi ska gå på Ikea och fika på det där mysstället .....du är min idol ♥

Svar: <3 Ja fika är givet och IKEA. puss på dig vännen <3
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Nilla

Visst är det synd att du med allt annat ska behöva fajtas med ångest. Men du är kapabel och du har en så härlig humor, roligt att läsa dina rader. Med humor kommer man långt, eller hur!?! ... och att bli älskad och uppvaktad tar udden av det mesta, så du är ändå lyckligt lottad!

Tråkigt att du inte kunde jobba med ångestsymtomen redan när din dotter blev sjuk, kanske det hade hjälpt en hel del.
Jag tror dock att du är på väg att jaga ångesttrollen med din uppmaning stick och brinn, så de får veta sin plats.

Kram

skriven
#6: Hanna Karlsson

Vad härligt att det gick så bra. Skönt att ha det avklarat.

skriven
#7: Kia(ängeln Simons mamma)

Så underbart att höra Anne.Se till att lämna Ångest trollet på balkongen nästa gång.Har själv varit hos läkare idag och alla värden var bra men ska utredas ytterligare i februari.Mitt Ångest troll finns numera kvar i jack fickan på sjukhuset men kommer smygande fram i bland.....men det gäller till att mota det.Det har ju du verkligen visat denna gång.Det är du som bestämmer och inte Ångest trollet.Ha nu en fin advent ihop med mannen.Kram Kia

skriven
#8: Lisbeth

Tack. Tack för att du lär andra om livets krumsprång. Tack för att du är stark i all din kamp och säkert ibland också i all din förtvivlan.

Svar: Tack så mycket för dina ord Lisbeth!
Pysseltokig optimist

skriven
#9: Karro

Du gör helt rätt som förminskar den där ångesten ! Du fixar det, och jättebra att du i tidigt skede av den fått hjälp av KBT. De är ofta fantastiska med att hjälpa och ge bra verktyg.
Om man inte blir så rädd för ångestn utan lär känna den, kan man till och med ha den i kroppen men ändå klara av svåra utmaningar. Man bara låter den vara där, granskar hur den känns och accepterar den. Men panikattacker är svåra för den blir ju så fysisk samtidigt.
Stor kram !!!

Svar: Kan bara hålla med dig, KBT är superbra!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :