Nobeldagen som blev Mobeldagen....

I tisdags den 10 december firades den årliga Nobelfesten med pompa och ståt
och jag skrev hela inlägget som skulle publicerats i onsdags...men allt försvann,
när jag tryckte på publicera, så då skriver jag något liknande ikväll istället.
 
Vi tänker inte dagligen på alla de fantastiska människor som gör storverk i
tysthet i många, många år för att de TROR på något, de prövar, validerar,
opponerar, ifrågasätter, testar och motsäger teorier. Det kritiska tänkandet
följer som en röd tråd genom hela deras forskning, vad de än forskar i.
 
 
Det är stort att de aldrig ger upp, enträget och med en myras envishet
bygger sina ideer till något som en dag  t ex blir en nyutforskad fungerande
medicin inom cancermedicinen som räddar liv. Ekonomiska teorier är
svårare att förstå men lika viktiga för vår vardagsekonomi. Alla forskare
får inte nobelpriset men jag beundrar varenda forskare som på sitt sätt gör en
stor insats för mänskligheten på olika sätt.
 
Min onkolog har varit med att forska fram den medicin jag nu får, Perjeta
som förlänger livet på mig och många fler kvinnor.
 
Jag beundrar människor som kanske offrar väldigt mycket annat för att de
brinner för något som för mänskligheten framåt. De flesta av oss "åker med",
lever våra liv med vanliga 9-5  jobb och familj och är nöjda med det.
 
Vackra klänningar och juveler hör också en nobelfest till och jag tittade förstås.
 
Men innan kvällens tittande åkte jag med väninnan Ammie till Uddevalla,
för jag hade fått frågan från P4 Väst om att medverka i ett program där jag
och fyra andra skulle få ett pris. De döpte detta till Mobelpriset i programmet
Nobel & Myrbäck som går varje eftermiddag.
 
Vi visste inte mer än att vi skulle få pris, men inte för vad eller varför.
Förväntansfulla åkte vi dit och i studion väntade Cider, tårta och girlanger
upphängda ovanför sändningsbordet.
 
Vi förstod ingenting, varför är just vi här?
 
Foto: Susanna Nemeth/Sveriges Radio
Här intervjuar Evelina Myrbäck mig efter att jag fått mitt pris.... Foto: Susanna Nemeth/Sveriges Radio
 
Ljudfilen finns att lyssna på här; 10 december;
 
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/294591?programid=2105&playepisode=294591
 
Vad var då priset?
 
De hade skojat till det och stiftat ett Mobelpris till fem personer som bjudit på sig
själva på olika sätt under året till lyssnarna.
 
Jag fick Mobelpriset i ekonomi med motiveringen;
 
"Hon får vårt lyckoindex att skjuta i höjden. Trots att kalkyler och prognoser ibland
haft nedåtgående kurvor, förmår hon förvandla röda siffror till en blomstrande själslig
högkonjunktur."
 
Jag blev både rörd och glad för jag är sannerligen inte van att få priser.
Att redaktionen lagt ner möda och finurliga motiveringar till oss alla , det
berör mig och betyder mycket. Även om det var med mycket humor
och glimten i ögat så känns det kul att de gjort en festlig grej.
 
Jag fick boken December, en vacker julbok med recept och vackra bilder i.
Photo: En sån rolig dag jag haft tillsammans med gänget som fick P4 Västs roliga Mobelpris. Jag tilldelades Mobelpriset i ekonomi med motiveringen: Hon får vårt lyckoindex att skjuta i höjden. Trots att kalkyler och prognoser ibland haft nedåtgående kurvor, förmår hon förvandla röda siffror till en blomstrande själslig högkonjunktur. Tackar o bockar allra ödmjukast. De är finurliga på redaktionen med härlig humor. Me like ;-)
Tackar o bockar allra ödmjukast. De är finurliga på redaktionen med härlig humor.
 
Photo: Från ....Mobelfesten...radio P4 väst ....
Goa väninnan Ammie var med och denna gång delade vi en rolig händelse. I vanliga
fall brukar Uddevalla förknippas med ångestfyllda behandlingar och tröstande ord
och kramar. Ammie är en av de varmaste och finaste människor jag känner.
 
Efter en annorlunda och givande eftermiddag var jag så trött så att jag somnade
i bilen som ett barn. Ja, jag kanske ser pigg ut på ytan, men jag är så gruvligt trött!
Då är det så extra roligt att samla ihop lite energi för att uppleva nya saker.
 
Jag lever här och nu i allt jag företar mig.
Ska försöka förklara. När jag var frisk kunde jag städa badrummet ordentligt på
20 minuter med skura och hela rubbet. Nu tar det 2 timmar för jag måste vila
emellan för orken tar slut på 10 minuter.
 
Det är svårt att förstå hur det känns när man ser en person som "ser frisk ut",
och jag vill se frisk ut för alltid, men kroppen inuti är väldigt trött.
Jag sover 2 timmar varje eftermiddag och kroppen säger ifrån, jag kan inte
styra det med viljan längre. Så är det. Just nu är jag ganska trött mentalt
också, orkar inte pyssla, orkar inte ha ideer ens. Får stoppa dom i en låda
och dra ut när jag orkar igen, för annars skulle jag bli galen. Jag som alltid
haft något för händerna. Jag orkar i alla fall läsa. Det är jag glad över.
 
Nä, nu är det sent och jag ska ta en kopp te och sedan läsa en stund
innan jag somnar gott igen. Ska hitta något att baka innan jul i min
 nya fina bok.
 
Photo: Läser min nya fina inspirerande bok December som jag rekommenderar till alla som gillar vackra böcker och mat & baktips till jul. Enkel utan krusiduller och lite retrokänsla.
Natti!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Skickar dej en bamse kram ......Kia

skriven
#2: Kristina

Grattis än en gång kära sis! Ser fram emot att skåla för dig när vi träffas. Vi har ju mycket att skåla för förresten så glasen kommer att klinga ur alltifrån varm choklad till champagne. Nu väntar vi bara på vinterfrost så kan helgerna få komma.
Stor kram till dig och tack för lucia inlägget, söta bilden på barnen!

Svar: <3
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Pedros matte

En fantastisk blogg som du här. Har fått många goda skratt. Önskar dig en GOD JUL!

Svar: Tack så mycket Pedros matte!
Pysseltokig optimist

skriven
#4: Helena

Ett stort tack till Dig. I min förtvivlan över att min väninna befinner sig mitt sitt fjärde återfall med metastaser i skelett och lever..har du gett mig så mycket kraft och styrka! Varmaste kramar till dig!

Svar: Tack så mycket Helena för att du känner styrka från min blogg. Det är sådana gånger jag känner extra mycket att jag vill fortsätta blogga. Det låter som att din väninna är en riktig fighter! Tråkigt dock att metastaserna tagit över, men hoppet har en starkare kraft än vi kan förstå, så fortsätt att hoppas även om det känns tungt. Hopp driver oss framåt. Önskar både dig och din väninna God Jul & ett Hopp om många fina dagar tillsammans.
Pysseltokig optimist

skriven
#5: Kia(ängeln Simons mamma)

TACK så mycket för det underbara,vackra julkortet!!Ni är så fina.......ha det gott båda två.Kram från Lidköping.

skriven
#6: Gunilla

Önskar Dig en riktigt fin God Jul och ett Friskt Nytt År!
Glömde säga att Mobelpriset Du fick på SR var Du verkligen värd! Du är en fantastisk skribent!

Kram

skriven

Kommentera inlägget här :