Ordning och reda del 1.....

Jag har en förmåga att snöa in på detaljer och det är på gott och ont.
Känslan av kontroll infinner sig över just den lilla detaljen som ingen
annan kanske ens ser, men som jag känner en tillfredsställelse i att
det blir rätt eller snyggt.
 
Rent estetiskt kan saker och ting bli snyggt i en helhet om detaljerna
harmonierar med varandra. Sedan behöver man inte slaviskt matcha
saker och ting med varandra för då blir det bara konstigt.
 
Känslan ska infinna sig och det blir ju inte alltid bra, men allt går att göra om.
Jag gör nog om hela tiden, just därför har jag inget perfekt hem,
för det bor ett ständig förändringskreatör i mig och ibland önskar jag så
att mitt hem skulle vara så där.....färdigt helt enkelt!
 
Men det blir nog aldrig färdigt för projekten är fler än både orken och tiden.
Har små och stora projekt liggandes lite varstans och jag gör olika saker
i olika rum. Stickningen i soffan, pyssel av olika slag i arbetsrum och kök.
 
Känslan av kontroll ja.....har funderat mycket på det.
Förr var jag maniskt ordentlig vad gäller städning, när barnen bodde hemma
och när de var små förståss. Var sak på sin plats, ordning & reda.
 
Men nu när jag lever själv  i min lägenhet (ja, jag är särbo), så behöver
jag inte be andra hålla ordning på sina saker, bara mina egna.
Jag kontrollerar inte heller min man, det gör han så bra själv.
Har man per automatik mer ordning för att man bor själv?
 
Nej, inte nödvändigtvis. Jag hade nog mer koll och ordning när barnen bodde
hemma och när jag bodde ihop med min kärlek och 4 barn.
Då hade vi tipp-topp-ordning!!! (Läs min ordning) Schemalagda sysslor och
städning på fredagar, matlagning en dag var i veckan osv, jag var en riktig ordningspolis.
Hujja!...jag var inte alltid den roligaste att göra med på den tiden...
 
Nu har jag och kärleken var sitt boende och vår egen ordning på var sitt
ställe. Skulle jag få tillbaka mitt kontrollbehov om vi flyttade ihop?
Det vet jag inte men ibland skulle det var praktiskt att bo ihop,
och mysigt också för den delen nu när vi inte har 4 barn hemma,
sällskap i vardagen är viktigt för alla. Jag har varit singel länge innan,
så visst ordnar man det då också med umgänge med vänner.
 
Men, men, det är skönt att ha "sitt eget territorium" också och ju äldre
jag blivit desto mer nöjd och trygg har jag blivit i mig själv.
 
När kärleken reser och är borta i dagar, så längtar jag ihjäl mig, vill ha
vardag ihop, kunna ha vardagkvällar på ett och samma ställe, ett hem.
 
Inte lätt det där, men ordningen den är i ständig process.....
 
Jag känner även en frustration i att vara allvarligt sjuk och då har jag känt att
det är skönt att "fly in i" ett projekt som i egentlig mening inte har någon
yttre betydelse mer än att jag får en stunds meditativ koncentration på något
som inte kräver ett endaste dugg av mig, mer än det kreativa flödet.
 
Så här kommer lite ording & reda -bilder på mina pysselsaker....
 
Har klätt burkarna med lite vad jag har haft i olika tider, tyg, papper, servetter, tapetrester.
Man tager vad man haver och jag gillar när det är lite blandat så där.....lite busigt.
 
Fördelen med genomskinliga burkar är att man ser direkt vad man har och det får stå framme!
Minimalismen är förbjuden hos mig, det ska synas att man lever här.
 
Jag älskar fina burkar och en del har jag köpt och många målar jag själv som den här gula med
bokmärket på, en olivburk har det varit. Har en vägg med pysselhyllor som jag gör iordning nu.
Tömde gamla böcker i höstas som jag aldrig läser mer, så detta blev mer användarvänligt :-)
 
Gamla tomatburkar som jag målade om för ett par år sedan. Gamla bokmärken på och så har jag
lackat ovanpå för att de ska hålla bättre. Används till lite av varje....
 
Trådrullar i färgordning ser trevligt ut och man ser direkt vad man har.
 
Samma sak med alla lösa band. Tapetserade toarullar och virade banden runt....Voilá..
 
Fina flaskor kan få nytt liv i form av hållare till stickor.....

Ordning på trådrullar, tejp och annat pyssel...man behöver aldrig leta.
 
Och garnerna står i vardagsrummet i en hög glasvas. Vill sticka hela tiden just för att garnerna
talar till mig...ja jag ser er, ska sticka/virka av er också. De lavendelblå torgvantarna uppe till
vänster har min kära mor stickat till mig och det som ligger överst i lila är ett arbete jag håller på med.
 
 
Ja, det var lite tips om hur man kan organisera av burkar, askar, tyg och färg.
Hoppas det var något som kan inspirera till kreativitet.
 
Kom ihåg.....allt är tillåtet, ingenting är fel.
Huvudsaken är att du har roligt under tiden!
 





Taggar: Pyssel;

Kommentarer :

#1: maria

men guuud, dig skulle jag jättegärna vilja bo ihop med, åhhh så mysigt!!

Svar: Tack så mycket Maria!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Kia(ängeln Simons mamma)

Hej Anne,det ser ut som om du har en liten pysselbod hemma hos dej.En liten butik hemma.....kom nyss hem ifrån vårt hus i Strömstad.Alldeles för tidigt....men vår gamla elpatron för att värma vatten och få värme i elementen fick en kortis,tur att mannen upptäckte det i tid innan huset stod i lågor.Bränd plastkabel luktar inte godis.Nu är det dax att förnya med rätta...hela tiden har bror min och jag planerat.Innan det kom till skott så hände detta.Vi hade nog en skyddsängel vid namn Simon eller.....??Ha en fin helg,kram Kia

Svar: En sån himla tur att det inte började brinna. Ibland har vi våra skyddsänglar nära <3
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Kristina

De tapetserade rullarna är så söta med alla fina band. Skönt att ha framme alla prylarna, att ha plats. Önskar jag kunde sticka...Blev inspirerad av kreativiteten så nu ska jag tapetsera en ask som jag köpt på Lagerhaus. Får nog bli några tuffa urklipp från tidskrifter eller så ljuva med designade papper från Köpenhamn...får se vad det blir idag. Killarna spelar fotboll så pyssel utrymme finns en liten stund. Ha en riktigt trevlig söndag! Stor kram, K.

Svar: Stor kram tillbaka!
Pysseltokig optimist

skriven

Kommentera inlägget här :