Hur vill du ha ditt stugliv...enkelt eller modernt?

Gråväder, blåst och vita gäss på Vänern. Blir alltid låg vid gråväder,
men får trösta mig med att det kan vara gråväder även på Bahamas.
 
Men det gör inget för tumskruven har skruvats åt, bröllops-to-do-listan
är långt i från klar, perfekt syssla idag...att göra bordsplaceringen för 95 pers.
 
 
Vad gör du en mulen och grå sommardag?
 
Jag lyssnar på radio och har ett pyssel igång som är beroende av att vara inne.
Tex att sy eller något så tråkigt som att åka in till stan och tvätta kläder.
Radion är extra bra att ha på sommaren för jag lyssnar mycket och på olika
program i P1 och P4. Sommarpratarna vill jag inte missa, men ibland
missar man ändå. och då är det bra att kunna lyssna i efterhand.
 
Jag har lite svårt att lägga mig i en soffa mitt på dagen för att läsa bok, är nog
för rastlös för det. När jag vilar, vilket jag gör ganska ofta så gör jag bara det, vilar.
 
Stuglivet är härligt på sommaren och jag lyssnar just nu på radio.
Hur vill du att ditt stugliv/semesterliv ska vara? Vilka bekvämligheter kan du
vara utan  och vilka måste du ha för att klara det enkla livet på landet?
Det får ni gärna skriva om till mig.
Närmare vattnet kan man väl knappast komma.... inte vår dock.
 
Vårt stugliv är både modernt och enkelt på samma gång.
 
Enkelt med mulltoa - funkar jättebra!
Modernt - med fiberkabel - bättre datoruppkoppling än i stan.
Enkelt - med varmvattenberedare 10 liter, så det blir korta duschar.
Modernt - om det är rått ute sätter vi på värmen eller tänder en brasa.
Enkelt- Öppna dörren till altan och vi är mitt i naturen bland djuren.
Modernt- Spis, mikro, kyl och frys och all teknik vi behöver.
Enkelt - Vi lever funktionellt men mysigt utan tusen prylar som äter upp oss.
Modernt - fullt utrustat kök med allt vi behöver för att laga mat o baka.
Enkelt - En handduk runt halsen, en kort prommis till stranden för ett dopp.
 
Härlig stuga med söt liten badbrygga.
 
Ja, man kan bo här ute hela sommaren och må riktig bra. Lugn och ro,
knäppt tyst förutom välgörande fågelkvitter och trädens sus. Ibland får jag ändå
lappsjuka och vill till stan, känna doften av asfalt och rörelse för en stund.
Göra ärenden, tvätta och sova i min egna säng en natt  i en stor lägenhet.
 
En stuga med grästak kanske....
 
Men som igår när jag var hemma en sväng, hämtade grejer och fixade lite,
öppnade balkongdörren för att vädra så kände jag genast.....
Hatar stan!...man får ju inte vara i sin egen lägenhet 2 minuter utan att det blir
oväsen. Hundar som skäller...hela jäää...la tiden. Jag blir galen!
 
Hundars revir borde rimligen inskränka sig till deras eget hem, men det räcker
med att jag rör mig i MITT hem så börjar de skälla ohämmat. När ägarna är
borta och hundarna hemma själva skäller de som besatta utan uppehåll hur
länge som helst.
 
Jag drog ganska snart. Jag tycker det är lite märkligt att hundägare får störa
sina grannar hur mycket och ofta som helst utan att det sker ett enda dugg
för att skona grannarna från oväsen....år ut och år in.
 
För det är hundägarna som kan göra något åt saken, inte hundarna själva.
För det handlar om en hundägares ansvar och omtanke om alla grannar
som bor omkring. Hundar ska fostras precis som barn.
Särskilt när man bor så nära inpå andra som betalt stora pengar för att
äga sin egen lägenhet.
 
Jag hatar inte hundar men tycker väldigt illa om ägare som brister i sin
medmänsklighet och ödmjukhet i att alla som bor i ett område ska må väl.
Att ta hänsyn till sin omgivning borde vara en självklarhet. Att inte göra det
är ett säkert sätt att göra sig ovän med grannarna.
 
Nåväl, vi är inte alla funtade på samma sätt och det är inte lätt att vara människa.
Så jag släpper det, för man kan inte ändra på andra, bara på sig själv.
 
Omgjord stuga med gammal charmig känsla kanske...?
 
Nä, dags att ta itu med bordsplaceringen och senare ska jag åter till
stan och tvätta, öppna paketet med mina bröllopsskor som kommit.
 
Beställde dom från Light in the Box. Det tog 3 dar från Kina.
Det går snabbare att beställa från Kina med Fed Ex än via svenska posten. 
Återstår att se om skorna passar, inte klämmer och är vackra.
 
 
Historien kring skorna får ni veta en annan dag.
 
Och så ska jag sova i min egen säng i stan.
Ska bli skönt för omväxlings skull :-) ..ska vara tyst som en mus,
så jag slipper attackerande hundskall genom väggen.
 
Och nu kom solen en stund...
 
 
PS: På måndag den 8 juli kl. 15,00 sänds mitt sommarprat i P4 Väst.
Lyssna gärna då. För den som bor i andra delar av landet kan gå in på webben
och ta fram P4 Väst. http://sverigesradio.se/Vast/ 
 
Och här en länk till intervjun vid inspelningen av mitt sommarprogram.
 
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=125&grupp=19385&artikel=5562753
 
 

Kommentarer :

#1: Krokii

Hej, jag är också hundägare men tycker precis du att skälliga hundar är bland det mest irriterande som finns. Säg till grannarna, en del vet inte att deras vovvar skäller när de är borta. Hjälper inte det gå till BRF, hundar som förstör för grannar borde man kunna få hjälp med via föreningen. Vi har ju inte bara rättigheter utan även skyldigheter i Sverige.

Drömmer förresten om ett litet torp någonstans i obygden i närheten av vatten. Behöver bara finnas el, dass och vatten, allt jag är ute efter är stillheten, naturen och någonstans att få snickra. Behöver inte finnas TV eller internet men gärna någon slags utsikt att få sitta och beundra i timtal.

Sommarhälsningar, Krokii

Svar: Hej Krokii;Ja, det där med husdjur kan ju vara både en välsignelse och ett stor infekterad historia. I vårt fall är det det sistnämnda. Att prata med hundägaren har bara resulterat i taggarna utåt. BRF har kopplats in men inte heller det har hjälpt. Folk flyttar för att de inte orkar bråka. Jag har tur som kan fly till stugan.Det är lite en parallell med mobbaren och den mobbade. Det är oftast den mobbade som får ge sig av till en annan skola eller arbetsplats.Så är det i detta fall, grannarna byts ut men hundägaren är kvar och sticker huvudet i sanden. Tragiskt och oerhört infekterat. En dag är inte heller jag kvar. Antingen har jag flyttat eller så är jag död.Krasst men sant. Men jag lever i paradiset på landet så det går verkligen ingen nöd på mig och jag njuter av livet.Hoppas du en dag får stugan på landet som du drömmer om. Drömmar kan gå i uppfyllelse. jag drömde om en röd liten stuga i många år och så kom den tillsammans med min kärlek. Fantastiskt!Njut av sommaren!
Pysseltokig optimist

skriven
#2: Ellinor

Åh va jag önskar dig ett underbart bröllop! Bokstäverna nästan sprudlar när du skriver om det. :) :). Jag har förmånen att ha fått flytta permanent till min "stuga". Vi hade den som stuga i 15 år och bodde längre och längre varje sommar, ville inte flytta hem. Då kändes beslutet att bygga om stugan till permanent boende så rätt. Njuter så av att bara ha ett ställe som ska skötas om med gräsklippning mm. Har skogen med sitt lugn inpå knuten och kan du tänka så är både blåbär och hjortron mogna nu - DET är inte klokt, vi brukar ju plocka sånt i slutet på juli...Oj, nu svävade jag iväg. Hoppas din sommar blir underbar med din kärlek och njuuut av ditt fina bröllop - känns att det kommer att bli så fint. I måndags firade jag 18 år som gift med min kärlek. :) Stora kramar från Norrland/Ella

Svar: Hej Ella,Åh vad härligt det låter med hjortron. Kommer ihåg från när jag var liten och bodde i Luleå. Då plockade vi hjortron, blåbär och lingon varje höst. Ett år fick vi 60 liter hjortron vill jag minnas och ännu mer lingon och blåbär.
kan väl säga att jag inte själv som vuxen gillar att plocka bär. Vet inte om jag fick för mycket av det goda som liten för bär hade vi i alla år. Har inte heller fört över den sysslan på på mina barn så Christine kanske blir sur på mig en dag för att vi inte var tillräckligt mycket i skogen...haha...eller så hoppar det över en generation och så ger hon den traditionen till sina barn istället. Det är gott med handplockade bär i alla fall. Ska nog ut på landet en dag och plocka smultron på strån i alla fall. det är lagom för mig numera :-) Underbart att kunna bo i sitt paradis! Vi är i stugan väldigt mycket året runt, men jag får lappsjuka ibland och längtar till stan och vännerna. Må så gott
Pysseltokig optimist

skriven
#3: Anna

Samma tycker jag om kattägare som tror att deras katter kan springa i grannarnas trädgårdar och sprätta. Eller de som inte kastrerar sina katter i tätbebyggt område. Hujeda mig. Nu bor jag lyckligtvis i ett lugnt område. Ljud går inte att stänga av helt och det får man acceptera om man bor i lgh.

skriven

Kommentera inlägget här :