Relaxhelg på Smögen Havsbad....

Vi har verkligen maxat vår ledighet med må-bra-saker. Sista helgen före jobb
och vardag blev det dags att åka till Smögen för SPA, simning och skön
bara-vara-tid.
 
Vi gjorde inte så mycket annat än det man gör på SPA, får behandlingar, vilket
min man gjorde på lördagen och jag simmade och bubblade. Sedan blev det
relax i sköna liggstolar och läsning. Maken hann läsa en hel bok från pärm
till pärm och jag läste bok på ett nytt sätt och det var överraskande roligt.
 
Photo: Gjorde slag i saken och laddade ner min första e-bok. Superenkelt o på 2 sek har jag en kritikerrosad roman i min platta. Gratis i DN idag för prenumeranter. Lite tungt att ta med tegelstenen Blonde mot dagens mål så då blir det mellanläsning på Smögens havsbad där vi ska SPA-gotta oss till imorrn. God lördag på er!
Innan avfärd laddade jag ner en e-bok i min platta lite med skepsis. Jag måste ju testa
innan jag kan avfärda det som nonsens. Jag vill hålla i en bok, känna pappret och ha
ett fint bokmärke i, kunna se hur många sidor jag läst och hur mycket läsning jag har
kvar att se fram emot om boken är bra, eller lägga undan den om jag ledsnar.
 
Men jag måste säga att det är fantastiskt bra att kunna ladda ner flera böcker som inte
väger mer än plattan jag bär. Det går på 2 sekunder att ladda ner en bok och en stor
fördel är att man slipper läsglasögon för texten är lite större och ljuset ligger färdigt i
plattan, så man kan läsa på natten utan att behöva tända en lampa. Man behöver
inte ens hålla plattan som ligger i en ställning man kan vika upp.
Jag blev mycket positivt överraskad, men jag kommer att fortsätta läsa riktiga böcker
hemma. En bra kompromiss när man reser.
 
Makrillviken i Smögen 5 januari 2014
 
På söndagen kunde jag inte simma längre vilket var min avsikt, men eftersom jag upptäckte att
jag fått bältros på vänstra bakbenet så var det inte att tänka på. Så jag tog en promenad ner
till Makrillviken nedanför Havsbadet och jag kan konstatera att västkusten är lika vacker på
vintern som sommaren om än mer stilla och det är väl stillheten som gör det så oändligt
på något sätt.
 
Det var mulet och regn i luften men jag ville gå och på Smögen får man känna på backar och klippor,
nedför och uppför, ganska jobbigt för mina svaga ben, men skam den som ger sig, bara att
traska på vilket var skönt efter allt sittande och liggande i sköna stolar. Smögenbryggan är tom
från fritidsbåtar, bara någon enstaka fastboendes båtar här och var. Luckorna till bodarna är
igenbommade och några få människor syns promenerandes på brygga och klippor.
 
Båtarna sover i väntan på nya varma sommaräventyr med mammor, pappor och barn som
ska ut på andra små öar med lilla badbåten. Eller någon som ska ut och fiska en tidig morgon.
Allt vilar, allt är tyst, allt har sin tid....
 
Promenaden var skön och välbehövlig runt klippor och bryggor och jag inser att det är
dags att ta de dagliga promenaderna igen, för jag är så kass i mina ben!
 
Väl tillbaka satt min darling och läste en spännande bok och dagen blev eftermiddag
och vi skulle åka hemåt.....eller rättare sagt till sjukhuset...
 
RIIITSSCHSSSCHHZZZCHH...KSCHHH.....!!!
Och där tog idyllen slut....
 
Vi var tvungna att åka lite tidigare än beräknat för om man får bältros så
måste man få medicinering A:S:A:P! Särskilt om man går på cellgifter.
Det är inte helt ovanligt att man kan få bältros när man har cellgiftsbehandling,
och det är superviktigt att komma in inom 72 timmar, gärna så fort som man ser
att det börjar komma upp. Efter 72 h har medicinen ingen verkan.
 
Jag vet inte om jag blivit smittad utifrån då jag varit i närheten av folk som haft
både vattkoppor och bältros, men det ska väl inte vara luftburet.
Nåväl, spelar ingen roll var jag fått smittan från. Jag kom in på NÄL och fick
för en gångs skull snabb hjälp av en bra AT-läkare som var både noggrann
och snygg...hihi...det är väl en bra bonus. Han ringde JK för att kolla vad jag
ska göra med min behandling under tiden jag får Valaciclovir. Ska hålla upp
med cellgiftstabletterna under några dagar tills bältrosen lagt sig och Valaciclovir
ska jag äta i 7 dagar. I början gjorde det ont i såret som är stor som en 5 krona
men jag hade även nervsmärtor runt om som en handflata i storlek..
 
 
Photo: Jahapp, från SPA o raka vägen till NÄL. Har fått bältros på ena benet, inte alls bra när man går på cellgifter. Väntar nu på provsvar och bromsmedicin....och läkaren kan jag få vänta i timmar på. Ingen fara med mig, jag har ju en bok med mig. Inga trista stunder här inte.....
 
Tre timmar senare fick jag åka hem och den första dosen medicin fick jag redan
på sjukhuset. Nu ser det mycket bättre ut och jag kan sitta lite mer på benet igen
utan att det gör döont.
 
Det är egentligen en baggis och det går ingen nöd på mig! Jag mår bara bra!
Nu verkar medicinen och jag kan snart simma igen.
Shit happens, inte mer med det.
 
Idag tillbaka till verkligheten igen och det känns så skönt att starta morgonen med vardag igen.
Vi behöver rutiner, vardagen, det som rullar på, för att kunna längta igen. Ingen längtar efter
ständig ledighet eller fest. Det är ju en krydda som belöning för att man uträttat något.
En för starkt kryddad soppa är inte särskilt smakfull. Så i morse åt jag min frukost och njöt
av att helgerna är över.
 
Teet smakar ändå lyx i min fina engelska tekopp jag fått av väninnan Anita i julklapp.
Så njut av vardagen, det är ändå den vi lever mest.
 
Nu ska här uträttas en massa vardagssaker.

Kommentarer :

#1: Kia(ängeln Simons mamma)

Smögen så härligt.Vi har också varit där.Men nu i helgen var vi i Strömstad och även på hotell Vann nära Lysekil.Man måste ta hand om sig själv och varandra.Imorgon väntar min vattengympa i 34 gradigt vatten.SKÖNT att vara med andra eftersom det är Simons födelsedag.:(Sköt om dej!! Kramar Kia

skriven

Kommentera inlägget här :